Rekordowy weekend w historii chińskiego box-office’u. Te liczby robią wrażenie

Jeśli popatrzeć na zyski, jakie osiągają chińskie kina, można dojść do wniosku, że pandemia COVID-19 już się zakończyła. Analitycy filmowi nie pamiętają już, kiedy ostatnio w trakcie jednego weekendu wyświetlania filmy zarobiły blisko 800 milionów dolarów! A właśnie taki wynik finansowy osiągnęły propozycje pokazywane w chińskich kinach. Dla porównania, filmy wyświetlane na rynku północnoamerykańskim zarobiły w miniony weekend niecałe 12 milionów dolarów.

Rekordowy weekend w historii chińskiego box-office’u. Te liczby robią wrażenie
fot.PAP/EPA/WU HONG

Rekordowe wyniki finansowe w chińskich kinach wynikają z tego, że w piątek 12 lutego świętowano w tym kraju Nowy Rok. Dzień ten i związany z nim czas wolny zawsze należał do najgorętszych okresów w miejscowych kinach. W ubiegłym roku było inaczej, bo w Chinach trwała już pandemia COVID-19. Minął rok i wygląda na to, że jeśli chodzi o chiński rynek kinowy, wszystko wróciło do normy. A trzeba pamiętać, że prawie w całym kraju kina mogą zapełniać jedynie 75 proc. swojej maksymalnej pojemnością, a w rejonach, gdzie zagrożenie COVID-19 jest szczególnie duże, jedynie połowę miejsc.

Rekordzistą noworocznego polowania jest trzecia część popularnej komedii „Detective Chinatown”, która według informacji portalu „Variety” zarobiła w chińskich kinach 424 miliony dolarów w pierwsze trzy dni jej wyświetlania. Nakręcony w całości IMAX-owymi kamerami film skrojony jest pod oglądanie go na dużych ekranach. Jego wynik kasowy to chiński rekord, jeśli chodzi o premierowe filmy. Pobił dotychczasowy rekord filmu „Avengers: Koniec gry”, który w kwietniu 2019 roku zarobił w Chinach 357 milionów dolarów. „Spodziewaliśmy się, że widzowie dopiszą z okazji Chińskiego Nowego Roku, ale rzeczywiste wyniki przyćmiły najśmielsze prognozy” – ocenia prezes IMAX Rich Gelfond w oświadczeniu wysłanym do mediów.

Trzecia część popularnej serii „Detective Chinatown” jest na dobrej drodze, by pobić świetny wynik kasowy poprzednich części cyklu. Pierwszą, która zarobiła w kinach 126 milionów dolarów, już pobiła. Druga zarobiła więcej, bo 563 miliony dolarów. Akcja trzeciej części filmu, który opowiada o dwóch chińskich detektywach rozwiązujących sprawy poza granicami kraju, rozgrywa się w Japonii. Dwa pierwsze śledztwa prowadzili w Tajlandii i Stanach Zjednoczonych.

Drugie miejsce chińskiego box-office’u zajął niespodziewanie film „Hi, Mom”, który zarobił 195 milionów dolarów. Popularność tej produkcji poświęconej podróżom w czasie wynika z siły marketingu szeptanego i świetnych opinii widzów. Szacuje się, że wyreżyserowany przez Jia Ling film będzie czarnym koniem tegorocznego box-office’u. Trzecie miejsce chińskiego box-office’u przypadło filmowi przygodowemu „A Writer’s Odyssey”, który zarobił niecałe 54 miliony dolarów.

Tymczasem liderem północnoamerykańskiego box-office’u została animacja „Krudowie 2: Nowa era”, która zarobiła w kinach trochę ponad 2 miliony dolarów. Wyświetlana tam od jesieni ubiegłego roku zarobiła już w sumie 49 milionów dolarów. Lepszego wyniku kasowego nie zdołał uzyskać premierowy tytuł studia Warner Bros., świetnie oceniany film „Judas and the Black Messiah”, który przyniósł zysk w wysokości 2 milionów dolarów. Miał też jednak równoczesną premierę na platformie streamingowej HBO Max. (PAP Life)

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic