W poniedziałek list intencyjny na rzecz utworzenia Klastra 
medialnego podpisali m.in. prezydent Łodzi Jerzy Kropiwnicki, 
marszałek województwa łódzkiego Włodzimierz Fisiak oraz rektor 
Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w 
Łodzi prof. Jerzy Woźniak. 
"Klaster to przede wszystkim firmy z branży medialnej, filmowej, 
telewizyjnej, które wspólnie z uczelniami, ośrodkami badawczo- 
rozwojowymi, a także z władzami lokalnymi stworzą konsorcjum, 
które ma na celu promocję branży medialnej i inicjatyw, które 
przyciągną do Łodzi fundusze unijne oraz inwestorów z sektora 
medialnego" - powiedział współtwórca projektu Krzysztof Franek. 
Twórcy Klastra chcą wyjść od niemal 60-letniej tradycji Łodzi 
Filmowej. Przypominają, że w Łodzi istnieje największe archiwum 
dorobku polskiej kinematografii, a w zasobach Łódzkiego Centrum 
Filmowego jest prawie 200 tys. rekwizytów i kostiumów. 
W Łodzi istnieją także hale zdjęciowe, które są modernizowane 
przez obecnych właścicieli, duże zaplecze postprodukcyjne, słynna 
na całym świecie szkoła filmowa i markowe festiwale, chociażby 
Camerimage. Podkreślają także, że siłą miasta są ludzie, którzy 
pracują w branży medialnej. 
"Chcielibyśmy jednak, żeby Łódź poszła krok dalej, żeby stała się 
medialnym centrum Polski, miejscem do inwestycji w ramach 
projektów telewizyjnych, internetowych, telefonii komórkowej, 
animacji oraz gier komputerowych" - podkreślił Franek. 
Przygotowania projektu trwały ponad pół roku. W ramach Klastra 
realizowanych jest lub będzie ponad 20 projektów w czterech 
obszarach działania. Pierwszy z nich to promocja Łodzi Filmowej i 
rozbudowa zaplecza produkcyjnego dawnej Wytwórni Filmów 
Fabularnych. Kolejnym jest stworzenie Media Centrum gdzie swoje 
siedziby mogłyby znaleźć nowe kanały telewizyjne, pierwsze w 
Polsce cyfrowe kino oraz Interaktywne Muzeum Nauki i Muzeum Bajki. 
Pomysłodawcy Klastra planują także budowę Fabryki Mediów, w 
której miałby się odbywać szkolenia i warsztaty zawodowe dla 
twórców nowych mediów, a w Medialnym Parku Technologicznym  
badania z dziedziny nowych technologii medialnych. 
Jak szacują twórcy projektu, dzięki stworzeniu "Klastra 
medialnego" w Łodzi może przybyć ok. 30 tys. miejsc pracy. 
Wielkość inwestycji szacowana jest na poziomie 150-200 mln euro. 
Środki na nią pochodziłyby z funduszy unijnych, ale także od 
inwestorów prywatnych.
Łódź stawia na branżę medialną
wtorek, 27 marca 2007 (09:31)
"Łódź - Miastem Nowych Mediów" pod takim hasłem łódzka szkoła filmowa przygotowała strategię rozwoju branży medialnej w mieście i regionie. Współpracę przy tworzeniu "Klastra medialnego" zadeklarowało już około 50 firm, instytucji i wyższych uczelni.