To pierwsza premiera nowego sezonu w gmachu przy ulicy Lubicz. - To wyjątkowo ważny tytuł, szczególnie jeśli chodzi o muzykę. (…) Ale również tematyka dotyka (…) naszej współczesnej kultury, która nie przez wszystkich traktowana jest poważnie – powiedział dyrektor Opery Krakowskiej Piotr Sułkowski. Jego zdaniem to również ważna pozycja dla artystów opery, ponieważ jest niezwykle wymagająca pod względem wykonawczym.
- Połączenie kultury wysokiej z popularną to przepis na katastrofę. To połączenie może być ryzykowne (…). Chciałem pokazać, że sztuka polega na umiejętności łącznia, że możemy się cieszyć łączyć tragedię z komedią, sztuką wysoką i niską – zapowiedział reżyser Ido Ricklin.
Kierownik muzyczny Jose Maria Florencio określił „Ariadnę na Naxos” Richarda Straussa „dziełem przewyższającym dzieła sztuki, które powstały przed nią i po niej”. Jak zaznaczył, partytura w tej sztuce jest trudna dla każdego muzyka i dlatego jest wyzwaniem. Zdaniem Florencio publiczność w tym „doskonałym spektaklu” zachwyci się nie tylko muzyką, ale i „przeogromem szczegółów” na scenie i podczas gry artystów.
Fabuła spektaklu składa się z Prologu oraz Opery właściwej.
Prolog pokazuje przygotowania do wieczoru artystycznego w rezydencji zamożnego mecenasa sztuki, który dla swoich gości zamówił dwa spektakle: poważną operę o mitologicznej Ariadnie oraz operę komiczną z udziałem trupy wędrownych aktorów. Z powodu ograniczeń czasowych mecenas nakazuje wystawić oba utwory jednocześnie. Artyści, początkowo oburzeni, muszą pójść na kompromis i odnaleźć się w nowej, absurdalnej dla nich sytuacji.
Druga część przenosi melomanów na mityczną wyspę Naxos, gdzie tytułowa Ariadna rozpacza po rozstaniu z Tezeuszem. Pogrążoną w rozpaczy córkę króla Krety próbuje pocieszyć trupa komediantów oraz sam boski Bachus.
Nad spektaklem w ramach kooperacji trzech teatrów operowych – w Krakowie, Tel Awiwie i Dortmundzie - działała rzesza artystów i specjalistów. Przygotowali oni m.in. pięć tirów elementów scenograficznych, kostiumy z wykorzystaniem druku 3D oraz mechanizm umożliwiający wzniesienie artysty na wysokość 8 m nad sceną.
W obsadzie spektaklu są m.in. Hedwiga Ritter, Natalia Rubiś (Primadonna/Ariadna), Rafał Bartmiński, Tomasz Kuk (Tenor/Bachus), Katarzyna Drelich, Hila Fahima (Zerbinetta).
