"Kronos. Erotyczny spokój" na scenie Kieleckiego Teatru Tańca

Spektakl "Kronos. Erotyczny spokój" oparty na motywach intymnego dziennika Witolda Gombrowicza, przygotowuje na scenie Kieleckiego Teatru Tańca Michał Znaniecki. Polska premiera przedstawienia, które było prezentowane w Argentynie i Urugwaju - w środę w Kielcach.

"Kronos" to bardzo osobiste zapiski Witolda Gombrowicza, które autor "Trans-Atlantyku" prowadził od 1953 r. aż do śmierci w roku 1969 r. Zostały opublikowane w 2013 r. To notatki prowadzone tylko dla siebie, skrótowe, często w formie wyliczeń, surowe, najczęściej o codzienności, chorobach, biedzie. To także dziennik intymny - znajdujemy w nim suche wyliczenia na temat przygód erotycznych i związków autora, których było bardzo wiele.

"Kiedy pojawił się Kronos, zaczęto mówić, że to nie jest materiał literacki - bo nie ma narracji, nie buduje żadnego kontekstu fikcji. To lista osób, wydarzeń, chorób - dla reżysera to natomiast wyzwanie, by ta lista ożyła, by stała się dziełem sztuki, skoro jest zarzucane, że nim nie jest" - mówił w Kielcach podczas wtorkowej konferencji prasowej autor scenariusza i reżyser spektaklu, Michał Znaniecki.

Spektakl nie jest bezpośrednim cytatem z dziennika Gombrowicza. Jak mówił Znaniecki, powstał m.in. z wypowiedzi wdowy po pisarzu Rity Gombrowicz, która wyraziła zgodę na realizację projektu.

Przedstawienie koncentruje się wokół takich problemów jak: dla kogo ujawnienie dziennika sekretnego jest niebezpieczne, kto najbardziej boi się tej publikacji i dlaczego po latach dziennik został opublikowany? W sztuce Rita szuka sposobu na to, by uwolnić się od wspomnień i znaleźć spokój - prowadzi dyskurs z samą sobą. Muzycznie postaci towarzyszą dźwięki akordeonu (instrumentu nawiązującego do francuskiego okresu życia Gombrowicza) i bandoneonu (nawiązuje do życia twórcy w Argentynie).

W zamyśle Znanieckiego tancerze występujący w przedstawieniu stali się "duszą, tego co jest w książce, by pokazać, że w dzienniku są emocje". Reżyser współpracował wcześniej z artystami Kieleckiego Teatru Tańca przy realizacji kilku przedsięwzięć.

Spektakl wykorzystuje elementy opery, dramatu, muzykę współczesną i multimedialne wizualizacje. Scenerią przedstawienia jest sala teatralna, ale aktorzy i tancerze grają na widowni, podczas gdy publiczność obserwuje spektakl siedząc na scenie.

Premiera przedstawienia które prezentowano w różnych wersjach scenicznych, miała miejsce w 2013 r. w Argentynie. Pokazywano je także w Urugwaju.

W polskiej wersji rolę Rity gra aktorka Teatru Rozrywki w Chorzowie, Anna Ratajczyk. Głosem postaci jest także sopranistka Ewa Biegas. Przedstawienie tworzyli m.in. Argentyńczycy - choreografię opracowała Diana Theocharidis, a muzykę kompozytor Pablo Ortiz.

Premierowe przedstawienia odbędą się w środę i czwartek na Scenie za Stalową Kurtyną Kieleckiego Teatru Tańca. Kolejne zaplanowano jesienią.

Michał Znaniecki jest reżyserem, dramaturgiem, scenografem i pedagogiem. W wieku 24 lat zadebiutował jako reżyser w mediolańskiej La Scali spektaklem opartym na muzyce Monteverdiego. Jest autorem ponad 190 spektakli muzycznych i dramatycznych, których premiery odbyły w najważniejszych teatrach i operach na świecie.

Kielecki Teatr Tańca został założony w 1995 r. przez Elżbietę Szlufik-Pańtak i Grzegorza Pańtaka. Repertuar teatru, który działa jako miejska instytucja artystyczna, jest związany z różnymi stylami tańca jazzowego. Wśród zrealizowanych przedstawień są m.in. "Pasja" z muzyką Pawła Łukowca (2006 r.), "Zdarzyło się w Jeruzalem" z muzyką Krzesimira Dębskiego (2008 r.), "Święto wiosny" w choreografii Angelin Preljocaja (2013 r.) 

PAP