W poniedziałek w Filharmonii Śląskiej w Katowicach odbędą się zajęcia muzykoterapeutyczne dla dzieci niedosłyszących, które są częścią XIV Ogólnopolskiego Festiwalu Ekspresji Dziecięcej i Młodzieżowej.
Plackowska podkreśliła, że osoby niesłyszące i niedosłyszące, wbrew częstemu przekonaniu, słyszą muzykę, a otaczające je dźwięki odbierają poprzez pozostałe zmysły. "Dzieci z głębokimi wadami słuchu mogą poznać muzykę np. widząc źródło dźwięków, czyli instrumenty. Poza tym w surdomuzykoterapii często używa się instrumentów perkusyjnych, bębnów, brzęczących dzwonków i innych instrumentów, które wyraźnie drgają. Dzieci mogą ich dotknąć i poczuć te wibracje" – wyjaśniła Plackowska.
Często wykorzystywanym elementem muzycznym w tego typu zajęciach jest więc rytm. "Dzieci wspólnie z terapeutami grają na instrumentach i swoich ciałach – klaszcząc, tupiąc czy kołysząc się do muzyki. Wspólnie też śpiewają i rytmizują słowa piosenek" – powiedziała muzykoterpeutka.
Ponadto surdomuzykoterapia, w ocenie Plackowskiej, nie tylko dostarcza nowych bodźców i przeżyć dźwiękowych, ale i wpływa na rozwój mowy oraz relacje społeczne.
"Największym problemem, z jakim borykają się dzieci z wadami słuchu to problemy z mową. Ponieważ nie słyszą siebie ani innych, mowa rozwija się u nich wolniej, a często także nieprawidłowo" – wskazała muzykoterapeutka.
Dlatego podczas tego typu zajęć zachęca się niedosłyszące dzieci np. do swobodnego wokalizowania. "Te ćwiczenia improwizacyjne mogą się przyczynić do rozwoju prawidłowej mowy. Poza tym sam nasz język ma naturalną melodykę i rytmikę. Dlatego np. dzięki piosenkom dzieci uczą się naturalnej melodyki mowy, a tym samym wzbogacają swoje słownictwo" – podkreśliła Plackowska.
Co ważne, mali uczestnicy tych zajęć mają też okazję do poznania innych. "Problemy z mową u dzieci często opóźniają rozwój funkcji społecznych, ponieważ ich komunikacja ze światem nie zawsze jest zrozumiała. Jednak wada słuchu nie oznacza dyskwalifikacji z życia społecznego" – powiedziała terapeutka.
"Muzykoterapia grupowa pozwala więc trenować funkcje społeczne, takie jak zabawa z rówieśnikami, dzielenie się z nimi np. instrumentami, współpraca czy słuchanie poleceń prowadzącego i podążanie za nim" – dodała Plackowska.
Jej zdaniem, ważne jest, by terapia z elementami muzyki dla dzieci z wadami słuchu była prowadzona równolegle z terapią u psychologa czy logopedy.
Tegoroczny XIV Ogólnopolski Festiwal Ekspresji Dziecięcej i Młodzieżowej, który potrwa od poniedziałku do środy w Katowicach, odbędzie się pod hasłem "Oblicza arteterapii". W programie znalazły się m.in. debaty o znaczeniu arteterapii w wychowaniu i edukacji oraz prezentacje artystyczne uczniów ze szkół specjalnych.
