Konkurs Główny „Wytyczanie Drogi” Mastercard OFF CAMERA 2024 – znamy pierwsze filmy

Znamy pierwsze pięć z dziesięciu filmów pokazywanych w Konkursie Głównym „Wytyczanie Drogi” Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA 2024. O Krakowską Nagrodę Filmową Andrzeja Wajdy i 25 000 dolarów będą ubiegać się niemiecko-irańska produkcja „Empty nets”, ukraińsko-holenderski film „Forever-forever”, brazylijsko-francusko-urugwajski obraz „Power Alley”, czeski „She come at night” oraz „The Hypnosis” – koprodukcja ze Szwecji, Francji i Norwegii. Kolejne nominowane filmy zostaną ogłoszone już na początku kwietnia, zaś jeszcze w marcu widzowie poznają filmy pokazywane w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych.

Konkurs Główny „Wytyczanie Drogi” Mastercard OFF CAMERA 2024 – znamy pierwsze filmy

Międzynarodowy konkurs o Krakowską Nagrodę Filmową Andrzeja Wajdy to jeden z dwóch głównych konkursów Festiwalu Mastercard OFF CAMERA. Jak co roku publiczność jako pierwsza w Polsce zobaczy debiuty i drugie filmy twórców, o których obecnie dyskutuje się na świecie; filmy, które wywołały zachwyt widzów na największych imprezach filmowych, z festiwalami w Toronto, Locarno, Rotterdamie czy Sundance na czele. Wysokość Nagrody to aż 25 000 dolarów. Laureatką zeszłorocznej, 16. edycji Mastercard OFF CAMERA została reżyserka Tonia Noyabrova i jej obraz - „Do You Love Me?”.

Kto w tym roku będzie ubiegał się o nagrodę? Organizatorzy zaprezentowali pierwsze pięć z dziesięciu filmów.

 

Empty Nets


Amir i Narges, młoda, kochająca się para z Iranu, napotykają na przeszkody związane z klasowymi podziałami społeczeństwa. Amir, pochodzący z uboższej rodziny, pracujący najpierw jako kelner, a później w przetwórstwie ryb, boryka się z problemami finansowymi, by zdobyć akceptację ojca Narges. W międzyczasie, Narges próbuje odwlec narzucone jej aranżowane małżeństwo.

 

Fabularny debiut Behrooza Karamizade to realistyczny dramat, w którym miłosna historia przeplata się z wątkami kryminalnymi i sensacyjnymi. Reżyser ukazuje parę swoich głównych bohaterów zmuszonych stawić czoła tradycji, hierarchii i społecznym podziałom oraz skorumpowanej rzeczywistości, w której uczucia nie są bynajmniej najlepszą walutą.

 

Reżyseria: Behrooz Karamizade

Scenariusz: Behrooz Karamizade

Zdjęcia: Ashkan Ashkani

Muzyka: John Gürtler, Jan Misere

Obsada: Hamid Reza Abbasi, Sadaf Asgari, Keyvan Mohamadi, Pantea Panahiha

Kraj: Niemcy/Iran

Rok produkcji: 2023

Czas: 101 min/kolor

Nagrody: MFF w Adelajdzie – Najlepszy film; MFF w Pingyao – Wyróżnienie; FF w Monachium – Nagroda młodego niemieckiego kina

 

Forever-Forever

 

W latach 90. w Kijowie, Tonia, nieśmiała uczennica, zmienia szkołę i stara się odnaleźć w nowym otoczeniu. Szybko zaprzyjaźnia się z grupą nastolatków i przyciąga uwagę Zhurika, dowcipnego chłopaka, oraz Sani, mrocznego dealera. Bohaterka wchodzi w skomplikowany trójkąt miłosny, w którym tajemnica z jej przeszłości przeplata się z genderowymi uprzedzeniami w brutalnej post-komunistycznej rzeczywistości.

 

Reżyserka – Anna Buryachkova sprawnie wykorzystuje konwencje kina inicjacyjnego, osadzając je w konkretnym historycznym kontekście. A jej film to rodzaj ody do postsowieckich nastolatków, zmagających się nie tylko z właściwymi dla ich wieku rozterkami i gwałtownymi emocjami, ale z trudnymi realiami systemowej transformacji.

 

Reżyseria: Anna Buryachkova

Scenariusz: Anna Buryachkova

Zdjęcia: Lena Chekhovska

Muzyka: Lika Bugaeva

Obsada: Alina Cheban, Zachary Shardin, Arthur Aliev, Yelyzaveta Tsilyk, Daria Zhykharska

Kraj: Ukraina/Holandia

Rok produkcji: 2023

Czas: 107 min/kolor

Nagrody: FF w Cottbus – Najlepszy film

 

Power Alley

 

Przed kluczowym meczem siatkówki, który może zapewnić jej drużynie udział w mistrzostwach kraju, 17-letnia Sofia dowiaduje się, że jest w ciąży. W kraju, gdzie aborcja jest zakazana, dziewczyna decyduje się na jej przerwanie, mimo przeszkód, w tym ataku fundamentalistów. Sofia łatwo się nie poddaje, dzięki wsparciu drużyny i przyjaciółek.

 

Fabularny debiut Lillah Halla miał swoją premierę w ramach ubiegłorocznej prestiżowej canneńskiej sekcji Semaine de la Critique. Reżyserka wykorzystuje konwencje kina inicjacyjnego i dramatu aborcyjnego, żeby z pasją i zaangażowaniem pokazać niesprawiedliwości społeczne i genderowe, jakich na każdym kroku doświadcza jej bohaterka. Równocześnie jej film portretuje niezłomność i moc dziewczyńskiej solidarności.

 

Reżyseria: Lillah Halla

Scenariusz: Lillah Halla

Zdjęcia: Wilssa Esser

Muzyka: Maria Beraldo, Badsista

Obsada: Ayomi Domenica Dias, Loro Bardot, Grace Passô, Gláucia Vandeveld, Rômulo Braga

Kraj: Brazylia/Francja/Urugwaj

Rok produkcji: 2023

Czas: 92 min/kolor

Nagrody: MFF w Cannes – Nagroda FIPRESCI; MFF w Rio de Janeiro – Najlepsza reżyseria, Najlepszy montaż; MFF w Palm Springs – Najlepszy latynoamerykański film

 

She Came at Night

 

Jirka i Aneta, żyjące dotąd spokojnie i bez pośpiechu, nagle muszą zmierzyć się z chaosem, jaki wprowadza do ich życia nieoczekiwana wizyta despotycznej matki Jirki, Valerie. Jej obecność testuje granice ich związku, a co miało być krótką wizytą, zamienia się w długotrwały pobyt, gdyż Valerie nie planuje wyjeżdżać.

 

Reżyserski duet – Jan Vejnar i Tomáš Pavlíček prezentuje pełną czarnego humoru opowieść o toksyczności rodzica. Zderzając konwencje realistycznego dramatu, komedii sytuacyjnej i chwyty wzięte wprost z kina grozy, uświadamiają widzom, że czasem najgorsze koszmary i potwory czają się tuż obok i przybierają oswojoną i niewinną formę.

 

Reżyseria: Jan Vejnar, Tomáš Pavliček

Scenariusz: Jan Vejnar, Tomáš Pavliček

Zdjęcia: Šimon Dvořáček

Muzyka: Aid Kid

Obsada: Simona Peková, Annette Nesvadbová, Jiří Rendl

Kraj: Czechy

Rok produkcji: 2023

Czas: 85 min/kolor

 

The Hypnosis


Vera i Andre, zarówno para w życiu, jak i wspólnicy w pracy – pracują nad aplikacją mającą polepszyć zdrowie reprodukcyjne kobiet w rozwijających się krajach, inspirując się prywatnymi doświadczeniami Very. Przed ważną prezentacją projektu, stresowana Vera korzysta z hipnozy, by rzucić palenie, co prowadzi do utraty przez nią społecznych ograniczeń i rozpętuje serię komicznych i problematycznych sytuacji.

 

W swoim debiucie fabularnym Ernst de Geer proponuje widzom przenikliwą, pełną celnych i ciętych dialogów satyrę na rzeczywistość rządzoną przez media społecznościowe, technologiczne nowinki i wygórowane ambicje. Równocześnie obnaża paradoks i ironię współczesnego świata, który pozornie ceni indywidualizm, ale wyklucza i karze za wszelkie próby przełamania utartych zachowań i konwenansów.

 

 

Reżyseria: Ernst De Geer

Scenariusz: Ernst De Geer, Mads Stegger

Zdjęcia: Jonathan Bjerstedt

Muzyka: Peder Kjellsby

Obsada: Herbert Nordrum, Asta Kamma August, Andrea Edwards, David Fukamachi Regnfors, Moa Niklasson

Kraj: Szwecja/Norwegia/Francja

Rok produkcji: 2023

Czas: 98 min/kolor

Nagrody: MFF w Karlowych Warach – Najlepszy aktor (Herbert Nordrum), Nagroda FIPRESCI, Nagroda Europa Cinemas Label; MFF w Hajfie – Wyróżnienie; FF w Rzymie – Wyróżnienie

 

Szczegółowe informacje na temat filmów oraz konkursów na offcamera.pl

 

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic