Na spotkania Wawelskiego Salonu Książki zapraszamy raz w miesiącu do Pałacu Potockich (Rynek Główny 20), ale z myślą o tych, którzy mają do Krakowa daleko, w Spisie treści RMF Classic będziemy co miesiąc również o tych publikacjach rozmawiać. Spotkania są adresowane do szerokiego grona odbiorców – nie tylko miłośników sztuki wysokiej. To publikacje Zamku Królewskiego na Wawelu, które są przygotowane z myślą o każdym odbiorcy. To nie tylko historia, przede wszystkim życie.
Za nami pierwsze spotkanie z cyklu Wawelski Salon Książki! Zaczęliśmy od rozmowy z Bartkiem Kieżunem o jego najnowszej książce pt. „Uczta na Wawelu”. Na kolejne zapraszamy 21 kwietnia.
Odcinek 1.
Uczta na Wawelu. Książka nie tylko kulinarna
Cała rozmowa z Bartkiem Kieżunem:
Nota od wydawcy:
Autor bestsellerowych przewodników kulinarnych i podróżnik odkrywa niesamowite postacie, zabytki i miejsca związane z Wawelem. Zachwycony ich niepowtarzalnym urokiem proponuje przepisy na wyśmienite królewskie potrawy, którymi raczyli się bohaterowie tej książki.
Autor nie daje się zwieść kulinarnym mitom i po prostu podaje nam na tacy obwarzanki Jadwigi Andegaweńskiej i baraninę duszoną w winie, którą raczył się Stanisław August Poniatowski.
Odcinek 2.
Jacob Mertens i malarstwo krakowskie około roku 1600 Wawelski Salon Książki w RMF Classic
To drugie spotkanie z cyklu Wawelski Salon Książki w RMF Classic. Tym razem prezentujemy publikację, która towarzyszyła wystawie pt. Jacob Mertens i malarstwo krakowskie około roku 1600. Autorami są wybitni historycy sztuki: Krzysztof Czyżewski (kustosz Zamku Królewskiego na Wawelu) i prof. Marek Walczak (Dyrektor Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego). Rozmawiamy o niderlandzkim mistrzu detalu i sztuce, która nas wzywa.
Cała rozmowa z Krzysztofem J. Czyżewskim i prof. Markiem Walczakiem:
Poniższy opis pochodzi od wydawcy:
Wystawa Jacob Mertens i malarstwo krakowskie około roku 1600 poświęcona została niezwykle interesującemu artyście pochodzącemu z Antwerpii, osiadłemu i działającemu w Krakowie na przełomie XVI i XVII wieku. Zgromadzone na niej dzieła – w tym znakomite kwatery z ołtarza wykonanego przez Mertensa dla kościoła Mariackiego – rzucają nowe światło na sztukę krakowską tego okresu, której nazbyt często zarzucano dotąd wtórność i konwencjonalizm. Towarzysząca ekspozycji książka, dzieło kuratorów wystawy, zawiera prócz katalogu eksponatów erudycyjne eseje naukowe, przybliżające obraz środowiska artystycznego Krakowa w dobie potrydenckiej reformy Kościoła, w tym kwestię importów artystycznych, zagadnienie lokalnej tradycji artystycznej, a także roli, jaką w jej tworzeniu odegrali mistrzowie przybyli z ośrodków zagranicznych, takich jak Wenecja czy Antwerpia. Bogato ilustrowana publikacja w pięknej szacie graficznej.
Odcinek 3.
Sarkofagi metalowe w grobach królewskich na Wawelu
W kolejnej odsłonie naszego cyklu pt. Wawelski Salon Książki wspaniała publikacja- Sarkofagi metalowe w grobach królewskich na Wawelu. Jej autorkami są dr Agnieszka Trzos, konserwatorka i dr Katarzyna Kolendo-Korczak, które bardzo ciekawie opowiadają nie tylko o historii metalowych sarkofagów, ale też pracy i odkryciach podczas prac konserwatorskich .
Cała rozmowa z dr Agnieszką Trzos i dr Katarzyną Kolendo- Korczak:
Poniższy opis pochodzi od wydawcy:
Nie każdy, kto zbłądził we mgle, odnajdzie drogę do domu.
Pierwsza praca monograficzna poświęcona sarkofagom metalowym królów i członków ich rodzin, zachowanym w grobach królewskich w katedrze na Wawelu. Unikatowy zespół siedemnastu bogato zdobionych trumien, z okresu od 4. ćwierci XVI do połowy XVII wieku, wyróżnia się ze względu na swe znaczenie historyczne i wysokie walory artystyczne. W latach 2015–2020 został poddany kompleksowej konserwacji i restauracji w pracowni Agnieszki i Tomasza Trzosów, podczas której współpracowały obie autorki książki – konserwatorka zabytków i historyczka sztuki. Współpraca ta zaowocowała opracowaniem interdyscyplinarnym, w którym poruszono zarówno zagadnienia historyczne i artystyczne, jak też problemy konserwatorskie i technologiczne. Książkę opatrzono bogatym materiałem ilustracyjnym, ukazującym wszystkie burty sarkofagów, które na co dzień – złożone w grobowych kryptach – pozostają trudno dostępne dla zwiedzających.