Kolekcjonerzy zainteresują się z pewnością zaprojektowaną przez Zofię Stryjeńską figurą kuchcika okrętowego do wnętrz polskiego transatlantyku M.S. „Batory” powstałą ok. 1936 roku. Stryjeńska była jedną z artystek zatrudnionych do dekorowania wnętrza statku. Stworzyła m.in. słynne panneau dekoracyjne w salonie oraz cykl obrazów w sali bankietowej „Batorego”. Prezentowana w katalogu rzeźba wisiała pierwotnie w recepcji statku i została specjalnie zaprojektowana do jednego z narożników. Jest unikatowym obiektem, który zachował się z bogatego wystroju wnętrza transatlantyku.
Wśród rzeźb powstałych w dwudziestoleciu międzywojennym absolutnie wyjątkową jest "Portret Marii Walterskirchen" Augusta Zamoyskiego z lat 1921-23. Sam artysta wysoko cenił swe dzieło - rzeźba ta pojawia się w tle portretu Zamoyskiego namalowanego w latach dwudziestych przez jego przyjaciela Tytusa Czyżewskiego. Warto też zwrócić uwagę na pracę Jędrzeja Wowro, rzeźbiarza ludowego z beskidzkiej wioski, którego dzieła wzbogaciły zbiory wielu polskich muzeów oraz prywatnych kolekcji. Uważa się go za jednego z głównych twórców ludowych XX wieku. Jego rzeźby niezmiernie rzadko pojawiają się na rynku aukcyjnym, dlatego też „Chrystus frasobliwy” jest dziełem zasługującym na szczególną uwagę.
W ofercie znalazły się też trzy drewniane rzeźby powstałe w kręgu Szkoły Zakopiańskiej w latach 30. XX wieku. Od końca XIX wieku, aż do drugiej wojny światowej, uczelnia ta była jednym z najważniejszych ośrodków kształcących rzeźbiarzy, snycerzy i artystów rękodzielników tworzących w drewnie. Spośród prezentowanych prac wyróżnić należy rzeźbę Piotra Waligóry, rzeźbiarza który w 1931 roku ukończył Szkołę Zakopiańską w pracowni Romana Olszowskiego. Wśród wychowanków tego artysty był m.in. Antoni Kenar, wybitny twórca i pedagog, który po wojnie przekształcił tę szkołę w Państwowe Liceum Technik Plastycznych. Prezentowana na aukcji rzeźba to jedna z największych figur ze Szkoły Zakopiańskiej, jakie były oferowane na polskim rynku aukcyjnym.
Rzeźbę symboliczną końca XIX i początku XX w. reprezentują prace: Konstantego Laszczki. („Faun i nimfa”), Wacława Szymanowskiego („Król Olch”) oraz Bolesława Biegasa („Tęsknota”). Ewokują one swymi formami niespokojną atmosferę i wprowadzają nas w klimat sztuki Młodej Polski.
W ofercie rzeźby współczesnej szczególną uwagę zwraca praca światowej sławy artystki, Magdaleny Abakanowicz „Ikar” z 1999 roku. Figura wykonana z usztywnionego płótna pozwala oglądać się ze wszystkich stron, jednak tam gdzie widz oczekuje materialnego ciała, znajduje się pustka. Ta nieobecność rzeczywistej struktury jest charakterystyczna dla twórczości rzeźbiarki. Sama Abakanowicz mówi o swojej twórczości: „Między mną a materiałem, z którego tworzę, nie ma pośrednictwa narzędzia. Wybieram go rękami. Rękami kształtuję. Ręce przekazują mu moją energię. Tłumacząc zamysł na kształt, zawsze przekażą one coś, co wymyka się konceptualizacji. Ujawnią nieuświadomione.”
W katalogu znalazły się również prace Magdaleny Więcek („Lotna” z 1970 roku oraz „Porta” z 1991 roku), jednej z uczestniczek przełomowej Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale w 1955 roku i Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (w latach 1965 i 1967). Anna Maria Leśniewska pisała o twórczości Więcek: „Postawę artystyczną Magdaleny Więcek (…) najpełniej określa sformułowanie »rzeźba to życie« wielokrotnie przez nią przywoływane. Artystka stawiała znak równości pomiędzy twórczością a codzienną egzystencją. Utożsamienie życia i sztuki było znakiem pokolenia, do którego należała. Artyści traktowali ten tryb funkcjonowania jak naturalny sposób bycia. Więcek wierzyła w uzdrawiającą moc pracy twórczej zdolnej nadać istnieniu głębszy sens (...).”
Innym wartym wyróżnienia twórcą jest Krzysztof M. Bednarski. Prezentowana w katalogu rzeźba „Moby Dick - maska (hommage à Constantin Brâncuși)” z 1992 roku jest jego najbardziej znaną realizacją, swoistą ikoną sztuki rzeźbiarskiej ostatnich dwóch dekad XX wieku w Polsce. Pośród pozostałych prac rzeźbiarzy współczesnych wymienić należy także dzieła Barbary Falender, Władysława Hasiora, Adama Myjaka, Tadeusza Łodziany, Sylwestra Ambroziaka, Bożenny Biskupskiej, Zofii Wolskiej i wielu innych.
Aukcja Rzeźby odbędzie się 3 kwietnia o g. 19 w siedzibie domu aukcyjnego DESA Unicum, ul. Marszałkowska 34-50. Wystawę aukcyjną można oglądać w Galerii Marszałkowska od poniedziałku do piątku w godzinach od 11 do 19 oraz w soboty w godzinach od 11 do 16.
Mecenasem Aukcji jest PKN ORLEN.
DESA Unicum jest największą i najstarszą firmą na polskim rynku sztuki, do której należy dom aukcyjny i galerie w Warszawie. Rocznie organizuje ponad 40 aukcji różnego typu (sztuki dawnej, współczesnej, najnowszej, prac na papierze, biżuterii i aukcji specjalistycznych) oraz kilkanaście wystaw. DESA Unicum wspiera wiele aukcji charytatywnych, m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Giełdzie Papierów Wartościowych oraz Forbesa. Posiada wieloletnie doświadczenie w budowaniu kolekcji i sprawuje nad nimi opiekę, pomaga przy archiwizacji i ubezpieczaniu dzieł sztuki, certyfikacji i wydawaniu ekspertyz, a także wycenie. Pomaga w dokumentacji i katalogowaniu kolekcji prywatnych i instytucjonalnych. Od wielu lat współpracuje z największymi domami aukcyjnymi na świecie przy sprzedaży/zakupie dzieł, wydaje opinie eksperckie dot. polskiej sztuki. Jest wyłącznym partnerem wiodących banków w Polsce w zakresie art bankingu.
Jest właścicielem DESY Modern, która zajmuje się wprowadzaniem na rynek limitowanych edycji autorskich, tzw. inkografii; współwłaścicielem firmy Art Finance, brokera na rynku ubezpieczeń dzieł sztuki; posiada udziały w firmie DESA Biżuteria, która zajmuje się obrotem biżuterią dawną, w firmie Sopocki Dom Aukcyjny oraz sieci księgarni i sklepów muzealnych Serenissima.
Więcej informacji o DESIE Unicum: www.desa.pl