Żółtym tramwajem przez Lizbonę

Wąskimi uliczkami w starej części Lizbony przemykają zabytkowe tramwaje, w charakterystycznym żółtym kolorze, z małymi wagonikami. Obwożą turystów po atrakcjach turystycznych, ale też i same stały się symbolem miasta.

Żółtym tramwajem przez Lizbonę
fot. PAP/EPA

Jazda lizbońskimi tramwajami dostarcza niepowtarzalnych wrażeń. Gwałtowne zjazdy i strome wzniesienia, przeciskanie się przez bardzo wąskie uliczki - miejscami można dotknąć ścian budynków, jeśli wystawimy rękę za okno, no i największe w mieście zagęszczenie kieszonkowców

Wejście do zabytkowych tramwajów jest jak podróż w czasie. "Drewniane siedzenia, miedziane okucia w środku, mechanizm kierowniczy składający się jedynie z żelaznego kółka i hamulca oraz dzwonka na lince" - wylicza jeden z przewodników (Wyd. Expressmap).

Pierwszy tramwaj pojawił się w Lizbonie w 1873 r. Został wyprodukowany w Nowym Jorku i był ciągnięty przez konie. Dzisiaj po Lizbonie jeżdżą zarówno supernowoczesne tramwaje, jak i te bardzo leciwe. Zabytkowe pojazdy typu Remodelado przeważnie pochodzą z lat 30., wciąż są zdatne do użytkowania dzięki modernizacji, jaką przeszły w latach 90.

Najciekawsza trasa tramwajowa w Lizbonie to linia 28. Zaczyna się na jednym z głównych placów centrum miasta, czyli Praca Martim Moniz. Wiedzie przez najurokliwsze dzielnice - Alfamę, Baixę, Chiado i Bairro Alto. Przejazd całej trasy w jedną stronę trwa około 50 minut. Najlepiej zacząć podróż od miejsca, gdzie linia startuje, gdyż wagon bardzo szybko się zapełnia i może już nie starczyć miejsca, dla turystów czekających na kolejnych przystankach.

Bilety zakupione od motorniczego są droższe od tych załadowanych na karty Viva Viagen i 7 Colinas - koszt jednego to 2,85 EUR. Do tramwaju 28, tak jak i do innych pojazdów transportu miejskiego, wchodzi się pierwszymi drzwiami, a wychodzi ostatnimi. (PAP Life)

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic