30 lat "Atmy"

4 marca w Zakopanem rozpoczną się obchody 30. rocznicy powstania Muzeum Karola Szymanowskiego w willi "Atma", będącego oddziałem Muzeum Narodowego w Krakowie.

Podczas trzydniowych obchodów organizatorzy przygotowali wiele wydarzeń - koncertów i prelekcji, które uświetnią jubileusz.


Willa „Atma”, zbudowana około roku 1890 przez Józefa Kasprusia - Stocha w stylu zakopiańskim, wprowadzonym do architektury przez Stanisława Witkiewicza, jest typowym przykładem pensjonatu górskiego, jakich wiele wzniesiono w Zakopanem na przełomie XIX i XX wieku z myślą o wynajmowaniu coraz liczniej przybywającym tu letnikom. Słowo atma wywodzi się z sanskrytu (atma = dusza) i w myśl wierzeń hinduskich oznacza błogostan, absolutny spokój duszy właściwy bogom. Nazwę tę nadali willi wypoczywający tutaj letnicy.


Idea stworzenia w „Atmie” muzeum Szymanowskiego zrodziła się około 1937 r., kiedy to w jednym ze wspomnień pośmiertnych o twórcy Harnasiów myśl taką poddał kompozytor Michał Kondracki. Ponownie z inicjatywą tą wystąpił w 30 lat później na łamach „Życia Warszawy” krytyk muzyczny - Zdzisław Sierpiński. Tym razem zyskała ona szeroki oddźwięk w środowisku muzycznym i w społeczeństwie. Wkrótce potem, znany krytyk i pisarz Jerzy Waldorff utworzył społeczny komitet działający na rzecz wykupienia „Atmy” i stanąwszy na jego czele pokierował akcją zbierania składek, które miały stworzyć fundusz, niezbędny do realizacji przedsięwzięcia. Fundusze napływały przez kilka lat. W 1972 r. Warszawskie Towarzystwo Muzyczne wykupiło „Atmę” wraz z przynależną do niej parcelą. W roku 1974 dom przekazano Muzeum Narodowemu w Krakowie. W 1976 r., po zakończonym remoncie, willę udostępniono publiczności.

W muzeum zgromadzono pamiątki po Karolu Szymanowskim. W pełni odtworzono na podstawie zachowanych zdjęć i opisów jego gabinet. Pozostałe wnętrza zaaranżowano w ten sposób, aby wiernie oddać klimat lat międzywojennych, uzupełniając ekspozycję informacjami o kompozytorze.

Podstawowe zadanie, jakiemu ma służyć muzeum, tj. propagowanie wiedzy o Karolu Szymanowskim i popularyzacja jego twórczości, a także upamiętnienie pobytu kompozytora na Podhalu, realizowane jest nie tylko poprzez otwarcie dla publiczności wystawy w willi „Atma”. Celowi temu służą także organizowane przez Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w muzeum koncerty muzyki Szymanowskiego w wykonaniu najlepszych odtwórców jego dzieł i emitowanie muzyki podczas zwiedzania muzeum.

Kustoszem muzeum od początku jest dr Maciej Pinkwart, autor przewodnika po "Atmie" i książki "Zakopiańskim szlakiem Karola Szymanowskiego".



30 lat Muzeum Karola Szymanowskiego
w willi „Atma” w Zakopanem
Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie

Program


4 marca 2006 (sobota)
godz. 17, willa „Atma”, Zakopane, ul. Kasprusie 19

Recital fortepianowy
Agnieszka Świtała
Program:
Fryderyk Chopin – Franciszek Liszt, Parafrazy fortepianowe na temat pieśni Fryderyka Chopina
Karol Szymanowski, Serenada Don Juana op. 34 nr 3
Robert Schumann, Sceny leśne op.82
Ignacy Jan Paderewski, Wariacje A-dur, Nokturn B-dur, Krakowiak fantastyczny
Recital poprowadzi Lilianna Moll

5 marca 2006 (niedziela)
godz. 18, Miejska Galeria Sztuki im. Władysława hrabiego Zamoyskiego w Zakopanem, ul. Krupówki 41

Koncert
Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej w Zakopanem
pod dyrekcją Agnieszki Kreiner
Soliści: Jan Karpiel-Bułecka – śpiew
Janusz Miryński – skrzypce
Program:
Benedykt Konowalski; U Karola w Atmie 2003 (prawykonanie światowe)
Karol Szymanowski; Etiuda
Wokaliza
Pieśń Roksany z opery Król Roger op. 46
solo skrzypcowe: Janusz Miryński
Taniec (z cyklu Pieśni Hafiza op. 26)
3 Mazurki: Nr 1 op.50
Nr 15
Nr 20
Bela Bartok; Tańce rumuńskie
1. Joc cu bata
2. Braul
3. Pe loc
4. Buciumeana
5. Poarga romanesca
6. Maruntal
7. Maruntel
solo skrzypcowe: Janusz Miryński
solo fletowe: Renata Guzik
solo klarnetowe: Paweł Krauzowicz
Karol Szymanowski; Trzy fragmenty z baletu Harnasie;
a) Pieśń Siuhajów
solo wokalne: Jan Karpiel-Bułecka
b) Taniec zbójnicki
solo skrzypcowe: Janusz Miryński
c) Pieśń weselna
solo wokalne: Jan Karpiel-Bułecka

Wojciech Kilar; Orawa
Opracowanie na orkiestrę utworów Beli Bartoka, Karola Szymanowskiego i Benedykta Konowalskiego: Agnieszka Kreiner.
Transkrypcja partii solowej skrzypiec: Paweł Kochański (Szymanowski), Zoltan Szekely (Bartok)


6 marca 2006 (poniedziałek)
godz. 17, willa„Atma”, Zakopane ul. Kasprusie 19

Powitanie Gości

Rozmowa o Karolu Szymanowskim i jego muzeum
dr Teresa Chylińska i dr Maciej Pinkwart


godz. 19, willa „Atma”
Recital skrzypcowy
Kaja Danczowska
Sławomir Cierpik – fortepian
Program:
Karol Szymanowski, Źródło Aretuzy z Mitów
na skrzypce i fortepian op. 30 nr 1
Wolfgang Amadeusz Mozart, Sonata G-dur KV 301 na skrzypce i fortepian
Sonata e-moll KV 304 na skrzypce i fortepian
Karol Szymanowski, Pieśń Roksany z opery Król Roger op. 46,
transkrypcja Pawła Kochańskiego na skrzypce i fortepian
Sonata d-moll na skrzypce i fortepian op. 9, cz. 3
Finale Allegro molto, quasi presto
Taniec z baletu „Harnasie” op. 55,
transkrypcja Pawła Kochańskiego na skrzypce i fortepian



Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic