Pierwszego wieczoru publiczność będzie mogła obejrzeć m.in. premierę „Wegetarianki” z Teatru Słowackiego i międzynarodową koprodukcję – spektakl „Rok, w którym nie było lata” w reżyserii Florentiny Holzinger. W programie festiwalu, który potrwa do 14 grudnia, znalazło się ponad 30 spektakli wyprodukowanych w teatrach z m.in. Krakowa, Warszawy, Szczecina, Wrocławia, Kielc, Olsztyna i Katowic.
– To spektakle o bardzo różnych smakach, estetykach, dynamikach, tematach. Mam nadzieję, że poprowadzą one każdego widza w nieprzewidywalną przestrzeń wrażliwości, którą serwują artyści wyłonieni po ponad rocznych pracach selekcjonerów – powiedział dyrektor festiwalu Bartosz Szydłowski.
Zwrócił uwagę, że tegoroczną edycję wyróżnia od poprzednich charakter sekcji dla młodych twórców Paradiso, w której dotąd pokazywano przede wszystkim spektakle studenckie, a tym razem w programie znalazły się większe i nagradzane już produkcje. Kolejną różnicą jest ściślejsza współpraca z krakowskimi scenami – Teatrem Słowackiego, Teatrem Nowym Proxima, Teatrem Ludowym – a także większy udział zagranicznych twórców i międzynarodowych produkcji w programie festiwalu.
– Myślę, że najbardziej spektakularnym wydarzeniem będzie otwierający niemal festiwal spektakl „Rok, w którym nie było lata” Florentiny Holzinger. Artystki, która zrewolucjonizowała język teatralny, wprowadziła ciało, performans, cyrk, musical, miszmasz wypowiedzi teatralnej, tworząc nową jakość. Język bardzo radykalny, ale równocześnie pełen poezji – wskazał Szydłowski. Festiwal jest koproducentem spektaklu.
Tegoroczna Boska Komedia odbywa się pod hasłem „Czekając na barbarzyńców”, inspirowanym m.in. wierszem Konstandinosa Kawafisa pod tym samym tytułem. W interpretacji dyrektora festiwalu tymi barbarzyńcami są artyści, którzy jako „ostatni sprawiedliwi” mają szansę iść pod prąd podziałom i wykluczeniom, a dzięki swojej wrażliwości tworzyć opowieść o świecie, która nie jest przewidywalna, wychodzi poza schematy, używa wyobraźni i emocji.
Festiwal ma być także okazją do spotkania twórców, rozmowy o współczesnym teatrze i wzajemnych inspiracji. – Festiwal tworzy sytuacje, które wyrywają nas ze strefy komfortu, konfrontują z niewygodnymi prawdami – dodał Bartosz Szydłowski.
Przedstawienia festiwalowe będą prezentowane, jak co roku, w sekcji konkursowej Inferno, skupiającej różnorodne formy Purgatorio i sekcji Paradiso dla młodych twórców. Do konkursu selekcjonerzy zakwalifikowali w tym roku dziewięć tytułów, które podejmują takie tematy, jak religia, przemoc, nierówności społeczne, żałoba, narodowe mity, albo oddają głos społecznościom nieobecnym w codziennej debacie. Najlepszy spektakl wybierze 4-osobowe międzynarodowe jury.
Wśród konkursowych spektakli są „Dom niespokojnej starości” w reżyserii Michała Buszewicza wyprodukowany w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, „Gry wstępne” Wiktora Rubina (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu), „Latający Potwór Spaghetti” Mateusza Pakuły (Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie), „Przemiana” Michała Kmiecika (Wrocławski Teatr Współczesny), „Tkocze” Mai Kleczewskiej (Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach), „Ulisses” Michała Borczucha (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie), „Wczoraj byłaś zła na zielono” Anny Augustynowicz (Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka w Warszawie), „Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny narodu” Jakuba Skrzywanka (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie) oraz „Złe wychowanie” Huberta Sulimy i Jędrzeja Piaskowskiego (Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie).