Festiwal zainauguruje premiera opery TITON ET L’AURORE Jeana-Josepha de Mondonville’a w reżyserii Natalii Babińskiej, pod kierownictwem muzycznym Krzysztofa Garstki. Podczas trzech zaplanowanych przedstawień Artyści Polskiej Opery Królewskiej będą snuć muzyczną opowieść o godnej podziwu niezłomności i konsekwencji. Następnie w sobotę 11 października zabrzmią pełne słodyczy kantaty z cyklu LES QUATRE SAISONS Josepha Bodina de Boismortiera w interpretacji Olgi Pasiecznik, Adama Dobka i Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona. Dla miłośników klawesynowej wirtuozerii przygotowaliśmy koncert GALANTERIES FRANÇAISES. Recital jednego z najbardziej utalentowanych klawesynistów młodego pokolenia – Macieja Skrzeczkowskiego odbędzie się w Pałacu na Wyspie 12 października. Festiwal zwieńczy uroczysty KONCERT FINAŁOWY, podczas którego zabrzmią dzieła najsłynniejszych mistrzów czasów panowania Króla Słońce – jeden z wielkich motetów Richarda Delalande’a Super flumina Babylonis, Suite en trio e minore Marina Marais oraz pełne światła i triumfu Te Deum Marca Antoine’a Charpentiera.
Patronem Honorowym Festiwalu jest Instytut Francuski w Polsce.
JEAN-JOSEPH CASSANÉA DE MONDONVILLE
TITON ET L’AURORE
PREMIERA – 4 października 2025, godzina 19.00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Kolejne spektakle: 5 i 7 października 2025 r., godz. 19.00
Mityczna opowieść o pasterzu Tytonie zakochanym ze wzajemnością w bogini poranka stała się przyczynkiem do wykreowania zachwycających muzycznych obrazów. Zarówno recytatywy i arie, jak i pełne koloru ustępy instrumentalne doskonale realizują powierzone im zadania, sugestywnie oddzielając dzień od nocy, oddając zmienne nastroje i różnorakie charaktery bohaterów.
W inscenizacji reżyserowanej przez Natalię Babińską Tyton przyjmuje postać młodego błyskotliwego astronoma, który jest uosobieniem rozumu. Jego muza i ukochana – Aurora – niczym Iskra Boża wskazuje mu właściwą drogę naukowych poszukiwań i moralnych wyborów, wspierając w dążeniu do dokonania odkrycia zmieniającego bieg historii świata. Na drodze do ich szczęścia staje nienawidzący wolności Eol oraz zakłamana manipulatorka Pales. Tylko niezłomna konsekwencja i niegasnąca wiara w sens obranej drogi mogą przeprowadzić kochanków przez nikczemne próby zniewolenia ich ciał i umysłów, a ludzkość poprowadzić ku nowej nadziei.
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
REŻYSERIA NATALIA BABIŃSKA
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY ALEKSANDRA REDA
CHOREOGRAFIA JACEK PRZYBYŁOWICZ
REŻYSERIA ŚWIATEŁ MACIEJ IGIELSKI
PROJEKCJE ZUZANNA GRZEGOROWSKA
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO KAROL KNAPIŃSKI
KONSULTACJE JĘZYKOWE GERARD EDERY
ASYSTENCI REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENTKI TATIANA HEMPEL-GIERLACH, WANDA KARPIŃSKA
OBSADA
TITON BARTOSZ GORZKOWSKI / ALEKSANDER REWIŃSKI
L’AURORE MARTA BOBERSKA / JULIA PLIŚ
PROMÉTHÉE / EOLE PAWEŁ MICHALCZUK / JĘDRZEJ SUSKA
PALÉS MARTA BRZEZIŃSKA-SZMAJ / OLGA PASIECZNIK
L’AMOUR / UNE NYMPHE IWONA LUBOWICZ / JOANNA SOJKA
TANCERZE JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ, VOVA MAKOVSKYI, VOLODYMYR RYGA, IZABELA ZAWADZKA
ASYSTENT PIOTR KĘDZIORA
MÓZG ANDRZEJ KLEPACKI
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT KRZYSZTOF GARSTKA
POZOSTAŁE WYDARZENIA FESTIWALOWE
JOSEPH BODIN DE BOISMORTIER
LES QUATRE SAISONS
11 października 2025, godz. 19.00
Pałac na Wyspie w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Część pierwsza cyklu kantat Les quatre saisons zatytułowana Wiosna (Le Printemps) – to hołd złożony rodzimej tradycji rozmiłowanej w tańcu i ornamentach. W pełnych słodyczy ariach usłyszeć można ptasie trele, taneczne rytmy czy burdonowe nuty basowe, które podkreślają pasterski charakter kompozycji. Jest to apoteoza budzącej się do życia przyrody, a wraz z nią – miłości. W kolejnych częściach cyklu równie chętnie co ze stylu francuskiego, kompozytor czerpie z dokonań włoskich mistrzów, dowodząc swojej nieprzeciętnej inwencji melodycznej i wyczucia harmonicznego. Po pełnym zadumy pracowitym Lecie (L’Été) nadchodzi radosna, zachęcająca do hulanek Jesień (L’Automne) i w końcu najbardziej rozbudowana pod względem dramaturgicznym i brzmieniowym Zima (L’Hyver).
PROGRAM
Joseph Bodin de Boismortier
Les quatre saisons op. 5
Le printemps
I. Les fougueux aquilons ont fait place au Zéphyr
II. Venez sous ces feuillages
III. J’entends des concerts d’allégresse
IV. L’amour ordonne la fête
V. Règne, amour, fais voler tes armes
VI. Le retour de la jeune Flore
VII. Les grâces, les jeux innocents
Sonata IV op. 50
I. Andante
II. Allegro
L’été
I. L’ardente canicule a tari nos fontaines
II. Ô toi qui réponds l’abondance
III. Mais quelle est mon erreur
IV. Moissonnez ces fertiles plaines
V. Cependant, le soleil termine sa carrière
VI. Ô nuit, cache aux yeux indiscrets
L’automne
I. Où suis-je
II. Chantons, dansons, et qu’on nous verse à boire
III. Mais profitant des beaux jours de l’automne
IV. Coule dans nos veines
V. Quel est donc de mes sens l’aveuglement extrême
VI. En vain la plus fière beauté
VII. C’en est fait, à Bacchus, je cède la victoire
L’hyver
I. Charmants zéphyrs, brilliante Flore
II. L’hiver porte partout ses funestes ravages
III. Les vents brisent leurs chaînes
IV. Le ciel, pour nous livrer la guerre
V. Souverain maître du tonnerre
VI. Mais au milieu de tant d’alarmes
VII. Quelle aimable fête
VIII. J’aperçois la muse tragique
IX. En vain Borée armé de frimas et de glace
WYKONAWCY
OLGA PASIECZNIK – SOPRAN
ADAM DOBEK – BARYTON
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, PROWADZENIE
GALANTERIES FRANÇAISES / RECITAL KLAWESYNOWY MACIEJA SKRZECZKOWSKIEGO
12 października 2025, godz. 19.00
Pałac na Wyspie w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Trudno wyobrazić sobie muzykę francuską II połowy XVII i pierwszych dekad XVIII wieku bez klawesynu. Ten niezwykły instrument – symbol elegancji i wyrafinowania – cieszył się szczególnym uznaniem na dworze królewskim i wśród arystokracji. Kompozytorzy prześcigali się w wyszukanych ornamentacjach, innowacjach technicznych oraz wysublimowanych układach melodycznych i harmonicznych. Tajniki francuskiego stylu odkryje przed publicznością jeden z najbardziej utalentowanych klawesynistów młodego pokolenia – wielokrotnie nagradzany Maciej Skrzeczkowski.
PROGRAM
Louis Couperin (1626–1661) – Suita d-moll
Prélude (1)
Courante I (43) & II (42)
Sarabande (51)
Volte (53)
La Pastourelle (54)
Canaries (52)
Jacques Champion de Chambonnières (1601-1672) – Suita F-dur
Allemande
Courante
Sarabande
Chaconne
Brusque
Élisabeth Jacquet de La Guerre (1665-1729) – Suita a-moll
Prélude
Allemande
Courante I & II
Sarabande
Gigue
Chaconne
Gavotte
Menuet
— przerwa —
Jean-Philippe Rameau (1683-1764)
L’Agaçante
La Livri
La Dauphine
François Couperin (1668-1733) – Dix-neuvième Ordre (XIX) D-dur/d-moll
Les Calotins et les Calotines, ou La pièce à Tretous
Les Calotines
L’Ingénuë
L’Artiste
Les Culbutes Ixcxbxnxs
La Muse-Plantine
L’Enjouée
Jean-Baptiste Forqueray (1699-1782) – Suita G-dur
La Bouron
La Mandoline
La du Breüil. Louré
La Leclair
La Buisson. Chaconne
WYKONAWCA
MACIEJ SKRZECZKOWSKI KLAWESYN
TE DEUM / DELALANDE – MARAIS – CHARPENTIER | KONCERT FINAŁOWY FESTIWALU
18 października 2025, godzina 19.00
Sala Balowa, Zamek Królewski w Warszawie
15 kwietnia 1667 roku dwóch młodych chłopców wstąpiło do chóru kościoła Saint Germain l’Auxerrois w Paryżu. Czy mogli przewidzieć, że sztuka dźwięków pochłonie ich tak bardzo, że stanie się nie tylko ich profesją, ale także zapewni nieśmiertelność? Michel Richard Delalande oraz Marin Marais, bo o nich mowa, zajmują dziś istotne miejsce na kartach historii muzyki francuskiej – mistrzostwo osiągnęli w różnych jej obszarach. Delalande był utalentowanym organistą i klawesynistą oraz znakomitym kompozytorem. Pisał zarówno utwory sceniczne, jak i instrumentalne, jednak najjaśniejszym punktem jego dorobku jest ponad siedemdziesiąt wielkich motetów (tzw. grands motets).
Marin Marais zasłynął natomiast jako wirtuoz violi da gamba i to właśnie na ten instrument głównie komponował. Mistrzowskie opanowanie techniki gry pozwalało mu włączać do swoich dzieł coraz to nowe rozwiązania, a szczególna wrażliwość na brzmienie – układać czarujące melodie i harmonie. Obok utworów solowych pozostawił jedne z pierwszych francuskich kompozycji triowych.
Festiwal zwieńczy monumentalne dzieło Marca Antoine’a Charpentiera – Te Deum H. 146 . Nieprzypadkowo utrzymane jest ono w tonacji D-dur, kojarzącej się z radością, światłem i triumfem. Jego jasny i uroczysty charakter podkreśla rozbudowany aparat wykonawczy, różnicowany w poszczególnych częściach. Preludium otwierające dzieło jest bodaj najbardziej popularnym dziś motywem muzycznym pochodzącym z francuskiego baroku. Pełni rolę uroczystej fanfary podczas ważnych uroczystości, a ponieważ stanowi sygnał Europejskiej Unii Nadawców, otwiera każdy konkurs Eurowizji – niekiedy w bardzo śmiałych aranżacjach. Podczas naszego koncertu zabrzmi jednak w oryginalnej postaci możliwie najbardziej zbliżonej do tej, jaką mógł usłyszeć skąpany w przepychu, lecz znany z dobrego smaku, dwór Króla-Słońce.
PROGRAM
Michel Richard Delalande (1657-1726) – Super flumina Babylonis S. 13
Simphonie. Super flumina Babylonis
In salicibus / Quia illic interrogaverunt nos
Hymnum cantate nobis / Quomodo cantabimus / Cantate nobis hymnum / In terra aliena
Si oblitus fuero tui
Adhaerat lingua mea
Memor esto, Domine
Filia Babilonis misera
Marin Marais (1656-1728) – Suite en trio e minore
Prélude lentement
Fantaisie
Gavotte
Rondeau
Sarabande en rondeau
Menuet I
Sarabande
Menuet II
Caprice lentement
Passacaille
Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) – Te Deum H. 146
Prélude
Te Deum laudamus
Te aeternum Patrem / Pleni sunt caeli et terra
Te per orbem terrarum
Tu devicto mortis aculeo / Judex crederis
Te ergo quaesumus
Aeterna fac cum sanctis
Dignare Domine
Fiat misericordia tua
In te, Domine, speravi
WYKONAWCY
JULIA PLIŚ – SOPRAN
IWONA LUBOWICZ – SOPRAN
ANETA ŁUKASZEWICZ – ALT
ALEKSANDER REWIŃSKI – TENOR
PAWEŁ MICHALCZUK – BAS
CHÓR KAMERALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
RENATA SZCZYPIOR PRZYGOTOWANIE CHÓRU KAMERALNEGO
KRZYSZTOF GARSTKA POZYTYW/KLAWESYN, DYRYGENT
Bilety: www.kicket.com
Więcej informacji: https://operakrolewska.pl/cykle/iv-festiwal-barokowy-polskiej-opery-krolewskiej-muzyka-francuska/