ON AIR
od 17:00 Café Classic zaprasza: Natalia Grzeszczyk

X Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna

To wydarzenie muzyczne odbywa się pod znakiem Feliksa Mendelssohna. Niemal spontanicznie pojawia się pytanie: „co to za znak, ten?”. Oczywiście znak bardzo uznanego, wręcz ulubionego kompozytora, to prawda, a jest to prawdą i dawniejszą i dzisiejszą. Znak ten utrzymuje się w kolejnych epokach, na ogół bez zmian, jest stabilny i szeroki, a czyni możliwym skupianie w jego promieniu różnorodnych wartości czy upodobań artystycznych, bezpośrednio niezależnych, zarazem nie przykrywa innych tematów, nawet powszechnie znanych.

Rzadko o jakimś kompozytorze można to powiedzieć. Mendelssohn jest w swej istocie, w swej historii pozytywny. Muzyka Mendelssohna nie walczy z żadną inną, jest tak zasadniczo pewna swych pryncypiów, a są one, to romantyczne to klasyczne, że nie czuje się estetycznie oblężona, wręcz odwrotnie – dopuszcza inne pryncypia, jeżeli tylko nie są obce tradycyjnej wysokiej kulturze muzycznej. Ona sama należy silnie do tradycji, a potrzeba tradycji wspiera ją w sposób naturalny. Hołduje pięknu, przestrzega organiczną równowagę wewnętrzną,  buduje  na  przekonaniu, że jest prawdziwą potrzebą duchową;  taką też pragnie pozostać. Trwa poprzez epoki.
 
Zygmunt Mycielski zapisał w swym „Niby-dzienniku”  20  lutego  1981r.: A  kilka  skromnych  taktów  (choćby z  Sekstetu  Mendelssohna!) – więcej życia, jak na łące; życie, życie! Co dławi i jest dławiące, co zbawia?

Przy tej myśli nasunął  mu  się, jak widzimy,  od  razu  przykład  właśnie z Mendelssohna. Myślę, że nie przypadkiem, ponieważ ta muzyka stanowi w historii muzyki jedną z naj- większych  tej  właśnie  historii  utopię.  W swym krótkim, jak Chopina i  Schuberta   trzydziestoośmioletnim życiu, skomponował Mendelssohn przeogromny świat muzyczny, do dzisiaj nawet jeszcze w całości nie objęty. Jako siedemnastoletni chło- pak napisał uwerturę do Snu Nocy Letniej, a ta muzyka pochodziła  już z nowej epoki, z romantycznej. Bez jego symfonii nie ma historii symfonii, bez jego oratoriów nie mamy wiel- kiej religijnej muzyki protestanckiej, bez jego muzyki kameralnej  nie ma romantycznej  muzyki  kameralnej, bez jego koncertów  trudno  je sobie w przebraniu romantycznym wyobrazić – i tak dalej.

Z muzyki Johanna Sebastiana Bacha przywrócił po tylu latach zapomnianą Pasję   według   św.   Mateusza   i   ta została już z nami, a większej muzyki nie ma. Są jeszcze Mendelssohna Psalmy, jego pieśni, jego tematy Grecji antycznej. Obdarował nas swym poczuciem melodii, tak jak od Heinego przejęliśmy poczucie nowej liryki. Ale tu przypomina się nam, że obaj mieli nie istnieć, a dokładnie począwszy  od   1933r.   Ta  muzyka i ta liryka były wówczas w niemal całej Europie zabronione i w samej rzeczy przez dwanaście lat nie przy- stawały do sposobu życia barbarzyń- ców. A  że nic żydowskiego – prócz praw norymberskich – pod  adresem Mendelssohna nie można było w tej muzyce znaleźć, wskazano na żyją- cego jeszcze w XVIII wieku jego dziadka, słynnego filozofa, zaprzyjaźnionego z Immanuelem Kantem. Muzyka przetrwała.

Do dnia dzisiejszego upłynęło dwieście lat i oto muzyka Mendelssohna może teraz przybrać sobie nową funkcję – stać się znakiem Festiwalu muzycznego. Pod tym znakiem mogą znaleźć się teraz rozliczni kompozy- torzy, dawniejsi czy późniejsi, niż on sam. Na naszych oczach Mendelssohn z romantyka staje się ponadczasowy. Dowodem  choćby obecne  X Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna na kra- kowskim Kazimierzu. Jego muzyka nie wadzi się z inną, nie konkuruje z żadną, ponieważ jej walorów nie sposób zakwestionować, a jej cele nie wymagają tłumaczenia. Nie wzywa ona nigdy do walki o pierwszeństwo, nie bierze też udziału w awangardo- wym przeciwstawianiu się przeszłości. Nawet kiedy kto nie bez racji mówi o  jej  fundamentalnej  spolegliwości, a ma na myśli nadmiernie  ugodową postawę, ona nie czuje się tym bynaj- mniej wstrząśnięta, tak ufna jest w swe własne piękno i swą własną formę, którym w całej pełni zawierzyła. I to właśnie zdarza się tak rzadko. A teraz pod  jej  znakiem  mogą  się  zbierać inne jeszcze kierunki artystyczne, głoszące nawet niekiedy odmienne wartości, ona zaś może być przy tym obecna, ponieważ nie chce nimi wła- dać, a jedynie pozostać, jak zawsze, na służbie różnorodności kultury. Pragnie wykorzystywać możliwości swego udziału w wielu wartościach, szczyci się odmową  marginalizowa- nia innych nurtów, wyraża pragnienie pozostania na służbie tolerancji, tolerancji estetycznej.

A to znaczy, że „znak Feliksa Mendelssohna” związany jest z rozwojem bogatej w różnorodne wartości  europejskiej   kultury  muzycznej. Pod znakiem koncertowym Mendelssohna   kwitnie  życie  –  jak na wspomnianej łące – dziesiątków tendencji kompozytorskich. Ten znak jest gwarantem przeżycia muzycznego, które łączy, a nie dzieli. Jakże ważny jest w chwili obecnej.  „Znak Feliksa Mendelssohna”  jest znakiem pokoju w muzyce europejskiej.

Michał Bristiger


www.judaica.pl

Centrum Kultury Żydowskiej

ul. Meiselsa 17, 31-058 Kraków


Piątek, 8 maja 2015, godz. 19.00
Centrum Kultury Żydowskiej, ul. Meiselsa 17

KONCERT INAUGURACYJNY


Kwartet Śląski
Polska / Poland

Szymon Krzeszowiec
1. skrzypce / 1st violin

Arkadiusz Kubica
2. skrzypce / 2nd violin

Łukasz Syrnicki
altówka / viola

Piotr Janosik
wiolonczela / cello

the silesian string Quartet

oraz

Piotr Sałajczyk
fortepian / piano

Karolina Stalmachowska
obój / oboe

Michał Micker
altówka / viola


Felix Mendelssohn Bartholdy (1809 -1847)
Kwinet smyczkowy B-dur op. 87
String Quintet in B flat major Op. 87
I.  Allegro vivace
II.  Andante scherzando
III. Adagio e lento
IV.   Allegro molto vivace

Michał Micker – altówka, Kwartet Śląski
viola, The Silesian String Quartet


Przerwa / Intermission   


Joachim Mendelson (1897-1943) Kwintet na fortepian, obój i trio smyczkowe Quintet for Piano, Oboe and String Trio
I.  Allegro
II.  Molto lento espressivo
III. Allegro con brio

Piotr Sałajczyk – fortepian / piano
Karolina Stalmachowska – obój / oboe

Szymon Krzeszowiec – skrzypce / violin
Łukasz Syrnicki – altówka / viola
Piotr Janosik – wiolonczela / cello


Szymon Laks (1901-1983)
Quintette pour Piano et Corde
(sur des motifs populaires polonais)
I.  Allegro quasi presto
II.  Lento sostenuto
III. Vivace non troppo
IV.   Allegro moderato ma deciso

Piotr Sałajczyk – fortepian, Kwartet Śląski
piano, The Silesian String Quartet


Sobota, 9 maja 2015, godz. 19.00
Centrum Kultury Żydowskiej, ul. Meiselsa 17

recital fortepianowy

Marcin Koziak
fortepian / piano
Polska / Poland

Robert Schumann (1810 -1856)
Sceny Dziecięce op.15
Scenes from Childhood Op.15
 
O dalekiej krainie
Dziwna historia
Zabawa w „czarnego luda” Proszące dziecko
Szczęście
Ważne wydarzenie
Marzenie
Przy kominku
Rycerz na drewnianym koniku
Nieco za poważnie
Strachy
Dziecko usypia
Gdy mówi poeta
 

Fryderyk Chopin (1810 -1849)
Berceuse Des-dur op. 57
Berceuse in D flat major Op. 57

Franz Liszt (1811-1886)
Harmonies du soir z cyklu 12 Etiud Transcendentalnych S.139/11
Harmonies du soir from the 12 Transcendental Etudes S.139/11


Przerwa / Intermission  


Piotr Czajkowski (1840 -1893)
Nokturn i Humoreska op.10
Nocturne and Humoresque Op.10

Romans f-moll op. 5
Romance in F minor Op. 5

Sergiusz Rachmaninow (1873-1943)
II Sonata fortepianowa b moll op. 36 (wersja 1931)
II Piano Sonata B flat minor Op. 36 (version 1931)
I.  Allegro agitato
II.  Non allegro. Lento
III. Allegro molto


Niedziela, 10 maja 2015, godz. 19.00
Centrum Kultury Żydowskiej, ul. Meiselsa 17

Koncert pod patronatem
Deutscher Musikrat w Bonn

TRIO ADORNO
Niemcy / Germany


Christoph Callies
skrzypce / violin



lion Hinnrichs
fortepian / piano



Samuel Selle
wiolonczela / cello

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756 -1791)
Trio fortepianowe B-dur nr 3 KV 502
Piano Trio in B flat major No. 3 KV 502
I.  Allegro
II.  Larghetto
III. Allegretto


Maurice Ravel (1875-1937) Trio fortepianowe a-moll Piano Trio in A minor
I.  Modéré
II.  Pantoum (Assez  vif)
III. Passacaille (Très large)
IV.   Final (Animé)



Przerwa / Intermission  



Feliks Mendelssohn Bartholdy (1809 -1847)
Trio fortepianowe c-moll op. 66 nr 2
Piano Trio in C minor Op. 66 No. 2
I.  Allegro energico e con fuoco
II.  Andante espressivo
III. Scherzo: Molto allegro quasi presto
IV.   Finale: Allegro appassionato


Poniedziałek, 11 maja 2015, godz. 19.00
Centrum Kultury Żydowskiej, ul. Meiselsa 17

TRIO  CRACOVIA
Polska / Poland

Wiesław Kwaśny
skrzypce / violin

Julian Tryczyński
wiolonczela / cello

Jerzy Tosik-Warszawski
fortepian / piano

Ludwig van Beethoven (1770 -1827)
Trio fortepianowe c-moll op.1 nr 3
Piano Trio in C minor Op.1 No. 3
I.  Allegro con brio
II.  Andante cantabile con Variazioni
III. Menuetto
IV.   Finale


Przerwa / Intermission   


Anton Areński (1861-1906)
Trio fortepianowe d-moll op. 32
Piano Trio in D minor Op. 32
I.  Allegro moderato,
II.  Scherzo. Allegro molto
III. Elegia. Adagio
IV.   Finale. Allegro non troppo




Siergiej Rachmaninow (1873 -1943)
Trio elegijne g-moll nr 1 (1892)
Trio Élégiaque in G minor No.1 (1892)
 


Wtorek, 12 maja 2015, godz. 20.30
Bazylika OO. Dominikanów, ul. Stolarska 12

Koncert pod patronatem  Klasztoru oo. Dominikanów w Krakowie

KONCERT ORGANOWY

Ernst Wally
Austria / Austria

Pius Richter (1818 -1893) Preludium C- dur Prelude in C major


P. Georg Pasterwitz (1730 -1803)
Fuga „Christus ist erstanden“ g-dorian op. 2 nr 7
Fugue “Christus ist erstanden” in g-Dorisch Op. 2 No. 7


Rudolf Bibl (1832-1902)
Sonata na organy d-moll op. 74 nr 1
Organ Sonata in D minor Op. 74 No.1
I.  Allegro moderato
II.  Andante con moto
III. Adagio con energico – Moderato


Carl Phillip Emanuel Bach (1714-1788)
Sonata F-dur Wq 70/3, H 84
Sonata in F major Wq 70/3, H 84
I. Allegro
II. Largo
III. Allegretto


Ernst Wally (*1976)
Preludium op. 10 nr 1
Prelude Op. 10 No. 1


Léon Boëllmann (1862-1897)
„Prière à Notre Dame“ ze Suity Gothique op. 25
„Prière à Notre Dame“ from the Suite Gothique Op. 25


Felix Mendelssohn Bartholdy (1809 -1847)
Sonata organowa f-moll op. 65 nr 1
Organ Sonata in F minor Op. 65 No. 1
I.  Allegro moderato e serioso
II.  Adagio
III. Andante. Recitativo
IV.   Allegro assai vivace


Środa, 13 maja 2015, godz. 19.00
Centrum Kultury Żydowskiej, ul. Meiselsa 17


Kwartet  Dafo
Polska / Poland


Justyna Duda
1. skrzypce / 1st violin

Danuta Augustyn
2. skrzypce / 2nd violin

Aneta Dumanowska
altówka / viola

Anna Armatys
wiolonczela / cello


Dafo  Quartet

oraz / and

Łukasz Dębski
fortepian / piano

Monika Sęk
obój / oboe


Erwin Schulhoff (1894 -1942) Fünf Stücke für Streichquartett Five Pieces for a String Quartet
Alla Valse viennese (allegro)
Alla Serenata (allegretto con moto) Alla Czeca (molto allegro)
Alla Tango milonga (andante)
Alla Tarantella( prestissimo con fuoco)


Kwartet DAFO


Benjamin Britten (1913 -1976) Temporal Variations (1936) na obój i fortepian Temporal Variations (1936) for oboe and piano


Łukasz Dębski – fortepian / piano
Monika Sęk – obój / oboe


Przerwa / Intermission   


Mieczysław Weinberg (1919 -1996)
Kwintet na fortepian, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę op.18
Quintet for piano, two violins, viola and cello Op.18
I. Moderatocon moto
II. Allegretto
III. Presto
IV.  Largo
V. Allegro agitato


Kwartet DAFO, Łukasz Dębski – fortepian / piano


Czwartek, 14 maja 2015, godz. 19.00
Centrum Kultury Żydowskiej, ul. Meiselsa 17

Koncert Kameralny

Krzysztof Klima
klarnet / clarinet
Polska / Poland

Szymon Klima
klarnet / clarinet
Polska / Poland


Mariola Cieniawa
fortepian / piano
Polska / Poland



Johannes Brahms (1833 -1897)
Sonata Es-dur op.120 nr 2
Sonata E flat major Op.120  No. 2
I.  Allegro amabile
II.  Appassionato, ma non troppo, Allegro
III. Andante com moto, Allegro non troppo


Camille Saint-Saëns (1835 -1921)
Sonata op.167
Sonata Op.167
I.  Allegretto
II.  Allegro animato
III. Lento
IV.   Molto allegro


Przerwa / Intermission   


Francis Poulenc (1899 -1963)
Sonata
I.  Allegro tristamente
II.  Romanza
III. Allegro con fuoco


Claude Debussy (1862-1918)
Première Rhapsodie


Felix Mendelssohn Bartholdy (1809 -1847)
Konzertstück f-moll op.113 nr 1
Concert Piece in F minor Op.113  No. 1
I.  Allegro con fuoco
II.  Andante
III. Presto

Konzerstück d-moll op.114 nr 2
Concert Piece in D minor Op.114  No. 2
I.  Presto
II.  Andante
III. Allegretto grazioso


Piątek, 15 maja 2015, godz. 19.00
Centrum Kultury Żydowskiej, ul. Meiselsa 17

Koncert pod patronatem  ambasady Urugwaju w Polsce


KONCERT GITAROWY

Álvaro córdoba
Urugwaj / Uruguay


Alfonso X el Sabio, Rey de Castilla (1221-1284)
6 Cántigas de Santa María

Gaspar Sanz (1640 -1710)
Suita D-dur
Suite in D major

Johann Sebastian Bach (1685 -1750)
Aria da Capo i 4 Wariacje Goldbergowskie BWV 988 nr 2, 5, 13, 30
Aria da Capo and 4 Goldberg Variations BWV 988 No. 2, 5, 13, 30

Suita na wiolonczelę solo G-dur nr 1 BWV 1007
Suite for cello solo in G major No. 1 BWV 1007
Preludium
Prélude

Fernando Sor (1778 -1939)
Wariacje na temat francuskiej pieśńi ludowej (gen. Malbrough) op. 28
Variations on a French Folk Song (Gen. Malbrough) Op. 28

Antoní Dworzak (1841-1904)
Taniec Słowiański e-moll op. 72 nr 2
Slavonic Dance in E minor Op. 72 No. 2

Humoreska Ges-dur op.101 nr 7
Humoresque in G flat major Op.101  No. 7

Ernesto Nazareth (1863-1934) Brejeiro (tango brazylijskie) Brejeiro (Brazilian Tango)

Eduardo Falú (1923-2013)
Dwa Zambas i Gato (tradycyjne tańce z Ameryki Południowej)
Two Zambas and Gato (Traditional dances from South America) )

Manuel de Falla (1876-1946) Taniec sąsiadów (Danza de los vecinos) Dance of the Neighbors

Taniec młynarza (Danza del molinero)
Dance of the Miller
z Baletu El sombrero de tres picos
from the Ballet The Three-Cornered Hat

Giacomo Puccini (1858 -1924)
O mio Babino caro (opr. na gitarę przez Álvaro Córdoba)
O mio Babino caro (arr. for guitar Álvaro Córdoba)

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809 -1847)
Pieśń Wenckiego Gondoliera fis-moll op. 30 nr 6
Venetian Gondola Song in F sharp minor Op. 30 No. 6


Sobota, 16 maja 2015, godz. 19.00
Centrum Kultury Żydowskiej, ul. Meiselsa 17


Koncert pod patronatem  fundacji Pro Musica Bona w Krakowie

Koncert w wykonaniu stypendystów fundacji Pro Musica Bona w Krakowie


David Popper (1843-1913)
Polonez Koncertowy d-moll op.14
Concert Polonaise in D minor Op.14
 
Michał Balas
wiolonczela / cello
 
Julia Balas
fortepian / piano
 


Maurice Ravel (1875-1937)
Tzigane
 
Magdalena Turek
skrzypce / violin
 
Grzegorz Mania
fortepian / piano
 


Ian Clarke (*1964)
Hypnosis
 
Natalia Jarząbek
flet / flute
 
Dominika Grzybacz
fortepian / piano
 


Piotr Czajkowski (1840 -1893)
Pezzo Capriccioso h-moll op. 62
Pezzo Capriccioso in B minor Op. 62
 
Filip Sporniak
wiolonczela / cello
 
Anna Nowak-Dańda
fortepian / piano
 


Ian Clarke (*1964)
The Great Train Race
Natalia Jarząbek
flet solo / flute solo



Paul McCartney (*1942)
Yesterday
opr. na kwartet smyczkowy arr. for String Quartet
 
Judyta Kluza
skrzypce / violin
Mateusz Doniec
altówka / viola
 
Magdalena Turek
skrzypce / violin
Filip Sporniak
wiolonczela / cello
 



Przerwa / Intermission   
 
Pablo Sarasate (1844 -1908) Fantazja Koncertowa na tematy z opery Carmen op. 25
The Carmen Fantasy on themes from the opera Carmen Op. 25
 
Judyta Kluza
skrzypce / violin
 
Jarosław Duda
fortepian / piano
 



Giulio Briccialdi (1818 -1881)
Karnawał Wenecki  op. 77
The Carnival of Venice Op. 77
 

Natalia Jarząbek
flet / flute
 

Dominika Grzybacz
fortepian / piano
 



Franz Liszt (1811-1886)
Tarantella z cyklu Lata Pielgrzymki – Wenecja i Neapol
Tarantella from Years of Pilgrimage – Venezia e Napoli

Dominika Grzybacz
fortepian / piano


Ernest Bloch (1880 -1959) Suita Hebrajska Hebrew Suite
cz. I Rapsodia / part I, Rhapsody
 

Mateusz Doniec
altówka / viola
 

Anna Dzierżak
fortepian / piano


prowadzenie koncertu / maderation
Magdalena Silberring


Do realizacji X Dni Muzyki Mendelssohna przyczynili się:

Jego Ekscelencja
Pan Pablo Schreiner
Ambasador Urugwaju w Polsce

Hartmut Jenner
Alfred Kärcher GmbH & Co

Irene Schwalb
Deutscher Musikrat

Prof. Joachim Rogall
Fundacja Roberta Boscha

Prof. Werner Schmitt
Yehudi Menuhin FORUM

Irene Pipes
American Association for Polish Jewish Studies

Prof. Stefan Wojtas
Fundacja Pro Musica Bona w Krakowie


za co organizatorzy wyrażają serdeczne podziękowania.
 


Dyrektor Fundacji Judaica JOACHIM S. RUSSEK
 

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic
Ankieta RMF Classic