10 sekcji tematycznych, ponad 70 filmów krótko- i pełnometrażowych zaprezentowanych na niemal 100 seansach, w tym pierwszy w Polsce pokaz “Hamneta” Chloé Zhao, otwarcie z “The Choral” Nicholasa Hytnera, retrospektywa Sally Potter i Maggie Smith. British Film Festival ogłasza pełny program filmowy drugiej edycji imprezy.
Jeden z niewielu na świecie festiwali filmowych dedykowanych wyłącznie kinematografii Zjednoczonego Królestwa odbędzie się między 12 a 16 listopada w Poznaniu, w Kinie Muza i Kinie Apollo. Po sukcesie frekwencyjnym pierwszej edycji, organizatorzy rozbudowują program filmowy, prezentują premierową sekcję Commonwealth, pierwszą w historii retrospektywę aktorską i szereg premier.
Wszystkie szczegóły dostępne są na stronie https://www.britishfilmfestival.pl/program
First Things First - sekcja premierowa
Drugą edycję BFF otworzy premierowe “The Choral” Nicholasa Hytnera (“Dama w vanie”, “Szaleństwo króla Jerzego”) z Ralphem Fiennesem w roli głównej. To na wskroś brytyjski “feel-good movie” o ogarniętym wojenną pożogą miasteczku, w którym dyrygent tworzy amatorski chór, by dać ludziom nadzieję. Wzruszająca, pełna brytyjskiego ducha opowieść o niezwykłej sile muzyki i bliskości w czasach mroku. Światowa premiera filmu odbyła się na London Film Festival, a polska - już 12 listopada na BFF.
Niewątpliwie jednak najbardziej oczekiwaną premierą festiwalu będzie pierwszy w Polsce pokaz “Hamneta” Chloe Zhao z Jessie Buckley i Paulem Mescalem. Ten typowany na lidera sezonu Oscarowego film zainspirowany najsłynniejszą sztuką Williama Sheakspeare’a, jest wrażliwym i głębokim obrazem małżeństwa, próbującego ukształtować się na nowo po śmierci ukochanego dziecka.
Hitem będzie też “Anemone” Ronana Day-Lewisa - i zbieżność nazwisk nie jest tu przypadkowa. To reżyserski debiut syna Daniela Day-Lewisa, który specjalnie dla tej roli powrócił z aktorskiej emerytury. “Anemone” to hipnotyzujący dramat o relacjach między braćmi, ojcami i synami, rodzinnych sekretach i kruchej pamięci.
W programie BFF nie mogło zabraknąć też najnowszego filmu Lynne Ramsay, która w roku 2024 była bohaterką retrospektywy i gościnią poznańskiego festiwalu. “Zgiń, kochanie” to bezkompromisowe studium depresji poporodowej, samotności i kryzysu tożsamości. W surowych krajobrazach Montany marzenie o romantycznej ucieczce zamienia się w koszmar. Na ekranie Robert Pattinson i Jennifer Lawrence, która w życiowej formie tworzy hipnotyzującą i odważną kreację kobiety na skraju załamania.
Paul Mescal, prócz roli w “Hamnecie”, zachwyci też w “The History of Sound” Olivera Hermanusa, Benedict Cumberbatch zmierzy się z żałobą wdowca w “Czasie kruka”, Rosamound Pike przytrzyma widzów na skraju siedzeń w thrillerze “Hallow Road”. Nie zabraknie też “Niewygodnej prawdy” od mistrza brytyjskiego kina Mike’a Leigh czy
reżyserskiego debiutu Harrisa Dickinsona w doskonale przyjętym “Łobuzie”.
Retrospektywy
BFF 2025 przynosi dwie retrospektywy: aktorską dedykowaną Maggie Smith i reżyserską poświęconą Sally Potter, która osobiście przyjedzie do Poznania, by spotkać się z widzami.
Twórczyni “Orlando” (1992), “Człowieka, który płakał” (2000) i “Party” (2017) nieustannie redefiniuje znaczenie kina autorskiego i wyznacza nowe granice wolności twórczej. Język filmowy, którym operuje, to dla niej narzędzie do podejmowania refleksji nad znaczeniem czasu, płciowości, feminizmu czy poszukiwaniem ludzkiej tożsamości. To pierwsza retrospektywa twórczości Potter w Polsce, która sięga również do jej krótkich metraży, a do tego pozwoli poznać artystkę również jako kompozytorkę i piosenkarkę. Potter spotka się z widzami BFF również podczas wspólnego odsłuchu jej najnowszej płyty “Anatomy’, która premierę miała wiosną tego roku.
Pierwszą w historii BFF retrospektywa aktorska poświęcona została za to zmarłej w roku 2024 Maggie Smith. Kariera Maggie Smith to sześć dekad wybitnych ról rozegranych na deskach teatrów oraz przed kamerami, które stały się fundamentem brytyjskiej historii kina. Pierwszy raz Polscy widzowie będą mieli okazję zobaczyć “Pełnię życia Panny Brodie” (1969; pierwszy Oscar dla najlepszej aktorki), “Prywatne zajęcia” (1984; nagroda BAFTA dla Smith), “Samotną pasję Judith Hearne” (1987; kolejna BAFTA), ale też “Śmierć na Nilu” (1978) czy “Gosford Park” (2001).
Kuratela British Film Institute
Rozwija się też sekcja Five o’clock. Ta część festiwalu stanowi hołd dla tradycji „podwieczorku” – słynnego rytuału spożywania o piątej po południu naszego narodowego
napoju. W tym roku po raz pierwszy partnerem sekcji jest British Film Institute, a jej kuratorką Josephine Botting - Curator of Fiction w BFI National Archive. Eksperckie
spojrzenie na brytyjskie kino dziedzictwa przynosi więc wyjątkową selekcję filmów:
“Prywatne życie Henryka VIII” Alexandra Kordy (1933), “Wielkie nadzieje” Davida Leana (1946) “Zakochane kobiety” Kena Russella (1969) czy “Kontrakt rysownika” Petera Greenawaya (1982).
Współpraca z BBC Studios
To też pierwszy rok partnerstwa BFF i BBC Studios. W ramach współpracy widzowie festiwalu zobaczą przedpremierowo serial kryminalny „Lynley”, kultową animację dla dzieci „Blue” oraz zapierającą dech w piersiach „Błękitną Planetę II”. Wszystkie pokazy będą bezpłatne.
- W BBC Studios wierzymy w siłę opowiadania historii – zdolność do inspirowania, informowania i budowania więzi między ludźmi. British Film Festival to doskonała okazja, by zaprezentować nasze produkcje w wyjątkowej, kinowej oprawie – mówi Bartosz Witak, General Manager & SVP BBC Studios CEE & MENAT. Cieszymy się, że tak różnorodne seriale – od inteligentnego kryminału „Lynley”, przez uniwersalną czułość „Blue”, aż po spektakularną „Błękitną Planetę II” – zostaną pokazane na dużym ekranie, celebrując produkcyjny kunszt oraz odzwierciedlając różnorodność brytyjskiej kreatywności. To dla nas zaszczyt współpracować z festiwalem, który – podobnie jak my – wierzy w siłę narracji jako sposobu kształtowania naszego spojrzenia na świat. Mamy nadzieję, że to początek długiej i owocnej współpracy.
Społeczny realizm i postkolonialne dziedzictwo
W siłę rośnie też sekcja Mind the Gap poświęcona kultowemu brytyjskiemu realizmowi społecznemu, a do programu premierowo dołącza Commonwealth dający przestrzeń do krytycznego spojrzenia na postkolonialne dziedzictwo Zjednoczonego Królestwa.
Sekcja Mind the Gap przygląda się w tym roku dojrzewaniu. To czas uświadamiania sobie własnego miejsca w świecie i budowania tożsamości, także tej społecznej. Brytyjskie kino społeczne często podejmuje kwestię wchodzenia w dorosłość, zwłaszcza gdy wiąże się to z aspektem klasowym. W programie sekcji znalazły się więc m.in. “Kes” (1969) legendy brytyjskiego kina Kena Loacha, “My Childhood” (1972), Billa Douglasa czy “The Arbor” (2010) Clio Bernard i “Rocks” (2019) Sarah Gavras.
Nowością jest sekcja Commonwealth, której filmy na różne sposoby obrazują proces zderzenia kultur: w próbach porozumienia skrajnych obcości, w przejmowaniu kanonu literackiego kolonizatora, w rozpoznaniu hipokryzji imperium czy w mitologizacji misji cywilizacyjnej. Propozycje filmowe z pewnością zaskoczą widzów, którzy otrzymają możliwość spojrzenia na brytyjską kinematografię z perspektywy… bollywoodzkiej interpretacji “Dumy i uprzedzenia” (2004)!
Rozrywka bez granic: Outside the Box, czyli seanse poza kinem i Bloody Hell!
BFF to nie tylko premiery, kino dziedzictwa i poważne dyskusje o kondycji społeczeństwa, ale też przestrzeń na całkowite filmowe szaleństwo. Te cele realizują sekcje Outside the Box, która pozwala na obcowanie z brytyjską kinematografią w niestandardowych przestrzeniach pozakinowych oraz sekcja Bloody Hell! tworzona razem z Octopus Film Festival z Gdańska.
Sekcja Outside the Box już podczas pierwszej edycji BFF zachwyciła widzów, a w tym - ogłoszona wcześniej, wyprzedała bilety w zaledwie dwie godziny. Organizatorzy wracają jednak z niespodzianką, dokładając do sekcji dodatkowy pokaz filmu “Jutro nie umiera nigdy” (1997) z dealerem samochodowym Inchcape Poznań w przestrzeni… parkingu podziemnego Międzynarodowych Targów Poznańskich!
Zupełnie z innej strony kino brytyjskie prezentuje sekcja Bloody Hell! To sekcja idąca pod prąd tego, co stereotypowe dla brytyjskiego kina: zaangażowanych społecznych
dramatów, filmów kostiumowych czy zawiłych kryminałów. To brytyjska dawka szaleństwa, dobrej zabawy i produkcji urągających mieszczańskim gustom. BFF we współpracy z Octopus Film Festival wspólnie odsłoni kotarę konwenansów i zaproponuje widzom tytuły, z których seansów prawdziwe damy i dżentelmeni wychodzili z oburzeniem - m.in. takie hity, jak… “Krew na szponach szatana” (1971), “Inseminoid” (1981) czy “Kupiłem motocykl-wampira” (1990).
Andy Serkis w sekcji dla najmłodszych i hity minionego sezonu
Sekcja Never Grow Up w tym roku powinna zainteresować nie tylko najmłodszych! BFF zaprasza na przedpremierowy pokaz “Animal Farm” w reżyserii Andy’ego Serkisa,
aktora znanego z legendarnej roli Golluma w trylogii “Władca pierścieni”. To długo wyczekiwana animowana adaptacja klasyki George’a Orwella, która z pewnością zachwyci nie tylko dzieci. Z kolei w programie sekcji High Season nie zabraknie też seansów hitów sezonu 2024/2025, spotkań po filmach, prelekcji czy intensywnych wieczorów w klubie festiwalowym.
Karnety, bilety i bezpłatne wejściówki dostępne online i w kasach kin od 30 października