Café Classic

Teatralna kawiarenka, w której spotkać można najważniejszych artystów polskiej sceny. Usłyszycie tutaj rozmowy o teatrze, piosence i kabarecie. Zapraszamy do słuchania, koniecznie z filiżanką pysznej kawy, herbaty, czy co kto lubi.

Soboty 18:00-21:00

Archiwum. Zaprasza Natalia Grzeszczyk.

"Nye" od National Theatre Live

Michael Sheen jako Nye Bevan w surrealistycznej podróży przez życie człowieka, który zmienił oblicze brytyjskiej służby zdrowia. Aneurin „Nye” Bevan określany jest mianem polityka, który wywarł największy wpływ na Wielką Brytanię, nigdy nie będąc premierem. W obliczu śmierci Aneurin „Nye” Bevan spogląda w przeszłość i konfrontuje się ze swoimi wspomnieniami. "Nye" to sztuka napisana przez Tima Price’a i wyreżyserowana przez Rufusa Norrisa, zarejestrowana w tym roku przez National Theatre Live

posłuchaj "Nye" od National Theatre Live

"Dear England" od National Theatre Live

Kolejny tytuł od National Theatre Live, który można oglądać na ekranach polskich kin, to spektakl "Dear England". W roli głównej Joseph Fiennes jako Gareth Southgate (trener angielskiej reprezentacji w pilce nożnej). To sztuka Jamesa Grahama o sile narodu i duchu sportowej rywalizacji. Spektakl idealny jako uzupełnienie Euro 2024.

 

posłuchaj "Dear England" od National Theatre Live

Borys Szyc, Grzegorz Małecki i Adam Sajnuk opowiadają o "Handlarzach gumek" w Teatrze 6. piętro

"Sztuka wybitnego izraelskiego dramatopisarza Hanocha Levina, Handlarze gumek, (...). Kabaret metafizyczny z muzyką na żywo, w którym marzenia nigdy się nie spełniają, a o ich spełnieniu można tylko pomarzyć. Bohaterowie sztuki, trójka czterdziestoletnich singli, starają się stworzyć trwałe związki, ale ich starania, u podstaw których leży głęboka samotność oraz przejmująca tęsknota za bliskością, wyglądają często jak negocjacje handlowe. Ich relacje przypominają grę w cymbergaja, do którego nawiązuje nazwisko jednego z bohaterów: zbliżają się do siebie gwałtownie, tylko po to, aby z impetem się odbić." [mat.pras.]

Za kulisy "Handlarzy gumek" w Teatrze 6. piętro zabrali nas Borys Szyc, Grzegorz Małecki i Adam Sajnuk - reżyser.

posłuchaj Borys Szyc, Grzegorz Małecki i Adam Sajnuk opowiadają o "Handlarzach gumek" w Teatrze 6. piętro

Jubileusz Anny Polony

W lipcu minie 65 lat od momentu, w którym Pierwsza Dama polskiego teatru, Anna Polony, zadebiutowała w roli Małej Polikseny w inscenizacji „Wojny trojańskiej nie będzie” J. Giraudoux na deskach Narodowego Starego Teatru im. H. Modrzejewskiej w Krakowie. W związku z pięknym jubileuszem przypominamy archiwalny zapis BLISKICH SPOTKAŃ z Anną Polony w roli głównej. To nagranie sprzed pięciu lat, kiedy świętowaliśmy 80. urodziny i 60-lecie pracy artystycznej Aktorki.

posłuchaj Bliskie Spotkania z Anną Polony (27.01.2019)

 

"Vanya" od National Theatre Live

National Theatre Live prezentuje na ekranach polskich kin rejestracje najlepszych brytyjskich spektakli. Opowiemy Wam o nich na naszej antenie, posłuchamy fragmentów wywiadów z ich twórcami. Jako pierwszy – „Vanya”, czyli Andrew Scott w nietypowej adaptacji „Wujaszka Wani” Czechowa autorstwa Simona Stephensa (reż. Sam Yates).

posłuchaj "Vanya" od National Theatre Live

"Amadeusz" w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi

W tak spektakularnej formie „Amadeusz” był wcześniej wystawiany tylko w kilku miejscach na świecie. Między innymi w Los Angeles i Londynie. Teraz dołącza do nich Łódź. [mat. pras.]         

O „Amadeuszu” Petera Shaffera w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi opowiedzieli nam Anna Wieczur (reżyseria), Jacek Laszczkowski (dyrygent, kierownictwo muzyczne) oraz Wiktor Piechowski (jeden z dwóch aktorów grających w łódzkiej inscenizacji tytułowego Amadeusza).

posłuchaj "Amadeusz" w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi

"Matka" Witkacego w warszawskim Teatrze Ateneum

"Jedna z najsłynniejszych sztuk Witkacego – "Matka" – na afiszu Teatru Ateneum w Warszawie. Agata Kulesza wcieli się w Janinę Węgorzewską, ślepnącą kobietę, która trawi czas na robieniu na drutach i wspomaga się różnymi substancjami… Próbuje też ułożyć sobie relacje z synem Leonem (Adam Cywka), domorosłym artystą i filozofem. Atmosfera gęstnieje, napięcie rośnie aż do trudnego do przewidzenia, acz nieuchronnego końca" (mat.pras.). O "Marce" opowiadali nam Anna Augustynowicz (reżyseria) oraz Iwo Bluszcz (asystent reżysera).

posłuchaj Anna Augustynowicz i Iwo Bluszcz opowiadają o "Matce" w Teatrze Ateneum

Artur Tyszkiewicz, Grzegorz Damięcki i "Napis" w Teatrze Ateneum

Oto elegancka kamienica we współczesnym mieście. Jej mieszkańcy patrzą na innych trochę z góry, choć tak naprawdę są banalni, poprawni politycznie i mówią frazesami z telewizji. I tak spokojnie płynąłby dzień za dniem, gdyby nie pojawili się w kamienicy nowi lokatorzy, na pierwszy rzut oka mili i sympatyczni... - czytamy na stronie stołecznego Teatru Ateneum. Gérald Sibleyras zamknął w swojej kamienicy wiele ludzkich historii, słabości i śmieszności. Premiera "Napisu" w Ateneum 24 lutego 2024. Przed premierą opowiedzieli nam o tym spektaklu Artur Tyszkiewicz (reżyser) i Grzegorz Damięcki

posłuchaj Grzegorz Damięcki, Artur Tyszkiewicz i "Napis" w Teatrze Ateneum

 

Modest Ruciński opowiada o premierze "Domu otwartego", o "40-latku" i najbliższych planach teatralnych

"Był czas, gdy Bałucki święcił triumfy na wszystkich scenach sypiąc komediami, jak z rękawa. Był też czas, gdy „bałucczyzna” była obelgą nie tylko jako synonim mieszczańskich przywar, ale też nienajlepszego gustu w literaturze. I przyszedł wreszcie czas, kiedy Bałucki stał się klasykiem komedii, który – chciałoby się żartobliwie powiedzieć – nic już nie musi, ale wiele może. Może nas cieszyć, śmieszyć i przy okazji czegoś też nauczyć." [mat.pras.] Modest Ruciński opowiedział w RMF Classic przede wszystkim o zbliżającej się premierze „Domu otwartego” Bałuckiego w reż. Krystyny Jandy w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. Pojawili się w Café Classic również m.in. Stefan Karwowski i Rick Sanchez... :)  

posłuchaj Modest Ruciński opowiada o premierze "Domu otwartego", o "40-latku", najbliższych planach teatralnych i Ricku

Joanna Nojszewska i "Kobiety, które śpiewały Młynarskiego"

"Wojciech Młynarski napisał "12 godzin z życia kobiety", a z herstorii jego tekstów Joanna Nojszewska przepytuje dwanaście artystek, które z nim współpracowały: Ewę Bem, Danutę Błażejczyk, Stanisławę Celińską, Małgorzatę Kożuchowską, Halinę Kunicką, Joannę Kurowską, Alicję Majewską, Joannę Szczepkowską, Joannę Trzepiecińską, Ewę Wiśniewską, Magdalenę Zawadzką i Katarzynę Żak. W ich wspomnieniach o Młynarskim znajdziemy szeroką paletę uczuć: szacunek, podziw, współczucie, tęsknotę, czułość, wdzięczność. To zapis rozwijających współprac i pięknych przyjaźni" [mat. pras.] O książce "Kobiety, które śpiewały Młynarskiego" opowiada nam jej autorka - Joanna Nojszewska.

posłuchaj Joanna Nojszewska opowiada o książce "Kobiety, które śpiewały Młynarskiego"

 

O monodramie "Pogo" i reżyserowanym przez siebie "Na rauszu" w Teatrze Polonia opowiada Marcin Hycnar

Marcin Hycnar opowiada nam po pierwsze, o swoim monodramie "Pogo" w reż. Kingi Dębskiej. To spektakl na podstawie książki reporterskiej pod tym samym tytułem. Jej autor Jakub Sieczko, to lekarz, specjalista anestezjologii i intensywnej terapii, który przez sześć lat pracował w stołecznym pogotowiu ratunkowym. Po drugie, o reżyserowanym przez siebie "Na rauszu". To duńsko-holendersko-szwedzki komediodramat, którego filmowy pierwowzór z 2020 roku w reżyserii Thomasa Vinterberga cieszył się ogromnym powodzeniem w kinach (Oscar dla najlepszego filmu nieamerykańskiego i cztery Europejskie Nagrody Filmowe). To historia czterech zmęczonych życiem nauczycieli, którzy postanawiają sprawdzić empirycznie teorię norweskiego filozofa i psychiatry Finna Skårderuda, głoszącego, że we krwi człowieka płynie o pół promila alkoholu za mało - czytamy na stronie Teatru Polonia, w którym oba tytuły możemy oglądać.

posłuchaj Marcin Hycnar opowiada o "Pogo" i "Na rauszu" w Teatrze Polonia

 

 

"Historia Jakuba" monodram Łukasza Lewandowskiego

Bohaterem jest ksiądz i filozof, który pewnego dnia dowiaduje się, że wcale nie jest tym, kim jest. Podejmuje zatem niełatwą próbę poznania swej prawdziwej tożsamości. Jednak odkrywanie na nowo swoich korzeni, konieczność zdefiniowania wiary, narodowości i pochodzenia, a nade wszystko logiczne połączenie tego wszystkiego z dotychczasowym życiem, okazuje się raz straszne, raz śmieszne. Osobista historia Jakuba pozbawiona jest patosu, a od tragizmu ratuje ją śmiech i biegnąca wartko akcja, bo jak powszechnie wiadomo, to samo życie dyktuje najciekawsze historie. [mat.pras.] O "Historii Jakuba", pierwszej premierze Teatru Ateneum w roku 2024, opowiada Łukasz Lewandowski

posłuchaj "Historia Jakuba" monodram Łukasza Lewandowskiego

Małgorzata Zawadzka i "Pewnego długiego dnia"

Na 16. Boskiej Komedii pokazywane były m.in. "Genialna przyjaciółka" (reż. Ewelina Marciniak), "Pewnego długiego dnia" (reż Luk Perceval) oraz "Joga" (reż. Anna Smolar) - spektakle Narodowego Starego Teatru w Krakowie. W trzech wymienionych tytułach możemy oglądać Małgorzatę Zawadzką. Opowiedziała nam o każdym z tych spektakli, ale przede wszystkim o współpracy z Lukiem Percevalem przy "Pewnego długiego dnia".

posłuchaj Rozmowa z Małgorzatą Zawadzką - aktorką Narodowego Starego Teatru w Krakowie - "Pewnego długiego dnia", "Genialna przyjaciółka", "Joga"

 

"Magnetyzm serc" - Kalina Jagoda Dębska

„Magnetyzm serc” to park rozrywki, którego pracownicy codziennie wystawiają „Śluby panieńskie” Aleksandra Fredry. Kolorowy i wesoły świat pełen śmiechu i licznych atrakcji. O spektaklu Narodowego Starego Teatru w Krakowie opowiada Kalina Jagoda Dębska (reżyseria).

posłuchaj "Magnetyzm serc" - opowiada Kalina Jagoda Dębska

"Czekając na Godota" - Piotr Cieplak opowiada o premierze w Teatrze Narodowym w Warszawie

„Co robimy? Czekamy. [...] Czekamy na Godota”. Kwestie te po raz pierwszy padły na scenie paryskiego Théâtre de Babylone w 1953 roku. Debiut teatralny Samuela Becketta uważa się za jedno z najważniejszych wydarzeń teatralnych XX wieku. Piotr Cieplak wraca do "Czekając na Godota" po 70 latach. Czy to już dzieło klasyczne? Czy wciąż ma awangardową siłę? I czy dalej jeszcze czekamy? W obsadzie: Mariusz Benoit i Jerzy Radziwiłowicz oraz Bartłomiej Bobrowski i Cezary Kosiński. [mat. pras.] Kilka dni przed premierą opowiadał nam o niej Piotr Cieplak.

posłuchaj Piotr Cieplak opowiada o premierze "Czekając na Godota" w Teatrze Narodowym w Warszawie

 

16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic

Tegoroczna Boska Komedia odbywa się pod hasłem „Krajobraz po bitwie”. W programie ponad 20 przedstawień z Polski i zagranicy, w tym 7 w konkursie głównym INFERNO, wyłonionych przez 5-osobowe grono selekcjonerek i selekcjonerów. Zwycięzca zabierze ze sobą statuetkę Boskiego Komedianta, a wyboru dokona jury złożone z krytyków, kuratorów i selekcjonerów festiwali z 6 krajów: USA, Chile, Turcji, Indii, Włoch i Szwajcarii.

Od 8 do 16 grudnia, czyli przez cały czas trwania Boskiej Komedii, zapraszamy do naszego Studia Festiwalowego.

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 1 - 8 grudnia godz. 8:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 2 - 8 grudnia godz. 14:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 3 - 9 grudnia

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 4 - 9 grudnia - Bartosz Szydłowski omawia wszystkie spektakle konkursowe

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 5 - 10 grudnia

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 6 - 11 grudnia godz. 8:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 7 - 11 grudnia godz. 14:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 8 - 12 grudnia godz. 8:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 9 - 12 grudnia godz. 14:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 10 - 13 grudnia godz. 8:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 11 - 13 grudnia godz. 14:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 12 - 14 grudnia godz. 8:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 13 - 14 grudnia godz. 14:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 14 - 15 grudnia godz. 8:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 15 - 15 grudnia godz. 14:30

Podsumowanie 16. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego BOSKA KOMEDIA. Omówienie werdyktu, rozmowy z jurorami, laureatami, uczestnikami (mówią: Mateusz Pakuła, Katarzyna Szyngiera, Peter Marks, Divya Bhatia, Bartosz Szydłowski, Małgorzata Zawadzka, Radosław Krzyżowski).

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - PODSUMOWANIE

O "Przypadkowej śmierci anarchisty" w Teatrze Powszechnym opowiada Michał Zadara

Teatr Powszechny w Warszawie zaprasza na premierę "Przypadkowej śmierci anarchisty" na podstawie tekstu, który napisał Dario Fo. To komedia o policji, opowiada o funkcjonariuszach, którzy podczas śledztwa i przesłuchania aktywistów „zanadto przedobrzyli”, a potem zrobili wszystko, aby zatuszować ślady i uniknąć odpowiedzialności. Dario Fo słynął z teatru zaangażowanego społecznie i obywatelskiego nieposłuszeństwa. Dramaturgię swoich spektakli opierał na środkach teatralnych komedii dell’arte oraz tradycji teatru ludowego, z jego dosadnym humorem, skeczami komentującymi lokalną sytuację oraz improwizowanymi scenkami. [...] Michał Zadara wraz z zespołem na kanwie sztuki Fo buduje komiczną opowieść o zderzeniu jednostki z systemem biurokracji i opresji. „Przypadkowa śmierć anarchisty” nie jest jednak spektaklem dokumentalnym czy interwencją artystyczną w konkretnej sprawie – to obraz rzeczywistości w momencie przejściowym, w stanie pomiędzy schyłkiem groteskowego systemu a niewiadomą przyszłością, wypatrywaną z nadzieją. Śmiech w teatrze wykorzystywany jest tu jako środek prewencji i przymusu niebezpośredniego – jako najsilniejsza broń przeciw powadze przemocy i władzy. [mat. pras.] O spektaklu opowiadał nam jego reżyser (odpowiedzialny również za adaptację i tłumaczenie tekstu) - Michał Zadara. Pojawił się również wątek ekologiczny. Czy idąc do teatru albo filharmonii myślicie o tym, ile prądu kosztuje nagłośnienie spektaklu, koncertu? Michał Zadara zwrócił na to uwagę w swojej mowie inauguracyjnej w tym roku w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie.

posłuchaj Michał Zadara opowiada o premierze "Przypadkowej śmierci anarchisty" w Teatrze Powszechnym w Warszawie
 

"Żuan Don. Biografia Jeremiego Przybory"

Współtwórca legendarnego Kabaretu Starszych Panów. Niekwestionowany geniusz słowa o wyrafinowanym poczuciu humoru, poeta (choć sam wolał określenie: lirycysta). Mistrz. O Jeremim Przyborze i jego biografii opowiada nam jej autorka – Maria Wilczek-Krupa.

posłuchaj Premiera książki Marii Wilczek-Krupy pt. "Żuan Don. Biografia Jeremiego Przybory"

Na nowo odczytana "Odprawa posłów greckich" w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana

Henryk Niebudek (z perspektywy aktora) opowiedział nam o najnowszej premierze Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, czyli „Odprawie posłów greckich”. Antoni Libera opracował uwspółcześnioną wersję tego dramatu, przetłumaczył dzieło Jana Kochanowskiego "z polskiego na polski", czyniąc je dostępnym dla współczesnych czytelników i widzów. Reżyserem prapremierowego wykonania nowej wersji „Odprawy posłów greckich” jest Maciej Wojtyszko.

posłuchaj Odczytana na nowo "Odprawa posłów greckich" - opowiada Henryk Niebudek

 

w.a.s.o.w.s.k.i. | FOTOPLASTYKON - opowiada Ewa Konstancja Bułhak

w.a.s.o.w.s.k.i. | FOTOPLASTYKON to spektakl muzyczny o każdym i dla każdego. Premiera 30 października. Absolwenci Akademii Teatralnej w Teatrze Collegium Nobilium prezentują piosenki z muzyką Jerzego Wasowskiego w nowych aranżacjach. Reżyseruje Ewa Konstancja Bułhak

posłuchaj w.a.s.o.w.s.k.i. | FOTOPLASTYKON - opowiada Ewa Konstancja Bułhak

Éric-Emmanuel Schmitt o "Wariacjach enigmatycznych" i "Bramie do nieba"

W naszym studiu pojawili się: tłumacz „Wariacji enigmatycznych” – Jan Nowak oraz ich autor (pisarz, dramaturg, filozof) – Éric-Emmanuel Schmitt! Rozmawiamy m.in. o teatrze, sile opowieści, ciąży myszki, miłości do Mozarta i drugim tomie serii „Podróż przez czas”, czyli „Bramie do nieba”, który właśnie ma swoją premierę. 

posłuchaj Éric-Emmanuel Schmitt o "Wariacjach enigmatycznych" i "Bramie do nieba"

"Wariacje enigmatyczne" w warszawskim Teatrze Ateneum - zakulisowy spacer z Joanną Zemanek (scenografia, kostiumy), Grzegorzem Damięckim i Arturem Tyszkiewiczem (reżyseria)

Dramat? Komedia? Komediodramat? W sztuce Schmitta jest wszystkiego po trosze. A co jest tematem sztuki? Niby prosta sprawa. W samotnej willi na pustej wyspie pod kołem podbiegunowym mieszka zgorzkniały dziwak, wybitny pisarz, laureat nagrody Nobla. Pewnego dnia na wyspie zjawia się dziennikarz chcący zrobić z nim wywiad. W niewidocznym tle coraz gorętszej rozmowy pojawia się porzucona kobieta, która bohaterów zarazem dzieli i łączy [mat. pras.] W dniu premiery zapraszamy za kulisy pierwszej w tym sezonie premiery stołecznego Teatru Ateneum - "Wariacji enigmatycznych". Naszymi przewodnikami są: Joanna Zemanek (scenografia i kostiumy), Grzegorz Damięcki i Artur Tyszkiewicz (reżyseria).

posłuchaj "Wariacje enigmatyczne" w warszawskim Teatrze Ateneum - premiera

Premiera "Antygony" w Teatrze Polskim w Warszawie

Antygona i Ismena. Ismena i Antygona. Siostry, najbliższe sobie istoty, a tak różne. A może nie? Zdaniem reżysera spektaklu – Piotra Kurzawy – w szukaniu odpowiedzi pomóc nam może tylko tekst tragedii. Zapomnijmy więc o tym, co wiemy, co zostało już stwierdzone i wywiedzione z poprzednich interpretacji, co ugruntowały liczne inscenizacje, uważnie podążajmy za Sofoklesem... [mat.pras.] W naszym studiu, tuż przed premierą "Antygony" w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana, pojawił się siostrzany duet - Antygona (Bernadetta Statkiewicz) i Ismena (Dorota Bzdyla).

posłuchaj Premiera "Antygony" w Teatrze Polskim w Warszawie

Maja Kleczewska o premierze "Łaskawości Tytusa" w Operze Bałtyckiej

Ostatnia opera Mozarta, napisana przez kompozytora na dwa miesiące przed śmiercią. Libretto na przykładzie cesarza rzymskiego Tytusa ukazuje rozterki władcy – wewnętrzne rozdarcie pomiędzy powinnością wynikającą z pełnionej funkcji a osobistymi przekonaniami i uczuciami. Spektakl przygotowuje Maja Kleczewska, doceniana i wielokrotnie nagradzana reżyserka teatralna, która w swoich inscenizacjach nie boi się stawiania trudnych,
a czasem niewygodnych, pytań o współczesność. [mat.pras.] Premiera w Operze Bałtyckiej 7 pażdziernika. 

posłuchaj Maja Kleczewska o premierze "Łaskawości Tytusa" w Operze Bałtyckiej

Maja Kleczewska z solistkami Gabrielą Celińską-Mysław i Martą Huptas/fot. K. Mystkowski, KFP, archiwum Opery Bałtyckiej

Marcin Franc, Daniel Wyszogrodzki i musical "Kopernik" w Operze Krakowskiej

„Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię…” – choć Mikołaj Kopernik uważany jest za największego i najsłynniejszego polskiego uczonego, jego życiorys, pełny obraz dokonań i godna człowieka renesansu wszechstronność nie są dziś powszechnie znane. 550 lat po urodzeniu astronoma Opera Krakowska oraz zaproszeni do współpracy twórcy i realizatorzy chcą przywrócić jego historię polskiej popkulturze, przekładając ją na język musicalu [mat.pras.]. Nam o "Koperniku" opowiedzieli Marcin Franc - grający tytułową rolę i Daniel Wyszogrodzki - autor słów piosenek w tym musicalu.

posłuchaj Marcin Franc, Daniel Wyszogrodzki i musical "Kopernik" w Operze Krakowskiej

Magda Hueckel i Tomasz Śliwiński opowiadają o filmie "Stary"

6 września w Kinie Muranów odbyła się warszawska premiera filmu „Stary” w reżyserii nominowanego do Oscara duetu twórczego Magda Hueckel-Tomasz Śliwiński. Ten film to wnikliwy, artystyczny portret Starego Teatru im Heleny Modrzejewskiej na przestrzeni dwustu czterdziestu lat jego istnienia, gromadzący głosy kilkudziesięciu związanych ze sceną osób – wybitnych twórców polskiego teatru. 

posłuchaj Magda Hueckel i Tomasz Śliwiński opowiadają o filmie "Stary"

Bela Komoszyńska opowiada o płycie "Moje serce w Warszawie"

Na zaproszenie Muzeum Powstania Warszawskiego zespół Sorry Boys upamiętnił 79. rocznicę Powstania Warszawskiego. Artyści przygotowali materiał na płytę, wystąpili także na koncercie w Parku Wolności przy Muzeum. Album "Moje serce w Warszawie" zawiera osiem autorskich kompozycji z tekstami Beli Komoszyńskiej, Miuosha, Zuzanny Ginczanki, Pabla Nerudy, a także cover piosenki Czesława Niemena „Sen o Warszawie”. Utwór „Jan” to z kolei zaśpiewana treść autentycznego listu Powstańca Jana Kluczewskiego – dziadka członka zespołu Sorry Boys, Piotra Blaka. Jan Kluczewski „Krawczyk” był żołnierzem kompanii „Koszta”. Wraz z kuzynami swojej żony Danki – Jackiem i Witkiem Gosławskimi – zginął 6 września 1944 roku podczas bombardowania kamienicy przy ul. Moniuszki 7. Jan miał wówczas 24 lata. Na początku i końcu utworu można usłyszeć słowa Danki o jej zmarłym mężu i o czasie Powstania, które nagrała kilka lat przed swoją śmiercią. Dożyła 97 lat. O albumie "Moje serce w Warszawie" opowiada Bela Komoszyńska.

posłuchaj Bela Komoszyńska opowiada o płycie "Moje serce w Warszawie"

 

Jan Emil Młynarski i nowa płyta, czyli "Narkotyki"

„Narkotyki” to najnowsze i zarazem pierwsze w karierze sygnowane własnym nazwiskiem przedsięwzięcie płytowe Jana Emila Młynarskiego. Płyta jest zbiorem przedwojennych piosenek polskich, które odkrywał na przestrzeni lat przy okazji działalności w ramach własnego zespołu Warszawskiego Combo Taneczne i przede wszystkim w procesie przygotowywania kolejnych audycji radiowych. 

posłuchaj Jan Emil Młynarski opowiada o "Narkotykach"

"Komediant" w Teatrze Narodowym w Warszawie

Na stronie Teatru Narodowego czytamy: „Będąc szczerym trzeba powiedzieć, że w ogóle teatr to absurd, ale będąc szczerym … w ogóle nie można nic zrobić, najwyżej się zabić. … No więc ponieważ jak na razie się nie zabiliśmy, próbujemy nadal zajmować się teatrem, … choćby to wszystko było czymś całkowicie absurdalnym i zakłamanym” – mówi aktor Bruscon, bohater Komedianta. Wraz z rodziną przybywa on do miasteczka, by dać w miejscowej gospodzie spektakl – jednak w rezultacie robi przedstawienie sam z siebie.

O premierze "Komedianta" opowiada reżyser - Andrzej Domalik.

posłuchaj Premiera "Komedianta" w Teatrze Narodowym w Warszawie

"Mały Książę" w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana

Teatr Polski Dzieciom zaprasza 19 maja na premierę "Małego Księcia" w reżyserii Konrada Dworakowskiego. "(...) to opowieść o rzeczach ważnych, którym zbyt często nie poświęcamy wiele uwagi – poetycka, mądra baśń dla dzieci i dorosłych, którzy wspólnie mogą odnaleźć odpowiedź na najważniejsze pytania: Co oznacza bycie dorosłym? Co dziś oznacza bycie dzieckiem? Czy można mieć w dorosłym przyjaciela? Czy będąc dorosłym można – i czy warto – ocalić w sobie dziecko?" - pytają twórcy spektaklu. Michał Kurek (tytułowy Mały Książę) opowiadał nam o przygotowaniach do premiery w warszawskim Teatrze Polskim.

posłuchaj Premiera "Małego Księcia" w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana

Premiera "Królowej" w Teatrze Nowym Proxima w Krakowie

"Farrokh Bulsara jest młodym chłopcem urodzonym w Zanzibarze. Jego rodzice, jako wyznawcy jednej z najstarszych religii – zaratusztranizmu, wychowują syna w surowym duchu obyczajowości i wiary. Kiedy Farrokh w wieku 8 lat zostaje posłany do Indii, do szkoły z internatem dla chłopców, rozpoczyna się jego podróż po fascynacjach muzyką, sztuką i malarstwem. (...) Jako nastolatek zakłada swój pierwszy zespół i marzy o wielkiej karierze gwiazdy. Wkrótce z uczelni zostaje wydalony i wspólnie z rodzicami, z powodu rewolucji jaka nawiedziła Zanzibar, ucieka do Londynu… o którym marzył od dziecka. Tam rozpoczyna się jego droga w świat wielkiej kariery rockowego muzyka. Umiera w nim Farrokh Bulsara, a rodzi się Freddie Mercury" - czytamy w opisie spektaklu "Królowa". To najnowsza premiera krakowskiego Teatru Nowego Proxima, o któej opowiadał nam Piotr Sieklucki (scenarzysta, reżyser, aktor).

posłuchaj Premiera "Królowej" w Teatrze Nowym Proxima w Krakowie

Wystawa "Holoubek. Trzeba mieć pogląd na świat"

21 kwietnia 2023 minęła setna rocznica urodzin Gustawa Holoubka (1923–2008), jednego z najwybitniejszych aktorów polskich drugiej połowy XX wieku, który jedną rolą – Gustawa-Konrada w "Dziadach" Adama Mickiewicza (1967) i interpretacją "Wielkiej Improwizacji" zapisał się na trwałe w historii polskiego teatru i legendzie polskiej kultury. 24 kwietnia w Galerii -1 Akademii Sztuk Pięknych otwarta została wystawa „Holoubek. Trzeba mieć pogląd na świat”. Główną jej część tworzą wybrane zdjęcia z największych ról Holoubka grane w teatrze na przestrzeni pięciu dekad. Obok zdjęć cytowane są opisy jego kreacji pióra historyków, krytyków i pisarzy, m.in Zbigniewa Raszewskiego, wiernie towarzyszących drodze twórczej artysty. O szczegółach opowiada kurator wystawy - Michał Smolis.

posłuchaj Wystawa "Holoubek. Trzeba mieć pogląd na świat"

Tutaj można usłyszeć w całości "Wielką Improwizację" w wykonaniu Gustawa Holoubka. Nagranie pochodzi z premiery legendarnego przedstawienia "Dziadów" Adama Mickiewicza w reżyserii Kazimierza Dejmka, która odbyła się 27 listopada 1967 roku w Teatrze Narodowym.

Program 43. Warszawskich Spotkań Teatralnych

Rozpoczną się w stolicy 19 i potrwają do 30 maja. Zespół kuratorski zapowiada, że: "Wiele się zmienia: obok spektakli głównego nurtu pojawią się przedstawienia z silnie obecnego w ostatnich latach w polskim teatrze nurtu partycypacyjnego, a także ważne przedstawienia studentek i studentów reżyserii, zgodnie z bliską nam ideą ciekawego i życzliwego przyglądania się najmłodszemu teatrowi". Równocześnie zapewnia: "Niezmienne pozostaje zarazem to, co dla Warszawskich Spotkań Teatralnych było zawsze najważniejsze: festiwal zaprezentuje stołecznej publiczności najciekawsze przedstawienia minionego roku". O programie 43. Warszawskich Spotkań Teatralnych opowiada w RMF Classic jedna z kuratorek WST – Dorota Kowalkowska.

posłuchaj 43. Warszawskie Spotkania Teatralne - program

Andrzej Seweryn opowiada o monodramie "Lear"

„Lear” w reżyserii Janusza Opryńskiego to monodram Andrzeja Seweryna opowiadający historię szekspirowskiego bohatera od końca. Lear umiera, trafia być może do czyśćca i tam mierzy się z życiem raz jeszcze – zdając rachunek ze swych ziemskich spraw. Słyszy głosy córek, prowadzi rozmowy z nieobecnymi, dialoguje z duchami i z samym sobą. Andrzej Seweryn po raz pierwszy zagrał Leara w 2014 roku w stołecznym Teatrze Polskim, w przedstawieniu Jacquesa Lassalle’a. Dziś – w spektaklu, który powstał w Teatrze Starym w Lublinie dla uczczenia 200-lecia tamtejszej sceny – aktor ponownie mierzy się z tą wielką rolą. 29 i 30 kwietnia będzie można zobaczyć ten spektakl w Teatrze Polskim w Warszawie.     

posłuchaj Andrzej Seweryn opowiada o monodramie "Lear"

Jubileuszowa wystawa Andrzeja Pągowskiego w Teatrze 6. Piętro

Teatr 6. Piętro zaprasza na wystawę Andrzeja Pągowskiego "Teatralnie". Rozsławił polską sztukę plakatu. Jest autorem ponad 1,5 tysiąca plakatów, twórcą scenografii, murali, okładek magazynów i rysunków. Zaufało mu wielu wybitnych twórców m.in. Krzysztof Kieślowski, Andrzej Wajda, Stanisław Bareja, Adam Hanuszkiewicz, Wojciech Smarzowski. Artysta obchodzi jubileusz pracy twórczej, a także 70-te urodziny. Na wystawie w Teatrze 6.piętro prezentuje plakaty teatralne do tej pory nie eksponowane na żadnej innej wystawie.

posłuchaj Andrzej Pągowski oprowadza po swojej jubileuszowej wystawie w Teatrze 6. Piętro

"Wokół nas morze ognia. Losy żydowskich cywilów podczas powstania w getcie warszawskim" oprowadzanie po wystawie w Muzeum POLIN

To pierwsza wystawa o powstaniu w getcie warszawskim przedstawiona z perspektywy cywilów. Podczas powstania zeszli oni do bunkrów i kryjówek. Muzeum POLIN zaprasza do obejrzenia i wysłuchania historii powstania w getcie warszawskim opowiedzianej słowami dwunastu bohaterek i bohaterów – Heny (Krystyny), Stelli, Mietka, Marylki, mężczyzny o nazwisku Maur, Łazarza, Symchy, Leona, Sewka, Mietka, Miry i Anonimowej Autorki. Po wystawie oprowadza nas Joanna Fikus - Kierowniczka Działu Wystaw Muzeum POLIN.

posłuchaj Wystawa w Muzeum POLIN w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

 

Teatr Żydowski w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich Centrum Kultury Jidysz oraz Fundacja Shalom zapraszają na wydarzenia upamiętniające 80. rocznicę powstania w getcie warszawskim. O szczegółach opowiada Ewa Wojciechowska z Teatru Żydowskiego w Warszawie.

posłuchaj Teatr Żydowski w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Marcin Januszkiewicz o "Depeszach", płytach i koncertach

O premierze "Depeszy" w stołecznym Teatrze Rampa, o albumie "Perfect Lady Pank" i kolejnym, który właśnie powstaje, o kwietniowych koncertach i... tenisie. Ponieważ kiedy w studiu pojawia się Marcin Januszkiewicz, to i tenis musi sie pojawić :)

  

posłuchaj Marcin Januszkiewicz opowiada o "Depeszach", płytach i koncertach

Ewelina Marciniak i premiera "Genialnej przyjaciółki"

„Genialna przyjaciółka" to czterotomowa powieść Eleny Ferrante (pod tym pseudonimem ukrywa się pisarka lub pisarz włoskiego pochodzenia, który oficjalnie nie ujawnił swojej tożsamości). Jest opowieścią o długoletniej przyjaźni Eleny i Lili. Jedna introwertyczna, konformistyczna i dążąca do celu; druga wyzywająca, dumna i nieprzewidywalna. Dorastają w ubogiej dzielnicy w Neapolu w latach pięćdziesiątych. Podczas gdy Elena ma dostęp do edukacji, Lila musi w młodym wieku podjąć decyzje o małżeństwie. Przez całe życie obie próbują przeciwstawić się miejscu, z którego pochodzą, chcą żyć inaczej niż ich matki, ciotki i kuzynki. Dla awansu społecznego przyjmują radykalnie odmienne strategie. Czy można uciec od biedy? – czytamy na stronie Narodowego Starego Teatru w Krakowie, w którym „Genialną przyjaciółkę” (premiera 17 marca) reżyseruje jedna z najważniejszych reżyserek współczesnego europejskiego teatru – Ewelina Marciniak. Opowiedziała nam o premierze, operze, książkach, życiu w drodze i jeszcze kilku innych sprawach.

posłuchaj Ewelina Marciniak o premierze "Genialnej przyjaciółki" w Krakowie

"Edukując Ritę" w Teatrze 6. Piętro

Od momentu premiery w Londynie w 1980 roku losy bohaterów sztuki Willy Russella "Educating Rita" – profesora literatury Franka (Mirosław Baka) i fryzjerki Rity (Maria Dębska), która zapisuje się na jego wykłady na Uniwersytecie Otwartym, budzą gorące emocje u setek tysięcy widzów w dziesiątkach krajów na wszystkich kontynentach - czytamy na stronie Teatru 6. Piętro w Warszawie. Trzynaste urodziny teatr świętuje premierą (która odbędzie się 18 marca) spektaklu "Edukując Ritę". Reżyseruje i opowiada nam o nim Eugeniusz Korin (Dyrektor Artystyczny Teatru 6. Piętro).

posłuchaj Eugeniusz Korin o premierze "Edukując Ritę" i planach Teatru 6. Piętro

"Irena" - dramat muzyczny o Irenie Sendlerowej

25 i 26 marca w Teatrze Polskim odbędzie się warszawska premiera dramatu muzycznego „Irena” – to produkcja Teatru Muzycznego w Poznaniu. Powstała z udziałem polskich oraz amerykańskich twórców i realizatorów: scenariusz stworzyli Mary Skinner i Mark Campbell – laureat Pulitzera i Grammy, muzykę skomponował  Włodek Pawlik – polski laureat Grammy, a dramat wyreżyserował dziekan Wydziału Teatru, Tańca i Telewizji Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles –  Brian Kite. Poznańska premiera odbyła się 27 sierpnia 2022 roku. Tak wtedy opowiadali nam o spektaklu Oksana Hamerska (Irena Sendlerowa) i Radosław Elis (Adam, czyli ukochany Ireny). 

posłuchaj Rozmowy o "Irenie" - dramacie muzycznym opowiadającym o Irenie Sendlerowej

Popremierowe rozmowy z twórcami "Pięknej i Bestii" w Teatrze Muzycznym w Poznaniu

Tuż po pierwszej premierze (były cztery ze względu na kilka obsad) musicalu "Piękna i Bestia" w Teatrze Muzycznym w Poznaniu rozmawialiśmy z Urszulą Laudańską (Bellą), Rafałem Szatanem (Bestią) oraz Jerzym Janem Połońskim (reżyserem).

Fragm. audycji z 4.03.2023

posłuchaj Popremierowe rozmowy o "Pięknej i Bestii" w Teatrze Muzycznym w Poznaniu

Adam Cywka jako Adaś Miauczyński, czyli "Dzień Świra" w Ateneum

Nie rozmawialiśmy przed premierą, ale już nadrobiliśmy zaległości. Adam Cywka, grający Adasia Miauczyńskiego, opowiedział o "Dniu Świra" w warszawskim Teatrze Ateneum. 

Fragm. audycji z 4.03.2023

posłuchaj Adam Cywka, czyli Adaś Miauczyński w warszawskim Ateneum

"Przygody Koziołka Matołka" w Teatrze Polskim w Warszawie

Niestrudzony. Nieustępliwy. Uparty. Koziołek Matołek. Zapraszamy na pełną niezwykłych perypetii, niebezpieczeństw oraz nieoczekiwanych zwrotów akcji, historię dzielnego warszawskiego podróżnika, który gotów jest przemierzyć morza i oceany, gorące piaski afrykańskiej pustyni, zakamarki azjatyckich miast i amerykańskie bezdroża, by dotrzeć do mitycznego Pacanowa - czytamy na stronie Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana. Od 3 marca teatr zaprasza na "Przygody Koziołka Matołka". O spektaklu mówił nam reżyser, autor adaptacji i jeden aktorów opowiadajacych tę historię - Maksymilian Rogacki

Fragm. audycji z 4.03.2023

posłuchaj Maksymilian Rogacki opowiada o "Przygodach Koziołka Matołka"

"Alicji Kraina Czarów" w Teatrze Narodowym

"Alicji Kraina Czarów" to przedstawienie muzyczne na motywach słynnych powieści Lewisa Carrolla. Wraz z synem Alicji wyruszamy w podróż po labiryncie pamięci, gdzie człowiek, a może i Niby Żółw jest w stanie wsunąć się w siebie lub wysunąć jak luneta. Humpty Dumpty objaśnia, czym są peliczaple i zbłąkinie, Królowa Kier gra Flamingami w krokieta. W studni dzieciństwa i na cmentarzysku zegarów odkrywamy słoiki z pomarańczową marmoladą, a przede wszystkim receptę, jak ocalić świat od zapomnienia - czytamy na stronie Teatru Narodowego w Warszawie. Ewa Konstancja Bułhak (Alicja tej realizacji) i Sławomir Narloch (reżyser) opowiedzieli nam o zbliżającej się premierze.

Fragm. audycji z 25.02.2023

posłuchaj "Alicji Kraina Czarów" - premiera Teatru Narodowego w Warszawie

Rozmowy z twórcami musicalu "1989"

Rozmawiamy z twórcami musicalu „1989”, który jest nominowany w Plebiscycie MocArty RMF CLASSIC w kategorii Wydarzenie Roku 2022. To koprodukcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. O musicalu opowiadają: Katarzyna Szyngiera (reżyseria), Andrzej "Webber" Mikosz (muzyka), Karolina Kazoń (Danuta Wałęsa), Rafał Szumera (Lech Wałęsa), Agata Grenda (Dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego).

posłuchaj Rozmowy z twórcami musicalu "1989"

"Piękna i Bestia" w Teatrze Muzycznym w Poznaniu i inne

Tomasz Szymuś zapowiada premierę musicalu „Piękna i Bestia” w Teatrze Muzycznym w Poznaniu (jest kierownikiem muzycznym tego przedsięwzięcia). Mówi również o "Porze Jeziora" - musicalu Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie i planowanej premierze "Kopernika" w Operze Krakowskiej.

posłuchaj Tomasz Szymuś opowiada o "Pięknej i Bestii", "Koperniku" i "Porze jeziora"

Włodek Pawlik i "Baczyński 100"

Włodek Pawlik przypomina o projekcie „Baczyński 100” i zaprasza na koncert pod tym samym tytułem, który odbędzie się 16 lutego w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie.

 

posłuchaj Włodek Pawlik o projekcie "Baczyński 100"

"Wzrusz moje serce" w warszawskim Teatrze Ateneum

„Wzrusz moje serce” to najnowsza premiera stołecznego Teatru Ateneum, o której opowiada nam jej reżyser – Artur Tyszkiewicz

posłuchaj Artur Tyszkiewicz opowiada o premierze "Wzrusz moje serce"

"Oresteia" w AST

Michał Zadara mówi o „Orestei” spektaklu dyplomowym, który przygotował ze studentami Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie i wprowadzeniu do teatru nowatorskiego paradygmatu współpracy.

posłuchaj Michał Zadara opowiada o premierze "Orestei"

Wystawy Cricoteki

Odwiedziliśmy Galerię-Pracownię i Pokój Tadeusza Kantora przy ul. Siennej 7/5 w Krakowie, żeby opowiedzieć m.in. o wystawach „Milano… Obrazy i rysunki Tadeusza Kantora z kolekcji Franco Laery” oraz „Osobiste. Kostiumy teatralne Kantora”. Naszym przewodnikiem był Bogdan Renczyński z Cricoteki. 

posłuchaj Bogdan Renczyński opowiada o Tadeuszu Kantorze

"Świat gdzieś indziej" w AST

Marcin Czarnik (adaptacja tekstu, reżyseria i opieka pedagogiczna) i Milena Czarnik (scenografia, kostiumy, reżyseria świateł i choreografia) opowiadają o premierze spektaklu „Świat gdzieś indziej” w Akademii Sztuk Teatralnych. To spektakl dyplomowy studentek i studentów IV r. Wydziału Aktorskiego krakowskiej AST. 

posłuchaj Milena Czarnik i Marcin Czarnik opowiadają o premierze "Świat gdzieś indziej"

"Opera za trzy grosze" w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie

Narodowy Stary Teatr w Krakowie 3 lutego zaprasza na premierę legendarnej "Opery za trzy grosze" Bertolda Brechta i Kurta Weilla. Reżyseruje Ersan Mondtag. W roli głównej - nasz gość - Przemysław Przestrzelski

posłuchaj Przemysław Przestrzelski opowiada o "Operze za trzy grosze"

W garderobie Ćwikły

Od 13 stycznia w Galerii Jednego Przedmiotu w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego można oglądać nową wystawę – „W garderobie Ćwikły”, prezentującą fotografie i pamiątki związane z Mieczysławą Ćwiklińską. Naszymi przewodniczkami po wystawie były jej kuratorki: Magda Kulesza (z Instytutu Teatralnego) i Katarzyna Wodarska-Ogide (z Muzeum Teatralnego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej).

posłuchaj Zwiedzamy wystawę "W garderobie Ćwikły"

"Znieważeni" w warszawskim Teatrze Ateneum

„Znieważeni” to czwarta część cyklu Dzieło Garrenów Sándora Márai'ego. Główny bohater a zarazem narrator Peter Garren przenosi nas do Paryża lat trzydziestych. [...] to pisarz, emigrant, humanista, wrażliwy, dociekliwy
i prowokujący… Europejczyk - czytamy na stronie warszawskiego Teatru Ateneum, w którym 28 stycznia odbędzie się premiera "Znieważonych" na podstawie tekstu Márai'ego. To monodram Dariusza Wnuka w reżyserii Przemysława Bluszcza, który był naszym gościem.

posłuchaj Przemysław Bluszcz opowiada o "Znieważonych"
 

"HÜBNER” - pierwsza pełna biografia Zygmunta Hübnera

"HÜBNER” jest pierwszą pełną biografią Zygmunta Hübnera, prezentującą zarówno jego dokonania zawodowe, jak i życie osobiste. Jest też portretem wielu znaczących dokonań polskiego teatru czterech dekad XX wieku. O książce mówił jej autor - Grzegorz Kozak.

posłuchaj Grzegorz Kozak opowiada o książce „HÜBNER”

"Z ręką na gardle. Piosenki z repertuaru Ewy Demarczyk"

Anna Sroka-HryńJakub SzyperskiPrzemysław Kowalski opowiedzieli o spektaklu „Z ręką na gardle. Piosenki z repertuaru Ewy Demarczyk” - premierze w stołecznym Teatrze Współczesnym.

posłuchaj "Z ręką na gardle. Piosenki z repertuaru Ewy Demarczyk" - premiera

"SPATiF. Upajający pozór wolności"

Przez kilka powojennych dekad Klub Aktora Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru i Filmu był towarzyskim, kulturalnym i informacyjnym centrum stolicy. Po dawnym SPATiF-ie zostały jedynie legenda i mnóstwo anegdot z czasów, gdy za zamkniętymi drzwiami, skrywającymi nie zawsze piękne tajemnice, toczyło się intensywne życie. To historia polskiego kina, teatru, estrady i literatury. O legendach tego miejsca opowiadała nam Aleksandra Szarłat, autorka książki „SPATiF. Upajający pozór wolności”. 

posłuchaj Aleksandra Szarłat opowiada o książce "SPATiF. Upajający pozór wolności"

Zapraszamy na leśną kąpiel

Termin shinrin-yoku (leśna kąpiel) stworzył w 1982 roku Tomohide Akiyama, dyrektor Japońskiej Agencji Leśnictwa. Jego celem było zachęcenie Japończyków, by odwiedzali lasy. Od tego czasu powstało wiele badań, które opisują wpływ lasu na ludzi i ich samopoczucie. Niby każdy po lesie potrafi chodzić. A jednak można to robić lepiej, uważniej. Nawet 20 minut takiej kąpieli może nam podratować cały tydzień. Zapraszamy na leśną kąpiel, podczas której uczyliśmy się oddychać, słuchać i odpoczywać. Naszą przewodniczką była Marta Ostrowska (Leśne Spacery Rozwojowych, Joga i las). 

 

posłuchaj Marta Ostrowska opowiada o leśnych kąpielach w RMF Classic

Urodziny Kajka i Kokosza

posłuchaj Kajko i Kokosz - jubileusz

Goście: Paulina Christa (wnuczka Janusza Christy, prezeska Fundacji "Kreska" im. Janusza Christy), Tomasz Kołodziejczak (pisarz, znawca komiksów z Wydawnictwa Egmont Polska)

Prowadzi: Natalia Grzeszczyk

14. Międzynarodowy Konkurs Lutniczy im. Henryka Wieniawskiego czas zacząć!

 

posłuchaj 14. Międzynarodowy Konkurs Lutniczy

Goście: Laura Hamilton (skrzypaczka, była koncertmistrzyni orkiestry Metropolitan Opera w Nowym Jorku, wykładowczyni New York University i członkini jury 14. Międzynarodowego Konkursu Lutniczego), Agata Szymczewska (skrzypaczka), Honorata Stalmierska (prof. AM, Kierownik Katedry Lutnictwa Artystycznego w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu), Magdalena Wiśniewska (wicedyrektorka ds. artystycznych Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego), Marek Pielaszek (lutnik, przewodniczący Związku Polskich Artystów Lutników)

 

posłuchaj Rozmowa z laureatem 14. Międzynarodowego Konkursu Lutniczego

Gość: Piotr Pielaszek (lutnik, dwa stworzone przez niego instrumenty otrzymały pierwszą i drugą nagrodę 14. Międzynarodowego Konkursu Lutniczego)

Fragm. audycji z 22.05.2021


Prowadzi: Natalia Grzeszczyk

Łazienki Królewskie. Przewodnik po historii i architekturze

posłuchaj Łazienki Królewskie. Przewodnik po historii i architekturze
 

Gość: Grzegorz Piątek (autor książki „Łazienki Królewskie. Przewodnik po historii i architekturze”)

Prowadzi: Natalia Grzeszczyk

Przygody Wielkiego Wezyra Iznoguda

 

posłuchaj Przygody Wielkiego Wezyra Iznoguda

Gość: Marek Puszczewicz (tłumacz „Przygód Wielkiego Wezyra Iznoguda”)

Prowadzi: Natalia Grzeszczyk

Edgar Allan Poe

posłuchaj Edgar Allan Poe

Gość: Sławomir Studniarz (tłumacz, znawca twórczości Edgara Allana Poego)

Prowadzi: Natalia Grzeszczyk

Tajemnice ptasiej alkowy

posłuchaj Cafe Classic Tajemnice ptasiej alkowy

Gość: Andrzej Kruszewicz (ornitolog, autor książki „Tajemnice ptasiej alkowy”)

Prowadzi: Natalia Grzeszczyk

Ostatni tom dzienników Osieckiej

posłuchaj Cafe Classic Ostatni tom dzienników Osieckiej

Gość: Karolina Felberg (redaktorka „Dzienników” Agnieszki Osieckiej, badaczka jej twórczości)

Prowadzi: Natalia Grzeszczyk

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic