12 grudnia w Teatrze im. Juliusza Słowackiego będziemy świadkami światowego prawykonania Adriano in Siria Francesco Marii Veraciniego. Na scenie znakomici soliści: Sonia Prina (Adriano), Ann Hallenberg (Farnaspe), Roberta Invernizzi (Emirena), Romina Basso (Sabina), Lucia Cirillo (Idalma) i Ugo Guagliardo (Osroa) oraz zespół Europa Galante prowadzony przez Fabia Biondiego. Początek koncertu o godz. 20.00. Bilety kosztują od 100 do 180 zł.
Adriano in Siria Francesca Marii Veraciniego to opera w trzech aktach. Utwór został oparty na libretcie Pietra Metastasia (adaptacja Angelo Corri), a prapremiera miała miejsce w londyńskim King’s Theatre, Haymarket 25 listopada 1735 roku. Bohaterami akcji są: Adriano (alt), Sabina (alt), Osroa (baryton), Emirena (sopran), Farnaspe (kastrat, mezzosopran), Idalma (mezzsopran). Opera cieszyła się w Londynie powodzeniem: doczekała się dziewięciu przedstawień i była dowodem na włoską hegemonię (w tym samym roku odbyły się handlowskie premiery Ariodante i Alciny). Rękopis partytury zachował się w Henry Watson Library (Manchester). Opracował go niemiecki muzykolog Holger Schmitt-Hallenberg wraz z Fabiem Biondim, który skomponował niezachowane recytatywy.
Krakowski koncert będzie współczesnym prawykonaniem dzieła, po blisko 300 latach zapomnienia.
Więcej o koncercie: www.operarara.pl
Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Cykl OPERA RARA – to wydarzenie, jakiego w Polsce dotychczas nie było. Zainicjowana w 2009 r. prezentacja znakomitych produkcji, święcących triumfy na scenach największych i najbardziej prestiżowych scen teatralnych i festiwali Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii czy Niemiec i realizowanych z udziałem najznamienitszych głosów operowych świata (m.in.: Marii Grazii Schiavo, Roberty Invernizzi, czy Philippe’a Jarrousky’ego), szybko stała się prawdziwym kulturalnym przebojem. Bilety są wyprzedawane często jeszcze przed startem kampanii promocyjnej, a do Krakowa, specjalnie na koncerty przyjeżdżają melomanii z całej Europy. Cykl Opera Rara zainaugurowano koncertem Herkules nad Termodontem, przygotowanym przez Fabio Biondiego i zespół Europa Galante, a pięć miesięcy później publiczność zobaczyła spektakl Mieszczanin Szlachcicem – wystawiony tak, jak oglądano go przed wiekami; nawet światło pochodziło ze świec. Po nim, zaprezentowano kolejne znakomite koncerty, m.in.: Rinaldo, La Fida Ninfa, Ottone in Villa, Orlando Furioso i L’Olimpiade. Już w pierwszym roku funkcjonowania Opera Rara zyskała miano „zachwytu i festiwalowego debiutu roku” wg Rzeczpospolitej oraz najciekawszego wydarzenia muzycznego (wraz z festiwalami Misteria Paschalia i Sacrum Profanum) w rankingu tygodnika Polityka. W rankingu Dwutygodnika cykl Opera Rara zyskał miano Marki roku, a wg Gazety Wyborczej – wraz z festiwalami Misteria Paschalia i Sacrum Profanum – zasłużył na miano Przeboju dekady. Dyrektorem artystycznym cyklu Opera Rara jest Filip Berkowicz.
Więcej: www.operarara.pl
Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: FMF - Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Off Plus Camera, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, czy literacki Festiwal Conrada. KBF jest także wydawcą magazynu Karnet, zarządza powstającym centrum kongresowym ICE oraz Krakowską Komisją Filmową, administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków, a także prowadzi portal Krakow.travel.
Więcej: www.biurofestiwalowe.pl