„Miliard razy! Miliard wyświetleń w YouTube! Jesteśmy zachwyceni, że tak wielu ludzi chce oglądać i słuchać Dancing Queen, a na dodatek jest to jedna z około 300 piosenek, które osiągnęły ten wynik” – przekazała w oficjalnym komunikacie platformy Anni-Frid Lyngstad, jedna z założycielek ABBY.
„Najbardziej utkwił mi w pamięci moment, gdy Benny po ciężkim dniu w studio, gdzie nagrał ścieżkę, która miała być podstawą utworu. Później Agnetha i ja dodałyśmy nasze głosy. Płakałam, słuchając tego utworu, który już wtedy wydawał mi się po prostu doskonały. Wiedzieliśmy, że to będzie hit, bo uwielbiamy każdy szczegół tego nagrania. Z całego serca dziękujemy za podzielenie się z nami miłością do tej wyjątkowej piosenki i życzymy dalszej przyjemności z jej słuchania” – dodała Lyngstad.
Utwór znalazł się na płycie „Arrival” i jako jedyna piosenka zespołu dotarł na pierwsze miejsce amerykańskiej listy przebojów Billboard Hot 100. W 2004 roku utwór został sklasyfikowany na 174. miejscu listy 500 utworów wszech czasów magazynu „Rolling Stone”. Piosenka została nagrana 4 sierpnia 1975 pod roboczym tytułem „Boogaloo”, z zupełnie innym tekstem niż oryginał i nieco wolniejszym tempie. Jej nowa wersja została napisana jako prezent zespołu dla królowej Szwecji Sylwii z okazji jej ślubu z królem Karolem XVI Gustawem. Jej pierwsze wykonanie miało miejsce 18 czerwca 1976 w Kungliga Operan w Sztokholmie, w przeddzień ślubu królewskiej pary.
Piosenka, która stała się muzyczną wizytówką szwedzkiej formacji, trafiła do YouTube w 2009 roku. Najczęściej wyświetlana była przez słuchaczy pochodzących z Brazylii, Stanów Zjednoczonych, Meksyku, Wielkiej Brytanii, Francji, Japonii, Włoch, Filipin, Polski i Argentyny. Jak wynika z wewnętrznych dany platformy YouTube w ciągu ostatniego roku najwięcej wyświetleń utworu (25 proc.) pochodziło od osób w wieku 25–34 lat, a następnie 35–44 lat (17 proc.) i 18–24 lat (16 proc.).
„Dancing Queen jest kamieniem milowym w kulturze. Fakt, że utwór osiąga rekordową liczbę wyświetleń prawie 50 lat po premierze utworu, dowodzi tego, że YouTube odgrywa kluczową rolę w tworzeniu dziedzictwa muzycznych legend takich jak ABBA. Piosenka ma odbiorców z wielu pokoleń, co potwierdza jej status utworu legendarnego” – puentuje Dan Chalmers, dyrektor ds. muzyki w YouTube na Bliskim Wschodzie, w Afryce i w Europie. (PAP Life)
Björn Ulvaeus, Anni-Frid Lyngstad, Agnetha Fältskog, Benny Andersson /Henrik Montgomery/ PAP/EPA