ON AIR
od 18:00 Filmowa Historia Świata zaprasza: Dariusz Stańczuk

Zainaugurowano projekt Kultura Na Widoku

W ramach kampanii społecznej Legalna Kultura, promującej legalne korzystanie z dóbr kultury, w czwartek w Warszawie zainaugurowano projekt Kultura Na Widoku. Inicjatywę wspierają m.in. Jerzy Owsiak, Aga Zaryan i Agnieszka Grochowska.

W czwartek pod Pałacem Prezydenckim odsłonięto cyfrowy "regał", z którego - po pobraniu odpowiedniego kodu - ściągnąć będzie można ponad 600 tytułów zdigitalizowanych książek, gier, filmów oraz płyt i utworów muzycznych.

"Kultura to nasza tożsamość a internet to najwybitniejszy wynalazek ostatnich lat. Legalna Kultura jest przedsięwzięciem wskazującym dobrą, piękną stronę internetu. Jesteśmy przekonani, że człowiek jest istotą dobrą i jeśli ma możliwości legalnego korzystania z kultury, właśnie tak będzie z niej korzystał. Inne kraje to potwierdzają - w Stanach Zjednoczonych czy Norwegii ludzie wybierają propozycje wypożyczalni filmów i muzyki i chętnie płacą za kulturę, jeśli przygotowana jest dla nich dobra oferta" - powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej w warszawskim kinie Kultura Krzysztof Król z kancelarii Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego, który objął akcję swoim patronatem.

W cyfrowej bibliotece znalazły się takie pozycje jak m.in. książki "Morfina" Szczepana Twardocha, "Kronos" Witolda Gombrowicza, "Sklepy cynamonowe" Brunona Schulza, "Desperado" autobiografia Tomasza Stańki czy "Lizbona" Marcina Kydryńskiego. W dziale muzycznym znalazły się m.in. ścieżki dźwiękowe z filmów Stanleya Kubricka a także "Miłość" Jamala, "Jazz na ulicach" Marii Sadowskiej, "The Last Ship" Stinga oraz nagrania Nat "King" Cole'a i Franka Sinatry. Dział filmowy tworzą m.in. "Wałęsa. Człowiek z nadziei" Andrzeja Wajdy, "Wenus w futrze" Romana Polańskiego, "Jak zostać królem" Toma Hoopera, "Jesteś Bogiem" Leszka Dawida i "Sugar Man" Malika Bendjelloul.

Na jednym z regałów, zatytułowanym "Wolność nie ma granic", umieszczono dokumenty z czasów opozycji demokratycznej i Solidarności, pochodzące z lat 1976-89.

Jak przekonują organizatorzy akcji - kultura to wspólnota, w której twórcy i odbiorcy nie istnieją bez siebie nawzajem. Idea, która leży u źródeł Legalnej Kultury, to uświadomienie wszystkim, że sposób, w jaki korzystamy z kultury ma na nią ogromny wpływ. Bez akceptacji społecznej nie będą powstawały legalne źródła.

Głównym celem kampanii jest promocja świadomego i legalnego uczestnictwa w kulturze. Organizatorzy sprzeciwiają się pobieraniu "pirackich" kopii, usiłując poszerzyć wiedzę na temat nowoczesnego i łatwego dostępu do kultury. Kampania promuje korzystanie z legalnych źródeł kultury oraz edukację w zakresie prawa autorskiego i własności intelektualnej.

Podczas czwartkowej konferencji o kampanii i konieczności sprzeciwiania się "pirackiemu" ściąganiu treści z internetu dyskutowali m.in. Jerzy Owsiak, dziennikarz muzyczny Piotr Metz, wokalistka Aga Zaryan, dziennikarka Grażyna Torbicka, prof. dr hab. Elżbieta Traple i Agnieszka Odorowicz, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Jak przekonywała Agnieszka Odorowicz, na pirackich działaniach tracą gospodarczo nie tylko artyści i producenci, ale także państwo. "Te straty rosną z roku na rok. Korzystając z legalnych źródeł, wspieramy nie tylko rozwój kultury, ale także rozwój ekonomiczny i gospodarczy państwa" - przekonywała.

Jak podkreślają uczestnicy akcji, kultura jest owocem transformacji i stanowi wspólne dobro; wolność to nie tylko prawo do głoszenia politycznych poglądów, ale także prawo do swobodnego dostępu do kultury i sztuki.

"Nigdzie w internecie nie znajdzie się jakiegoś ostrzeżenia, czy zdania robisz coś nielegalnego. Napisy ostrzegają przed tym, że jeśli weźmiesz coś z półki sklepowej, będzie to przestępstwo, ale wielkie portale nie kwapią się z ostrzeganiem" - powiedział PAP Jerzy Owsiak. "Jeśli jesteś nastolatkiem, trudno będzie się nie złamać i podtrzymywać etos kupowania płyt" - dodał.

Specjalnie przygotowane "regały" staną w siedmiu wojewódzkich miastach Polski. Po czwartkowej inauguracji Kultura Na Widoku prezentowana będzie także w Łodzi, Katowicach, Gdańsku, Gdyni, Opolu, Wrocławiu, Krakowie, Sopocie, Mrągowie, Zakopanem i Kazimierzu Dolnym.

Kampania trwać będzie od 29 maja do 15 sierpnia.

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic