„Beyond” - wystawa prac Mirosława Bałki i Alfredo Pirri w Bunkrze Sztuki w Krakowie.

„Zestawić tych artystów to jak postawić koło siebie grudkę ziemi i flakonik perfum...”

Wstawa otwarta do 11 marca, w godz. 11.00-18.00

kuratorka: Anna Maria Nassisi
koordynatorka: Anna Smolak


Mirosław Bałka i Alfredo Pirri - dwaj artyści jednego pokolenia pozostający pod wpływem całkiem odmiennych kontekstów historyczno-kulturowych. Celem wystawy jest konfrontacja ich postaw oraz - dodaje kuratorka Anna Maria Nassisi - „unaocznienie znaczenia dzisiejszego myślenia o Auschwitz, nie jako o wydarzeniu z przeszłości, lecz o żywej pamięci wstrząsającej naszymi współczesnymi sumieniami, po to, by stać się fundamentem nowej etyczności.”

Alfredo Pirri bazuje na wrażeniach wzrokowych. Istotą jego instalacji jest oddziaływanie kolorem na otoczenie. Różnorodne barwy poszczególnych elementów jego prac przenikają się wzajemnie. W konsekwencji powstają nowe efekty kolorystyczne, które poprzez ciągłe zmiany wystawiają na próbę percepcję widzów. Artysta tworzy niesamowity klimat: płynności, ulotności, subtelności i niezwykłej estetyczności. Sam mówi, że w jego instalacjach wszystko jest zaplanowane tak, aby krążyło wokół czegoś niedookreślonego, enigmatycznego, czego pomimo chęci zobaczenia nie można dostrzec. Maria Anna Potocka nazwała go abstrakcjonistą ludzkich napięć, a jego dzieła egzystencjalnymi szeptami. Wystawione zostaną prace, które prezentowane były między innymi na wystawach Verso N (Alba, Tramonto – Świt, Zmierzch), Per Noi (Faccia di gomma – Gumowe twarze) oraz Gas.

Mirosław Bałka zaprezentuje prace odnoszące się bezpośrednio do tematyki Holocaustu. Wystawę można jednak odczytywać szerzej, w kontekście przemocy symbolicznej, ograniczania swobód czy dyskryminacji. Na wystawie prezentowany będzie między innymi wielki kandelabr, w którym – w miejscu świeczek – znajdują się żywe robaki oraz praca Kategorie, dla której punktem wyjścia jest symbolika kolorów stosowanych dla oznaczania różnych kategorii więźniów w nazistowskich obozach koncentracyjnych (czerwony – polityczni, zielony – kryminaliści, czarny – aspołeczni, fioletowy – badacze pisma św., różowy – homoseksualiści). Będzie się ona składać z nitek w tych kolorach, będących w ciągłym ruchu.

Tytuł wystawy jest wieloznaczny. "Beyond" jest przysłówkiem oznaczającym „poza”. W tym wypadku może być „metaforą, przywołującą miejsce – poza miejscem, w którym tragiczne dzieje ludzkości splatają się z dziejami człowieka”.