KINO KRYZYSU NA OFF PLUS CAMERA

Festiwal ujawnia kolejne tytuły tegorocznej edycji. Znane są już wszystkie filmy 3. sekcji specjalnych.

KINO KRYZYSU to kolejna nowa sekcja, obok KINA SPOD CIEMNEJ GWIAZDY i BLACK AMERICAN CINEMA, która znalazła się w ramach tegorocznej Off Plus Camera. Sekcja ta prezentuje wybrane filmy dokumentalne i fabularne, które na różne sposoby analizują fenomen globalnego kryzysu. Współczesne kino stawia pytania o stan świata, który wszyscy zamieszkujemy. Czy mogą one mieć wpływ na jego aktywną przemianę?
„Too Big to Fail” Curtisa Hansona to obraz przedstawiający działania podjęte w 2008 przez Henry’ego Paulsona, sekretarza skarbu USA, mające na celu uratowanie upadających banków inwestycyjnych. Amerykańską propozycją dokumentalną będzie „Detropia” w reżyserii Heidi Ewing i Rachel Grady. Film opowiada o mieście Detroit, które staje się symbolem upadku amerykańskiej bazy produkcyjnej. „The Company Men” Johna Wellsa ukazuje człowieka, który na skutek kryzysu traci pracę i w związku z tym jest zmuszony zrezygnować z majątku i luksusów. Przechodzi na bezrobocie i wciąż nie może znaleźć dla siebie zajęcia, a z pomocą przychodzi mu szwagier. „The Queen of Versailles” Laurena Greenfielda jest zrobionym z rozmachem dokumentem, który opowiada o losach Jackie i Davida, kreśląc historię „od pucybuta do milionera”, odsłaniającą przy tym blaski i cienie amerykańskiego marzenia. W sekcji nie może zabraknąć produkcji z Grecji - „Boy Eating the Bird’s food” w reżyserii Ektorasa Lygizosa opisuje trzy dni z życia młodego mężczyzny z Aten, narzucającego sobie dziwaczny, chwilami niepokojący post. Odżywia się karmą dla ptaków i poddaje ciało rozmaitym formom umartwienia. Film został przyjęty jako jedna z najbardziej przenikliwych metafor kryzysu panującego obecnie w Grecji. Jedyny polski film w tej sekcji to „Eksmisja” Filipa Antoniego Malinowskiego. Przejmująca historia rodzinna jest zapisem dokonujących się w Polsce przemian społeczno-ekonomicznych, ale także świadectwem radykalnej zmiany mentalności, którą najtrudniej zaakceptować przedstawicielom starszego pokolenia.
Znany jest też pełny program dwóch innych sekcji specjalnych - KINA SPOD CIEMNEJ GWIAZDY i BLACK AMERICAN CINEMA.

Więcej na www.offpluscamera.com
----------------------------------------
KINO SPOD CIEMNEJ GWIAZDY to wyjątkowa sekcja, na którą złoży się 7 filmów z pogranicza mainstreamu i kultury niszowej. Najbardziej zaskakujące i groteskowe obrazy, jakie kiedykolwiek stworzono, reprezentować będą ikony kina awangardowego: Alejandro Jodorowsky, Andy Warhol czy Jeffrey Schwarz. Pozycje obowiązkowe dla miłośników kinowej prowokacji.
Kultowy status w kinie zajmują „Różowe flamingi”, niskobudżetowa produkcja Johna Watersa. Opowieść o rodzinach rywalizujących o tytuł Najobrzydliwszych Ludzi na Świecie do dziś bawi i szokuje. Surrealistyczna „Święta góra” Alejandro Jodorowskiego jest groteskową historią dziewięciu najbogatszych przemysłowców i polityków świata, którzy pragną skraść sekret nieśmiertelności. „The Manson Family” Jima Van Bebbera, inspirowany programem telewizyjnym Crime Scene, stanowi jedną z najodważniejszych prób zgłębienia mrocznego fenomenu Mansona. Z kolei klasyczny filmowy slasher „Maniak”, wyreżyserowany przez Williama Lustiga, jest mroczną opowieścią o obsesji nieatrakcyjnego Nowojorczyka, zbierającego kobiece skalpy w celu stworzenia idealnej lalki-obiektu miłości. Film do dziś mrozi krew w żyłach. Wątki science fiction, społecznej satyry i filmu młodzieżowego splatają się w obłąkaną wizję Ameryki w filmie „Repo Man” Alexa Coxa. Filmowa wersja off- broadwayowego spektaklu Todda Robbinsa „Play Dead” stanowi połączenie iluzji z makabrą. Widzowie wciągani są w mroczną grę, w której groza przeplata się ze śmiechem. „I Am Divine” to z kolei historia o tym jak Harris Glenn Milstead, znany jako Divine, stał się inspiracją dla Johna Watersa, a także światową ikoną sceny drag queen. Amerykański film w reżyserii Jeffreya Schwarza swoją premierę miał w marcu 2013 roku.
--------------------------
BLACK AMERICAN CINEMA to sekcja, która skupi się zarówno na historii fenomenu blaxploitation lat 70., jak i współczesnych bardziej współczesnych głosach. Frapujące obrazy rejestrują społeczność afroamerykańską. Nietuzinkowe, a przy tym różnorodne propozycje zainteresują każdego.
Wyrafinowanym hołdem dla kina Blaxploitation jest “Jackie Brown”, niedocenione zawczasu arcydzieło Quentina Tarantino, z tytułową Jackie (Pam Grier). Natomiast klasykiem kina Blaxploitation jest „Coffy” Jacka Hilla z 1973 roku, również z Pam Grier w roli głównej. Jest to opowieść o czarnoskórej kobiecie, która sama pragnie wymierzyć sprawiedliwość złoczyńcom. Amerykański kryminał oparty na powieści Ernesta Tidymana, „Shaft” Gordona Parksa, to opowieść o czarnoskórym detektywie walczącym z mafią. „Cooley High” Michaela Schultza oparty został na doświadczeniach uczniów z High School w Chicago. Akcja toczy się w połowie lat 60. XX wieku w USA. Melodramat „Czekając na miłość” skupia się na losach czterech afroamerykańskich kobiet, które dzielą ze sobą wszystkie radości i smutki, a każda z nich przechodzi inny etap życia i miłości. „Chłopaki z sąsiedztwa” to z kolei reżyserski debiut Johna Singletona. Stał się protestem wobec nierówności czarnoskórej młodzieży w USA i jednym z najważniejszych filmów afroamerykańskich. „Claudine” Johna Berriego to jeden z niewielu Czarnych filmów lat 70-tych, który nie wpisuje się w gatunek Blaxploitation. To komedia romantyczna (ze sporą dawką społecznego realizmu). Satyryczne spojrzenie proponuje również „Hollywood Shuffle” Roberta Townsenda. Film gwarantuje autentyczny wgląd w realia średniej klasy Afroamerykanów. Ukazuje w jaki sposób rasizm za kamerą degradował czarnych aktorów, skłaniając ich do podjęcia poniżających ról. „W bagnie Los Angeles” Carla Franklina to tajemnicza opowieść zainspirowana kinem noir lat czterdziestych. Nie brakuje w niej politycznych rozgrywek, akcji oraz femme fatale.
------------------------------------------------------------
KARNETY już w sprzedaży na stronie festiwalu.
- FESTIVAL PASS KIJÓW - umożliwiający wejście na 10 projekcji, które odbywać się będą w kinie Kijów.Centrum
- FESTIVAL PASS OPEN - upoważniający do wejścia na wszystkie wybrane seanse festiwalowe
- FESTIVAL PASS 15 - upoważniający do wejścia na 15 dowolnie wybranych seansów. Do końca marca w cenach promocyjnych.
Szczegóły na: www.offpluscamera.pl

-------------------------------------------
6. Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego OFF PLUS CAMERA
12-21 kwietnia 2013, Kraków
www.offpluscamera.com