"Ten rok będzie pierwszym rokiem Katowic w Sieci Miast Kreatywnych UNESCO. Na pierwsze realizacje projektów, do których się zobowiązaliśmy, w tym roku w budżecie Instytucji Kultury Katowice – Miasta Ogrodów zostało zarezerwowane 2,2 mln zł" – powiedział PAP Kałębasiak.
Jednym z pierwszych przedsięwzięć będzie czerwcowy koncert zespołu flamenco z samej kolebki tego gatunku – Sewilli, który ma się odbyć na rozpoczęcie Art Naif Festivalu. Planowane jest również "wydarzenie łączące koncert hip-hopowy z poetyckim slamem" przygotowywane we współpracy Katowic, Krakowa, Mannheimu oraz Heidelbergu – Miast Muzyki i Miast Literatury.
Ważną inicjatywą – w ocenie Kałębasiaka – jest również stworzenie w Katowicach tzw. muzycznego inkubatora. "Music Hub ma być miejscem poświęconym młodym, debiutującym artystom oraz menedżerom młodych, rozpoczynających karierę zespołów" – wskazał rzecznik.
Kałębasiak dodał, że przynależność do sieci nie tylko zwiększa prestiż miasta na arenie międzynarodowej, jest także potwierdzeniem przemiany Katowic z miasta przemysłowego w miasto przemysłów kreatywnych.
Wpływ tytułu Miasta Muzyki na rozwój miejscowej gospodarki podkreśliła także naczelnik wydziału kultury katowickiego magistratu Edyta Sytniewska.
"Widzimy to bardzo wyraźnie na przykładzie dużych festiwali muzycznych, takich jak OFF Festiwal czy Tauron Nowa Muzyka, (przykładzie) otwarcia nowej siedziby NOSPR. Duże zainteresowanie melomanów nie tylko z Katowic, nie tylko z regionu, z Polski, ale również z zagranicy powoduje, że (…) tutaj musi być odpowiednia baza noclegowa, odpowiednie zabezpieczenie restauracyjne, więc to wszystko się rozwija" – powiedziała Sytniewska.
Przynależność do tej prestiżowej sieci umożliwia m.in. współpracę między miastami w organizowaniu wspólnych przedsięwzięć. W piątek w Katowicach odbyło się międzynarodowe spotkanie mające na celu m.in. prezentację potencjałów muzycznych oraz nawiązanie kontaktów. Wzięli w nim udział przedstawiciele pięciu Miast Muzyki: Adelajdy (Australia), Tongyeong (Korea Południowa), Salvadoru (Brazylia) oraz niemieckich Mannheimu i Hanoweru.
Przykładem miasta, w którym – podobnie jak w Katowicach – przez lata dominował przemysł, jednak obecnie nie brakuje licznych muzycznych przedsięwzięć jest niemiecki Hanower.
Przedstawicielka Hanoweru Alice Moser przyznała w rozmowie z dziennikarzami, że dzięki otrzymanemu przed rokiem tytułowi, miasto dostało szansę promowania organizowanych tam wydarzeń muzycznych. Choć sam Hanower – dodała Moser – przez lata nie był atrakcyjny dla turystów, organizacja festiwali i innych muzycznych projektów może to poprawić.
W ocenie przedstawicielki Hanoweru, dzięki przynależności do sieci, miasto zyskało pod względem wizerunkowym. Moser dodała, że przez rok dobrze rozwinęła się również międzynarodowa wymiana zespołów muzycznych i studentów szkół muzycznych.
Katowice od grudnia są pierwszym Miastem Muzyki UNESCO w Europie Środkowo-Wschodniej. Dotychczas jedynym polskim miastem należącym do Sieci Miast Kreatywnych był Kraków – od 2013 r. Miasto Literatury. Przyznawany tytuł jest wyłącznie honorowy.
Obecnie tytuł Miast Muzyki UNESCO posiada 18 miast, m.in.: Sewilla (Hiszpania), Bolonia (Włochy), Glasgow i Liverpool (Wielka Brytania), Brazzaville (Kongo), Hamamatsu (Japonia), niemieckie Mannheim i Hanower, a także Adelajda (Australia) oraz Tongyeong (Korea Południowa).
Koordynująca działania związane z przynależnością do tej prestiżowej sieci Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów od lutego połączy się z Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek. W piątek katowicki magistrat poinformował, że nowym organem, pod nazwą Katowice – Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek, pokieruje dotychczasowy dyrektor Instytucji Kultury Katowice – Miasto Ogrodów Piotr Zaczkowski.
