"Barbie", "Oppenheimer" i "Strefa interesów" wśród nominowanych do Oscara dla najlepszego filmu

"Barbie" Grety Gerwig, "Oppenheimer" Christophera Nolana", "Czas krwawego księżyca" Martina Scorsese, "Strefa interesów" Jonathana Glazera i "Anatomia upadku" Justine Triet - m.in. te tytuły powalczą o Oscara w kategorii najlepszy film.

"Barbie", "Oppenheimer" i "Strefa interesów" wśród nominowanych do Oscara dla najlepszego filmu

Nominacje do 96. Oscarów ogłoszono we wtorek na profilu Amerykańskiej Akademii Filmowej na YouTube. Nazwiska nominowanych odczytali aktorka Zazie Beetz oraz aktor i scenarzysta Jack Quaid.

Statuetka dla najlepszego filmu może trafić do: "American Fiction" Corda Jeffersona, "Anatomii upadku" Justine Triet, "Barbie" Grety Gerwig, "The Holdovers" Alexandra Payne'a, "Czasu krwawego księżyca" Martina Scorsese, "Maestro" Bradleya Coopera, "Oppenheimera" Christophera Nolana, "Past Lives" Celine Song, "Biednych istot" Yorgosa Lanthimosa lub "Strefy interesów" Jonathana Glazera.

Laureatów nagród poznamy w niedzielę 10 marca podczas gali, która odbędzie się w hollywoodzkim Dolby Theatre. Gospodarzem uroczystości będzie Jimmy Kimmel. Aktor i komik w przeszłości trzykrotnie pełnił tę funkcję - w 2017, 2018 i 2023 r.

Oto pełna lista nominacji filmowych w najważniejszych kategoriach.

Nominacje filmowe i aktorskie

Najlepszy film

  • „American Fiction”
  • „Anatomia upadku”
  • „Przesilenie zimowe”
  • „Czas krwawego księżyca”
  • „Maestro”
  • „Oppenheimer”
  • „Poprzednie życie”
  • „Biedne istoty”
  • „Strefa interesów”

Najlepszy reżyser / Najlepsza reżyserka

  • „Anatomia upadku” (Justine Triet)
  • „Czas krwawego księżyca” (Martin Scorsese)
  • „Oppenheimer” (Christopher Nolan)
  • „Biedne istoty” (Giorgos Lanthimos)
  • „Strefa interesów” (Jonathan Glazer)

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa

  • Anette Bening, „Nyad”
  • Lily Gladstone, „Czas krwawego księżyca”
  • Sandra Huller, „Anatomia upadku”
  • Carey Mulligan, „Maestro”
  • Emma Stone, „Biedne istoty”

Najlepszy aktor pierwszoplanowy

  • Bradley Cooper, „Maestro”
  • Colman Domingo, „Rustin”
  • Paul Giamatti, „Przesilenie zimowe”
  • Cillian Murphy, „Oppenheimer”
  • Jeffrey Wright, „American Fiction”

Najlepsza aktorka drugoplanowa

  • Emily Blunt, „Oppenheimer”
  • Danielle Brooks, „Kolor purpury”
  • America Ferrera, „Barbie”
  • Jodie Foster, „Nyad”
  • Da'Vine Joy Randolph, „Przesilenie zimowe”

Najlepszy aktor drugoplanowy

  • Sterling K. Brown, „American Fiction”
  • Robert De Niro, „Czas krwawego księżyca”
  • Robert Downey Jr., „Oppenheimer”
  • Ryan Gosling, „Barbie”
  • Mark Ruffalo, „Biedne istoty”

Najlepszy scenariusz adaptowany

  • „American Fiction” (Cord Jefferson)
  • „Barbie” (Greta Gerwig i Noah Baumbach)
  • „Oppenheimer” (Christopher Nolan)
  • „Biedne istoty” (Tony McNamara)
  • „Strefa interesów” (Jonathan Glazer)

Najlepszy scenariusz oryginalny

  • „Anatomia upadku” (Justine Triet i Arthur Harrari)
  • „Przesilenie zimowe” (David Hemingson)
  • „Maestro” (Bradley Cooper i Josh Singer)
  • „Obsesja” (Samy Burch)
  • „Poprzednie życie” (Celine Song)

Najlepszy film międzynarodowy

  • „Ja, kapitan” (Włochy)
  • „Perfect Days” (Japonia)
  • „Śnieżne bractwo” (Hiszpania)
  • „Pokój nauczycielski” (Niemcy)
  • „Strefa interesów” (Wielka Brytania)

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

  • „Bobi Wine. Prezydent z getta”
  • „The Ethernal Memory”
  • „Cztery córki”
  • „To Kill a Tiger”
  • „20 dni w Mariupolu”

Najlepszy film animowany

  • „Chłopiec i czapla”
  • „Między nami żywiołami”
  • „Nimona”
  • „Pies i robot”
  • „Spider-Man: Poprzez multiwersum”

Najlepszy film krótkometrażowy

  • „Później”
  • „Invincible”
  • „Knights of Fortune”
  • „Red, White and Blue”
  • „Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara”

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

  • „The ABCs of Book Banning”
  • „The Barber of Little Rock”
  • „Island In Between”
  • „The Last Repair Shop”
  • „Nai Nai & Wai Po”

Najlepszy krótkometrażowy film animowany

  • „Letter to a Pig”
  • „Ninety-five Senses”
  • „Our Uniform”
  • „Pachyderme”
  • „War Is Over!”

Nominacje w kategoriach technicznych

Najlepsze kostiumy

  • „Barbie” (Jacqueline Durran)
  • „Czas krwawego księżyca” (Jacqueline West)
  • „Napoleon” (Janty Yates i Dave Crossman)
  • „Oppenheimer” (Ellen Mijornick)
  • „Biedne istoty” (Holly Waddington)

Najlepsza scenografia

  • „Barbie”
  • „Czas krwawego księżyca”
  • „Napoleon”
  • „Oppenheimer”
  • „Biedne istoty”

Najlepsza charakteryzacja

  • „Golda” (Karen Hartley Thomas, Suzi Battersby i Ashra Kelly-Blue)
  • „Maestro” (Kazu Hiro, Kay Georgiou i Lori McCoy-Bell)
  • „Oppenheimer” (Luisa Abel)
  • „Biedne istoty” (Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston)
  • „Śnieżne bractwo” (Ana Lopez-Puigcerver, David Marti i Montse Ribé)

 Najlepsze zdjęcia

  • „Hrabia” (Edward Lachman)
  • „Czas krwawego księżyca” (Rodrigo Prieto)
  • „Maestro” (Matthew Libatique)
  • „Oppenheimer” (Hoyte van Hoytema)
  • „Biedne istoty” (Robbie Ryan)

Najlepszy montaż

  • „Anatomia upadku” (Laurent Sénéchal)
  • „Przesilenie zimowe” (Kevin Tent)
  • „Czas krwawego księżyca” (Thelma Schoonmaker)
  • „Oppenheimer” (Jennifer Lame)
  • „Biedne istoty” (Giorgos Lanthimos)

Najlepsze efekty specjalne

  • „Twórca”
  • „Godzilla Minus One”
  • „Strażnicy Galaktyki: Volume 3”
  • „Mission Impossible: Dead Reckoning. Część 1”
  • „Napoleon”

Najlepszy dźwięk

  • „Twórca”
  • „Maestro”
  • „Mission Impossible: Dead Reckoning. Część 1”
  • „Oppenheimer”
  • „Strefa interesów”

Najlepsza muzyka

  • „American Fiction” (Laura Karpman)
  • „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia” (John Williams)
  • „Czas krwawego księżyca” (Robbie Robertson)
  • „Oppenheimer” (Ludwig Goransson)
  • „Biedne istoty” (Jerskin Fendrix)

Najlepsza piosenka oryginalna

  • „Fire Inside” („Flamin' Hot: Smak sukcesu”)
  • „I'm Just Ken” („Barbie”)
  • „It Never Went Away” („Jon Baptiste: Amerykańska symfonia”)
  • „Wahzhazhe (A Song For My People)” („Czas krwawego księżyca”)
  • „What Was I Made For?” („Barbie”)
Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic