Jako reprezentant Polski w programie współpracy kulturalnej między Chinami a 16 krajami europejskimi w grupie "16+1", 19 kwietnia kompozytor wyjeżdża na swoją pierwszą wizytę studyjną do Chin.
"Będzie to moja pierwsza wizyta w Chinach. Razem z 15 innymi europejskimi artystami m.in. malarzami, przez niemal miesiąc będziemy poznawać Chiny, tamtejszą kulturę i muzykę oraz poznawać chińskie instrumenty. Kilka z nich już znam, ale w tradycyjnej odsłonie. Tym razem chciałbym odkryć ich nowe możliwości, nowe dźwięki" - powiedział PAP kompozytor.
Chińskie Ministerstwo Kultury zwróciło się do każdego z krajów „szesnastki” o wytypowanie listy rekomendowanych artystów, którzy mogliby reprezentować poszczególnych członków programu "16+1". Następnie, wraz z Chińskim Konserwatorium Muzycznym oraz pekińską Forbidden City Chamber Orchestra (FCCO), wyłoniło jednego przedstawiciela z każdego kraju. Polskim artystycznym ambasadorem w latach 2016-17 został kompozytor Marcin Stańczyk.
Na 2016 rok zaplanowane zostały dwie wizyty studyjne 16 europejskich kompozytorów i artystów malarzy w Chinach, podczas których artyści będą poznawać kulturę i tradycyjną chińską muzykę w prowincjach Fujian, Yunnan, Gansu i Guizhou. 5-12 maja pojadą do Pekinu, gdzie poznają chińskieinstrumenty muzyczne i wezmą udział w warsztatach prowadzonych przez muzyków Orkiestry Zakazanego Miasta.
"Chińskiego Ministerstwo Kultury zamówiło u mnie nowy utwór na chińskie tradycyjne instrumenty dla Orkiestry w Pekinie. Prawykonanie kompozycji odbędzie się pod koniec 2017 roku na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki w Pekinie” - dodał Stańczyk.
Grupa "16+1" została powołana w kwietniu 2012 roku podczas wizyty ówczesnego premiera Chin Wen Jiabao w Polsce. Ustalono wówczas podstawy współpracy Chin z 16 państwami regionu, wśród których oprócz Polski są: Albania, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czarnogóra, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Macedonia, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia i Węgry.
Program 16+1 zakłada rozwój współpracy gospodarczej, wymiany handlowej oraz kulturalnej państw uczestników projektu i obejmuje m.in. różnego rodzaju fora gospodarcze i inwestycyjne oraz wydarzenia związane m.in. z turystyką, edukacją, czy kulturą oraz projekty dotyczące wizyt studyjnych i kreacji artystycznych, realizowane w poszczególnych krajach grupy.
Marcin Stańczyk ukończył prawo na Uniwersytecie Łódzkim oraz teorię muzyki i kompozycję w klasie Zygmunta Krauze w łódzkiej Akademii Muzycznej. Studiował podyplomowo w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie. Kolejne dwa lata spędził w paryskim instytucie badań nad dźwiękiem IRCAMCentre Pompidou. Uczestniczył w programie opieki nad młodymi kompozytorami Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego (2007 2010).
Jego utwory są zamawiane i wykonywane w ramach festiwali muzycznych w Europie, Chinach, Japonii, Stanach Zjednoczonych i na Kubie przez takie zespoły jak: Ensemble Intercontemporain, Ensemble MusikFabrik, Neue Vocalsolisten Stuttgart, Sinfonia Varsovia, Tokyo Philharmonic, Oslo Sinfonietta czy Orkiestra Muzyki Nowej.
Jako kompozytor brał udział m.in. w: Gaudeamus Musik Week w Amsterdamie, La Biennale di Venezia, festiwalach Manifeste i season IRCAM w Paryżu, Noise Non-ferenc i MATA w Nowym Jorku, Nuova Consonanza w Rzymie, Warszawskiej Jesieni czy Sacrum Profanum.
Stańczyk jest laureatem kilkunastu konkursów kompozytorskich, m.in.: Tokyo Compeititon for Chamber Music Composition, Reading Panel IRCAM, Franco Donatoni Award w Mediolanie, Biennale/ISB David Walter Competition w San Francisco, Sun River Competition w Chengdu.
W 2013 r. jako pierwszy Polak otrzymał prestiżową Toru Takemitsu Award, najważniejszą nagrodę kompozytorską Japonii. Rok później został ogłoszony Artystą Rezydentem Miasta Paryża 2014, a jego kompozycja otworzyła sezon IRCAM- Centre Pompidou. Był dwukrotnie nominowany do nagrody polskiego środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej.
