ON AIR
od 17:00 Café Classic zaprasza: Natalia Grzeszczyk

Kompozycje Bacha, Mozarta, Moniuszki na festiwalu w Leżajsku

Kompozycje Jana Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Antonina Dvoraka, Stanisława Moniuszki znajdą się w programie poniedziałkowego koncertu XXII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej, który trwa w Leżajsku (Podkarpackie).

W pierwszej części wieczornego koncertu w Bazylice Ojców Bernardynów wystąpi ze swoim recitalem polski organista Witold Zaborny. Artysta wykona m.in. Fantazję chorałową "Komm, heiliger Geist, Herre Gott" Jana Sebastiana Bacha, Toccatę F-dur Dietricha Buxtehude'a, III Sonatę A-dur op. 65 Feliksa Mendelssohna - Bartholdy'ego, Fantazję f-moll KV 608 Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Natomiast w drugiej części wieczoru, w tzw. koncercie kameralnym, publiczność wysłucha koncertu mezzosopranistki Lilianny Zalesińskiej i organisty Witolda Błaszczyka. Artyści wykonają m.in. Trzy koncerty ze zbioru "Cento concerti ecclesiastici" Lodovico Grossi da Viadana, Kantatę BWV 169 na głos altowy i organy obligato oraz Recytatyw i arię Gott soll allein mein Herze haben Johanna Sebastiana Bacha, "Ave Maria" op 19 b Antonina Dvoraka, "Zwiastowanie" Stanisława Moniuszki.

Witold Zaborny jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Zdobył trzecią nagrodę na międzynarodowym konkursie organowym im. J. P. Sweelincka w Gdańsku. Brał udział w festiwalach muzycznych w Austrii, Włoszech, Grecji, Francji, Niemczech, Czechach, Finlandii. Jest adiunktem w stopniu doktora habilitowanego w Katedrze Organów w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Lilianna Zalesińska ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi oraz podyplomowe studia w prestiżowym Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu zdobywając jednogłośne wyróżnienie. Ukończyła również historię sztuki w Uniwersytecie Warszawskim. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich, m.in. u Teresy Żylis-Gara, Marjany Lipovçek, Udo Reinemanna, RaŁla Gim‚neza. Otrzymała stypendia artystyczne m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, Rządu Włoskiego oraz szwajcarskiej Fundacji Dr Roberta i Liny Thyll- Duerr promującej muzyczne talenty.

Występowała na polskich i zagranicznych festiwalach, m.in. 50. Jubileuszowym Festiwalu w Łańcucie, Max Reger Tage w Niemczech, Festival fr junge zeitgen”ssische Musik w Austrii, Les Heures Romantiques we Francji. Pracowała z takimi dyrygentami jak: Tadeusz Wojciechowski, Pierre-Andr‚ Valade, Pascal Roph‚, Roger Boggasch, Heribert Beissel.

Witold Błaszczyk jest absolwentem dwóch wydziałów: Fortepianu, Klawesynu i Organów w klasie organów prof. Józefa Serafina oraz Wychowania Muzycznego w klasie dyrygentury chóralnej prof. Andrzeja Banasiewicza w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Od 1984 r. prowadzi klasę dyrygentury chóralnej, harmonii i organów w Instytucie Szkolenia Organistów przy Papieskim Wydziale Teologicznym.

Ma tytuł doktora w dziedzinie sztuki muzycznej. Jako organista i kameralista wykonał ponad 400 koncertów w wielu krajach Europy. Został odznaczony medalem Prymasa Polski "Zasłużonemu w posłudze dla Kościoła i Narodu".

W festiwalu, który potrwa do 29 lipca wezmą udział głównie polscy muzycy, ale także z Litwy i Niemiec. Artyści będą grać na słynnych, barokowych organach, pochodzących z końca XVII wieku.

W programie imprezy znajdzie się 7 koncertów oraz koncert specjalny, który odbędzie się 18 sierpnia, czyli już po zakończeniu imprezy. Wystąpi w nim dyrektor artystyczny festiwalu prof. Józef Serafin.

Leżajskie organy uznawane są za jedne z najdoskonalszych w Europie. W kraju porównać je można jedynie z organami oliwskimi i w Kamieniu Pomorskim. Jako jedyne w Polsce są instrumentem czysto mechanicznym, bez udoskonaleń elektronicznych. Mają w sumie 6 tys. piszczałek. Największe z nich mierzą 10,5 m wysokości, natomiast najmniejsze - 5 cm.

Organy tworzą: duży instrument w nawie głównej świątyni i dwa mniejsze - w nawach bocznych. Są one zespolone w jednym chórze muzycznym. Każdy ma jednak oddzielną klawiaturę ręczną i nożną. Podczas koncertu na trzech instrumentach, komunikacja między organistami nie jest łatwa, ponieważ stanowiska gry oddzielone są od siebie filarami chóru. Jednak koncerty na trzech instrumentach odbywają się rzadko.

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic