Na występy tego artysty festiwalowa publiczność czeka z utęsknieniem! Fabio Biondi – wielki odkrywca muzyki dawnej - zawsze przywozi do Krakowa dzieła wyjątkowe. Tym razem zainaugurował 9. Festiwal Misteria Paschalia niezwykłym oratorium Giovanniego Battisty Pergolesiego Feniks na stosie albo śmierć św. Józefa. Unikatowy temat i unikatowe wykonanie. Biondi i jego muzycy z Europa Galante po raz kolejny potwierdzili swą klasę!
Oratorium Pergolesiego jest szczególne z wielu powodów. To jedyne tego gatunku dzieło kompozytora, w dodatku poruszające mało popularny temat śmierci św. Józefa, o której nie ma w Biblii nawet wzmianki. Powstało na zamówienie Kongregacji św. Józefa w 1731 roku, ale aż przez trzy wieki poddawano w wątpliwość jego autentyczność. Wszystko dlatego, że dzieła Pergolesiego w XVIII wieku były szalenie popularne, często kopiowane i... fałszowane. Jeszcze 30 lat temu – co na konferencji prasowej przed inauguracją podkreślił Fabio Biondi – naukowcy zastanawiali się, czy ten – co dziwne kompletnie zachowany rękopis – może być prawdziwy. W końcu pierwsze dzieło Pergolesiego, powstałe tuż po skończeniu przez kompozytora neapolitańskiego konserwatorium, doczekało się oficjalnego uznania.
Niezwykła muzyczna historia agonii św. Józefa, umiejscowiona została przez librecistę Antonia Paolucciego tuż przed ukrzyżowaniem Jezusa. Bohaterowi w ostatniej drodze towarzyszą Najświętsza Maria, Święty Michał Archanioł prowadzący jego duszę do nieba oraz spersonifikowana Miłość Boska. Do tych ról Biondi tradycyjnie dobrał ekskluzywny zestaw solistów. Partię Amor Divino wykonała jedna ze stałych gwiazd festiwalu – Roberta Invernizzi, św. Marię zaśpiewała współpracująca z Biondim, ale też z największymi scenami na świecie – mezzosopranistka Marina de Liso. W rolę Michała Archanioła wcieliła się swym srebrzystym sopranem Pamela Lucciarini, stale współpracująca z takim zespołami, jak choćby La Venexiana, Orchestra Barocca di Bologna czy L’Arte dell’arco. Tytułową partię zaśpiewał wiedeński tenor, protegowany Placido Domingo – Ferdinand von Bothmer.
Statyczna z pozoru forma oratorium w tak kolorowym doborze barw głosów i – tradycyjnie – niezwykle zaangażowanej grze włoskich mistrzów, zyskała niemal operowy charakter. Tym bardziej, że wydawałoby się smutny temat śmierci Józefa, Pergolesi potraktował wręcz pogodnie. Śmierć pokazana jest w tym oratorium jako przejście z życia doczesnego do życia wiecznego, a większość arii ma wyjątkowo radosny charakter. Feniksy umierają, lecz ducha oddając czują w swej piersi odradzające się życie – śpiewa Amor w pełnej ozdobników i retorycznych figur arii w pierwszej części dzieła. Cały utwór przepełnia ta symbolika ognia Boskiej Miłości, w której spala się dusza człowieka i – jak Feniks – odradza się z popiołów do życia wiecznego. Dla kontrastu librecista używa żywiołu wody – Maria w arii z II części nazywa Józefa strumieniem, który wypłynął z morza i do niego powraca. Słowom ogień, płomienie, spalać – towarzyszy zawiła, szybka i figuratywna melodia orkiestry i partii wokalnych. Z kolei motywy wodne – symbolizują łagodne linie melodyczne i taka sama rytmika instrumentów. W całej dziele można podziwiać mistrzostwo Pergolesiego. Dwuczęściowy utwór poprzedza kunsztowna sinfonia. Potem następuje szereg recytatywów i arii da capo ze wstępem. Każda z części ma swą kulminację. W pierwszej jest to pożegnalny duet Marii i Józefa – zaśpiewany przez Marinę de Liso i Ferdinanda von Bothmera z najwyższym uczuciem. W drugiej to pożegnanie Józefa z doczesnym światem Zamknij już teraz oczy, pójdź o Józefie w pokoju a poprowadzi Cię miłość – w kunsztownym tercecie św. Józefowi towarzyszą Michał Archanioł i Miłość Boska, czyli Pamela Lucciarini i Roberta Invernizzi. Śmierć w tym oratorium jest rozkoszna i słodka, podobnie jak muzyka Pergolesiego – pełna przepięknych melodii, żaru i namiętności.
Przed koncertem Fabio Biondi zwrócił uwagę na geniusz Giovanniego Battisty Pergolesiego, który przez swoje bardzo krótkie 26-letnie życie, pisał dużo i niezmiennie, od samego początku, z najwyższym kunsztem. Porównał go pod tym względem do Mozarta. Publiczność doceniła i mistrzowskie dzieło, i mistrzowskie wykonanie. Artyści uhonorowani zostali gorącą owacją.
Dzisiaj na Festiwalu: Juditha Triumphans Antonia Vivaldiego z udziałem znakomitych artystów: Jose Marii Lo Monaco, Delphine Galou, Viviki Genaux, Marii Hinojosa i Alessandry Visentin, a także muzyków Capelli Cracoviensis Vocal Ensemble i Accademii Bizantina prowadzonych przez Ottavia Dantone. Początek o godz. 20.00 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego. Koncert będzie transmitowany na antenie Programu 2 Polskiego Radia.
Więcej informacji o artystach i koncertach: http://www.misteriapaschalia.com/832/834/wykonawcy.aspx
Więcej o biletach: http://www.misteriapaschalia.com/832/192/bilety.aspx
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
MISTERIA PASCHALIA to jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku. Jego formuła opiera się na prezentacji muzyki związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uzna¬nych mistrzów i najznamienitszych inter¬pretatorów muzyki dawnej. W czasie festiwalu krakowskie sale koncertowe, unikatowe wnę¬trza sakralne oraz kaplica św. Kingi w Wieliczce rozbrzmiewają najpiękniejszymi arcydziełami tego okresu. Festiwal cieszy się uznaniem krytyków i niesłabnącym zainteresowaniem melomanów. Trzykrotnie zwyciężał w rankingu wydarzeń kulturalnych opracowywanych przez tygodnik Polityka, Rzeczpospolita uznała go za jedno z najważniejszych wydarzeń 2008 i 2009 roku, a także dwukrotnie reprezentował Polskę na targach Midem w Cannes. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Filip Berkowicz. Więcej: www.misteriapaschalia.com.
Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Off Plus Camera, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, Międzynarodowy Festiwal Literacki im. Josepha Conrada i Burn Selector Festival. KBF jest także wydawcą magazynu Karnet, zarządza powstającym centrum kongresowym ICE oraz Krakowską Komisją Filmową, administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków, a także prowadzi portal Krakow.travel. Więcej na: www.biurofestiwalowe.pl