Roman Palester – Muzyka na dwa fortepiany
Prawykonanie Muzyki na dwa fortepiany Romana Palestra, stworzonej pod koniec lat 50. XX wieku z myślą o Festiwalu Warszawska Jesień, nie doszło wówczas do skutku. Ze względu na decyzję kompozytora o pozostaniu na emigracji, jego twórczość objęto w kraju cenzurą. Dziś jednak nareszcie możemy ogłosić jego premierę, która odbędzie się 3 października w Studio Koncertowym Polskiego Radia. Wykonanie symbolicznie zbiega się z czasem Warszawskiej Jesieni.
To muzyczne odkrycie i doprowadzenie do jego wykonania jest efektem współpracy Orkiestr Polskiego Radia w Warszawie, Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego – Gabinetu Zbiorów Muzycznych, Programu 2 Polskiego Radia oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W partii solowych usłyszymy Piotra Sałajczyka i Marka Szlezera. Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie dyryguje Michał Dworzyński.
Zygmunt Krauze – Listen and Think
Współpraca kompozytora z zespołem Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble - zaowocowała nowym utworem zatytułowanym Listen and Think na baryton, flet, klarnet, saksofon, fortepian, perkusję, skrzypce, altówkę i wiolonczelę. Do współpracy przy tej premierze Spółdzielnia zaprosiła cieszący się międzynarodową renomą zespół E-MEX Ensemble z Niemiec.
Listen and Think to kolejne dzieło obok m.in. Children’s Requiem czy Słuchaj, w którym kompozytor zwraca uwagę na najpoważniejsze problemy współczesnego świata. Konfrontuje w nich zdarzenia aktualne, zaczerpnięte z doniesień prasowych dotyczących wojen i konfliktów zbrojnych XXI wieku, z refleksjami wielkich myślicieli, takich jak Seneka, Voltaire, Pascal czy Nietzsche. Za pomocą tekstów i podporządkowanej im muzyce, uwypukla tak silne emocje, jak gniew, ból, zdumienie czy strach.
Koncert 4 października w Kolonii z premierą Listen and think zostanie powtórzony kolejnego dnia w Düsseldorfie. W Polsce po raz pierwszy dzieło będzie można usłyszeć 11 października w krakowskiej Cricotece. W programie wydarzenia zaplanowano także rozmowę z Zygmuntem Krauze oraz wykonanie Masek Karola Szymanowskiego w nowej instrumentacji Pawła Malinowskiego.
Alek Nowak – Kontakt. Sonoromanza
Obecność dzieł operowych Alka Nowaka na festiwalu Auksodrone to już niemal rzecz stała, na którą corocznie oczekują fani twórczości śląskiego kompozytora. Jego najnowszy utwór Kontakt. Sonoromanza na sopran, tenor, głos harmonizowany i smyczki zabierze słuchaczy w niezmierzoną przestrzeń kosmiczną.
Akcja dzieła ilustruje relację i tytułowy kontakt dwojga bohaterów oddalonych od siebie w najdalszy możliwy sposób. Szczególną rolę w budowaniu narracji dźwiękowej kompozytor powierzył szmerom: Utwór przenika szum. Taki, co w radiu, taki, co w głowie. Może taki, co w kosmicznej przestrzeni. Tak, wiem, w próżni nie ma dźwięku; brak ośrodka. A ja myślę, że coś w niej jednak pobrzmiewa. Coś rozchodzi się jak echo. Niezauważalne, dopóki nie trafi kogoś w głowę. W ucho. Przez ucho do serca.
Libretto do nowej opery Nowaka zarysował Marcin Wicha a po jego niespodziewanym odejściu treścią wypełnił Paweł Sołtys, znany szerzej pod pseudonimem Pablopavo.
Premiera najnowszej opery Kontakt. Sonoromanza Alka Nowaka już 4 października w wykonaniu gospodarzy AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy prowadzonej przez Marka Mosia. W partiach solowych Joanna Freszel (sopran), Karol Kozłowski (tenor) oraz Paweł Sołtys (narrator, gitara). Bilety na wydarzenie można zakupić przez platformę Ticketmaster oraz w kasie w tyskiej Mediateki. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu, a z jego pełnym programem można zapoznać się na stronie www.auksodrone.com
Wydarzeniu towarzyszy także premiera najnowszego albumu wytwórni ANAKLASIS, na którym zarejestrowana jest Febra arktyczna. Comedia harmonica, opera Alka Nowaka do słów Marcina Wichy wystawiona po raz pierwszy na Auksodrone w ubiegłym roku.
W ramach festiwalu Auksodrone odbędą się także dwa koncerty z programem Laeta Mundus w wykonaniu Adama Bałdycha, Michała Górczyńskiego i Ensemble Peregrina. Utwory zawarte w programie bazują na średniowiecznej muzyce pochodzącej ze zbioru Kras 52 w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marka Lewona, niedawno opublikowanego przez PWM we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza.
Alek Nowak – Suita z Febry arktycznej
W Zielonej Górze z kolei reminiscencja - prowadzona przez Sebastiana Perłowskiego Orkiestra Filharmonii im. Tadeusza Bairda wykona po raz pierwszy specjalnie opracowaną przez Alka Nowaka Suitę z Febry Arktycznej, na którą składają się instrumentalne fragmenty (Divertimenti) z jego opery. Koncert odbędzie się 24 października się w ramach Strings Festival Zielona Góra.
Jerzy Kornowicz – Murale II
Wielkoformatowe grafiki na ścianach budynków ponownie stały się inspiracją do powstania nowego utworu Jerzego Kornowicza pt. Murale II na dwa flety, organy i orkiestrę.
Murale mają specyficzną warstwową fakturę i swoiste zanurzenie w czasie. Wydają się trwać dłużej i inaczej się rozgrywać. – mówił w 2019 r. Jerzy Kornowicz przy okazji premiery pierwszych Murali na skrzypce i orkiestrę w Szanghaju. – Mijamy je miesiącami, jadąc obok nich samochodami lub pociągami, one zawsze pozostają w tym samym miejscu, w swojej przestrzeni – jako jej gospodarze. To my przychodzimy do nich, a nie one dołączają do nas. Na muralach dużo dzieje się w tym samym czasie, niezależnie, w każdej z kilku ich warstw. Frapują zarówno przez swoją statykę, jak i wewnętrzną dynamikę. Wyczuwa się w nich ład pomimo pozornego nieskoordynowania.
Nowe dzieło Kornowicza zabrzmi 23 października podczas koncertu inaugurującego Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. ks. S. Ormińskiego w Sanktuarium NMP Wspomożenia Wiernych w Rumi. W partiach solowych wystąpią Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz (flety) oraz Roman Perucki (organy). Orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej dyrygować będzie Jacek Rogala.
Joanna Wnuk-Nazarowa – Leonora czwarta. Uwertura
Zawikłana historia powstania trzech uwertur o tytule Leonora do jednego dramatu spędza sen z powiek badaczom twórczości Ludwiga van Beethovena. Komponując swoją Leonorę czwartą Joanna Wnuk-Nazarowa, składa tymczasem hołd Mistrzowi z Bonn.
Okazja do powstania dzieła splotła się z projektem Filharmoników Poznańskichpt. Beethoven nasz współczesny. Podczas pierwszej połowy sezonu koncertowego 2025/2026 w repertuarze wielkopolskiej orkiestry znalazły się bowiem wszystkie symfonie Beethovena oraz utwory bezpośrednio nawiązujące do jego twórczości.
W tym duchu powstała również uwertura JoannyWnuk-Nazarowej, która otworzy koncert 24 października 2025 w Auli UAM. Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej zadyryguje Łukasz Borowicz.
Hanna Kulenty – Trance-dance
Zindywidualizowany język muzyczny oparty na autorskich technikach „polifonii łuków” i wywiedzionej z niej „polifonii wymiarów czasu” to wizytówka twórczości Hanny Kulenty. Specjalnie dla Elbląskiej Orkiestry Kameralnej kompozytorka napisała Trance-dance na smyczki, dziesięciominutowy utwór, w którym charakterystyczna polifonia wybrzmiewa w całej swej okazałości. Premiera 25 października w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu. Elbląską Orkiestrę Kameralną poprowadzi Maciej Tomasiewicz.
Paweł Malinowski – Nebenkonzert
Muzykę Pawła Malinowskiego wyróżnia delikatność brzmienia, cecha często kojarzona z historycznym instrumentarium. Pomysł na napisanie nowoczesnego dzieła na instrumenty dawne pojawił się wraz z flecistką Anią Karpowicz, doskonale grającą zarówno na fletach współczesnych, jak i historycznych.
Nebenkonzert Malinowskiego na flet i zespół instrumentów dawnych uświetni koncert finałowy 46. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Wieczory u Telemanna” w pszczyńskim Zamku. Partie solową wykona Ania Karpowicz, towarzyszyć jej będzie {oh!} Orkiestra, prowadzona przez Martynę Pastuszkę, dyrektorkę artystyczną Festiwalu.