Polecamy

Toruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza

piątek 26.04.2013 r., godz. 19:00, Sala Wielka Dworu Artusa

WIECZÓR Z MUZYKĄ ROSYJSKĄ
I Koncert fortepianowy b-moll Czajkowskiego został napisany na życzenie Mikołaja Rubinsteina. Koncert jednak spotkał się z dezaprobatą ze strony pianisty, który paradoksalnie stał się później, jego niezrównanym interpretatorem. Pianiście nie udało się nakłonić Czajkowskiego, do wprowadzenia zmian w utworze, który oceniał jako niewdzięczny, wątpiąc w jego sukces.
Jednak monumentalne dzieło spotkało się z gorącym przyjęciem i przyćmiło dotychczasowe koncerty fortepianowe Czajkowskiego. Wkrótce i  Rubinstein zmienił zdanie, wzbudzając niebywały entuzjazm wśród słuchaczy, wirtuozowskim wykonaniem koncertu. Dzieło wyróżnia przejrzystość formy, melodyjna tematyka i jędrna rytmika.
Sheherezada to suita symfoniczna- muzyka snuje opowieść o baśniach z 1001 i nocy, w której to okrutny sułtan zabija kolejne żony z nienawiści do kobiet. Jednak przebiegła i pomysłowa Sheherezada –ostatnia żona sułtana-ratuje swe życie dzięki opowiadanym mężowi tajemniczym baśniom.
Utwór pełen czaru i feerycznej egzotyki, który przybliży nam atmosferę wschodnich legend. To oszałamiająca swym kolorytem barwna historia, która jest kwintesencją stylu  kompozytora.
WOJCIECH WALECZEK /fortepian/
DAINIUS PAVILIONIS /dyrygent/
TORUŃSKA ORKIESTRA SYMFONICZNA
W programie:
PIOTR CZAJKOWSKI - I Koncert fortepianowy b-moll op. 23
NIKOŁAJ RIMSKI-KORSAKOW - Szeherezada op. 35
Bilety: 30/20 zł
------------------------------------------------------------------------------------------------
sobota 27.04.2013 r., godz. 17:00, Kafeteria Struna Światła - Dwór Artusa
KLUB MELOMANA - słów kilka o kontratenorach
 
Punktem wyjścia jest wyjaśnienie historycznego nieporozumienia towarzyszącego pojawieniu się kontratenorów na rynku muzycznym w XX wieku, z naświetleniem rzeczywistej roli głosu falsetowego w historii muzyki renesansu i baroku, w odniesieniu do tematu kastratów. Będzie więc i przegląd rozwoju technicznego współczesnych kontratenorów, jak i rzut oka na spis ról "spodenkowych" w operach barokowych, klasycznych i romantycznych, do których powinni/nie powinni oni aspirować. Zakończymy najważniejszym - owocem tego zjawiska, czyli inspiracją, jaką kontratenorzy stanowili dla kompozytorów muzyki nowej, od Brittena po Eotvosa.   
Całość w oparciu o materiały audio-wizualne.  

JAKUB BURZYŃSKI /kontratenor/  
ADAM WILLMA /prowadzenie, Towarzystwo Bachowskie w Toruniu/
Jakub Burzyński, ur. 1976 w Zabrzu, po ukończeniu Państwowego Liceum Muzycznego w Katowicach w klasie fortepianu zdobył dwa dyplomy z wyróżnieniem na Akademiach Muzycznych w Katowicach (teoria muzyki) i Bydgoszczy (śpiew solowy). Studiował również dyrygenturę symfoniczno-operową. Jest założycielem i współzałożycielem wielu formacji wokalnych i wokalno-instrumentalnych, w 1998 roku powołał do życia zespół La Tempesta, z którym regularnie koncertuje i nagrywa muzykę XVI-XX wieku w nurcie HIP (Historical Informed Performance).
Jako śpiewak i dyrygent dał ponad 400 występów, nagrał ponad 15 płyt dla takich wytwórni, jak BIS, ARTS, DIVOX, Naxos, DUX czy Musicon. Wyjątkową pozycję w dyskografii Jakuba Burzyńskiego stanowi nagrana w 2004 roku płyta z muzyką Antonio Vivaldiego pt. Vespers of Sorrow. Wydana przez szwedzką wytwórnię BIS, została okrzyknięta płytą roku przez brytyjski portal internetowy Music Web International. Owocem tego sukcesu było szereg zaproszeń do wykonania utworów Vivaldiego w Polsce (Warszawa, Cieszyn, Kraków, Jasło) i za granicą (Wiedeń, Znojmo, Trebic). Doświadczenie sceniczne Jakuba Burzyńskiego obejmuje udział w inscenizacjach Warszawskiej Opery Kameralnej takich oper, jak Rinaldo Haendla (Goffredo), Apollo i Hiacynt oraz Mitridates Mozarta (Hiacynt, Farnakes) i Balthazar Krauzego (Mocarz). W 2008 roku odbyła się czeska prapremiera opery Dorilla in Tempe Antonio Vivaldiego, w której Jakub Burzyński odtwarzał rolę Apolla/Nomia. Występy spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem prasy austriackiej i czeskiej. Kolejne występy sceniczne w Republice Czeskiej obejmowały przedstawienia Juliusza Cezara Haendla, Króla Artura Purcella orazMontezumę Myslivecka (rola tytułowa). Od marca 2009 Jakub Burzyński bierze udział w przedstawieniu Umowa, czyli łajdak ukarany w Teatrze Narodowym w Warszawie. W kwietniu 2009 wystąpił podczas gali wręczenia Europejskiej Nagrody Teatralnej we Wrocławiu. Najnowsza płyta Jakuba Burzyńskiego, zawierająca wirtuozowskie arie operowe Leonardo Vinciego ukaże się nakładem szwajcarskiej wytwórni DIVOX. Od  2009 roku Jakub Burzyński prowadzi klasę śpiewu solowego podczas Letniej Szkoły Muzyki Dawnej w Kelc oraz Holesovie (Czechy). W 2012 roku, wraz z Julitą Mirosławską, zainicjował warszawski festiwal muzyki dawnej Barok w Radości.
Jakub Burzyński występował z wieloma zespołami i orkiestrami pod dyrekcją m.in. Romana Valka, Marka Toporowskiego, Łukasza Borowicza, Pawła Kosa-Nowickiego, Jacka Urbaniaka i Agaty Sapiechy. Jako solista i dyrygent koncertowal m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Śląskiej w Katowicach, Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie, na Zamku Królewskim w Warszawie i Krakowie. Jego repertuar solowy obejmuje muzykę dawną, klasyczną i współczesną, zarówno formy sakralne, jaki i operowe i kameralne. Jest laureatem prestiżowego wyróżnienia im. Eugenii i Juliana Kulskich.
Wstęp wolny

  • 17:24 Wolfgang Amadeusz Mozart Eine Kleine Nachtmusik (1)
  • 17:32 Elvis Presley Always on My Mind
  • 17:35 Piero Umiliani Crepuscolo Sul Mare
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 266, niedziela, 20 stycznia 2019
  • 1
    Marcin Masecki / Joanna Kulig
    Zimna wojna
    Dwa serduszka
  • 2
    Michał Lorenc
    Psy
    Kołysanka
  • 3
    Kortez
    Kamerdyner
    Stare drzewa
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies. Prywatność. Copyright © 2019 RMF Classic