ON AIR
od 18:00 Między ścieżkami zaprasza: Tytus Hołdys

Wystawa znaków graficznych w kieleckim Instytucie Designu

700 logotypów identyfikujących polskie firmy, instytucje kultury i marki różnych dziedzin, będzie prezentowanych podczas II Ogólnopolskiej Wystawy Znaków Graficznych w Instytucie Designu w Kielcach. Projekty pochodzą z lat 1945-1969 i 2000-2015. Wernisaż - w piątek.

Wystawa znaków graficznych w kieleckim Instytucie Designu
fot. PAP/Adam Warżawa

Bardzo często mówimy o projektach graficznych logotypów, symboli - czy jest dobry, czy zły, czy jest ładny czy nie. Ale tak naprawdę, nie znamy ani historii, jak powstawały w Polsce, ani tego, co się obecnie dzieje w tej dziedzinie - wyjaśniał genezę organizacji wystawy jeden z jej kuratorów, Rene Wawrzkiewicz.

Koncepcja II Ogólnopolskiej Wystawy Znaków Graficznych powstała półtora roku temu. Zdecydowano się na jednej ekspozycji pokazać logotypy, prezentowane podczas I ogólnopolskiej wystawy z 1969 r. i współczesne projekty.

W 1969 r. w Warszawie prezentowano logotypy z lat 1945-1969. Najlepsze projekty tamtego czasu, ikoniczne dla takich firm jak m. in. Uroda czy Unitra. Rzeczy, które są dziś dziedzictwem kultury wizualnej w Polsce - ocenił podczas konferencji prasowej Wawrzkiewicz.

W Kielcach będzie pokazane 335 starszych znaków - razem z katalogiem ekspozycji z 1969 r. i jej dokumentacją fotograficzną. Będzie można zobaczyć znaki graficzne przedsiębiorstw, spółdzielni pracowniczych i instytucji kultury.

Pogrupowano je na znaki liternicze, obrazujące i metaforyczne. Przykładem tego ostatniego jest logotyp banku PKO - gdzie litery tworzą skarbonkę. Kiedyś powstawało dużo logotypów tego typu, teraz już się w ten sposób nie projektuje. Wymagają one sporo umiejętności - wyjaśniał kurator.

Druga część wystawy, to 335 współczesnych logotypów z lat 2000-2015, wybranych przez komisję złożoną z projektantów i krytyków, spośród 3 tys. nadesłanych. Wybrano znaki najbardziej charakterystyczne, pokazujące różne trendy w projektowaniu. Tu przykłady różnego rodzaju - symbole małych kawiarni, instytucji kultury po duże marki. Podzielono je na liternicze i obrazujące.

Każdy znak jest opisany - datą powstania, nazwiskiem autora i nazwą firmy, instytucji czy przedsięwzięcia, które firmuje.

Wernisaż rozpocznie się wykładem poświęconym wystawie. Z kolei w sobotę zaplanowano kuratorskie zwiedzanie ekspozycji, które poprzedzi debata "Znak jakości w projektowaniu graficznym - potrzeba czy konieczność", poświęcona problemom, jakie pojawiają się na linii projektant grafiki - klient. W dyskusji wezmą udział m. in przedstawicie Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej oraz jeden z bardziej utytułowanych projektantów w Polsce, Wojciech Mierowski.

Wystawę w Kielcach będzie można oglądać do początku września. (PAP Life)

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic