Teatralna kawiarenka, w której spotkać można najważniejszych artystów polskiej sceny. Usłyszycie tutaj rozmowy o teatrze, piosence i kabarecie. Zapraszamy do słuchania, koniecznie z filiżanką pysznej kawy, herbaty, czy co kto lubi.
Soboty 17:00-21:00
Archiwum. Zaprasza Natalia Grzeszczyk.
Monika i Grzegorz Wasowscy o koncercie, płytach, książkach i planach Fundacji Wasowskich
29 września minie 40 lat od kiedy zabrakło kompozytora, dziennikarza radiowego, reżysera, aktora - Jerzego Wasowskiego. W październiku przypadnie natomiast kolejna rocznica premiery pierwszego odcinka telewizyjnego Kabaretu Starszych Panów, który współtworzył z Jeremim Przyborą. Jest to zatem idealny moment na wycieczkę do świata Starszych Panów. Naszymi przewodnikami po nim byli Monika i Grzegorz Wasowscy.
"Piosenka Ci nie da zapomnieć" recital osobisty Jana Emila Młynarskiego
"Jan Emil Młynarski wyrastał wśród piosenek. Śpiewali dziadkowie i rodzice. W domu grały na przemian radio, adapter i magnetofon. Tam też odbywały się próby do kolejnych przedsięwzięć rodziców – aktorki Adrianny Godlewskiej i poety-piosenkarza Wojciecha Młynarskiego. Najpierw była miłość do czarnobiałych zdjęć przedwojennego, rodzinnego miasta, potem kariera perkusisty i wreszcie romans z piosenką, który z czasem przerodził się w poważny związek. O swoich korzeniach, muzycznej drodze, Warszawie, autorytetach, ludziach, miejscach i momentach Młynarski opowie piosenką i słowem. Recital będzie osobistą, ponadczasową podróżą do złotej ery polskiej piosenki." [mat.pras.]
Jan Emil Młynarski opowiedział nam o zbliżającym się recitalu w warszawskim Teatrze Ateneum, ale również m.in. o tym, czy jeszcze potrafi wzruszyć się piosenką i czy uderzyłby w coś, kiedy słyszy "The Final Countdown" grupy Europe.
Matteo Bocelli o piosence, koncertach i polowaniu na grzyby
Matteo Bocelli, pojawił się w RMF Classic w związku z premierą piosenki „Falling back” nagranej z sanah. Była to okazja do trochę dłuższej rozmowy, m.in. o zbliżającym się listopadowym koncercie w Krakowie, psach, grzybach i kilku innych sprawach.
National Theatre Live: Król Lear
"Uważany przez wielu znawców za najlepszą tragedię, jaką kiedykolwiek napisano, „Król Lear” Williama Szekspira ukazuje dramat starzejących się ojców odrzuconych przez własne dzieci, ale i w zaślepieniu odtrącających tych, którzy naprawdę ich kochają. (...) Po rolę Króla Leara sięgali najwybitniejsi aktorzy, dla których była szansą na stworzenie w dojrzałym wieku kreacji złożonej, wykorzystującej cały arsenał dramatycznych środków wyrazu. Ian McKellen po mistrzowsku sprostał temu arcytrudnemu zadaniu, tworząc „niesamowicie wzruszający portret” (według magazynu „Independent”), a cały spektakl w reżyserii Jonathana Munby’ego, wystawiony przez Chichester Festival Theatre, otrzymał najwyższe noty i pochwały od wszystkich czołowych dzienników i tygodników." [mat.pras.]
National Theatre Live: Present Laughter
"Wielokrotnie nagradzana inscenizacja prowokacyjnej komedii Noëla Cowarda z udziałem Andrew Scotta powraca na duży ekran. Gwiazdor Garry Essendine przygotowuje się do zagranicznego tournée, choć jego życie prywatne coraz bardziej wymyka się spod kontroli. (...) Spektakl w reżyserii Matthew Warchusa oferuje pełne humoru i zaskakująco współczesne spojrzenie na sławę, pożądanie i samotność. Sztukę nagrano na żywo w The Old Vic w Londynie podczas wyprzedanego spektaklu w 2019 roku." [mat.pras.]
National Theatre Live: Nye
Michael Sheen jako Nye Bevan w surrealistycznej podróży przez życie człowieka, który zmienił oblicze brytyjskiej służby zdrowia. Aneurin „Nye” Bevan określany jest mianem polityka, który wywarł największy wpływ na Wielką Brytanię, nigdy nie będąc premierem. W obliczu śmierci Aneurin „Nye” Bevan spogląda w przeszłość i konfrontuje się ze swoimi wspomnieniami. "Nye" to sztuka napisana przez Tima Price’a i wyreżyserowana przez Rufusa Norrisa, zarejestrowana w tym roku przez National Theatre Live.
National Theatre Live: Dear England
Kolejny tytuł od National Theatre Live, który można oglądać na ekranach polskich kin, to spektakl "Dear England". W roli głównej Joseph Fiennes jako Gareth Southgate (trener angielskiej reprezentacji w pilce nożnej). To sztuka Jamesa Grahama o sile narodu i duchu sportowej rywalizacji. Spektakl idealny jako uzupełnienie Euro 2024.
Borys Szyc, Grzegorz Małecki i Adam Sajnuk opowiadają o "Handlarzach gumek" w Teatrze 6. piętro
"Sztuka wybitnego izraelskiego dramatopisarza Hanocha Levina, Handlarze gumek, (...). Kabaret metafizyczny z muzyką na żywo, w którym marzenia nigdy się nie spełniają, a o ich spełnieniu można tylko pomarzyć. Bohaterowie sztuki, trójka czterdziestoletnich singli, starają się stworzyć trwałe związki, ale ich starania, u podstaw których leży głęboka samotność oraz przejmująca tęsknota za bliskością, wyglądają często jak negocjacje handlowe. Ich relacje przypominają grę w cymbergaja, do którego nawiązuje nazwisko jednego z bohaterów: zbliżają się do siebie gwałtownie, tylko po to, aby z impetem się odbić." [mat.pras.]
Za kulisy "Handlarzy gumek" w Teatrze 6. piętro zabrali nas Borys Szyc, Grzegorz Małecki i Adam Sajnuk - reżyser.
Jubileusz Anny Polony
W lipcu minie 65 lat od momentu, w którym Pierwsza Dama polskiego teatru, Anna Polony, zadebiutowała w roli Małej Polikseny w inscenizacji „Wojny trojańskiej nie będzie” J. Giraudoux na deskach Narodowego Starego Teatru im. H. Modrzejewskiej w Krakowie. W związku z pięknym jubileuszem przypominamy archiwalny zapis BLISKICH SPOTKAŃ z Anną Polony w roli głównej. To nagranie sprzed pięciu lat, kiedy świętowaliśmy 80. urodziny i 60-lecie pracy artystycznej Aktorki.
National Theatre Live: Vanya
National Theatre Live prezentuje na ekranach polskich kin rejestracje najlepszych brytyjskich spektakli. Opowiemy Wam o nich na naszej antenie, posłuchamy fragmentów wywiadów z ich twórcami. Jako pierwszy – „Vanya”, czyli Andrew Scott w nietypowej adaptacji „Wujaszka Wani” Czechowa autorstwa Simona Stephensa (reż. Sam Yates).
"Amadeusz" w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi
W tak spektakularnej formie „Amadeusz” był wcześniej wystawiany tylko w kilku miejscach na świecie. Między innymi w Los Angeles i Londynie. Teraz dołącza do nich Łódź. [mat. pras.]
O „Amadeuszu” Petera Shaffera w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi opowiedzieli nam Anna Wieczur (reżyseria), Jacek Laszczkowski (dyrygent, kierownictwo muzyczne) oraz Wiktor Piechowski (jeden z dwóch aktorów grających w łódzkiej inscenizacji tytułowego Amadeusza).
"Matka" Witkacego w warszawskim Teatrze Ateneum
"Jedna z najsłynniejszych sztuk Witkacego – "Matka" – na afiszu Teatru Ateneum w Warszawie. Agata Kulesza wcieli się w Janinę Węgorzewską, ślepnącą kobietę, która trawi czas na robieniu na drutach i wspomaga się różnymi substancjami… Próbuje też ułożyć sobie relacje z synem Leonem (Adam Cywka), domorosłym artystą i filozofem. Atmosfera gęstnieje, napięcie rośnie aż do trudnego do przewidzenia, acz nieuchronnego końca" (mat.pras.). O "Marce" opowiadali nam Anna Augustynowicz (reżyseria) oraz Iwo Bluszcz (asystent reżysera).
Artur Tyszkiewicz, Grzegorz Damięcki i "Napis" w Teatrze Ateneum
Oto elegancka kamienica we współczesnym mieście. Jej mieszkańcy patrzą na innych trochę z góry, choć tak naprawdę są banalni, poprawni politycznie i mówią frazesami z telewizji. I tak spokojnie płynąłby dzień za dniem, gdyby nie pojawili się w kamienicy nowi lokatorzy, na pierwszy rzut oka mili i sympatyczni... - czytamy na stronie stołecznego Teatru Ateneum. Gérald Sibleyras zamknął w swojej kamienicy wiele ludzkich historii, słabości i śmieszności. Premiera "Napisu" w Ateneum 24 lutego 2024. Przed premierą opowiedzieli nam o tym spektaklu Artur Tyszkiewicz (reżyser) i Grzegorz Damięcki.
Modest Ruciński opowiada o premierze "Domu otwartego", o "40-latku" i najbliższych planach teatralnych
"Był czas, gdy Bałucki święcił triumfy na wszystkich scenach sypiąc komediami, jak z rękawa. Był też czas, gdy „bałucczyzna” była obelgą nie tylko jako synonim mieszczańskich przywar, ale też nienajlepszego gustu w literaturze. I przyszedł wreszcie czas, kiedy Bałucki stał się klasykiem komedii, który – chciałoby się żartobliwie powiedzieć – nic już nie musi, ale wiele może. Może nas cieszyć, śmieszyć i przy okazji czegoś też nauczyć." [mat.pras.] Modest Ruciński opowiedział w RMF Classic przede wszystkim o zbliżającej się premierze „Domu otwartego” Bałuckiego w reż. Krystyny Jandy w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. Pojawili się w Café Classic również m.in. Stefan Karwowski i Rick Sanchez... :)
Joanna Nojszewska i "Kobiety, które śpiewały Młynarskiego"
"Wojciech Młynarski napisał "12 godzin z życia kobiety", a z herstorii jego tekstów Joanna Nojszewska przepytuje dwanaście artystek, które z nim współpracowały: Ewę Bem, Danutę Błażejczyk, Stanisławę Celińską, Małgorzatę Kożuchowską, Halinę Kunicką, Joannę Kurowską, Alicję Majewską, Joannę Szczepkowską, Joannę Trzepiecińską, Ewę Wiśniewską, Magdalenę Zawadzką i Katarzynę Żak. W ich wspomnieniach o Młynarskim znajdziemy szeroką paletę uczuć: szacunek, podziw, współczucie, tęsknotę, czułość, wdzięczność. To zapis rozwijających współprac i pięknych przyjaźni" [mat. pras.] O książce "Kobiety, które śpiewały Młynarskiego" opowiada nam jej autorka - Joanna Nojszewska.
O monodramie "Pogo" i reżyserowanym przez siebie "Na rauszu" w Teatrze Polonia opowiada Marcin Hycnar
Marcin Hycnar opowiada nam po pierwsze, o swoim monodramie "Pogo" w reż. Kingi Dębskiej. To spektakl na podstawie książki reporterskiej pod tym samym tytułem. Jej autor Jakub Sieczko, to lekarz, specjalista anestezjologii i intensywnej terapii, który przez sześć lat pracował w stołecznym pogotowiu ratunkowym. Po drugie, o reżyserowanym przez siebie "Na rauszu". To duńsko-holendersko-szwedzki komediodramat, którego filmowy pierwowzór z 2020 roku w reżyserii Thomasa Vinterberga cieszył się ogromnym powodzeniem w kinach (Oscar dla najlepszego filmu nieamerykańskiego i cztery Europejskie Nagrody Filmowe). To historia czterech zmęczonych życiem nauczycieli, którzy postanawiają sprawdzić empirycznie teorię norweskiego filozofa i psychiatry Finna Skårderuda, głoszącego, że we krwi człowieka płynie o pół promila alkoholu za mało - czytamy na stronie Teatru Polonia, w którym oba tytuły możemy oglądać.
"Historia Jakuba" monodram Łukasza Lewandowskiego
Bohaterem jest ksiądz i filozof, który pewnego dnia dowiaduje się, że wcale nie jest tym, kim jest. Podejmuje zatem niełatwą próbę poznania swej prawdziwej tożsamości. Jednak odkrywanie na nowo swoich korzeni, konieczność zdefiniowania wiary, narodowości i pochodzenia, a nade wszystko logiczne połączenie tego wszystkiego z dotychczasowym życiem, okazuje się raz straszne, raz śmieszne. Osobista historia Jakuba pozbawiona jest patosu, a od tragizmu ratuje ją śmiech i biegnąca wartko akcja, bo jak powszechnie wiadomo, to samo życie dyktuje najciekawsze historie. [mat.pras.] O "Historii Jakuba", pierwszej premierze Teatru Ateneum w roku 2024, opowiada Łukasz Lewandowski.
Małgorzata Zawadzka i "Pewnego długiego dnia"
Na 16. Boskiej Komedii pokazywane były m.in. "Genialna przyjaciółka" (reż. Ewelina Marciniak), "Pewnego długiego dnia" (reż Luk Perceval) oraz "Joga" (reż. Anna Smolar) - spektakle Narodowego Starego Teatru w Krakowie. W trzech wymienionych tytułach możemy oglądać Małgorzatę Zawadzką. Opowiedziała nam o każdym z tych spektakli, ale przede wszystkim o współpracy z Lukiem Percevalem przy "Pewnego długiego dnia".
"Magnetyzm serc" - Kalina Jagoda Dębska
„Magnetyzm serc” to park rozrywki, którego pracownicy codziennie wystawiają „Śluby panieńskie” Aleksandra Fredry. Kolorowy i wesoły świat pełen śmiechu i licznych atrakcji. O spektaklu Narodowego Starego Teatru w Krakowie opowiada Kalina Jagoda Dębska (reżyseria).
"Czekając na Godota" - Piotr Cieplak opowiada o premierze w Teatrze Narodowym w Warszawie
„Co robimy? Czekamy. [...] Czekamy na Godota”. Kwestie te po raz pierwszy padły na scenie paryskiego Théâtre de Babylone w 1953 roku. Debiut teatralny Samuela Becketta uważa się za jedno z najważniejszych wydarzeń teatralnych XX wieku. Piotr Cieplak wraca do "Czekając na Godota" po 70 latach. Czy to już dzieło klasyczne? Czy wciąż ma awangardową siłę? I czy dalej jeszcze czekamy? W obsadzie: Mariusz Benoit i Jerzy Radziwiłowicz oraz Bartłomiej Bobrowski i Cezary Kosiński. [mat. pras.] Kilka dni przed premierą opowiadał nam o niej Piotr Cieplak.
16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic
Tegoroczna Boska Komedia odbywa się pod hasłem „Krajobraz po bitwie”. W programie ponad 20 przedstawień z Polski i zagranicy, w tym 7 w konkursie głównym INFERNO, wyłonionych przez 5-osobowe grono selekcjonerek i selekcjonerów. Zwycięzca zabierze ze sobą statuetkę Boskiego Komedianta, a wyboru dokona jury złożone z krytyków, kuratorów i selekcjonerów festiwali z 6 krajów: USA, Chile, Turcji, Indii, Włoch i Szwajcarii.
Od 8 do 16 grudnia, czyli przez cały czas trwania Boskiej Komedii, zapraszamy do naszego Studia Festiwalowego.
Podsumowanie 16. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego BOSKA KOMEDIA. Omówienie werdyktu, rozmowy z jurorami, laureatami, uczestnikami (mówią: Mateusz Pakuła, Katarzyna Szyngiera, Peter Marks, Divya Bhatia, Bartosz Szydłowski, Małgorzata Zawadzka, Radosław Krzyżowski).
O "Przypadkowej śmierci anarchisty" w Teatrze Powszechnym opowiada Michał Zadara
Teatr Powszechny w Warszawie zaprasza na premierę "Przypadkowej śmierci anarchisty" na podstawie tekstu, który napisał Dario Fo. To komedia o policji, opowiada o funkcjonariuszach, którzy podczas śledztwa i przesłuchania aktywistów „zanadto przedobrzyli”, a potem zrobili wszystko, aby zatuszować ślady i uniknąć odpowiedzialności. Dario Fo słynął z teatru zaangażowanego społecznie i obywatelskiego nieposłuszeństwa. Dramaturgię swoich spektakli opierał na środkach teatralnych komedii dell’arte oraz tradycji teatru ludowego, z jego dosadnym humorem, skeczami komentującymi lokalną sytuację oraz improwizowanymi scenkami. [...] Michał Zadara wraz z zespołem na kanwie sztuki Fo buduje komiczną opowieść o zderzeniu jednostki z systemem biurokracji i opresji. „Przypadkowa śmierć anarchisty” nie jest jednak spektaklem dokumentalnym czy interwencją artystyczną w konkretnej sprawie – to obraz rzeczywistości w momencie przejściowym, w stanie pomiędzy schyłkiem groteskowego systemu a niewiadomą przyszłością, wypatrywaną z nadzieją. Śmiech w teatrze wykorzystywany jest tu jako środek prewencji i przymusu niebezpośredniego – jako najsilniejsza broń przeciw powadze przemocy i władzy. [mat. pras.] O spektaklu opowiadał nam jego reżyser (odpowiedzialny również za adaptację i tłumaczenie tekstu) - Michał Zadara. Pojawił się również wątek ekologiczny. Czy idąc do teatru albo filharmonii myślicie o tym, ile prądu kosztuje nagłośnienie spektaklu, koncertu? Michał Zadara zwrócił na to uwagę w swojej mowie inauguracyjnej w tym roku w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie.
Na nowo odczytana "Odprawa posłów greckich" w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana
Henryk Niebudek (z perspektywy aktora) opowiedział nam o najnowszej premierze Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, czyli „Odprawie posłów greckich”. Antoni Libera opracował uwspółcześnioną wersję tego dramatu, przetłumaczył dzieło Jana Kochanowskiego "z polskiego na polski", czyniąc je dostępnym dla współczesnych czytelników i widzów. Reżyserem prapremierowego wykonania nowej wersji „Odprawy posłów greckich” jest Maciej Wojtyszko.
w.a.s.o.w.s.k.i. | FOTOPLASTYKON - opowiada Ewa Konstancja Bułhak
w.a.s.o.w.s.k.i. | FOTOPLASTYKON to spektakl muzyczny o każdym i dla każdego. Premiera 30 października. Absolwenci Akademii Teatralnej w Teatrze Collegium Nobilium prezentują piosenki z muzyką Jerzego Wasowskiego w nowych aranżacjach. Reżyseruje Ewa Konstancja Bułhak.
Éric-Emmanuel Schmitt o "Wariacjach enigmatycznych" i "Bramie do nieba"
W naszym studiu pojawili się: tłumacz „Wariacji enigmatycznych” – Jan Nowak oraz ich autor (pisarz, dramaturg, filozof) – Éric-Emmanuel Schmitt! Rozmawiamy m.in. o teatrze, sile opowieści, ciąży myszki, miłości do Mozarta i drugim tomie serii „Podróż przez czas”, czyli „Bramie do nieba”, który właśnie ma swoją premierę.
"Wariacje enigmatyczne" w warszawskim Teatrze Ateneum - zakulisowy spacer z Joanną Zemanek (scenografia, kostiumy), Grzegorzem Damięckim i Arturem Tyszkiewiczem (reżyseria)
Dramat? Komedia? Komediodramat? W sztuce Schmitta jest wszystkiego po trosze. A co jest tematem sztuki? Niby prosta sprawa. W samotnej willi na pustej wyspie pod kołem podbiegunowym mieszka zgorzkniały dziwak, wybitny pisarz, laureat nagrody Nobla. Pewnego dnia na wyspie zjawia się dziennikarz chcący zrobić z nim wywiad. W niewidocznym tle coraz gorętszej rozmowy pojawia się porzucona kobieta, która bohaterów zarazem dzieli i łączy [mat. pras.] W dniu premiery zapraszamy za kulisy pierwszej w tym sezonie premiery stołecznego Teatru Ateneum - "Wariacji enigmatycznych". Naszymi przewodnikami są: Joanna Zemanek (scenografia i kostiumy), Grzegorz Damięcki i Artur Tyszkiewicz (reżyseria).
Premiera "Antygony" w Teatrze Polskim w Warszawie
Antygona i Ismena. Ismena i Antygona. Siostry, najbliższe sobie istoty, a tak różne. A może nie? Zdaniem reżysera spektaklu – Piotra Kurzawy – w szukaniu odpowiedzi pomóc nam może tylko tekst tragedii. Zapomnijmy więc o tym, co wiemy, co zostało już stwierdzone i wywiedzione z poprzednich interpretacji, co ugruntowały liczne inscenizacje, uważnie podążajmy za Sofoklesem... [mat.pras.] W naszym studiu, tuż przed premierą "Antygony" w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana, pojawił się siostrzany duet - Antygona (Bernadetta Statkiewicz) i Ismena (Dorota Bzdyla).
Maja Kleczewska o premierze "Łaskawości Tytusa" w Operze Bałtyckiej
Ostatnia opera Mozarta, napisana przez kompozytora na dwa miesiące przed śmiercią. Libretto na przykładzie cesarza rzymskiego Tytusa ukazuje rozterki władcy – wewnętrzne rozdarcie pomiędzy powinnością wynikającą z pełnionej funkcji a osobistymi przekonaniami i uczuciami. Spektakl przygotowuje Maja Kleczewska, doceniana i wielokrotnie nagradzana reżyserka teatralna, która w swoich inscenizacjach nie boi się stawiania trudnych,
a czasem niewygodnych, pytań o współczesność. [mat.pras.] Premiera w Operze Bałtyckiej 7 pażdziernika.
Maja Kleczewska z solistkami Gabrielą Celińską-Mysław i Martą Huptas/fot. K. Mystkowski, KFP, archiwum Opery Bałtyckiej
Marcin Franc, Daniel Wyszogrodzki i musical "Kopernik" w Operze Krakowskiej
„Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię…” – choć Mikołaj Kopernik uważany jest za największego i najsłynniejszego polskiego uczonego, jego życiorys, pełny obraz dokonań i godna człowieka renesansu wszechstronność nie są dziś powszechnie znane. 550 lat po urodzeniu astronoma Opera Krakowska oraz zaproszeni do współpracy twórcy i realizatorzy chcą przywrócić jego historię polskiej popkulturze, przekładając ją na język musicalu [mat.pras.]. Nam o "Koperniku" opowiedzieli Marcin Franc - grający tytułową rolę i Daniel Wyszogrodzki - autor słów piosenek w tym musicalu.
Magda Hueckel i Tomasz Śliwiński opowiadają o filmie "Stary"
6 września w Kinie Muranów odbyła się warszawska premiera filmu „Stary” w reżyserii nominowanego do Oscara duetu twórczego Magda Hueckel-Tomasz Śliwiński. Ten film to wnikliwy, artystyczny portret Starego Teatru im Heleny Modrzejewskiej na przestrzeni dwustu czterdziestu lat jego istnienia, gromadzący głosy kilkudziesięciu związanych ze sceną osób – wybitnych twórców polskiego teatru.
Bela Komoszyńska opowiada o płycie "Moje serce w Warszawie"
Na zaproszenie Muzeum Powstania Warszawskiego zespół Sorry Boys upamiętnił 79. rocznicę Powstania Warszawskiego. Artyści przygotowali materiał na płytę, wystąpili także na koncercie w Parku Wolności przy Muzeum. Album "Moje serce w Warszawie" zawiera osiem autorskich kompozycji z tekstami Beli Komoszyńskiej, Miuosha, Zuzanny Ginczanki, Pabla Nerudy, a także cover piosenki Czesława Niemena „Sen o Warszawie”. Utwór „Jan” to z kolei zaśpiewana treść autentycznego listu Powstańca Jana Kluczewskiego – dziadka członka zespołu Sorry Boys, Piotra Blaka. Jan Kluczewski „Krawczyk” był żołnierzem kompanii „Koszta”. Wraz z kuzynami swojej żony Danki – Jackiem i Witkiem Gosławskimi – zginął 6 września 1944 roku podczas bombardowania kamienicy przy ul. Moniuszki 7. Jan miał wówczas 24 lata. Na początku i końcu utworu można usłyszeć słowa Danki o jej zmarłym mężu i o czasie Powstania, które nagrała kilka lat przed swoją śmiercią. Dożyła 97 lat. O albumie "Moje serce w Warszawie" opowiada Bela Komoszyńska.
Jan Emil Młynarski i nowa płyta, czyli "Narkotyki"
„Narkotyki” to najnowsze i zarazem pierwsze w karierze sygnowane własnym nazwiskiem przedsięwzięcie płytowe Jana Emila Młynarskiego. Płyta jest zbiorem przedwojennych piosenek polskich, które odkrywał na przestrzeni lat przy okazji działalności w ramach własnego zespołu Warszawskiego Combo Taneczne i przede wszystkim w procesie przygotowywania kolejnych audycji radiowych.
"Komediant" w Teatrze Narodowym w Warszawie
Na stronie Teatru Narodowego czytamy: „Będąc szczerym trzeba powiedzieć, że w ogóle teatr to absurd, ale będąc szczerym … w ogóle nie można nic zrobić, najwyżej się zabić. … No więc ponieważ jak na razie się nie zabiliśmy, próbujemy nadal zajmować się teatrem, … choćby to wszystko było czymś całkowicie absurdalnym i zakłamanym” – mówi aktor Bruscon, bohater Komedianta. Wraz z rodziną przybywa on do miasteczka, by dać w miejscowej gospodzie spektakl – jednak w rezultacie robi przedstawienie sam z siebie.
O premierze "Komedianta" opowiada reżyser - Andrzej Domalik.
"Mały Książę" w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana
Teatr Polski Dzieciom zaprasza 19 maja na premierę "Małego Księcia" w reżyserii Konrada Dworakowskiego. "(...) to opowieść o rzeczach ważnych, którym zbyt często nie poświęcamy wiele uwagi – poetycka, mądra baśń dla dzieci i dorosłych, którzy wspólnie mogą odnaleźć odpowiedź na najważniejsze pytania: Co oznacza bycie dorosłym? Co dziś oznacza bycie dzieckiem? Czy można mieć w dorosłym przyjaciela? Czy będąc dorosłym można – i czy warto – ocalić w sobie dziecko?" - pytają twórcy spektaklu. Michał Kurek (tytułowy Mały Książę) opowiadał nam o przygotowaniach do premiery w warszawskim Teatrze Polskim.
Premiera "Królowej" w Teatrze Nowym Proxima w Krakowie
"Farrokh Bulsara jest młodym chłopcem urodzonym w Zanzibarze. Jego rodzice, jako wyznawcy jednej z najstarszych religii – zaratusztranizmu, wychowują syna w surowym duchu obyczajowości i wiary. Kiedy Farrokh w wieku 8 lat zostaje posłany do Indii, do szkoły z internatem dla chłopców, rozpoczyna się jego podróż po fascynacjach muzyką, sztuką i malarstwem. (...) Jako nastolatek zakłada swój pierwszy zespół i marzy o wielkiej karierze gwiazdy. Wkrótce z uczelni zostaje wydalony i wspólnie z rodzicami, z powodu rewolucji jaka nawiedziła Zanzibar, ucieka do Londynu… o którym marzył od dziecka. Tam rozpoczyna się jego droga w świat wielkiej kariery rockowego muzyka. Umiera w nim Farrokh Bulsara, a rodzi się Freddie Mercury" - czytamy w opisie spektaklu "Królowa". To najnowsza premiera krakowskiego Teatru Nowego Proxima, o któej opowiadał nam Piotr Sieklucki (scenarzysta, reżyser, aktor).
Wystawa "Holoubek. Trzeba mieć pogląd na świat"
21 kwietnia 2023 minęła setna rocznica urodzin Gustawa Holoubka (1923–2008), jednego z najwybitniejszych aktorów polskich drugiej połowy XX wieku, który jedną rolą – Gustawa-Konrada w "Dziadach" Adama Mickiewicza (1967) i interpretacją "Wielkiej Improwizacji" zapisał się na trwałe w historii polskiego teatru i legendzie polskiej kultury. 24 kwietnia w Galerii -1 Akademii Sztuk Pięknych otwarta została wystawa „Holoubek. Trzeba mieć pogląd na świat”. Główną jej część tworzą wybrane zdjęcia z największych ról Holoubka grane w teatrze na przestrzeni pięciu dekad. Obok zdjęć cytowane są opisy jego kreacji pióra historyków, krytyków i pisarzy, m.in Zbigniewa Raszewskiego, wiernie towarzyszących drodze twórczej artysty. O szczegółach opowiada kurator wystawy - Michał Smolis.
Tutaj można usłyszeć w całości "Wielką Improwizację" w wykonaniu Gustawa Holoubka. Nagranie pochodzi z premiery legendarnego przedstawienia "Dziadów" Adama Mickiewicza w reżyserii Kazimierza Dejmka, która odbyła się 27 listopada 1967 roku w Teatrze Narodowym.
Program 43. Warszawskich Spotkań Teatralnych
Rozpoczną się w stolicy 19 i potrwają do 30 maja. Zespół kuratorski zapowiada, że: "Wiele się zmienia: obok spektakli głównego nurtu pojawią się przedstawienia z silnie obecnego w ostatnich latach w polskim teatrze nurtu partycypacyjnego, a także ważne przedstawienia studentek i studentów reżyserii, zgodnie z bliską nam ideą ciekawego i życzliwego przyglądania się najmłodszemu teatrowi". Równocześnie zapewnia: "Niezmienne pozostaje zarazem to, co dla Warszawskich Spotkań Teatralnych było zawsze najważniejsze: festiwal zaprezentuje stołecznej publiczności najciekawsze przedstawienia minionego roku". O programie 43. Warszawskich Spotkań Teatralnych opowiada w RMF Classic jedna z kuratorek WST – Dorota Kowalkowska.
Andrzej Seweryn opowiada o monodramie "Lear"
„Lear” w reżyserii Janusza Opryńskiego to monodram Andrzeja Seweryna opowiadający historię szekspirowskiego bohatera od końca. Lear umiera, trafia być może do czyśćca i tam mierzy się z życiem raz jeszcze – zdając rachunek ze swych ziemskich spraw. Słyszy głosy córek, prowadzi rozmowy z nieobecnymi, dialoguje z duchami i z samym sobą. Andrzej Seweryn po raz pierwszy zagrał Leara w 2014 roku w stołecznym Teatrze Polskim, w przedstawieniu Jacquesa Lassalle’a. Dziś – w spektaklu, który powstał w Teatrze Starym w Lublinie dla uczczenia 200-lecia tamtejszej sceny – aktor ponownie mierzy się z tą wielką rolą. 29 i 30 kwietnia będzie można zobaczyć ten spektakl w Teatrze Polskim w Warszawie.
Jubileuszowa wystawa Andrzeja Pągowskiego w Teatrze 6. Piętro
Teatr 6. Piętro zaprasza na wystawę Andrzeja Pągowskiego "Teatralnie". Rozsławił polską sztukę plakatu. Jest autorem ponad 1,5 tysiąca plakatów, twórcą scenografii, murali, okładek magazynów i rysunków. Zaufało mu wielu wybitnych twórców m.in. Krzysztof Kieślowski, Andrzej Wajda, Stanisław Bareja, Adam Hanuszkiewicz, Wojciech Smarzowski. Artysta obchodzi jubileusz pracy twórczej, a także 70-te urodziny. Na wystawie w Teatrze 6.piętro prezentuje plakaty teatralne do tej pory nie eksponowane na żadnej innej wystawie.
"Wokół nas morze ognia. Losy żydowskich cywilów podczas powstania w getcie warszawskim" oprowadzanie po wystawie w Muzeum POLIN
To pierwsza wystawa o powstaniu w getcie warszawskim przedstawiona z perspektywy cywilów. Podczas powstania zeszli oni do bunkrów i kryjówek. Muzeum POLIN zaprasza do obejrzenia i wysłuchania historii powstania w getcie warszawskim opowiedzianej słowami dwunastu bohaterek i bohaterów – Heny (Krystyny), Stelli, Mietka, Marylki, mężczyzny o nazwisku Maur, Łazarza, Symchy, Leona, Sewka, Mietka, Miry i Anonimowej Autorki. Po wystawie oprowadza nas Joanna Fikus - Kierowniczka Działu Wystaw Muzeum POLIN.
Teatr Żydowski w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim
Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich Centrum Kultury Jidysz oraz Fundacja Shalom zapraszają na wydarzenia upamiętniające 80. rocznicę powstania w getcie warszawskim. O szczegółach opowiada Ewa Wojciechowska z Teatru Żydowskiego w Warszawie.
Marcin Januszkiewicz o "Depeszach", płytach i koncertach
O premierze "Depeszy" w stołecznym Teatrze Rampa, o albumie "Perfect Lady Pank" i kolejnym, który właśnie powstaje, o kwietniowych koncertach i... tenisie. Ponieważ kiedy w studiu pojawia się Marcin Januszkiewicz, to i tenis musi sie pojawić :)
Ewelina Marciniak i premiera "Genialnej przyjaciółki"
„Genialna przyjaciółka" to czterotomowa powieść Eleny Ferrante (pod tym pseudonimem ukrywa się pisarka lub pisarz włoskiego pochodzenia, który oficjalnie nie ujawnił swojej tożsamości). Jest opowieścią o długoletniej przyjaźni Eleny i Lili. Jedna introwertyczna, konformistyczna i dążąca do celu; druga wyzywająca, dumna i nieprzewidywalna. Dorastają w ubogiej dzielnicy w Neapolu w latach pięćdziesiątych. Podczas gdy Elena ma dostęp do edukacji, Lila musi w młodym wieku podjąć decyzje o małżeństwie. Przez całe życie obie próbują przeciwstawić się miejscu, z którego pochodzą, chcą żyć inaczej niż ich matki, ciotki i kuzynki. Dla awansu społecznego przyjmują radykalnie odmienne strategie. Czy można uciec od biedy? – czytamy na stronie Narodowego Starego Teatru w Krakowie, w którym „Genialną przyjaciółkę” (premiera 17 marca) reżyseruje jedna z najważniejszych reżyserek współczesnego europejskiego teatru – Ewelina Marciniak. Opowiedziała nam o premierze, operze, książkach, życiu w drodze i jeszcze kilku innych sprawach.
"Edukując Ritę" w Teatrze 6. Piętro
Od momentu premiery w Londynie w 1980 roku losy bohaterów sztuki Willy Russella "Educating Rita" – profesora literatury Franka (Mirosław Baka) i fryzjerki Rity (Maria Dębska), która zapisuje się na jego wykłady na Uniwersytecie Otwartym, budzą gorące emocje u setek tysięcy widzów w dziesiątkach krajów na wszystkich kontynentach - czytamy na stronie Teatru 6. Piętro w Warszawie. Trzynaste urodziny teatr świętuje premierą (która odbędzie się 18 marca) spektaklu "Edukując Ritę". Reżyseruje i opowiada nam o nim Eugeniusz Korin (Dyrektor Artystyczny Teatru 6. Piętro).
"Irena" - dramat muzyczny o Irenie Sendlerowej
25 i 26 marca w Teatrze Polskim odbędzie się warszawska premiera dramatu muzycznego „Irena” – to produkcja Teatru Muzycznego w Poznaniu. Powstała z udziałem polskich oraz amerykańskich twórców i realizatorów: scenariusz stworzyli Mary Skinner i Mark Campbell – laureat Pulitzera i Grammy, muzykę skomponował Włodek Pawlik – polski laureat Grammy, a dramat wyreżyserował dziekan Wydziału Teatru, Tańca i Telewizji Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles – Brian Kite. Poznańska premiera odbyła się 27 sierpnia 2022 roku. Tak wtedy opowiadali nam o spektaklu Oksana Hamerska (Irena Sendlerowa) i Radosław Elis (Adam, czyli ukochany Ireny).
Popremierowe rozmowy z twórcami "Pięknej i Bestii" w Teatrze Muzycznym w Poznaniu
Tuż po pierwszej premierze (były cztery ze względu na kilka obsad) musicalu "Piękna i Bestia" w Teatrze Muzycznym w Poznaniu rozmawialiśmy z Urszulą Laudańską (Bellą), Rafałem Szatanem (Bestią) oraz Jerzym Janem Połońskim (reżyserem).
Fragm. audycji z 4.03.2023
"Przygody Koziołka Matołka" w Teatrze Polskim w Warszawie
Niestrudzony. Nieustępliwy. Uparty. Koziołek Matołek. Zapraszamy na pełną niezwykłych perypetii, niebezpieczeństw oraz nieoczekiwanych zwrotów akcji, historię dzielnego warszawskiego podróżnika, który gotów jest przemierzyć morza i oceany, gorące piaski afrykańskiej pustyni, zakamarki azjatyckich miast i amerykańskie bezdroża, by dotrzeć do mitycznego Pacanowa - czytamy na stronie Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana. Od 3 marca teatr zaprasza na "Przygody Koziołka Matołka". O spektaklu mówił nam reżyser, autor adaptacji i jeden aktorów opowiadajacych tę historię - Maksymilian Rogacki.
Fragm. audycji z 4.03.2023
"Alicji Kraina Czarów" w Teatrze Narodowym
"Alicji Kraina Czarów" to przedstawienie muzyczne na motywach słynnych powieści Lewisa Carrolla. Wraz z synem Alicji wyruszamy w podróż po labiryncie pamięci, gdzie człowiek, a może i Niby Żółw jest w stanie wsunąć się w siebie lub wysunąć jak luneta. Humpty Dumpty objaśnia, czym są peliczaple i zbłąkinie, Królowa Kier gra Flamingami w krokieta. W studni dzieciństwa i na cmentarzysku zegarów odkrywamy słoiki z pomarańczową marmoladą, a przede wszystkim receptę, jak ocalić świat od zapomnienia - czytamy na stronie Teatru Narodowego w Warszawie. Ewa Konstancja Bułhak (Alicja tej realizacji) i Sławomir Narloch (reżyser) opowiedzieli nam o zbliżającej się premierze.
Fragm. audycji z 25.02.2023
Rozmowy z twórcami musicalu "1989"
Rozmawiamy z twórcami musicalu „1989”, który jest nominowany w Plebiscycie MocArty RMF CLASSIC w kategorii Wydarzenie Roku 2022. To koprodukcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. O musicalu opowiadają: Katarzyna Szyngiera (reżyseria), Andrzej "Webber" Mikosz (muzyka), Karolina Kazoń (Danuta Wałęsa), Rafał Szumera (Lech Wałęsa), Agata Grenda (Dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego).
"Piękna i Bestia" w Teatrze Muzycznym w Poznaniu i inne
Tomasz Szymuś zapowiada premierę musicalu „Piękna i Bestia” w Teatrze Muzycznym w Poznaniu (jest kierownikiem muzycznym tego przedsięwzięcia). Mówi również o "Porze Jeziora" - musicalu Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie i planowanej premierze "Kopernika" w Operze Krakowskiej.
Wystawy Cricoteki
Odwiedziliśmy Galerię-Pracownię i Pokój Tadeusza Kantora przy ul. Siennej 7/5 w Krakowie, żeby opowiedzieć m.in. o wystawach „Milano… Obrazy i rysunki Tadeusza Kantora z kolekcji Franco Laery” oraz „Osobiste. Kostiumy teatralne Kantora”. Naszym przewodnikiem był Bogdan Renczyński z Cricoteki.
"Świat gdzieś indziej" w AST
Marcin Czarnik (adaptacja tekstu, reżyseria i opieka pedagogiczna) i Milena Czarnik (scenografia, kostiumy, reżyseria świateł i choreografia) opowiadają o premierze spektaklu „Świat gdzieś indziej” w Akademii Sztuk Teatralnych. To spektakl dyplomowy studentek i studentów IV r. Wydziału Aktorskiego krakowskiej AST.
W garderobie Ćwikły
Od 13 stycznia w Galerii Jednego Przedmiotu w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego można oglądać nową wystawę – „W garderobie Ćwikły”, prezentującą fotografie i pamiątki związane z Mieczysławą Ćwiklińską. Naszymi przewodniczkami po wystawie były jej kuratorki: Magda Kulesza (z Instytutu Teatralnego) i Katarzyna Wodarska-Ogide (z Muzeum Teatralnego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej).
"Znieważeni" w warszawskim Teatrze Ateneum
„Znieważeni” to czwarta część cyklu Dzieło Garrenów Sándora Márai'ego. Główny bohater a zarazem narrator Peter Garren przenosi nas do Paryża lat trzydziestych. [...] to pisarz, emigrant, humanista, wrażliwy, dociekliwy
i prowokujący… Europejczyk - czytamy na stronie warszawskiego Teatru Ateneum, w którym 28 stycznia odbędzie się premiera "Znieważonych" na podstawie tekstu Márai'ego. To monodram Dariusza Wnuka w reżyserii Przemysława Bluszcza, który był naszym gościem.
"HÜBNER” - pierwsza pełna biografia Zygmunta Hübnera
"HÜBNER” jest pierwszą pełną biografią Zygmunta Hübnera, prezentującą zarówno jego dokonania zawodowe, jak i życie osobiste. Jest też portretem wielu znaczących dokonań polskiego teatru czterech dekad XX wieku. O książce mówił jej autor - Grzegorz Kozak.
"SPATiF. Upajający pozór wolności"
Przez kilka powojennych dekad Klub Aktora Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru i Filmu był towarzyskim, kulturalnym i informacyjnym centrum stolicy. Po dawnym SPATiF-ie zostały jedynie legenda i mnóstwo anegdot z czasów, gdy za zamkniętymi drzwiami, skrywającymi nie zawsze piękne tajemnice, toczyło się intensywne życie. To historia polskiego kina, teatru, estrady i literatury. O legendach tego miejsca opowiadała nam Aleksandra Szarłat, autorka książki „SPATiF. Upajający pozór wolności”.
Zapraszamy na leśną kąpiel
Termin shinrin-yoku (leśna kąpiel) stworzył w 1982 roku Tomohide Akiyama, dyrektor Japońskiej Agencji Leśnictwa. Jego celem było zachęcenie Japończyków, by odwiedzali lasy. Od tego czasu powstało wiele badań, które opisują wpływ lasu na ludzi i ich samopoczucie. Niby każdy po lesie potrafi chodzić. A jednak można to robić lepiej, uważniej. Nawet 20 minut takiej kąpieli może nam podratować cały tydzień. Zapraszamy na leśną kąpiel, podczas której uczyliśmy się oddychać, słuchać i odpoczywać. Naszą przewodniczką była Marta Ostrowska (Leśne Spacery Rozwojowych, Joga i las).
14. Międzynarodowy Konkurs Lutniczy im. Henryka Wieniawskiego czas zacząć!
Goście: Laura Hamilton (skrzypaczka, była koncertmistrzyni orkiestry Metropolitan Opera w Nowym Jorku, wykładowczyni New York University i członkini jury 14. Międzynarodowego Konkursu Lutniczego), Agata Szymczewska (skrzypaczka), Honorata Stalmierska (prof. AM, Kierownik Katedry Lutnictwa Artystycznego w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu), Magdalena Wiśniewska (wicedyrektorka ds. artystycznych Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego), Marek Pielaszek (lutnik, przewodniczący Związku Polskich Artystów Lutników)
Gość: Piotr Pielaszek (lutnik, dwa stworzone przez niego instrumenty otrzymały pierwszą i drugą nagrodę 14. Międzynarodowego Konkursu Lutniczego)
Fragm. audycji z 22.05.2021
Prowadzi: Natalia Grzeszczyk