Wystawa w poznańskiej Galerii Miejskiej Arsenał pokazuje po 25 projektów okładek płytowych obu twórców. Można je oglądać do 24 maja.
"Szaybo i Zagórski robili okładki przede wszystkim w latach 60., 70. i na początku 80. XX w., czyli w złotym okresie rocka. Wystawa podzielona jest pod względem twórców - ich prace wiszą po przeciwnych stronach" - powiedział PAP zastępca dyrektora Arsenału Georgi Gruew.
Częścią wystawy są plansze informacyjne o autorach okładek. Jak wytłumaczył Gruew, "bardziej znamy płyty i zespoły, a mniej samych grafików".
Wśród okładek autorstwa Zagórskiego jest charakterystyczna grafika z albumu "The Sheriff" The Modern Jazz Quartet, okładka "Young, Gifted & Black" Arethy Franklin oraz grafika do albumu z muzyką z musicalu "Hair". "Prezentujemy także słynny album Loaded The Velvet Underground z wejściem do metra. Jest też okładka wykonana dla polskiego muzyka Michała Urbaniaka" - wymienił Gruew.
Z prac Rosława Szaybo w Poznaniu można zobaczyć m.in. okładkę do "The Simon and Garfunkel Collection" z postaciami muzyków spacerujących po plaży, okładki płyt z muzyką poważną oraz album z serii "Polish Jazz". "Jest też okłada zespołu Judas Priest do albumu +British Steel+ z ręką trzymającą ostrze" - opisał zastępca dyrektora Arsenału.
Prezentowane okładki należą do dziennikarza muzycznego Grzegorza Brzozowicza, który jest kuratorem wystawy.
Organizatorzy podkreślają, że przyjaźń Szaybo i Zagórskiego sięga lat 50., czasów studiów na warszawskiej ASP - artyści wspólnie projektowali prace i zdobywali nagrody. Obaj w latach 60. wyjechali z Polski Ludowej, zrobili karierę i zdobyli uznanie jako projektanci na Zachodzie.
Rosław Szaybo z urodzenia jest poznaniakiem; w Polsce zdobył uznanie jako autor szeregu plakatów, obwolut książkowych i okładek płyt. Pod koniec 1966 r. wyjechał do Londynu. Na emigracji rozpoczął współpracę z wytwórniami płytowymi. W latach 1972-1988 był dyrektorem artystycznym wytwórni CBS w Londynie. Projektował okładki m.in. dla: The Clash, Chicago, Mott the Hoople, Eltona Johna, Roya Orbisona, Carlosa Santany i Janis Joplin.
Stanisław Zagórski na początku lat 60. wyemigrował do USA. Pracował dla agencji reklamowych, projektował plakaty i okładki książek oraz wykładał na Akademii Sztuk Pięknych w Filadelfii. W 1964 roku nawiązał w Nowym Jorku współpracę z Atlantic Records i Columbia Records. Projektował m.in. dla: Cher, Milesa Davisa i Rolanda Kirka.
Polska szkoła plakatu to jeden z największych polskich fenomenów artystycznych. Prace grona plakacistów z lat 40. i 50. ubiegłego wieku zdobyły międzynarodowy rozgłos. Artyści nie stworzyli nigdy spójnego nurtu, tym, co łączyło ich prace, było luźne podejście do tematu oraz ironia.
