Żaden muzyk nie jest samotną wyspą, a uwzględnienie społecznego, architektonicznego
i – przede wszystkim – osobistego kontekstu życia Chopina jest esencjalne dla naszego o nim studium.
Fragment książki, Przedmowa
Peter Willis z kronikarskim zacięciem śledzi losy Chopina, który za namową Jane Stirling odwiedza Anglię i Szkocję, uchylając czytelnikom kulisy brytyjskich podróży kompozytora. Korzystając z szerokiego zasobu źródeł, m.in. prasy codziennej oraz bogatej korespondencji, osadza brytyjskie wojaże w kontekście arystokratycznego i artystycznego świata Londynu, Manchesteru, Glasgow i Edynburga. Obszernie i barwnie opisuje kontakty Chopina z kręgiem londyńskiej elity – w tym z księciem Albertem i królową Wiktorią – a także ze środowiskiem szkockiej arystokracji, w idyllicznej scenerii wiejskich zamków.
Z namalowanego przez Willisa obrazu wyłaniają się charakterystyczne i jakże odmienne krajobrazy – XIX-wiecznych miast oraz malowniczych wsi. Autor nie ukrywa swojego zamiłowania do architektury i przyrody, drobiazgowo opisując scenerię chopinowskich recitali i spotkań towarzyskich. Budynki i pejzaże nie są tu jedynie barwnym tłem – w narracji Willisa stają się świadkami trosk, zmagań i radości kompozytora. Wymownym wątkiem jest szczególne dla Chopina doświadczenie obcowania z osobliwą szkocką przyrodą i jego kontakty z naturą w kręgu wiejskich siedzib.
Książka Petera Willisa to lektura obowiązkowa dla wszystkich miłośników Fryderyka Chopina i jego muzyki. Autor prowadzi pełną detali opowieść z lekkością i wyczuciem, gładko wprowadzając czytelnika w świat epoki kompozytora. Objaśnia realia XIX wieku oddając głos ludziom tamtych czasów – sięga do listów, dokumentów, czy relacji z koncertów. Dbałość o szczegóły widoczna jest nie tylko w tekście. Publikację uzupełnia bowiem ponad 150 ilustracji, rycin, obrazów, przykładów nutowych, skanów archiwalnych materiałów rękopiśmiennych, a także fotografii. Zachwyca również staranna oprawa książki: zieleń okładki subtelnie nawiązuje do szkockich krajobrazów, grzbiet obito płótnem i uszlachetniono złoceniami, a wyklejka o fakturze kory drzewa dodaje całości charakteru.
Premierową publikację można odnaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych, m.in.: pwm.sklep.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
O autorze:
Peter Willis (1933‒2016) był architektem i badaczem, wykładał historię i teorię architektury Uniwersytecie w Newcastle. Będąc już na emeryturze, w 2010 roku, obronił drugi doktorat ‒ w dziedzinie muzyki, poświęcony Fryderykowi Chopinowi, na Uniwersytecie w Durham. Członek RIBA (od 1970). Autor książek: Charles Bridgeman and the English Landscape Garden (1977; 2002), New Architecture in Scotland (1977), RIBA Dissertation Handbook: A Guide to Research and Writing (1983), Chopin in Manchester (2011), Chopin in Britain (2017).
Więcej na: WWW PWM, FACEBOOK, INSTAGRAM, X