Laureatów sekcji konkursowych 33. festiwalu EnergaCamerimage ogłoszono podczas sobotniej uroczystości, zorganizowanej w Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki w Toruniu. Złotą Żabą uhonorowano Judith Kaufmann za zdjęcia do „Late Shift”. To historia o pielęgniarce pracującej z wielkim poświęceniem na oddziale chirurgicznym, na którym brakuje personelu.
Odbierając statuetkę, Kaufmann podziękowała reżyserce obrazu Petrze Volpe oraz aktorce Leonie Benesch. – Tym filmem chciałybyśmy złożyć hołd wszystkim opiekunom i opiekunkom, którzy każdego dnia na całym świecie wykonują tę niezbędną pracę – podkreśliła.
Operatorka nawiązała do ubiegłorocznej dyskusji dotyczącej reprezentacji twórczości kobiet na festiwalu. – Przyjmuję tę nagrodę z głęboką wdzięcznością, ale także z nadzieją, że obecność kobiet w tym miejscu stanie się czymś zwyczajnym. Talent nigdy nie był ograniczony przez płeć, jedynie przez możliwości – zwróciła uwagę. Dodała, że istnieje niezliczona liczba twórczyń rozpoczynających karierę i tych, których wizja na dobre zmieniła sztukę filmową. – Chciałabym zachęcić szczególnie młode autorki zdjęć filmowych, aby nie ustawały w dążeniu do celu, aby były ciekawe świata i miały oczy szeroko otwarte. By walczyły o naszą widoczność, ale także miały zaufanie. To naprawdę najpiękniejszy zawód, jaki istnieje – stwierdziła.
Laureatem Srebrnej Żaby za „Wpatrując się w słońce” został Fabian Gamper. Brązową Żabą doceniono Michała Sobocińskiego, autora zdjęć do filmu „Chopin, Chopin!”.
Nagrodę za Wybitne Osiągnięcia w Filmie Dokumentalnym odebrała Liz Garbus, której ostatnie projekty to m.in. seriale „Gone Girls: The Long Island Serial Killer”, „One Night in Idaho” oraz „Harry i Meghan”. Twórczyni ma na swoim koncie nominacje do Oscara za dokumenty „The Farm: Angola, USA” oraz „What Happened, Miss Simone?”. Drugi z tytułów zapewnił jej m.in. nagrodę Emmy. Wcześniej sięgnęła po statuetkę Amerykańskiej Akademii Telewizyjnej w 2007 r. jako producentka „Demonów z Abu Ghraib”.
Cate Blanchett, która miała tego wieczoru odebrać Nagrodę dla Ikony, z powodu choroby nie przyjechała do Torunia. W liście odczytanym podczas gali wyraziła żal i zapewniła, że czeka na przyszłoroczną edycję. – Aktor jest tylko tak przekonujący, pociągający, przerażający, zabawny czy wręcz komiczny jak kadr, w którym się porusza. Kreacje aktorskie ożywają dzięki temu, w jaki sposób są oświetlone i w jakim środowisku się rozgrywają. Dlatego nagrodę tę w dużym stopniu zawdzięczam autorom zdjęć, przed których obiektywami miałam okazję grać. Wśród nich byli Ed Lachman, Warwick Thornton, Rodrigo Prieto, Mandy Walker (...) i ostatnio ubiegłoroczny zdobywca Złotej Żaby, absolutnie genialny Michał Dymek. Niech ta afirmująca życie, taneczna relacja z kamerą trwa jak najdłużej – podkreśliła aktorka.
W Konkursie Debiutów Reżyserskich uhonorowano Shu Qi za „Girl”. Z kolei w Konkursie Debiutów Operatorskich najlepszy okazał się Adam Suzin, autor zdjęć do „Ojca”.
Statuetkę w Konkursie Filmów Polskich wręczono Piotrowi Sobocińskiemu Jr. za zdjęcia do „Ministrantów”.
Nagroda publiczności powędrowała do Kaspra Tuxena Andersena za „Wartość sentymentalną”. Film, który zdobył w tym tygodniu pięć nominacji w głównych kategoriach do Europejskich Nagród Filmowych, jest owocem drugiej współpracy duńskiego operatora z reżyserem Joachimem Trierem, twórcą „Najgorszego człowieka na świecie”.
Konkurs Długometrażowych Filmów Dokumentalnych wygrał Benjamin Bryan („Iron Winter”). W Konkursie Krótkometrażowych Filmów Dokumentalnych doceniono Ronniego McQuillana („No Mean City”). Nagrodę w Konkursie Seriali Telewizyjnych zgarnęli Corrin Hodgson i Ben Richardson za „1923: A Dream and a Memory”. Z kolei zwycięzcami Konkursu Wideoklipów zostali operator Jake Gabbay i reżyser Gabriel Moses („Chains & Whips”).
Rozstrzygnięto także Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych. Złotą Kijankę odebrał operator Nico Schrenk za „Skin on Skin” (Filmakademie Baden-Württemberg). Srebrną Kijanką nagrodzono Henri’ego Nunna za „Walud” (Hochschule für Fernsehen und Film München), a Brązową Kijanką – Francescę Avanzini za „Marinę” (Centro Sperimentale di Cinematografia).
W trakcie gali dyrektor festiwalu Marek Żydowicz przyznał nagrody Kristen Stewart, twórczyni „Chronologii wody” oraz Tomaszowi Naumiukowi, autorowi zdjęć do „Franza Kafki”.
Producentka Sabrina Sutherland w imieniu współpracowników, przyjaciół i rodziny Davida Lyncha podziękowała organizatorom festiwalu za hołd złożony zmarłemu w styczniu br. twórcy „Mulholland Drive”. W programie wydarzenia znalazła się bowiem szeroka retrospektywa twórczości artysty. Sutherland zachęciła zebranych do podpisywania petycji z apelem do MKiDN o odmrożenie środków na kolejny etap budowy Europejskiego Centrum Filmowego Camerimage, którego częścią ma być Muzeum Wyobraźni Davida Lyncha.
Filmem zamknięcia festiwalu był „Song Sung Blue” Craiga Brewera ze zdjęciami Amy Vincent. „Gdy dwoje rozwiedzionych muzyków w średnim wieku spotyka się na koncercie, na którym oboje występują, zaczyna rodzić się między nimi uczucie. Łączy ich pasja do muzyki i doświadczenie życiowych trudności, a ich relacja zacieśnia się jeszcze bardziej, gdy zakładają zespół celebrujący twórczość Neila Diamonda, legendarnego amerykańskiego muzyka. Podobnie jednak jak w piosence Song Sung Blue jego autorstwa, ich historia jest zarazem pełna triumfu i smutku; potrafi wzruszyć i rozbawić” – głosi opis fabuły, zamieszczony na stronie festiwalu.
33. Międzynarodowy Festiwal Filmowy EnergaCamerimage odbywał się w dniach 15-22 listopada. Patronem medialnym wydarzenia była Polska Agencja Prasowa.