Autor scenografii i kostiumów John Macfarlane spędził w Rzymie wiele tygodni, szkicując historyczne budowle, w których libreciści umieścili akcję opery. Jest to zatem inscenizacja dla miłośników opery klasycznej, bogata scenograficznie i wierna librettu. W rolach Florii Toski i zakochanego w niej malarza Cavaradossiego, oboje zaplątanych w polityczne śledztwo okrutnego prefekta Scarpii, wystąpią najgorętsze gwiazdy dzisiejszej opery. Wystąpią: Sonya Yoncheva jako Tosca, Vittorio Grigolo jako Mario Cavaradossi i Željko Lučić jako baron Scarpia. Orkiestrę poprowadzi Emmanuel Villaume.
Libreciści Pucciniego i sam kompozytor precyzyjnie osadzili wydarzenia dziejące się w dziele w konkretnych miejscach w Rzymie i konkretnych dniach roku 1800. Może dlatego "Tosca", jak żadna inna opera, opiera się inscenizatorom, którzy chcą uwspółcześniać dzieła, przenosząc ich akcję w inny czas i miejsce. Takich zapędów nie ma Sir David McVicar, który przygotowuje nową inscenizację dla Met. Ma za to zamiar odzwierciedlić rozmach partytury Pucciniego, nadając monumentalne kształty miejscom akcji: kościołowi św. Andrzeja della Valle, pałacowi Farnese i tarasowi zamku św. Anioła.
Po premierze, która odbyła się 31 grudnia 2017, nowojorskie media rozpisywały się o wykonawcach głównych ról: „Dyrektorski geniusz Gelba zwerbował trio najlepszych śpiewaków, z których dwoje – Yoncheva i Grigolo – nigdy wcześniej nie śpiewało tych ról, a francuski dyrygent Emmanuel Villaume zajął miejsce za pulpitem. Rezultatem był wielki tryumf, który zepchnął poprzednią inscenizację Toski w Met na listę zapomnianych rupieci. (...) Yoncheva, bułgarska sopranistka, która stała się ulubienicą Met, uosabiała postać Toski jak mało kto wcześniej. Od pierwszego pojawienia się, gdy wchodzi do kościoła jako diwa, Yoncheva jest przekonująca. Niezależnie od tego, czy flirtuje z Cavaradossim, czy wyśmiewa go, Yoncheva przewodzi. (...) Grigolo (...) jest naturalny jako Cavaradossi. Biorąc pod uwagę pewien włoski przesadny gest artysty, ma się wrażenie, że to część charakteru postaci. Śpiew Grigolo jest zawsze pełen żarliwej pasji, szczególnie w arii „E lucevan le stelle” Cavaradossiego, w której bez wysiłku sięga od pianissimo do fortissimo.” - pisał „Huffington Post”.
„Yoncheva jest zalotna i namiętna, delikatna i pełna niepokoju. (...) Jej głos, choć nie kremowy, jest bogato teksturowany i lśniący. Fascynujące było usłyszeć udręczoną arię Toski w II akcie, „Vissi d’arte”, refleksyjną i zamyśloną. (...) Emmanuel Villaume (...) wnosi kształt, niuans i sprężystość do partytury.” – to ocean recenzenta „The New York Timesa”. Sam Emmanuel Villaume przyznaje, ze właśnie aria Toski z II aktu jest chyba tym fragmentem opery Pucciniego, który działa na niego najmocniej.
Więcej:
www.nazywowkinach.pl
Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z The Metropolitan Opera.
UWAGA: niektóre ośrodki mogą prezentować wybrane tytuły w innych terminach w formie retransmisji, sprawdź datę pokazu w swoim kinie.
1. Białystok Opera i Filharmonia Podlaska
2. Bydgoszcz Multikino
3. Czechowice-Dziedzice kino Świt
4. Częstochowa kino Iluzja
5. Dąbrowa Tarnowska kino Sokół
6. Elbląg kino Światowid
7. Ełk Ełckie Centrum Kultury
8. Gdańsk Multikino
9. Gdynia Multikino
10. Gliwice kino Amok
11. Katowice kino Kosmos
12. Kielce Filharmonia Świętokrzyska
13. Konin kino Centrum
14. Kraków kino Kijów.Centrum
15. Lublin Teatr Stary
16. Lublin Multikino
17. Łódź Filharmonia Łódzka
18. Nowa Sól kino Europa
19. Olsztyn Multikino
20. Poznań Kino Pałacowe w Centrum Kultury Zamek
21. Poznań Multikino Malta
22. Przemyśl kino Centrum
23. Rybnik Teatr Ziemi Rybnickiej
24. Rzeszów kino Zorza
25. Stargard Stargardzkie Centrum Kultury
26. Szczecin Multikino
27. Szczecinek kino Wolność
28. Tczew Centrum Kultury i Sztuki
29. Wadowice kino Centrum
30. Warszawa kino Praha
31. Warszawa Multikino Ursynów
32. Warszawa Multikino Złote Tarasy
33. Warszawa Teatr Studio
34. Włocławek Multikino
35. Wrocław kino Nowe Horyzonty
36. Zamość Centrum Kultury Filmowej Stylowy
(PP)