"Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów" to produkcja niemiecka z 1918 r. Film zrekonstruowali i poddali zabiegom restauracyjnym specjaliści z Filmoteki Narodowej w Warszawie.
W 2006 r. do Filmoteki Narodowej zwrócił się prywatny kolekcjoner z Czech z ofertą sprzedaży kopii wczesnego filmu z Polą Negri. "Okazało się, że jest to +Mania+. Fakt, że archiwa zagraniczne nie posiadają tego tytułu, a także nieliczne i lakoniczne wzmianki o filmie w źródłach o historii kina tego okresu wskazują, że prawdopodobnie jest to jedyna kopia tego filmu na świecie" - zwraca uwagę Filmoteka Narodowa.
Uroczysta repremiera "Mani" odbyła się w roku 2011. Pokazy filmu organizowano m.in. w Paryżu, Madrycie, Londynie i Berlinie. Wpisały się one w program kulturalny polskiej prezydencji w UE. "Manię" wskazywano jako przykład europejskiej współpracy - reżyserem był Węgier Eugen Illes, główną rolę powierzono Polce, a produkcję zrealizowano w Berlinie.
Film jest historią miłości Mani Walkowskiej, pracownicy fabryki papierosów, do kompozytora Hansa. Uroda dziewczyny sprawia, że Mania zostaje zatrudniona jako modelka do plakatu reklamującego nową markę papierosów. Mania i Hans poznają się u Alexa, malarza, który jest autorem plakatu, i zakochują się w sobie. Tymczasem Morelli, wpływowy mecenas sztuki, zaintrygowany urodą modelki, urządza bal, na który zaprasza Manię. W trakcie zabawy bezskutecznie zabiega o jej względy.
Jednocześnie Mania inspiruje Hansa do napisania opery, która ma być wystawiona w berlińskiej operze. Zazdrosny Morelli używa swoich wpływów i dzieło Hansa zostaje odrzucone. Dziewczyna próbuje przekonać Morellego, by pomógł Hansowi. Morelli zgadza się, ale pod warunkiem, że do czasu premiery Mania zamieszka z nim i zostanie jego kochanką.
Muzykę do zrekonstruowanej "Mani" skomponował Jerzy Maksymiuk. W niedzielę, na zakończenie 10. Święta Niemego Kina w Iluzjonie, wykona ją Orkiestra Kameralna Leopoldinum, pod dyrekcją kompozytora.
Jerzy Maksymiuk (ur. 1936 w Grodnie) jest jednym z najwybitniejszych polskich dyrygentów. Szefował BBC Scottish Symphony Orchestra w Glasgow, występował z tak znanymi orkiestrami, jak m.in.: London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Orchestre National de France, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra. Nagrał ponad 100 płyt. "Sławę zdobył jako szef Polskiej Orkiestry Kameralnej, z którą w latach 70. podbijał świat. To z orkiestry Maksymiuka wyrosła w 1984 r. nie mniej sławna Sinfonia Varsovia" - przypominają organizatorzy festiwalu.
"Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum powstała ponad trzydzieści lat temu. (..) Jest jednym z zespołów Filharmonii Wrocławskiej (...). Zespół składający się ze znakomitych muzyków zdobył szerokie uznanie słuchaczy i krytyki. Występowali w: Philharmonie i Schauspielhaus w Berlinie, Tivolis Koncertsal w Kopenhadze, Teatro Victoria Eugenia w San Sebastian oraz na licznych festiwalach" - przypomina Filmoteka Narodowa.
10. Święto Niemego Kina trwa od 28 listopada. Filmy składające się na program festiwalu prezentowane są w różnych sekcjach (np. "Nieme superprodukcje", "Niema groza", sekcje poświęcone pionierowi polskiej animacji Władysławowi Starewiczowi - w 130. rocznicę urodzin artysty, czy awangardowej reżyserce francuskiej Germaine Dulac - w 70. rocznicę jej śmierci). Szczegółowe informacje o programie dostępne są na stronie internetowej www.fn.org.pl. fot.PAP/Maciej Kłoś
