Zwiedzający muzea w całej Europie wkrótce będą kształtować swoje przeżycia kulturalne jeszcze zanim wyjdą z domu. Innowacyjne rozwiązanie wykorzystujące rzeczywistość rozszerzoną (augmented reality), geolokalizację i technologie mobilne, sprawi, że wizyta w muzeum stanie się interaktywną przygodą.
Konsorcjum złożone z partnerów akademickich, biznesowych i kulturalnych z całej Europy skorzystało z funduszy unijnych tworząc technologię mobilną, która wzbogaci doświadczenia kulturalne oferując indywidualne sposoby zwiedzania muzeów. Aplikacja CHESS, dostępna na smartfony i tablety, sprawi, że przeszłość "ożyje".
Dzięki technologii CHESS wizyta w muzeum zmienia się w zabawę, a zwiedzający są aktywnie włączani w poznawanie dziedzictwa kulturowego. Nadal otrzymują przydatne informacje o obiektach, ale CHESS stawia także przed nimi wyzwania i oferuje rozrywkę. Bardzo ważne jest dla nas przyciągnięcie i podtrzymanie uwagi zwiedzających, szczególnie dzieci i młodzieży, które codziennie korzystają z gier na konsolach, smartfonach i tabletach," powiedział Dr Olivier Balet z DIGINEXT, francuskiej firmy będącej koordynatorem projektu.
Jak to działa?
Projekt CHESS ('Cultural-Heritage Experiences through Socio-personal interactions and Storytelling') uzyskał z funduszy Unii Europejskiej wsparcie w wysokości ponad 2,8 mln euro.
W ramach projektu stworzono specjalne narzędzia, które koncentrują się na potrzebach zwiedzających i pozwalają obiektom kulturalnym tworzyć indywidualne propozycje odkrywania swoich zbiorów. Najpierw, przy pomocy ‘CHESS visitor survey’, określa się swoje zainteresowania tworząc profil zwiedzającego. Narzędzie tworzy ankiety jedno- lub wielokrotnego wyboru oraz łączy odpowiedzi z osobą. Z kolei ‘CHESS authoring tool’ umożliwia kuratorom i pracownikom obiektów kulturalnych tworzenie wielowątkowych, dynamicznych opowieści wykorzystujących multimedia. Wreszcie 'Storytelling engine' odtwarza opowieść zgodnie z określonymi kierunkami oraz na bieżąco dodaje nowe elementy na podstawie kolejnych wyborów zwiedzającego.
W przeciwieństwie do tradycyjnego przewodnika po muzeum, aplikacja CHESS opowiada każdemu inną historię, koncentrując się na obiektach bliskich jego zainteresowaniom i nastrojowi oraz, w zależności od preferencji, przekazując mniej lub więcej szczegółów na ich temat. Opisy mogą być wzbogacone przez multimedia, efekty 3D i rzeczywistość rozszerzoną, a w niektórych przypadkach eksponaty mogą "przemówić" i zaprosić zwiedzających do interakcji.
Opuszczając muzeum znajdziemy pamiątki z wizyty na stronie internetowej, np. w postaci zdjęć lub filmu, oraz będziemy mogli podzielić się wspomnieniami z innymi. Zdaniem Dr Marii Roussou z Uniwersytetu Ateńskiego, projekt może zrewolucjonizować nasze zachowania i zaangażowanie w trakcie zwiedzania obiektów kulturalnych.
"Projekt CHESS ma wzbogacić i zindywidualizować przeżycia dzięki tworzeniu opowieści dostosowanej do gustu, zainteresowań i hobby każdego zwiedzającego. Kierując gości do eksponatów, które mogą ich zaciekawić, oraz oferując interaktywne treści, takie jak gry czy quizy. Aplikacja przyniesie korzyści nie tylko jej użytkownikom, lecz także muzeom, które pragną, aby ludzie przyjemnie i produktywnie spędzili u nich czas oraz wrócili przy najbliższej okazji," powiedział profesor Yannis Ioannidis z Uniwersytetu Ateńskiego.
Rozwój aplikacji i komercjalizacja
Rozwiązanie CHESS przez sześć miesięcy było testowane w Cite de l'Espace (Miasto Kosmosu) w Tuluzie oraz w Muzeum Akropolu w Atenach, ciesząc się dużą popularnością wśród zwiedzających. Opracowane przez siedmiu partnerów z czterech krajów – Francji, Grecji, Wielkiej Brytanii i Niemiec – zostanie wprowadzone na rynek przez koordynatora projektu, firmę DIGINEXT. Partnerzy projektu przewidują, że stanie się to w przeciągu dwóch lat.
Dr Balet stwierdził: "Bez funduszy Unii Europejskiej ta inicjatywa nie byłaby możliwa. Projekt wymagał połączenia wiedzy na najwyższym poziomie z wielu dziedzin, co w Europie z reguły nie jest możliwe na poziomie jednego kraju. Przy 55 tysiącach muzeów na całym świecie, widzimy globalne możliwości rozwoju".
Michael Jennings, rzecznik komisarza ds. badań, innowacji i nauki w Komisji Europejskiej Máire Geoghegan-Quinn, powiedział: "Europa ma bogatą historię, a technologia taka jak CHESS może ożywić ją dla cyfrowego pokolenia i uczynić dostępną dla każdego. Budowanie włączających, rozważnych społeczeństw jest priorytetem programu Horyzont 2020, który obejmuje innowacje zachowujące dziedzictwo kulturowe Europy."
Jak działa technologia CHESS: http://youtu.be/fZRiE7VR-xw
Informacje na temat CHESS
CHESS ('Cultural-Heritage Experiences through Socio-personal interactions and Storytelling') to projekt finansowany przez Unię Europejską w ramach Siódmego Programu Ramowego Unii Europejskiej (FP7). Jego głównym celem jest zbadanie, wdrożenie i ocena interaktywnych opowieści i zindywidualizowanych przeżyć zwiedzających obiekty kulturalne, jak również ich łatwe tworzenie przez osoby odpowiedzialne za ekspozycje. CHESS jest efektem współpracy między Uniwersytetem Nottingham (Wielka Brytania), firmą DIGINEXT (Francja), Uniwersytetem Narodowym im. Kapodistriasa w Atenach (Grecja), Muzeum Akropolu (Grecja), Fraunhofer Institute for Computer Graphics (Niemcy), Real Fusio (Francja) oraz Cité de l'espace (Francja).
Informacje o funduszach europejskich na badania naukowe i innowacje
Unia Europejska uruchomiła nowy program związany z badaniami naukowymi i innowacjami pod nazwą Horyzont 2020. Przez następne 7 lat prawie 80 miliardów euro będzie przeznaczone na innowacyjne projekty wspierające konkurencyjność europejskiej gospodarki i rozszerzające granice ludzkiej wiedzy. Budżet UE na badania skoncentrowany jest przede wszystkim na poprawie jakości codziennego życia w takich obszarach jak zdrowie, środowisko, transport, żywność i energia. Współpracę badawczą nawiązano także z przedstawicielami przemysłu farmaceutycznego, lotniczego, samochodowego i elektronicznego, aby zachęcić sektor prywatny do wspierania rozwoju i tworzenia miejsc pracy dla specjalistów. Program ramowy Horyzont 2020 będzie w jeszcze bardziej koncentrować się na przekształcaniu wyjątkowych pomysłów w rynkowe rozwiązania, produkty i usługi.