Inscenizacji towarzyszyć będzie muzyka wykonywana na żywo, a wystąpią w niej znakomici aktorzy z zespołu Teatru Klasyki Polskiej. Między innymi Andrzej Mastalerz, Dariusz Kowalski, Ksawery Szlenkier i Henryk Gołębiewski. Zabiorą oni publiczność do Betlejem drogą, którą liczy się nie w kilometrach, lecz w milleniach. Szlakiem urzekającej Tajemnicy, krzepiącego Cudu, Wesołej Nowiny. Choć unosi się nad nim nieodparta radość, biegnie on w budzącym grozę cieniu. Cieniu Golgoty. Pastorałka bowiem, chociaż nie brakuje w niej figlarności, a dominującą w niej tonację stanowi idylliczność, baśniowość, nie zapomina o tym, że Dzieciątku ze stajenki przyjdzie skonać na krzyżu. Już Jego narodziny wzbudziły wszak wściekłość Heroda, która zapowiada nienawiść, z jaką zetknie się trzydzieści trzy lata później w Jerozolimie.
Pastorałka swoją polską nazwę zawdzięcza łacińskiemu pastorale, znaczącemu według słownika Witolda Doroszewskiego tyle, co „utwór dramatyczno-muzyczny o tematyce wiejskiej, zwłaszcza pasterskiej” lub „sielankowy utwór wokalny lub instrumentalny o tematyce wiejskiej”. Nie wyklucza to jednak dramatyzmu, treści mniej beztroskich, momentami wręcz tragicznych. Pastorałka skupia w sobie jak w soczewce los Jezusa. Opowiada go zaś za pomocą szerokiego rejestru literackich środków. Od wzniosłości, do ludowego komizmu balansującego niekiedy ze szczególnym, prostolinijnym wdziękiem na granicy obyczajności. Jest przy tym porywającą wariacją biblijnej historii graną ze swobodą, rozmachem i swadą. Ale nade wszystko z poczuciem odpowiedzialności za słowo, które ma przekazać prawdę Słowa, co Ciałem się stało, i zamieszkało między nami.
Taka też jest „Stara-nowa Pastorałka” Teatru Klasyki Polskiej. Żywiołowa, roześmiana, ekstatyczna i skupiona, poważna zarazem, ponieważ świadoma ciężaru podejmowanego przez siebie tematu. Spektakl po premierze w Radziejowicach 13 grudnia, ruszy w tournée po Polsce. Jeszcze przed końcem roku odwiedzi Żyrardów, Garwolin, Krasnystaw, Chełm, Siedlce, a już w styczniu zagości w Teatrze Królewskim w warszawskich Łazienkach, Sandomierzu, Świdniku, Starych Babicach, Toruniu i ponownie w Warszawie, ale tym razem na Gocławiu, w Terminalu Kultury.
Wyjątkowym przystankiem na tej trasie będzie Muzyczne Studio Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej w Warszawie. 15 grudnia, o godzinie 19:00, odbędzie się tam koncert „Bardzo stare kolędy i pastorałki na polskie instrumenty rekonstruowane oraz egzotyczne”. Poprowadzi go znakomita instrumentalistka i zasłużona rekonstruktorka dawnych instrumentów Maria Pomianowska. Obok muzyków – wirtuozów takich instrumentów jak ngoni, balafon, didjeridoo, djembe czy sheng – wystąpią w nim również aktorzy biorący udział w spektaklu „Stara-nowa Pastorałka”. Wydarzenie zorganizowane zostanie w szczytnym celu, jakim jest wsparcie dla Fundacji Sztuka Leczenia im. Gabrieli Kownackiej. Gośćmi specjalnymi będą między innymi osoby współpracujące z Fundacją, jej podopieczni wraz z rodzinami, a także wybitni przedstawiciele środowiska lekarskiego.

Maria Pomianowska odpowiedzialna jest także za warstwę muzyczną „Starej-nowej Pastorałki”. Staropolskie kolędy wygrywane na żywo podczas przedstawienia na suce biłgorajskiej i fideli płockiej w towarzystwie perkusji oraz akordeonu uzyskają unikalne brzmienie. Po raz pierwszy usłyszeć je będzie można 13 grudnia w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach. Teatr Klasyki Polskiej serdecznie zaprasza.
