Amerykańskie cztery pory roku Glassa w wykonaniu Jakuba Jakowicza

Skrzypek Jakub Jakowicz, laureat „Paszportu Polityki”, a zarazem syn Krzysztofa Jakowicza, wystąpi w piątek w szczecińskiej Filharmonii w pierwszej odsłonie cyklu SoundLab. Wykona dzieło niezwykłe - Koncert skrzypcowy nr 2 Amerykańskie cztery pory roku na skrzypce, orkiestrę smyczkową i syntezator (2009) Philipa Glassa, kompozytora znanego ze ścieżek dźwiękowych do filmów takich jak „Godziny” czy „Truman Show”.

Amerykańskie cztery pory roku Glassa w wykonaniu Jakuba Jakowicza
fot.Filharmonia Szczecin

Utwór, w którym usłyszymy Jakowicza, Koncert skrzypcowy nr 2 - Amerykańskie Cztery Pory Roku, powstał specjalnie dla amerykańskiego wirtuoza skrzypiec i wieloletniego przyjaciela - Roberta McDuffiego. Pierwotnie utwór miał stanowić niejako uzupełnienie popisowych wykonań „Czterech pór roku” Vivaldiego. Ostatecznie drugi koncert skrzypcowy zyskał charakter dzieła niezależnego, cenionego zarówno przez krytyków jak i fanów autora, a sam McDuffy dotychczas wykonał go ponad siedemdziesiąt razy.

Jakub Jakowicz grę na skrzypcach studiował u swojego ojca Krzysztofa Jakowicza w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Zadebiutował w 2001 roku z Filharmonikami Monachijskimi pod batutą Pinchasa Steinberga, wykonując I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego. Występował z wieloma renomowanymi orkiestrami.

Jako kameralista tworzy duet z pianistą Bartoszem Bednarczykiem od 2000 roku - wspólnie nagrali płyty „Subito” (Polskie Radio), „Beethoven Violin Sonatas” (Subito Records), oraz krążek z „Partitą” Witolda Lutosławskiego (CD Accord).

Od 2006 roku jest członkiem Zehetmair Quartett. Jest laureatem nagród, m.in. „Paszportu Polityki” za rok 2003 oraz „Orfeusza” na Festiwalu „Warszawska Jesień” w 2007 roku. Uczy gry skrzypcowej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie od 2004 roku.

W tym samym koncercie usłyszymy utwory Eugeniusza Rudnika „Martwa natura z ptakiem, zegarem, strzelcem i panną (1997) oraz Kazimierza Serockiego - Pianophonie na fortepian, elektroniczne przetworzenie dźwięku i orkiestrę (1978).


LAB 1: El-symphony
16 października 2015 r., godz. 19.00

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
Adam Kośmieja – fortepian
Kamil Kęska – elektronika
Kuba Jakowicz – skrzypce
Szymon Bywalec – dyrygent
Patryk "NASA" Brodniewicz – live video

W programie:
Eugeniusz Rudnik – „Martwa natura z ptakiem, zegarem, strzelcem i panną” (1997)
Kazimierz Serocki – „Pianophonie” na fortepian, elektroniczne przetworzenie dźwięku i orkiestrę (1978)
Philip Glass – Koncert skrzypcowy nr 2 „Amerykańskie cztery pory roku” na skrzypce, orkiestrę smyczkową i syntezator (2009)




LAB 0: El-prologue – pokaz filmu dokumentalnego „15 Corners of the World”
15 października 2015 r., godz. 19.00

Zuzanna Solakiewicz – reżyseria
Produkcja: 2014, Polska, Niemcy

Film jest wizją muzyki tworzonej przez Eugeniusza Rudnika, który zrewolucjonizował pojęcie o samej muzyce za pomocą pary nożyczek i taśmy magnetycznej. W ramach legendarnego Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, ujawnił ukryte wartości dźwięków szorstkich i odrzuconych na długo przed erą didżejów.

W erze muzyki elektronicznej tworzonej w warsztacie przypominającym laboratorium naukowe skomponował muzykę o silnym przekazie emocjonalnym i wartości estetycznej. Film w roku 2014 zdobył liczne nagrody i wyróżnienia na międzynarodowych festiwalach filmowych, m.in w Locarno, Paryżu, Belgradzie, Bratysławie i Wrocławiu.



SoundLab - Filharmoniczne Laboratorium Muzyki Elektronicznej


Dziewięć miesięcy, dziewięć niepowtarzalnych koncertów i jedna nadzwyczajna projekcja filmowa. Od października do czerwca unikatowe wnętrza Filharmonii w Szczecinie staną się areną wyjątkowych wydarzeń pod wspólną nazwą SoundLab.

Idea cyklu polega na sugestywnej synergii formy i funkcji, tradycji i nowoczesności, muzyki i architektury: biała bryła budynku Filharmonii w Szczecinie posłuży jako miejsce wzajemnego przenikania się dźwięku i kształtu. Muzyczno-architektoniczne przedsięwzięcie, jakim jest SoundLab, pozwoli na prezentację rozmaitych propozycji, które rzucą nowe światło na wydawałoby się już znane aspekty muzyki oraz przybliżą zarówno nietuzinkowe postacie twórców, jak i fascynujące korelacje między dźwiękiem a przestrzenią, w której ów dźwięk rozbrzmiewa. Warto więc wytężyć wzrok, nadstawić uszu i wziąć udział w ekscytujących eksperymentach przeprowadzanych w dźwiękowym laboratorium Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie.

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic