Św. Zygmunt, król Burgundii, jest patronem Płocka od XII wieku. Jest również patronem Kapituły Katedralnej Płockiej i parafii katedralnej, w której odbywa się Festiwal Muzyki Jednogłosowej, prezentujący najstarsze zabytki chrześcijańskiej kultury muzycznej.
"Festiwal prezentuje śpiew, melodie, które w różnych regionach Europy rozbrzmiewały w kościołach w wiekach średnich. Motywem tegorocznej edycji jest śpiew ludu, czyli przypomnienie utworów z drugiego, poza oficjalnym chorałem gregoriańskim, nurtu dawnych pieśni polskich" - powiedział PAP Waldemar Woźniak z Płockiego Ośrodka Kultury i Sztuki, pomysłodawca i dyrektor Festiwalu Muzyki Jednogłosowej.
Przypomniał, że w ciągu 20 lat jego trwania w Płocku wystąpiło ok. 60 grup, chórów i zespołów muzyki i pieśni dawnej z kraju i zagranicy, w tym z Hiszpanii, Niemiec i Rosji. "Mamy wiernych słuchaczy, których stopniowo z roku na rok przybywa" - dodał Woźniak. Przyznał, że w planach jest zaproszenie na festiwal zespołów z Grecji i Gruzji.
"Misterium Sancti Sigismundi Regis" w formie oficjum rymowanego, czyli średniowiecznej poezji liturgicznej, to śpiewy ku chwale św. Zygmunta Króla, które powstały w Płocku po sprowadzeniu do miasta w XII wieku relikwii władcy Burgundii i upowszechnieniu się jego kultu.
Pieśni te, opisane w dwóch płockich antyfonarzach, czyli zbiorach śpiewów liturgicznych, pochodzących z przełomu XV i XVI wieku i przechowywanych obecnie w tamtejszym Archiwum Diecezjalnym, w średniowieczu były wykonywane w katedrze w ramach trwającego całą dobę śpiewania ku czci patrona miasta.
"Obydwa zachowane antyfonarze stanowią dla płockiej tradycji chorałowej oraz płockiego Kościoła zjawisko o wyjątkowej wartości i znaczeniu. Po wielu wiekach te wyjątkowe śpiewy ku czci naszego patrona znowu zabrzmią w murach płockiej katedry /.../" - podkreślił ks. dr Andrzej Leleń, wykładowca płockiego Wyższego Seminarium Duchownego, cytowany przez organizatorów w informacji o Festiwalu Muzyki Jednogłosowej. Ks. Leleń jest diecezjalnym referentem ds. muzyki kościelnej.
"Misterium Sancti Sigismundi Regis" zostanie zaprezentowane w niedzielę, 6 kwietnia, na zakończenie festiwalu.
Festiwal rozpocznie się w piątek od "Ludus Passionis" w wykonaniu Scholi Teatru Węgajty. W tłumaczeniu oryginalnego tytułu "Gra o Męce Pańskiej" to dramat liturgiczny datowany na początek XIII wieku, pochodzący z rękopisu "Carmina Burana" z bawarskiego klasztoru Benediktbeuern (Niemcy). Rekonstrukcji dramatu, który zapisany został średniowieczną notacją campo aperto, czyli z przybliżonym tylko brzmieniem melodii, dokonał Marcel Peres, autor koncepcji spektaklu Scholi Teatru Węgajty.
W sobotę wystąpią natomiast Bornus Consort i Schola Gregoriana Silesiensis, których artyści wykonają najstarszą ze znanych polifonicznych mszy żałobnych "In Agenda Defunctorum - Missa Requiem" flamandzkiego kompozytora Johannesa Ockeghema (ok. 1410-97).
Św. Zygmunt był królem Burgundii w latach 516-524. Jego rządy przerwało zabójstwo dokonane na synu Sigeryku z pierwszego małżeństwa, do czego namówiła władcę jego druga żona. Pokutując król zaczął prowadzić życie mnicha.
Gdy Teodoryk Wielki, dziadek Sigeryka, wypowiedział wojnę Burgundii, Zygmunt opuścił zakon i bronił swojego kraju. Po przegranej wojnie został schwytamy - zmarł wrzucony do studni. Według tradycji woda z tej studni nabrała cudownej mocy uzdrawiania.
Prawdopodobnie ok. 1166 r. biskup Roch Werner sprowadził z Akwizgranu do stolicy swego biskupstwa w Płocku relikwie św. Zygmunta. W 1370 r. król Kazimierz Wielki, jako dziękczynienie za uzdrowienie ufundował na szczątki świętego relikwiarz w formie popiersia, który przechowywany jest w skarbcu płockiej katedry.
W XVI wieku biskup płocki Erazm Ciołek wprowadził do herbu diecezji barwy niebiesko-złote, nawiązujące do godła Burgundii i symbolicznie podkreślające związek św. Zygmunta z Płockiem.
