Polacy w te święta, chętniej niż wcześniej, będą wspierać cele charytatywne

Ostatnie miesiące wielu z nas skłoniły do refleksji, a nadchodzący czas Bożego Narodzenia będzie niewątpliwie ich ukoronowaniem. Jak wskazują najnowsze badania, aż 76 proc. Polaków deklaruje, że w nadchodzące święta więcej uwagi poświęci najbliższym. Jednak w tym wyjątkowym czasie myślimy nie tylko o tych rodzinie. Prawie połowa ankietowanych Polaków zadeklarowała, że zamierza dać w tym roku prezenty wspierające cele charytatywne. Wielu z nas zdecydowało się również zakupić ubrania i jedzenie tym, którzy potrzebują wsparcia.

Polacy w te święta, chętniej niż wcześniej, będą wspierać cele charytatywne
fot.Pixabay

Mijający właśnie rok przypomniał wszystkim o tym, co w życiu jest naprawdę ważne – przyznaje 83 proc. Polaków, którzy wzięli udział w badaniu Mastercard. Choć upływający czas i wydarzenia ostatnich miesięcy nie nastrajają świątecznie – 61 proc. ankietowanych zaciska pasa po trudnym roku i na prezenty wyda mniej niż w latach ubiegłych. Nie znaczy to jednak, że stracą one na wartości.

2/3 badanych Polaków zapewnia, że w ich przygotowanie włoży więcej osobistego zaangażowania, a 63 proc. deklaruje, że na ich tworzenie i wybór przeznaczy więcej czasu. Na szczycie listy przemyślanych prezentów znalazły się więc oprawione zdjęcia, fotoksiążki oraz samodzielnie przygotowane koszyki z domowymi specjałami. Oprócz nich w zestawieniu znajdują się również upominki zachęcające do wspólnego spędzania czasu, spersonalizowane świąteczne dekoracje, a nawet własna twórczość: np. rysunki czy wiersze. W trudnym czasie, co również pokazały badania, szczególnie doceniamy obecność bliskich nam osób i możliwość spędzenia z nimi czasu.

Okazuje się też, że ogólne spowolnienie, do którego niejako zostaliśmy zmuszeni, sprawiło, że na co dzień więcej myślimy o innych, w tym również o osobach, których nie znamy osobiście. Niemal połowa (49 proc.) ankietowanych planuje zakup prezentów wspierających cele charytatywne, aby w ten sposób pomóc ludziom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji. 17 proc. Polaków deklaruje zakup produktów, m.in. jedzenia i ubrań, które trafią bezpośrednio do potrzebujących, a 18 proc. kupując prezenty wesprze organizacje pomagające zwierzętom. 16 proc. wykona bezpośrednią darowiznę na cele charytatywne. 1 na 4 ankietowanych kupi charytatywne kartki z życzeniami.

Wspieramy nie tylko instytucje charytatywne i osoby potrzebujące, ale również lokalnych sprzedawców - 7 na 10 konsumentów kupiło prezenty w małych sklepach w najbliższej okolicy, aby wesprzeć ich biznes. Również w poszukiwaniu świątecznych specjałów udamy się do lokalnych sprzedawców. 65 proc. ankietowanych w badaniu Mastercard deklaruje, że przedświąteczne zakupy zrobi w okolicznych sklepach. W trudnych dla gastronomii czasach, aż 4 na 10 Polaków zapowiada, że dania na uroczystą kolację zamówi w okolicznych restauracjach.

"Polacy od lat udowadniają, że święta Bożego Narodzenia to dla nich nie tylko okazja do kupowania prezentów i obdarowywania innych, ale przede wszystkim bezcenny czas, który mogą spędzić ze swoimi najbliższymi. Ten rok jest wyjątkowy, dodatkowo skłaniając do refleksji i do gestów życzliwości, których dziś wiele osób potrzebuje bardziej niż kiedykolwiek. Obserwowanie, jak w tych trudnych czasach Polacy angażują się w działania charytatywne, w przygotowanie wyjątkowych podarunków mimo mniejszego budżetu czy we wsparcie lokalnych przedsiębiorców jest bardzo budujące” – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe. (PAP Life)