„Kino w roli głównej” to magazyn o sztuce filmowej RMF Classic. W tej audycji patrzymy w przyszłość kinematografii szanując jej przeszłość.
Uwzględniamy różnorodność dzieł filmowych współczesnych twórców oraz klasyków, szukamy inspiracji w nowościach i odwołujemy się do historii kina, przypominając doniosłe jej momenty. Polecamy filmy warte uwagi dzieląc je w tej audycji na sekcję fabuły, dokumentu i animacji. Sięgamy też po seriale, które realizują najszlachetniejsze założenia sztuki filmowej. Tropimy kino w portalach internetowych i na wychodzących z użycia nośnikach typu dvd. Śledzimy festiwale filmowe, oddajemy głos ich dyrektorom i organizatorom. Rozbudzamy sentymenty pytając filmowców o ich pierwszy seans kinowy. Wspominamy ważne sceny filmowe i spotkania artystów. Ujawniamy sprawdzone recepty na sztukę, jaką jest kino. Rozmawiamy z mistrzami i przyglądamy się debiutantom.
Gośćmi Magdaleny Juszczyk są w programie filmowcy: reżyserzy, aktorzy, operatorzy, kostiumografowie, producenci.
„Kino w roli głównej” zawsze w piątki od 13:00 do 17:00!
Film Marcina Filipowicza "Braty" od piątku w kinach. Reżyser wraz z aktorem Sebastianem Delą w szczerej rozmowie o męskich (braterskich, synowskich i ojcowskich) relacjach. Na ekranie też Hubert Miłkowski, Cezary Łukaszewicz i olśniewająca Marta Stalmierska. Muzykę stworzył NOON, znajdziecie też m.in. utwory hiphopowego, nieistniejącego już niestety, duetu Syny. O hip-hopie jako inspiracji Magda Juszczyk także rozmawia z twórcami.
Michał Czernecki odwiedził studio RMF Classic w związku z premierą filmu "Skołowani". W tej komedii romantycznej zrealizowanej na podstawie francuskiego pierwowzoru aktor zagrał playboya, który przywykł do życia w zakłamaniu. Konsekwencje kłamstwa, w które mężczyzna brnie coraz bardziej, malują się dość nieciekawie. Czy kobieciarz Maks odmieni swoje życie, gdy na jego drodze stanie Julia? Jest ona kobietą fascynującą, ma wiele pasji i jedno ograniczenie: porusza się na wózku inwalidzkim. Film Jana Macierewicza to opowieść o relacji dwojga ludzi z osobnych światów i o konfrontacji z prawdą na swój temat.
W programie "Kino w roli głównej" Magda Juszczyk rozmawiała z aktorem o gatunku, jakim jest komedia romantyczna, poczuciu humoru zależnym od narodowości, kabarecie i względności tego, co śmieszy widownię. Jednym z najbardziej interesujących wątków rozmowy z Michałem Czerneckim jest tabu, które może być olśniewającym obiektem żartów (scenicznych i filmowych). Aktor rozprawia się też z figurą "przechodzonego amanta", w którego wciela się w filmie "Skołowani". Zdradza też pewien sekret: "miłość ma w sobie potencjał transformacji (...), ale z miłości do kogoś się tego nie ulepi". Zapraszamy do wysłuchania rozmowy o dojrzałości - tej ekranowej, aktorskiej, uwiecznionej przez kamerę oraz tej uczuciowej, z życia.
O głośnym serialu „The Last Of Us”, który jest ekranizacją popularnej i cenionej gry, opowiada Dariusz Bochenek, scenarzysta gier wideo
Specyfikę obu światów – growego i serialowego - wnikliwie opisuje reprezentant branży gamingowej, który przeprowadza nas przez rozmaite niuanse, nie dla wszystkich oczywiste. Porównanie dramaturgii gry i serialu jest w tej rozmowie szczególnie interesujące, a spostrzeżenia i doświadczenia gracza oraz twórcy gier zachęcają do poznania obu dzieł popkultury. Dwa sezony „TLOU” dostępne są na jednym z czołowych portali streamingowych.
Rozmowy Magdy Juszczyk z gościem jej programu „Kino w roli głównej” posłuchajcie przed lub po zapoznaniu się z opowieścią o destrukcyjnych grzybach i ludzkiej determinacji, by ocaleć.
Marcin Pieńkowski odwiedził RMF Classic, by w programie "Kino w roli głównej" podsumować 73. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Berlinale. Filmy, o których opowiadał Magdzie Juszczyk jeszcze przed ogłoszeniem werdyktu jury (gala wręczenia nagród odbyła się w minioną sobotę) to rekomendacje, na które warto zwrócić uwagę. Zapamiętajcie te tytuły i szukajcie ich w nadchodzących miesiącach na festiwalach i w dystrybucji.
• "Roter Himmel", reż. Christian Petzold - Nagroda Grand Prix Jury - Srebrny Niedźwiedź
• "20 tysięcy gatunków pszczół", reż. Estibaliz Urresola Solaguren - nagroda dla Sofíi Otero w kategorii: Rola główna
• "Tótem", reż. Lila Avilés - Nagroda Jury Ekumenicznego - Najlepszy film w konkursie
• "Disco Boy", reż. Giacomo Abbruzzese - nagroda dla Hélène Louvart za zdjęcia w kategorii: Wyjątkowy wkład artystyczny
• "The Survival of Kindness", reż. Rolf De Herr - Nagroda FIPRESCI dla filmu z konkursu głównego
• "Past Lives", reż. Celine Song - udział w konkursie głównym
Posłuchajcie rozmowy:
Dotykafonie: Cykl koncertów Michała Pepola
W studiu RMF Classic gościliśmy Michała Pepola, wiolonczelistę, aranżera i kompozytora, muzyka klasycznie wykształconego, który poszukuje rozmaitych doświadczeń, nieoczywistych kontekstów i przekroczeń w muzyce.
Jest współzałożycielem Royal String Quartet, pomysłodawcą i współorganizatorem Festiwalu Kwartesencja w Warszawie oraz kuratorem Festiwalu Klangor na Warmii. W 2022 roku zadebiutował solowym albumem „Kora nieskończoność”, który zawiera nieznane i niewydane nagrania legendarnej Kory Jackowskiej. Michał Pepol otrzymał za tę płytę nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość roku 2022. W Nowym Teatrze w Warszawie stworzył cykl koncertów, które odbywają się pod hasłem „Dotykafonie”. 19.02. wraz z wiolonczelistą usłyszymy pianistę Bartka Wąsika – muzycy tworzą Dwóchgłos. Będzie to wieczór z muzyką Karola Szymanowskiego. Kolejna odsłona cyklu to koncert What Is Love 12.03. Michał Pepol w duecie z Kubą Krzewińskim przekaże słuchaczom, jak brzmi romans w XXI wieku w ujęciu współczesnych kompozytorów i kompozytorek.
Muzyk opowiedział o tym wydarzeniu Magdzie Juszczyk.
Michał Pepol sam o sobie mówi: Jestem artystą, który lubi stawiać przed sobą wyzwania i wkraczać na nowe terytoria twórcze. Chciałbym, będąc wiolonczelistą, wstać z krzesła i niczym śpiewak lub aktor doświadczyć całej przestrzeni sceny; dotknąć tematu ciała i cielesności - praktycznie nieobecnego w świecie muzyki tzw. klasycznej; pokazać muzykę w kontekście wrażliwości nieheteronormatywnej; do koncertów wprowadzać narrację i jak w teatrze opowiadać historie; przebić niewidzialną granicę oddzielającą pola pracy muzyka-wykonawcy i kompozytora. Wymyśliłem Dotykafonie, żeby nakreślić nowe przestrzenie, trafić w czułe miejsca, swoje i słuchaczy.
Pepol jest także twórcą takich projektów jak „Dźwięk odnaleziony” we współpracy z Pawłem Bownikiem (Nowy Teatr, 2016), „Milczenie syren” w duecie z Magdaleną Cielecką (zamówienie MSN, 2017), czy „Among Angels” (2017) zrealizowanym w Puszczy Białej. Jest autorem muzyki do spektaklu Markusa Öhrna „Trzy epizody z życia rodziny” (2021), a od 2015 roku występuje w spektaklu Krzysztofa Warlikowskiego „Francuzi”. Do stworzenia instalacji dźwiękowej „Stoimy pod murami getta” zaprosił wielką damę polskiej piosenki Sławę Przybylską (ŻiH, 2022).
Jest współtwórcą albumu Ralpha Kamińskiego „Kora”, a projekt ten, nagrodzony Fryderykiem 2021, zagrał na ponad 50 koncertach. Współpracuje z wieloma artystami: Bartkiem Wąsikiem, Natalią Przybysz, Kubą Krzewińskim (dvd „Contre” dla Bołt Records 2019), Stefanem Wesołowskim, Patrykiem Zakrockim, Olgą Mysłowską oraz z zespołem Kompopolex. Wystąpił na wielu festiwalach, takich jak Warszawska Jesień, Nostalgia, Ephemera, Pomada, Enter, Słuchy, Etno Kraków, Dni Tranströmerowskie, Szalone Dni Muzyki czy Festiwal Prawykonań.
Od 2003 roku Michał Pepol prowadzi klasę kameralistyki w Liceum muzycznym im. K. Szymanowskiego w Warszawie. W 2022 roku otrzymał stypendium artystyczne m.st. Warszawy.
DOTYKAFONIE
19 lutego 2023
Dwóchgłos. Szymanowski
Michał Pepol – wiolonczela
Bartek Wąsik – fortepian
Karol Szymanowski (1882–1937) – obok Fryderyka Chopina uznawany za jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów. Oprócz określania go mianem geniusza, mało wspomina się o jego uczuciowych perypetiach, erotycznych fascynacjach i pełnych przygód podróżach na południe Europy. Artysta, jako jeden z nielicznych w swoich czasach, w śmiały sposób tworzył własną tożsamość, co wybrzmiewa też w jego muzyce. W programie m.in.: „Pieśń Roksany” z „Króla Rogera”, wybór „Pieśni kurpiowskich” i „Mazurków”, „Łabędź" i fragmenty baletu „Harnasie” w opracowaniach duetu.
12 marca 2023
What Is Love
Michał Pepol - wiolonczela, skrzypce
Kuba Krzewiński - skrzypce
Jak brzmi romans w XXI wieku uchem współczesnych kompozytorów/kompozytorek? Przesyceni romantyzmem twórcy poprzedniego stulecia stronili od miłosnych uniesień. XX wiek na dobre już minął, więc artyści na powrót mogą swoimi utworami opowiadać i mówić wprost o uczuciach, namiętności, fizyczności, cielesności.
W programie: Kuba Krzewiński "Contre No. 1" (2017); Laure M. Hiendl "Tonus" (2014); Liza Lim “An ocean beyond earth” (2016); Alvin Lucier “Love Song” (2016).
Hania Rani słucha Wenecji i opowiada o mieście swoją muzyką filmową
Pianistka i kompozytorka na dobre zagościła w polskim kinie jako autorka muzyki do filmów takich twórców jak Piotr Domalewski, Piotr Stasik, Jan P. Matuszyński, Aleksandra Potoczek czy Jacek Lusiński. Teraz świat upomniał się po zdolną artystkę. Film "Wenecja. Awangarda bez granic" zainteresuje wielbicieli sztuki, podróży i oczywiści Hani Rani. Dokument w lutym w kinach studyjnych oraz w Multikinie.
Istnieje od 1600 lat, a wciąż pozostaje wyjątkowa. Wenecja.
Canale Grande i inne, kultowe wręcz miejsca, zapisane w pamięci, nawet jeśli nie widziane na żywo. Bogactwo muzeów, szaleństwo zabawy i barwne refleksy wody na płótnach Turnera, karnawał i splendor, niesamowite wille na wyspie Lido i prestiżowy Festiwal Filmowy, pejzaże Canaletta, dzieła takich artystów jak Bellini, Tycjan, Tintoretto, Veronese...
Nęcąca urokiem dekadencji, a jednocześnie prężnie w czołówce. Od początku pełna sprzeczności, kosmopolityczna Wenecja zawsze była miastem handlowej i kulturalnej wymiany ze Wschodem, miastem otwartym na przyszłość i jej inspiracje. Wenecja poddawała się gorączce nieustannego odkrywania jej na nowo przez jej mieszkańców i podróżnych. Pozwalała, by jej tożsamość wciąż się kształtowała i nie uległa skostnieniu.
Carlo Cecchi, mistrz włoskiego teatru, który pracował z wielkimi intelektualistami i twórcami kultury XX wieku, przybliża nam pamięć tego miasta. Wenecję chłonie również Hania Rani. Ceniona młoda polska pianistka i kompozytorka, genialna artystka sceny współczesnej muzyki poważnej, w muzeach i wąskich uliczkach szuka inspiracji, by skomponować ścieżkę dźwiękową do tegoż filmu.
Dwa spojrzenia rożnych pokoleń łączy w jedną opowieść narratorka, Lella Costa. Głos włoskiej aktorki przypomina: Wenecja zawsze była kobietą.
Autorką muzyki do filmu jest polska pianistka, kompozytorka i wokalistka Hanna Maria Raniszewska, znana pod pseudonimem artystycznym Hania Rani. Artystka jest laureatką czterech nagród FRYDERYK, a także nagrody w Konkursie Głównym FPFF w Gdyni.
Lista projekcji filmu:
Białogard, Kino Centrum, 25.02.2023
Bydgoszcz, Multikino Bydgoszcz, 08.02.2023, 12.02.2023
Cieszyn, Kino Piast, 14.02.2023, 15.02.2023
Darłowo, KINO BAJKA, 17.02-19.02.2023, 22.02-23.02.2023
Gdańsk, Multikino Gdańsk, 08.02.2023, 12.02.2023
Jasło, Kino JDK, 22.02.2023
Katowice, Multikino Katowice, 08.02.2023, 12.02.2023
Kielce, Multikino Kielce, 08.02.2023, 12.02.2023
Kraków, Multikino Kraków, 08.02.2023, 12.02.2023
Kraków, Kino KIKA, 14.02.2023, 19.02.2023
Lublin, Multikino Lublin, 08.02.2023, 12.02.2023
Łódź, Multikino Łódź, 08.02.2023, 12.02.2023
Olsztyn, Multikino Olsztyn, 08.02.2023, 12.02.2023
Poznań, Multikino Poznań Stary Browar, 08.02.2023, 12.02.2023
Pruszków, CENTRUM KULTURY I SPORTU SP. Z O.O., 26.02.2023
Rzeszów, Multikino Rzeszów, 08.02.2023, 12.02.2023
Skierniewice, Centrum Kultury i Sztuki w Skierniewicach, 13.02.2023
Sopot, Multikino Sopot, 08.02.2023, 12.02.2023
Szczecin, Multikino Szczecin, 08.02.2023, 12.02.2023
Warszawa, Kino Muranów, 18.02.2023
Warszawa, Multikino Warszawa Ursynów, 08.02.2023, 12.02.2023
Warszawa, Multikino Warszawa Złote Tarasy, 08.02.2023, 12.02.2023
Warszawa, Multikino Młociny, 08.02.2023, 12.02.2023
Wrocław, Multikino Wrocław Pasaż Grunwaldzki, 08.02.2023, 12.02.2023
Zabrze, Multikino Zabrze, 08.02.2023, 12.02.2023
Żywiec, Kino Janosik, 03.02.2023
Film Godland jeszcze w kinach, spieszcie się, bo film Hlynura Pálmasona na ostatnich projekcjach
Przebój festiwalu w Cannes, najnowsze dzieło reżysera filmów „Zimowi bracia” i „Biały, biały dzień” jest kinem artystycznym najwyższej próby.
Na stronie Nowych Horyzontów czytamy:
„To wirtuozerski popis reżyserii, przepiękne sfilmowane kino drogi, błyskotliwe i pełne czarnego humoru. Spektakularne, dramatyczne, a przy tym kapryśne pejzaże Islandii na bieżąco referują nam stan ducha bohaterów: wizualizują surowość zasad, portretują zlodowacenia duszy, zapowiadają spiętrzenie konfliktów. Przez zimne strumienie, nagie skały i szmaragdowe mchy zmierza ku nowej parafii luterański ksiądz Lucas (Elliott Crosset Hove). Młodemu Duńczykowi towarzyszy lokalny przewodnik Ragnar (Ingvar Sigurðsson). Od początku ich relacja pełna jest napięć, bowiem kapłan ma misję i pasję kolonizatora, którym starzec uparcie się przeciwstawia. Godland jest filmem o kamienistej drodze życia, samotności i relacjach z Bogiem. Ale także o artyście, który zamraża i utrwala życie na szklanych negatywach – zupełnie jak lodowiec.”
Godland - Dystrybucja | Nowe Horyzonty
W programie „Kino w roli głównej” Magda Juszczyk rozmawiała z Ewą Szabłowską o filmie „Godland”. Pojawiły się rozmaite odniesienia: do filmów „Noi Albinoi”, „Misja”, „Pod osłoną nieba” i „Siedem lat w Tybecie”, do łubinu na Islandii oraz kwestii emigrantów z Polski. Posłuchajcie tej interesującej opowieści dyrektorki artystycznej Nowych Horyzontów.
Godland – najnowsze dzieło Hlynura Pálmasona, jednego z najważniejszych współczesnych reżyserów z Islandii
Biegnijcie do kin! "Aftersun" - wyśmienite dzieło debiutantki Charlotte Wells z nominowanym do Oscara Paulem Mescalem w roli głównej oglądać można od 3.02. Magda Juszczyk rozmawia z Dominiką Baranowską z M2 Films (dystrybutor) oraz krytykami filmowymi: Igorem Kierkoszem (m.in. "Kino" i "Dwutygodnik") i Januszem Wróblewskim (tygodnik "Polityka").
Wszyscy są w zachwycie zgodni. Posłuchajcie.
„Till”od dziś w polskich kinach, a twórca muzyki Abel Korzeniowski gościem programu "Kino w roli głównej" w RMF Classic.
20 stycznia do kin w całej Polsce wchodzi film "Till", którego scenariusz oparto na prawdziwych, wstrząsających wydarzeniach, które miały miejsce w Ameryce w połowie lat 50.
Film przedstawia historię czarnoskórego nastolatka, który zginał zlinczowany w Misssissippi, oraz o jego matce, która w tragicznym momencie swojego życia dokonała rzeczy niezwykłej dla całej społeczności afroamerykańskiej. Chłopak odwiedza podczas wakacji kuzynów z Południa. Nieświadomy skali napięć na tle rasowym, pozwala sobie na drobny żart w stosunku do białej kobiety. Następstwa okazują się tragiczne – Emmett zostaje brutalnie zamordowany. Jego matka, Mamie Till, podejmuje heroiczną walkę o sprawiedliwość i przekuwa druzgocącą żałobę w działanie.
Przejmująca historia opowiedziana przez reżyserkę Chinonye Chukwu nadzwyczaj aktualnie wybrzmiewa w 2023 roku, o czym Magda Juszczyk rozmawia z gościem w piątkowym magazynie o sztuce filmowej. Rozmowę z Ablem Korzeniowskim, który od kilkunastu lat mieszka i tworzy w Los Angeles, odsłuchać możecie tutaj:
Warto dodać, że obsadzona w filmie w roli matki chłopca Danielle Deadwyler wymieniana jest wśród nazwisk aktorek z szansami na nominacje do Oscara. Czy ją otrzyma - dowiemy się już 24.01. W jednej z ról w filmie "Till" pojawia się Whoopi Goldberg.
W piątkowym wydaniu magazynu "Kino w roli głównej" odbyła się też pierwsza odsłona cyklu poświęconego muzyce filmowej. O kompozycjach Abla Korzeniowskiego, które stanowią bardzo mocny walor filmu "Till", opowiadała Magdzie Juszczyk szefowa muzyczna RMF Classic Magdalena Wojewoda-Mleczko. Całość do odsłuchania tutaj:
Podsumowanie 2022 roku - najlepsze filmy zdaniem krytyków.
Co dziś w Kinie w roli głównej? Prawdziwe rewelacje! Marcin Pieńkowski prosto z festiwalu w Cannes opowie o najnowszym filmie Jerzego Skolimowskiego. Opowieść pt. „IO” zachwyciła dyrektora festiwalu Nowe Horyzonty.
Ponadto rozmowa z reżyserem zwycięskiego filmu 19. Millennium Docs Against Gravity. Łukasz Kowalski, autor filmu „Lombard”, przepięknie opowiada o swoim dokumencie, który zdobył Grand Prix festiwalu.
Zapraszamy po 13!
Maciej Jakubczyk ze Stowarzyszenia Nowe Horyzonty, szef festiwalu Kino Dzieci mówi o animacji „Nawet myszy idą do nieba”.
O francuskiej komedii „Rodzinna zamiana ciał” mówi Małgorzata Borychowska (Kino Świat).
Kino w roli głównej tym razem w Londynie! Gościem RMF Classic jest Nick Wollage, światowej klasy specjalista w dziedzinie nagrywania i miksowania dźwięku dla kina. Katarzyna Sochaczewska rozmawia z artystą tuż przed premierą filmu „Wiking”. Najnowsze dzieło Roberta Eggersa to gratka dla wielbicieli wcześniejszych filmów reżysera: „Lighthouse” i „The VVitch”. „Wiking” obsadę ma wyśmienitą: Alexandrer Skarsgård, Nicole Kidman, Ethan Hawke i… Björk w roli wieszczki!
Nick Wollage pracował przy wielu wyśmienitych produkcjach, oto wybrane tytuły: „Shrek”, „Gosford Park”, „Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły”, „Duma i uprzedzenie, „Harry Potter i Czara Ognia”, „Ludzkie dzieci”, „Pokuta”, „Kung Fu Panda”, „Jak wytresować smoka”, „Megamocny”, „Jane Eyre”, „Thor”, „Wstyd”, „Wakacje Mikołajka”, „Kingsman: Tajne służby” i „Kingsman: Złoty krąg”, „Wonder Woman”, „Nić widmo”, „Aquaman”, „Życie przed sobą” czy serial BBC „Sherlock”. Nick Wollage współpracuje z Festiwalem Muzyki Filmowej w Krakowie.
O filmie opowiada Małgorzata Borychowska, Kino Świat.
O filmie „Gdzie jest Anne Frank” opowiada Jakub Gutek.
O filmie opowiada dziś w programie Iza Wierzbińska z Best Film.
O filmie opowiada Marcin Pieńkowski, dyrektor artystyczny Nowych Horyzontów.
Krytyczka Adriana Prodeus oraz Jacek Szczerba krytyk filmowy Gazety Wyborczej – moi dzisiejsi goście w programie Kino w roli głównej.
Magda Juszczyk w programie Kino w roli głównej, nazajutrz po wybuchu wojny w Ukrainie, spytała wybitną twórczynię światowego kina, dlaczego arcydzieła rosyjskiej czy też radzieckiej kinematografii, przejmujące filmy o antywojennym wydźwięku nie mają, jak się okazuje, wpływu na bieg zdarzeń i agresję, jaką z przerażeniem obserwujemy na Wschodzie Europy. Czy obserwowana obecnie eliminacja przekazu telewizyjnego płynącego z Rosji jest sensownym działaniem? Jak na te zagadnienia patrzy reżyserka, scenarzystka, obserwatorka i kreatorka życia publicznego?
Ma 29 lat, jest absolwentem Warszawskiej Szkoły Filmowej i stoi na progu wielkiej przygody, a prawdopodobnie też imponującej kariery. Tadeusz Łysiak, autor krótkometrażowego filmu „Sukienka” nominowanego w tym roku do Oscara, będzie dziś gościem programu Kino w roli głównej. Magda Juszczyk zaprasza na rozmowę i uprzedza, że ten artysta, oprócz mądrego podejścia do swojego sukcesu, zdradza też nieprzeciętnie dużo uroku. Bądźcie z nami po 13! Pojawią się również m.in. interesujące detale z życia przed oscarową galą.
Magda Juszczyk rozmawiała z Julią Wyszyńską (aktorką znaną z ról granych w Teatrze Powszechnym oraz w kinie – za rolę w „Klątwie” spotkały ją reperkusje w telewizji publicznej, pamiętamy ją też z filmów oraz seriali).
Artystka postanowiła spróbować reżyserii i w swoim spektaklu, granym w Komunie Warszawa 4. i 5.02. dotknie wielu interesujących kwestii, aktualnych we współczesnym życiu społecznym. Motywy wynikające z psychologii znajdziemy w przedstawieniu zatytułowanym „Fizyka kwantowa. Czyli rozmowy nigdy nieprzeprowadzone”.
Posłuchajcie:
fot. Marek Zimakiewicz
W Teatrze Powszechnym do niedzieli oglądać można spektakl Krystiana Lupy „Capri – wyspa uciekinierów”. W RMF Classic gościliśmy Ewę Skibińską, która z mistrzem pracuje na scenie od lat (wcześniej zrealizowali razem m.in.: „Kuszenie cichej Weroniki”, „Poczekalnię 0.”, „Wycinkę”, „Proces”). Magda Juszczyk rozmawiała z aktorką o procesie twórczym spektaklu, który premierę miał w 2019 r., refleksjach i poczuciu wspólnoty, jakie praca u Lupy wywołuje w aktorach.
Słuchajcie o 13 programu „Kino w roli głównej”, będą zaproszenia na spektakl, w którym znajdziecie nawiązanie do filmu Jeana-Luca Godarda z 1963 r. „Pogarda”. A więcej o związku tego obrazu ze spektaklem „Capri – wyspa uciekinierów” – w rozmowie z Ewą Skibińską.
Opowiada Urszula Śniegowska, dyrektorka artystyczna American Film Festival, na którym film „C’mon C’mon” był prezentowany.
Nagrodzony Złotą Palmą w Cannes "Titane", film Julii Ducournau (Mięso, NH. 17) zaczyna się od emocjonalnej eksplozji, po której napięcie nieustannie rośnie – aż do ostatniej sekundy tej zdumiewającej, atakującej wszystkie zmysły historii.
Posłuchajcie rozmowy Magdy Juszczyk z Marcinem Pieńkowskim, dyrektorem artystycznym Nowych Horyzontów.
Titane rozsadza ekran: demolując granice gatunków, włamując się do męskich filmowych fantazji, przebijając balon naszych oczekiwań. Alexia (Agathe Rousselle), posiadaczka tytanowych płytek, złych wspomnień i niezwykle ponętnego ciała, które nie ulega korozji, nie pozwala się lubić i nie daje się nie kochać. Jej życie jest jak rajd Paryż-Dakar: rozpaczliwie walczysz o przetrwanie i nigdy nie wiesz, co będzie za zakrętem. Może baśń? Może horror? Melodramat? Feministyczna przypowieść o wewnętrznej przemianie? Choć wydaje się to niemożliwe, w Titane spotyka się wyobraźnia Davida Cronenberga, Luca Bessona i Claire Denis. Ducournau bezbłędnie łączy pozornie odległe światy i stylistyki.
*UWAGA: film wyłącznie dla widzów dorosłych.
Przegląd Mistrzowie Kina Hiszpańskiego| Obras Maestras odbywa się po raz 4. Zaprezentowane zostaną w tym roku arcydzieła hiszpańskiej kinematografii. Przegląd potrwa od 9 do 19 grudnia w Warszawie, Krakowie i online na platformie ninateka.pl. Osią tematyczną programu będzie hiszpańskie kino noir lat 40.-70. XX wieku. Tegoroczny przegląd zbiega się z 100. rocznicą urodzin Luisa Garcíi Berlangi, mistrza groteski i jednego z najwybitniejszych hiszpańskich reżyserów wszech czasów. Ambitne filmy kręcone w trudnych czasach dyktatury Franco w Hiszpanii i na emigracji zaskakują aktualnością oraz śmiałością podejmowanych tematów.
W programie m.in. „Nakarmić kruki” Carlosa Saury i „Dziennik panny służącej” Buñuela.
9-12 grudnia, Warszawa Kino Iluzjon
13-17 grudnia, Kraków Kino Pod Baranami
15-19 grudnia, online, Ninateka
W programie „Kino w roli głównej” Magda Juszczyk gości Kingę Kowalską, współorganizatorkę przeglądu Mistrzowie Kina Hiszpańskiego.
Uwolniony z łagru reżyser Oleg Sentsov ukończył swój trzeci film „Nosorożec”, który 10.12. wchodzi do kin w Polsce. Prezentowany był na 37. Warszawskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym, a światową premierę miał we wrześniu tego roku w Wenecji w sekcji Orizzonti.
Ukraina, lata 90. XX wieku. Młody człowiek nazywany "Nosorożcem" zaczyna karierę jako drobny złodziejaszek i szybko wspina się w hierarchii przestępczej. Jego dewiza to siła i przemoc. Nie ma nic do stracenia. Tylko z czym tak naprawdę próbuje się zmierzyć? Historia człowieka, który dźwiga wewnętrzne brzemię. Czy w końcu znajdzie szansę na odkupienie?
W programie „Kino w roli głównej” Dariusz Jabłoński, który walczył o uwolnienie Olega Sentsova z rosyjskiego więzienia, przedstawia historię filmowca, o filmie opowiada też sam reżyser, który odwiedził Warszawę w październiku 2021 r.
Zwiastun filmu:
W piątek 10.12. do kin wchodzi film Konrada Aksinowicza „Powrót do tamtych dni”. Dedykowany pamięci ojca reżysera film jest opowieścią o rodzinie, która mierzy się z problemem alkoholowym. Początkowo pełna humoru opowieść przeradza się w przejmujący dramat. Akcja filmu toczy się w latach 90., a odwzorowanie tamtej rzeczywistości stanowi spory ekranowy walor. To historia chłopaka, który mieszka z matką, ojciec i mąż wyruszył do Stanów Zjednoczonych, by zarabiać pieniądze. Nagły powrót rodzica nie zwiastuje dramatu, rozegra się on stopniowo. Dzieciństwo Tomka przerodzi się w koszmar w wyniku uzależnienia taty od alkoholu. W roli głównej Maciej Stuhr, który zagrał przełomową w swoim filmowym dorobku rolę. Partnerują mu: Teodor Koziar w roli syna i Weronika Książkiewicz w roli żony. Aktorów grających role rodziców gości Magda Juszczyk w programie „Kino w roli głównej”.
Zwiastun filmu:
7 grudnia poznaliśmy nominowanych do Paszportów Polityki 2021. Oto oni:
Film: Łukasz Grzegorzek, Łukasz Ronduda, Aleksandra Terpińska
Teatr: Iga Gańczarczyk, Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima, Dominik Strycharski
Literatura: Łukasz Barys, Elżbieta Łapczyńska, Grzegorz Uzdański
Sztuki wizualne: Archiwum Protestów Publicznych, Jana Shostak, Mikołaj Sobczak
Muzyka poważna: Piotr Alexewicz, Teoniki Rożynek, Rafał Ryterski
Muzyka popularna: Ralph Kaminski, Paweł Szamburski, Ifi Ude
Kultura cyfrowa: Marcin Borkowski, Tomasz Konrad Ostafin, Anshar Studios
W RMF Classic zauważaliśmy osiągnięcia tych artystów, zwłaszcza w sferze kina. Magda Juszczyk z kilkorgiem nominowanych rozmawiała w programie „Kino w roli głównej”.
Aleksandra Terpińska - nagranie zrealizowane podczas 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, na którym reżyserka otrzymała nagrodę m.in. w kategorii: debiut reżyserski lub drugi film. W rozmowie o filmie „Inni ludzie” zrealizowanym na podstawie książki Doroty Masłowskiej przywoływana jest wcześniejsza ekranizacja prozy autorki, film Xawerego Żuławskiego „Wojna polsko-ruska”. Terpińska opowie o próbach pozyskania obsady filmu w środowisku hiphopowym, przywoła też doświadczenia aktora Sebastiana Fabijańskiego jako rapera. Autorka nagradzanych „Najpiękniejszych fajerwerków ever” była asystentką Wojciecha Smarzowskiego przy realizacji „Kleru”, „Wołynia” i „Pod Mocnym Aniołem”, postać reżysera pojawi się również w rozmowie.
Łukasz Grzegorzek, o którym „Polityka” pisze:
Reżyser samouk, scenarzysta, montażysta, były tenisista, absolwent Wydziału Prawa i Administracji UW. Pochodzi z Nysy (rocznik 1980). W wieku 18 lat zrezygnował z zawodowego uprawiania sportu. Robił zwiastuny telewizyjne, spoty ramówkowe, teledyski, równocześnie zbierał doświadczenie jako prawnik zatrudniony w firmie deweloperskiej. W debiut fabularny „Kamper” (2016 r.) o kryzysie małżeńskim trzydziestolatków zainwestował z żoną Natalią, producentką filmową, wszystkie wspólne oszczędności, a spora część zdjęć została nakręcona w ich mieszkaniu na Mokotowie. Kolejna fabuła „Córka trenera” (2018 r.) o buncie nastolatki wyrywającej się spod kurateli zaborczego ojca zawierała wyraźne ślady biografii reżysera i spotkała się z ciepłym przyjęciem widzów i krytyki. „Moje wspaniałe życie”, trzeci pełnometrażowy, w pełni autorski film Grzegorzka otrzymał nagrodę za najlepszą reżyserię na festiwalu w Gdyni oraz nagrody dla Najlepszej aktorki (Agata Buzek) i aktora (Jacek Braciak) na tegorocznym Off Camera.
W RMF Classic był gościem Magdy Juszczyk w programie „Kino w roli głównej” w związku z premierą filmu „Moje wspaniałe życie”.
Łukasz Ronduda, o którym w „Polityce” czytamy:
Reżyser, kurator warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej, scenarzysta, wykładowca akademicki m.in. na prestiżowym Princetown University oraz słynnym Columbia University w Nowym Jorku. Autor książek „Strategie subwersywne w sztukach medialnych” oraz „Sztuka polska lat 70. Awangarda”, a także (wraz z Barbarą Piwowarską) „Polska Nowa Fala. Historia zjawiska, którego nie było”. Urodził się w 1976 r. W dorobku ma jeszcze ponad 200 artykułów naukowych w czasopismach polskich i zagranicznych, a także liczne wystawy, przygotowywane w roli kuratora w muzeach krajowych oraz – między innymi – w londyńskim Tate Modern. Reżyserii uczył się w Szkole Mistrzowskiej Andrzeja Wajdy. W kinie stworzył wyjątkowy sposób ukazywania rzeczywistości poprzez biografie artystów, którzy zacierają granice między happeningiem, medialnym wizerunkiem i otaczającym ich światem – jak Oskar Dawicki, artysta multimedialny, fotografik, autor instalacji obiektów, któremu Ronduda poświęcił filmowy debiut „Performer” (nakręcony z Maciejem Sobieszczańskim i operatorem Łukaszem Guttem w 2015 r.). Na Berlinale został uhonorowany nagrodą „Think: The Award”. W 2017 r. powstało „Serce miłości” o destrukcyjnej rywalizacji Wojciecha Bąkowskiego i Zuzanny Bartoszek. Kolejny projekt Rondudy i Gutta, „Wszystkie nasze strachy”, o artyście Danielu Rycharskim, katoliku i geju (laureacie Paszportu POLITYKI), wygrał festiwal w Gdyni, zdobywając oprócz Złotych Lwów m.in. nagrodę za najlepsze zdjęcia i nagrodę dziennikarzy.
Z Łukaszem Rondudą Magda Juszczyk rozmawiała podczas premiery filmu „Wszystkie nasze strachy”.
Teoniki Rożynek zaistniała w programie „Kino w roli głównej” jako kompozytorka muzyki filmowej po sukcesach na 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, na którym otrzymała nagrodę za muzykę do filmu „Prime Time” Jakuba Piątka. Magdzie Juszczyk artystka opowiada o współpracy z reżyserem oraz o realizowaniu własnych wizji.
Teoniki Rożynek przedstawiają dziennikarze tygodnika „Polityka”:
Mieszka w Warszawie, ale pochodzi z Krakowa, gdzie urodziła się w 1991 r. W wieku 4 lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach. Kompozycję studiowała na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym u Krzysztofa Baculewskiego. Uczestniczyła też w kursach kompozytorskich w Radziejowicach, Letnich Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt i przy Donaueschinger Musiktage. Gra – jak pisze na swojej stronie internetowej – „na skrzypcach, elektronikaliach i odpadach”. Jej utwory wykonywane były m.in. na Warszawskiej Jesieni, wrocławskim festiwalu Musica Electronica Nova, krakowskich Sacrum Profanum i Unsound, a także w Kolonii czy Ostrawie. Jest autorką muzyki filmowej m.in. do „Wieża. Jasny dzień” Jagody Szelc (wyróżnionego Paszportem POLITYKI) czy „Prime Time” (nagroda za muzykę na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Gdyni), a także muzyki teatralnej, m.in. do „Hymnu do miłości” Marty Górnickiej (nagroda na 10. Festiwalu Boska Komedia za najlepszą muzykę), do spektakli telewizyjnych, np. „Słabi” w reżyserii Arka Biedrzyckiego (nagroda za muzykę na Teatroteka Fest 2019). Bierze udział w różnego rodzaju działaniach kolektywnych. Współzałożycielka grupy kompozytorskiej gen~.rate z Aleksandrą Kacą, Żanetą Rydzewską i Rafałem Ryterskim, z którymi wspólnie organizowała koncerty.
Gościem Magdy Juszczyk w programie Kino w roli głównej w RMF Classic jest scenarzysta Adam Cioczek, członek Gildii Scenarzystów Polskich. Rozmowa o akcji „Scenarzysta nie jest duchem”. Chodzi w niej o sprawiedliwość i moralne praktyki w branży filmowej.
Podczas majowej odsłony 14. Festiwalu Muzyki Filmowej rozmawiamy z jego gośćmi. Atanas Valkov, kompozytor muzyki filmowej i producent muzyczny, multiinstrumentalista, muzyk z rozmaitymi doświadczeniami opowiada o kreatywności, o pracy twórczej w czasie pandemii, o koncercie zaplanowanym na FMF w sierpniu oraz o licznych planach artystycznych. Jednym z wątków rozmowy Magdy Juszczyk jest współpraca z filmowcami. Valkov tworzył muzykę m.in. do seriali „Bodo”, „Belfer” i „Król” oraz do krótkometrażowego filmu „Noamia” Antonia Galdameza. Przy serialu „Król” współpracował z Janem P. Matuszyńskim (nie po raz pierwszy), a muzyka z tej produkcji nominowana została do Fryderyka i do tytułu Polskiej Ścieżki Dźwiękowej Roku FMF. Tej jesieni poznamy owoce pracy Atanasa Valkova nad soundtrackiem do gry „Vampire: The Masquerade Blood Hunt”. Jesienią także artysta wybierze się w podróż na Bałkany, gdzie realizować będzie swój nowy elektroniczno-etniczny projekt „MASVOBODA”. Z tej podróży powstanie film dokumentalny ukazujący autentyczną muzykę ludową regionu.
Posłuchajcie rozmowy Magdy Juszczyk z Atanasem Valkovem
OSCARY 2021
Relacje Lidii Krawczuk:
Agnieszka Holland o filmie „Na rauszu” – najlepszy film międzynarodowy
Agnieszka Holland podsumowuje Oscary 2021
Dorota Roqueplo o Oscarze za kostiumy – „Ma Rainey: Matka bluesa”
Iza Wierzbińska z Best Film o Oscarze dla najlepszej aktorki drugoplanowej Yuh-Jung Youn za rolę w filmie „Minari”
Filmowcy, krytycy i obserwatorzy świata filmu podsumowują w RMF Classic Oscary 2021 – wielogłos