"Niebieski pokój", wykonany w technice malarskiej animacji poklatkowej, współprodukowało łódzkie studio Se-ma-for. Dwunastominutowa animacja opowiada o człowieku pogrążonym w śpiączce. Stan ten wywołuje niepokojące wizje, w których bohater musi zmierzyć się z własnymi lękami i wspomnieniami. Zdjęcia do filmu trwały od marca 2012 roku.
Film powstał pod opieką artystyczną Piotra Dumały. Poszczególne klatki malowane były na szkle, a następnie zostały pokolorowane - przy użyciu programu graficznego. "Ostateczny efekt sprawia wrażenie swobodnej, odręcznej malarskiej animacji. Technika taka pozwoliła w przekonywujący sposób przedstawić nieprzewidywalny charakter śpiączki, łącznie z zachodzącymi w niej zjawiskami plastycznymi" - oceniła rzeczniczka Se-ma-fora Marta Mękarska.
"Niebieski pokój" powstał we współpracy polsko-francuskiej. 100 tys. zł dofinansowania na jego realizację przekazał Polski Instytut Sztuki Filmowej. Podczas Tygodnia Krytyki na 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes (14 - 25 maja) będzie rywalizował z dziewięcioma innymi filmami krótkometrażowymi.
Tydzień Krytyki to najstarsza, obok konkursu głównego, sekcja konkursowa na festiwalu w Cannes. Została ustanowiona w 1962 roku i przyczyniła się do kariery wielu reżyserów. W niej swoje filmy pokazali m.in. Chris Marker, Denys Arcand, Bernardo Bertolucci, Philippe Garel, Wong Kar-Wai, Arnaud Desplechin, Guillermo del Toro, Kevin Smith czy Francois Ozon. Celem sekcji jest przedstawienie twórczości młodych artystów szerokiej widowni i dziennikarzom z całego świata. Rokrocznie bierze w niej udział tylko 7-10 obrazów pełnometrażowych i krótkometrażowych.
To nie jedyny łódzki akcent na 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. W konkursie krótkometrażowym Directors' Fortnight pokazany zostanie film dyplomowy Agi Woszczyńskiej pt. "Fragmenty" - wyprodukowany przez łódzką szkołę filmową w koprodukcji z AT Productions i Before My Eyes.
Podczas festiwalu odbędą się dwa pokazy "Fragmentów" - poinformowała PAP rzeczniczka łódzkiej "filmówki" Marzena Bomanowska. Film to zbiór luźno powiązanych ze sobą scen o rozpadzie związku, rozpadzie świata, którego główna bohaterka kurczowo się trzyma. W rolach głównych wystąpili młodzi aktorzy - Agnieszka Żulewska i Dobromir Dymecki. Autorem zdjęć jest Bartosz Świniarski.
Konkurs Directors' Fortnight został powołany przez francuską gildię reżyserów po wydarzeniach maja '68. Prezentowane są w niej dzieła młodych, obiecujących filmowców; promowane jest odważne, awangardowe kino. Pierwsze swoje filmy pokazywali w tej sekcji m.in. Werner Herzog, George Lucas, Martin Scorsese, Ken Loach, Jim Jarmusch czy Michael Haneke.
Polskie akcenty w konkursie Directors' Fortnight to do tej pory: "Cztery noce z Anną" Jerzego Skolimowskiego, "Code Blue" Urszuli Antoniak, krótkometrażowy "Portret z pamięci" Marcina Bortkiewicza i "Kongres" Ariego Folmana.
