Kino w roli głównej

„Kino w roli głównej” to magazyn o sztuce filmowej RMF Classic. W tej audycji patrzymy w przyszłość kinematografii szanując jej przeszłość.

Uwzględniamy różnorodność dzieł filmowych współczesnych twórców oraz klasyków, szukamy inspiracji w nowościach i odwołujemy się do historii kina, przypominając doniosłe jej momenty. Polecamy filmy warte uwagi dzieląc je w tej audycji na sekcję fabuły, dokumentu i animacji. Sięgamy też po seriale, które realizują najszlachetniejsze założenia sztuki filmowej. Tropimy kino w portalach internetowych i na wychodzących z użycia nośnikach typu dvd. Śledzimy festiwale filmowe, oddajemy głos ich dyrektorom i organizatorom. Rozbudzamy sentymenty pytając filmowców o ich pierwszy seans kinowy. Wspominamy ważne sceny filmowe i spotkania artystów. Ujawniamy sprawdzone recepty na sztukę, jaką jest kino. Rozmawiamy z mistrzami i przyglądamy się debiutantom.

Gośćmi Magdaleny Juszczyk są w programie filmowcy: reżyserzy, aktorzy, operatorzy, kostiumografowie, producenci.

„Kino w roli głównej” zawsze w piątki od 13:00 do 17:00.


Co dziś w Kinie w roli głównej? Prawdziwe rewelacje! Marcin Pieńkowski prosto z festiwalu w Cannes opowie o najnowszym filmie Jerzego Skolimowskiego. Opowieść pt. „IO” zachwyciła dyrektora festiwalu Nowe Horyzonty.

Ponadto rozmowa z reżyserem zwycięskiego filmu 19. Millennium Docs Against Gravity. Łukasz Kowalski, autor filmu „Lombard”, przepięknie opowiada o swoim dokumencie, który zdobył Grand Prix festiwalu.

Zapraszamy po 13!


Maciej Jakubczyk ze Stowarzyszenia Nowe Horyzonty, szef festiwalu Kino Dzieci mówi o animacji „Nawet myszy idą do nieba”.

posłuchaj Nawet myszy idą do nieba

 

O francuskiej komedii „Rodzinna zamiana ciał” mówi Małgorzata Borychowska (Kino Świat).

posłuchaj Rodzinna zamiana ciał


Kino w roli głównej tym razem w Londynie! Gościem RMF Classic jest Nick Wollage, światowej klasy specjalista w dziedzinie nagrywania i miksowania dźwięku dla kina. Katarzyna Sochaczewska rozmawia z artystą tuż przed premierą filmu „Wiking”. Najnowsze dzieło Roberta Eggersa to gratka dla wielbicieli wcześniejszych filmów reżysera: „Lighthouse” i „The VVitch”. „Wiking” obsadę ma wyśmienitą: Alexandrer Skarsgård, Nicole Kidman, Ethan Hawke i… Björk w roli wieszczki!
Nick Wollage pracował przy wielu wyśmienitych produkcjach, oto wybrane tytuły: „Shrek”, „Gosford Park”, „Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły”, „Duma i uprzedzenie, „Harry Potter i Czara Ognia”, „Ludzkie dzieci”, „Pokuta”, „Kung Fu Panda”, „Jak wytresować smoka”, „Megamocny”, „Jane Eyre”, „Thor”, „Wstyd”, „Wakacje Mikołajka”, „Kingsman: Tajne służby” i „Kingsman: Złoty krąg”, „Wonder Woman”, „Nić widmo”, „Aquaman”, „Życie przed sobą” czy serial BBC „Sherlock”. Nick Wollage współpracuje z Festiwalem Muzyki Filmowej w Krakowie.


O filmie opowiada Małgorzata Borychowska, Kino Świat.

posłuchaj Szalony świat Louisa Waina


O filmie „Gdzie jest Anne Frank” opowiada Jakub Gutek.

posłuchaj Gdzie jest Anne Frank


O filmie opowiada dziś w programie Iza Wierzbińska z Best Film.

posłuchaj Bigger Than Us


 

O filmie opowiada Marcin Pieńkowski, dyrektor artystyczny Nowych Horyzontów.

posłuchaj Memoria


Krytyczka Adriana Prodeus oraz Jacek Szczerba krytyk filmowy Gazety Wyborczej – moi dzisiejsi goście w programie Kino w roli głównej.

posłuchaj Adriana Prodeus podsumowuje Oscary

posłuchaj Jacek Szczerba podsumowuje Oscary


Magda Juszczyk w programie Kino w roli głównej, nazajutrz po wybuchu wojny w Ukrainie, spytała wybitną twórczynię światowego kina, dlaczego arcydzieła rosyjskiej czy też radzieckiej kinematografii, przejmujące filmy o antywojennym wydźwięku nie mają, jak się okazuje, wpływu na bieg zdarzeń i agresję, jaką z przerażeniem obserwujemy na Wschodzie Europy. Czy obserwowana obecnie eliminacja przekazu telewizyjnego płynącego z Rosji jest sensownym działaniem? Jak na te zagadnienia patrzy reżyserka, scenarzystka, obserwatorka i kreatorka życia publicznego?

posłuchaj Rozmowa Magdy Juszczyk z Agnieszką Holland

Ma 29 lat, jest absolwentem Warszawskiej Szkoły Filmowej i stoi na progu wielkiej przygody, a prawdopodobnie też imponującej kariery. Tadeusz Łysiak, autor krótkometrażowego filmu „Sukienka” nominowanego w tym roku do Oscara, będzie dziś gościem programu Kino w roli głównej. Magda Juszczyk zaprasza na rozmowę i uprzedza, że ten artysta, oprócz mądrego podejścia do swojego sukcesu, zdradza też nieprzeciętnie dużo uroku. Bądźcie z nami po 13! Pojawią się również m.in. interesujące detale z życia przed oscarową galą.


Magda Juszczyk rozmawiała z Julią Wyszyńską (aktorką znaną z ról granych w Teatrze Powszechnym oraz w kinie – za rolę w „Klątwie” spotkały ją reperkusje w telewizji publicznej, pamiętamy ją też z filmów oraz seriali).

Artystka postanowiła spróbować reżyserii i w swoim spektaklu, granym w Komunie Warszawa 4. i 5.02. dotknie wielu interesujących kwestii, aktualnych we współczesnym życiu społecznym. Motywy wynikające z psychologii znajdziemy w przedstawieniu zatytułowanym „Fizyka kwantowa. Czyli rozmowy nigdy nieprzeprowadzone”.

Posłuchajcie:

posłuchaj Rozmowa z Julią Wyszyńską

Opis przedstawienia

                                             fot. Marek Zimakiewicz


 

W Teatrze Powszechnym do niedzieli oglądać można spektakl Krystiana Lupy „Capri – wyspa uciekinierów”. W RMF Classic gościliśmy Ewę Skibińską, która z mistrzem pracuje na scenie od lat (wcześniej zrealizowali razem m.in.: „Kuszenie cichej Weroniki”, „Poczekalnię 0.”, „Wycinkę”, „Proces”). Magda Juszczyk rozmawiała z aktorką o procesie twórczym spektaklu, który premierę miał w 2019 r., refleksjach i poczuciu wspólnoty, jakie praca u Lupy wywołuje w aktorach.

Słuchajcie o 13 programu „Kino w roli głównej”, będą zaproszenia na spektakl, w którym znajdziecie nawiązanie do filmu Jeana-Luca Godarda z 1963 r. „Pogarda”. A więcej o związku tego obrazu ze spektaklem „Capri – wyspa uciekinierów” – w rozmowie z Ewą Skibińską.

posłuchaj Ewa Skibińska o "Capri" i Krystianie Lupie

Tydzień Filmu Niemieckiego

posłuchaj Mówi Michał Tomiczek
 

Opowiada Urszula Śniegowska, dyrektorka artystyczna American Film Festival, na którym film „C’mon C’mon” był prezentowany.

posłuchaj C’mon C’mon

Nagrodzony Złotą Palmą w Cannes "Titane", film Julii Ducournau (Mięso, NH. 17) zaczyna się od emocjonalnej eksplozji, po której napięcie nieustannie rośnie – aż do ostatniej sekundy tej zdumiewającej, atakującej wszystkie zmysły historii.

Posłuchajcie rozmowy Magdy Juszczyk z Marcinem Pieńkowskim, dyrektorem artystycznym Nowych Horyzontów.

posłuchaj Rozmowa o "Titane" z Marcinem Pieńkowskim


Titane rozsadza ekran: demolując granice gatunków, włamując się do męskich filmowych fantazji, przebijając balon naszych oczekiwań. Alexia (Agathe Rousselle), posiadaczka tytanowych płytek, złych wspomnień i niezwykle ponętnego ciała, które nie ulega korozji, nie pozwala się lubić i nie daje się nie kochać. Jej życie jest jak rajd Paryż-Dakar: rozpaczliwie walczysz o przetrwanie i nigdy nie wiesz, co będzie za zakrętem. Może baśń? Może horror? Melodramat? Feministyczna przypowieść o wewnętrznej przemianie? Choć wydaje się to niemożliwe, w Titane spotyka się wyobraźnia Davida Cronenberga, Luca Bessona i Claire Denis. Ducournau bezbłędnie łączy pozornie odległe światy i stylistyki.

*UWAGA: film wyłącznie dla widzów dorosłych.


posłuchaj Sylwestra Chęcińskiego wspomina aktorka Anna Dymna.

posłuchaj Jacek Szczerba opowiada o reżyserze i jego kinie.


Przegląd Mistrzowie Kina Hiszpańskiego| Obras Maestras odbywa się po raz 4. Zaprezentowane zostaną w tym roku arcydzieła hiszpańskiej kinematografii. Przegląd potrwa od 9 do 19 grudnia w Warszawie, Krakowie i online na platformie ninateka.pl. Osią tematyczną programu będzie hiszpańskie kino noir lat 40.-70. XX wieku. Tegoroczny przegląd zbiega się z 100. rocznicą urodzin Luisa Garcíi Berlangi, mistrza groteski i jednego z najwybitniejszych hiszpańskich reżyserów wszech czasów. Ambitne filmy kręcone w trudnych czasach dyktatury Franco w Hiszpanii i na emigracji zaskakują aktualnością oraz śmiałością podejmowanych tematów.
W programie m.in. „Nakarmić kruki” Carlosa Saury i „Dziennik panny służącej” Buñuela.

9-12 grudnia, Warszawa Kino Iluzjon
13-17 grudnia, Kraków Kino Pod Baranami
15-19 grudnia, online, Ninateka

W programie „Kino w roli głównej” Magda Juszczyk gości Kingę Kowalską, współorganizatorkę przeglądu Mistrzowie Kina Hiszpańskiego.

posłuchaj Mistrzowie Kina Hiszpańskiego



Uwolniony z łagru reżyser Oleg Sentsov ukończył swój trzeci film „Nosorożec”, który 10.12. wchodzi do kin w Polsce. Prezentowany był na 37. Warszawskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym, a światową premierę miał we wrześniu tego roku w Wenecji w sekcji Orizzonti.
Ukraina, lata 90. XX wieku. Młody człowiek nazywany "Nosorożcem" zaczyna karierę jako drobny złodziejaszek i szybko wspina się w hierarchii przestępczej. Jego dewiza to siła i przemoc. Nie ma nic do stracenia. Tylko z czym tak naprawdę próbuje się zmierzyć? Historia człowieka, który dźwiga wewnętrzne brzemię. Czy w końcu znajdzie szansę na odkupienie?
W programie „Kino w roli głównej” Dariusz Jabłoński, który walczył o uwolnienie Olega Sentsova z rosyjskiego więzienia, przedstawia historię filmowca, o filmie opowiada też sam reżyser, który odwiedził Warszawę w październiku 2021 r.

posłuchaj Nosorożec


Zwiastun filmu:


W piątek 10.12. do kin wchodzi film Konrada Aksinowicza „Powrót do tamtych dni”. Dedykowany pamięci ojca reżysera film jest opowieścią o rodzinie, która mierzy się z problemem alkoholowym. Początkowo pełna humoru opowieść przeradza się w przejmujący dramat. Akcja filmu toczy się w latach 90., a odwzorowanie tamtej rzeczywistości stanowi spory ekranowy walor. To historia chłopaka, który mieszka z matką, ojciec i mąż wyruszył do Stanów Zjednoczonych, by zarabiać pieniądze. Nagły powrót rodzica nie zwiastuje dramatu, rozegra się on stopniowo. Dzieciństwo Tomka przerodzi się w koszmar w wyniku uzależnienia taty od alkoholu. W roli głównej Maciej Stuhr, który zagrał przełomową w swoim filmowym dorobku rolę. Partnerują mu: Teodor Koziar w roli syna i Weronika Książkiewicz w roli żony. Aktorów grających role rodziców gości Magda Juszczyk w programie „Kino w roli głównej”.

posłuchaj Powrót do tamtych dni


Zwiastun filmu:


7 grudnia poznaliśmy nominowanych do Paszportów Polityki 2021. Oto oni:


Film: Łukasz Grzegorzek, Łukasz Ronduda, Aleksandra Terpińska
Teatr: Iga Gańczarczyk, Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima, Dominik Strycharski
Literatura: Łukasz Barys, Elżbieta Łapczyńska, Grzegorz Uzdański
Sztuki wizualne: Archiwum Protestów Publicznych, Jana Shostak, Mikołaj Sobczak
Muzyka poważna: Piotr Alexewicz, Teoniki Rożynek, Rafał Ryterski
Muzyka popularna: Ralph Kaminski, Paweł Szamburski, Ifi Ude
Kultura cyfrowa: Marcin Borkowski, Tomasz Konrad Ostafin, Anshar Studios

W RMF Classic zauważaliśmy osiągnięcia tych artystów, zwłaszcza w sferze kina. Magda Juszczyk z kilkorgiem nominowanych rozmawiała w programie „Kino w roli głównej”.

Aleksandra Terpińska - nagranie zrealizowane podczas 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, na którym reżyserka otrzymała nagrodę m.in. w kategorii: debiut reżyserski lub drugi film. W rozmowie o filmie „Inni ludzie” zrealizowanym na podstawie książki Doroty Masłowskiej przywoływana jest wcześniejsza ekranizacja prozy autorki, film Xawerego Żuławskiego „Wojna polsko-ruska”. Terpińska opowie o próbach pozyskania obsady filmu w środowisku hiphopowym, przywoła też doświadczenia aktora Sebastiana Fabijańskiego jako rapera. Autorka nagradzanych „Najpiękniejszych fajerwerków ever” była asystentką Wojciecha Smarzowskiego przy realizacji „Kleru”, „Wołynia” i „Pod Mocnym Aniołem”, postać reżysera pojawi się również w rozmowie.

posłuchaj Aleksandra Terpińska


Łukasz Grzegorzek, o którym „Polityka” pisze:
Reżyser samouk, scenarzysta, montażysta, były tenisista, absolwent Wydziału Prawa i Administracji UW. Pochodzi z Nysy (rocznik 1980). W wieku 18 lat zrezygnował z zawodowego uprawiania sportu. Robił zwiastuny telewizyjne, spoty ramówkowe, teledyski, równocześnie zbierał doświadczenie jako prawnik zatrudniony w firmie deweloperskiej. W debiut fabularny „Kamper” (2016 r.) o kryzysie małżeńskim trzydziestolatków zainwestował z żoną Natalią, producentką filmową, wszystkie wspólne oszczędności, a spora część zdjęć została nakręcona w ich mieszkaniu na Mokotowie. Kolejna fabuła „Córka trenera” (2018 r.) o buncie nastolatki wyrywającej się spod kurateli zaborczego ojca zawierała wyraźne ślady biografii reżysera i spotkała się z ciepłym przyjęciem widzów i krytyki. „Moje wspaniałe życie”, trzeci pełnometrażowy, w pełni autorski film Grzegorzka otrzymał nagrodę za najlepszą reżyserię na festiwalu w Gdyni oraz nagrody dla Najlepszej aktorki (Agata Buzek) i aktora (Jacek Braciak) na tegorocznym Off Camera.
W RMF Classic był gościem Magdy Juszczyk w programie „Kino w roli głównej” w związku z premierą filmu „Moje wspaniałe życie”.

posłuchaj Łukasz Grzegorzek



Łukasz Ronduda, o którym w „Polityce” czytamy:
Reżyser, kurator warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej, scenarzysta, wykładowca akademicki m.in. na prestiżowym Princetown University oraz słynnym Columbia University w Nowym Jorku. Autor książek „Strategie subwersywne w sztukach medialnych” oraz „Sztuka polska lat 70. Awangarda”, a także (wraz z Barbarą Piwowarską) „Polska Nowa Fala. Historia zjawiska, którego nie było”. Urodził się w 1976 r. W dorobku ma jeszcze ponad 200 artykułów naukowych w czasopismach polskich i zagranicznych, a także liczne wystawy, przygotowywane w roli kuratora w muzeach krajowych oraz – między innymi – w londyńskim Tate Modern. Reżyserii uczył się w Szkole Mistrzowskiej Andrzeja Wajdy. W kinie stworzył wyjątkowy sposób ukazywania rzeczywistości poprzez biografie artystów, którzy zacierają granice między happeningiem, medialnym wizerunkiem i otaczającym ich światem – jak Oskar Dawicki, artysta multimedialny, fotografik, autor instalacji obiektów, któremu Ronduda poświęcił filmowy debiut „Performer” (nakręcony z Maciejem Sobieszczańskim i operatorem Łukaszem Guttem w 2015 r.). Na Berlinale został uhonorowany nagrodą „Think: The Award”. W 2017 r. powstało „Serce miłości” o destrukcyjnej rywalizacji Wojciecha Bąkowskiego i Zuzanny Bartoszek. Kolejny projekt Rondudy i Gutta, „Wszystkie nasze strachy”, o artyście Danielu Rycharskim, katoliku i geju (laureacie Paszportu POLITYKI), wygrał festiwal w Gdyni, zdobywając oprócz Złotych Lwów m.in. nagrodę za najlepsze zdjęcia i nagrodę dziennikarzy.

Z Łukaszem Rondudą Magda Juszczyk rozmawiała podczas premiery filmu „Wszystkie nasze strachy”.

posłuchaj Łukasz Ronduda




Teoniki Rożynek zaistniała w programie „Kino w roli głównej” jako kompozytorka muzyki filmowej po sukcesach na 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, na którym otrzymała nagrodę za muzykę do filmu „Prime Time” Jakuba Piątka. Magdzie Juszczyk artystka opowiada o współpracy z reżyserem oraz o realizowaniu własnych wizji.

posłuchaj Teoniki Rożynek


Teoniki Rożynek przedstawiają dziennikarze tygodnika „Polityka”:
Mieszka w Warszawie, ale pochodzi z Krakowa, gdzie urodziła się w 1991 r. W wieku 4 lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach. Kompozycję studiowała na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym u Krzysztofa Baculewskiego. Uczestniczyła też w kursach kompozytorskich w Radziejowicach, Letnich Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt i przy Donaueschinger Musiktage. Gra – jak pisze na swojej stronie internetowej – „na skrzypcach, elektronikaliach i odpadach”. Jej utwory wykonywane były m.in. na Warszawskiej Jesieni, wrocławskim festiwalu Musica Electronica Nova, krakowskich Sacrum Profanum i Unsound, a także w Kolonii czy Ostrawie. Jest autorką muzyki filmowej m.in. do „Wieża. Jasny dzień” Jagody Szelc (wyróżnionego Paszportem POLITYKI) czy „Prime Time” (nagroda za muzykę na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Gdyni), a także muzyki teatralnej, m.in. do „Hymnu do miłości” Marty Górnickiej (nagroda na 10. Festiwalu Boska Komedia za najlepszą muzykę), do spektakli telewizyjnych, np. „Słabi” w reżyserii Arka Biedrzyckiego (nagroda za muzykę na Teatroteka Fest 2019). Bierze udział w różnego rodzaju działaniach kolektywnych. Współzałożycielka grupy kompozytorskiej gen~.rate z Aleksandrą Kacą, Żanetą Rydzewską i Rafałem Ryterskim, z którymi wspólnie organizowała koncerty.

Gościem Magdy Juszczyk w programie Kino w roli głównej w RMF Classic jest scenarzysta Adam Cioczek, członek Gildii Scenarzystów Polskich. Rozmowa o akcji „Scenarzysta nie jest duchem”. Chodzi w niej o sprawiedliwość i moralne praktyki w branży filmowej.

posłuchaj Scenarzysta nie jest duchem


Podczas majowej odsłony 14. Festiwalu Muzyki Filmowej rozmawiamy z jego gośćmi. Atanas Valkov, kompozytor muzyki filmowej i producent muzyczny, multiinstrumentalista, muzyk z rozmaitymi doświadczeniami opowiada o kreatywności, o pracy twórczej w czasie pandemii, o koncercie zaplanowanym na FMF w sierpniu oraz o licznych planach artystycznych. Jednym z wątków rozmowy Magdy Juszczyk jest współpraca z filmowcami. Valkov tworzył muzykę m.in. do seriali „Bodo”, „Belfer” i „Król” oraz do krótkometrażowego filmu „Noamia” Antonia Galdameza. Przy serialu „Król” współpracował z Janem P. Matuszyńskim (nie po raz pierwszy), a muzyka z tej produkcji nominowana została do Fryderyka i do tytułu Polskiej Ścieżki Dźwiękowej Roku FMF. Tej jesieni poznamy owoce pracy Atanasa Valkova nad soundtrackiem do gry „Vampire: The Masquerade Blood Hunt”. Jesienią także artysta wybierze się w podróż na Bałkany, gdzie realizować będzie swój nowy elektroniczno-etniczny projekt „MASVOBODA”. Z tej podróży powstanie film dokumentalny ukazujący autentyczną muzykę ludową regionu.

Posłuchajcie rozmowy Magdy Juszczyk z Atanasem Valkovem

posłuchaj Rozmowa Magdy Juszczyk z Atanasem Valkovem

 

OSCARY 2021

Relacje Lidii Krawczuk:

posłuchaj Ameryka podsumowuje Oscary 2021 Lidia Krawczuk

posłuchaj Lidia Krawczuk podsumowuje Oscary 2021

posłuchaj Oscary 2021 Lidia Krawczuk cz.1

posłuchaj Oscary 2021 Lidia Krawczuk cz.2

posłuchaj Oscary 2021 Lidia Krawczuk cz.3

Agnieszka Holland o filmie „Na rauszu” – najlepszy film międzynarodowy

posłuchaj Agnieszka Holland o filmie „Na rauszu” – najlepszy film międzynarodowy

Agnieszka Holland podsumowuje Oscary 2021

posłuchaj Agnieszka Holland podsumowuje Oscary 2021

Dorota Roqueplo o Oscarze za kostiumy – „Ma Rainey: Matka bluesa”

posłuchaj Dorota Roqueplo o Oscarze za kostiumy – „Ma Rainey: Matka bluesa”

Iza Wierzbińska z Best Film o Oscarze dla najlepszej aktorki drugoplanowej Yuh-Jung Youn za rolę w filmie „Minari”

posłuchaj Iza Wierzbińska o Oscarze dla Yuh-Jung Youn za rolę w filmie „Minari”

Filmowcy, krytycy i obserwatorzy świata filmu podsumowują w RMF Classic Oscary 2021 – wielogłos

posłuchaj Oscary 2021 Podsumowanie

 

 

 

 

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic