Polecamy

Premiera „Cyrulika sewilskiego” w Operze Krakowskiej

Kraków
marzec

Po raz trzeci w historii Opery Krakowskiej na scenie zagości „Cyrulik sewilski” Gioacchina Rossiniego. Reżyserii spektaklu podjął się Jerzy Stuhr, który w roli reżysera operowego debiutował w 2016 w „Don Pasquale”. Premiera spektaklu odbędzie się 15 marca 2019.

Jerzy Stuhr zauważa, że oper komicznych nie wystawia się zbyt często w polskich teatrach i w tym widzi swoją przestrzeń działania. „Moja reżyseria, jak dotąd, polega na tym, aby wytłumaczyć i wyjaśnić widzowi intrygę «Cyrulika…» poprzez sytuacje i ich komizm. Czasem stawiam się w takiej pozycji, jakbym był Chińczykiem, który nie rozumie języka, nie rozumie nawet kultury, ale po muzyce, ruchu postaci, ich wzajemnych powikłaniach i łączeniu w splot akcji scenicznej – muszę zrozumieć, o co chodzi.”

Fenomen „Cyrulika…”
Gdyby sporządzić ranking najlepszych oper komicznych, na pewno na jednym z pierwszych miejsc znalazłby się „Cyrulik sewilski” Gioacchina Rossiniego. Arcydzieło gatunku tryskające humorem i żywiołową muzyką znajduje się w żelaznym repertuarze niemal każdego teatru operowego świata.

„To jest uniwersalna historia o człowieku, który ma ochotę na kobietę, a jeszcze większą na jej spadek. «Cyrulik sewilski» w dużej mierze opowiada o żądzy pieniądza i o tym, że pieniądz rządzi światem
– zarówno Figaro, jak i Don Basilio są przekupni, prawie wszyscy są zapatrzeni w pieniądze, poza Almavivą, który potrafi wszystko oddać, aby zdobyć ukochaną.” – mówi Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny Opery Krakowskiej, który stanie za pulpitem dyrygenckim. Tokarczyk dodaje: „Nigdy w całości wcześniej «Cyrulika...» nie prowadziłem, natomiast prowadziłem wykonania wszystkich arii podczas różnych koncertów, co dobrze pokazuje ich popularność. W konwencji opery buffa Rossini czuł się wyśmienicie, potrafił tchnąć w nią swoją lekką, chwilami wręcz parodystyczną muzykę. Jest to dzieło żywe, dynamiczne, pomimo licznych repetycji, muzyka się nie nudzi”.

„Intryga «Cyrulika sewilskiego» jest niezwykle skomplikowana, potrzeba dużej wyobraźni, żeby śledzić perypetie bohaterów. Wyrywam tę operę z epoki. Nie interesowała mnie inscenizacja osadzona w czasach Rossiniego, ani też uwspółcześnienie.” – przyznał Jerzy Stuhr.

 „Cyrulik sewilski” w historii Opery Krakowskiej
„Cyrulik sewilski” prezentowany jest na krakowskiej scenie operowej od 1957 roku. Reżyserem pierwszej w Krakowie powojennej inscenizacji był Antoni Wolak. Drugą inscenizację stworzył w 1991 roku Sławomir Żerdzicki, wcześniej solista, a później reżyser związany z Operą Śląską w Bytomiu, zmarły w 2011 roku. Wersja Żerdzickiego była także dwukrotnie prezentowana podczas XIII Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej – za pierwszym razem na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu, a za drugim z powodu załamania pogody spektakl przeniesiono na Dużą Scenę nowego gmachu Opery.

Pierwszy „Cyrulik…” w nowym gmachu
„Cyrulik sewilski” w reżyserii Stuhra będzie pierwszą inscenizacją tej opery w nowym gmachu, który funkcjonuje od 2008 roku. Za scenografię odpowiada Natalia Kitamikado, która tworzyła projekty dla Opery Wrocławskiej, Teatru Nowego w Łodzi, a także pracowała jako asystent scenografa Borisa Kudlički. Działała w różnych teatrach operowych, w Teatrze Wielkim Operze Narodowej i Metropolitan Opera
w Nowym Jorku. Zaprojektowanie kostiumów powierzono Joannie Klimas, pierwszej znanej polskiej projektantce mody po transformacji ustrojowej, zwanej także pierwszą damą polskiego minimalizmu.
Z Operą Krakowską Klimas współpracowała przy „Mefistofelesie” Arrigo Boito, który miał swoją premierę w 2014 roku, projektowała także kostiumy do „Eugeniusza Oniegina” Piotra Czajkowskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w 2002 roku.

Realizatorzy
Reżyseria: Jerzy Stuhr
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Scenografia: Natalia Kitamikado
Kostiumy: Joanna Klimas
Projekty fryzur: Jaga Hupało
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel
Ruch sceniczny: Katarzyna Aleksander-Kmieć
Reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk

Obsada
HRABIA ALMAVIVA | Pablo Martínez, Adam Sobierajski
DOKTOR BARTOLO | Robert Gierlach, Jacek Ozimkowski
ROZYNA | Monika Korybalska, Daria Proszek
FIGARO | Sławomir Kowalewski, Łukasz Motkowicz
DON BASILIO | Łukasz Jakubczak, Sebastian Marszałowicz, Wołodymyr Pańkiw
FIORELLO | Jarosław Bielecki, Krzysztof Kozarek
BERTA | Magdalena Barylak, Agnieszka Cząstka
AMBROŻY | Stanisław Knapik, Wiesław Popiołek
OFICER | Jarosław Dijuk, Jan Migała

ORKIESTRA i CHÓR OPERY KRAKOWSKIEJ
Dyrygent: Tomasz Tokarczyk

Premiera: 15 marca 2019, godz. 18:30
Kolejne spektakle: 16, 17, 19 marca 2019, godz. 18:30

Bilety w cenie 20-140 zł do kupienia w Kasie Opery oraz online na stronie internetowej teatru www.opera.krakow.pl.

  • 15:02 Aleksandr Borodin Prince Igor (Polovtsian Dances)
  • 15:09 Taron Egerton, Elton John Rocket Man
  • 15:13 Elmer Bernstein The Magnificat Seven
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 281, Sunday, 12 May 2019
  • 1
    Lady Gaga / Bradley Cooper
    Narodziny gwiazdy
    Shallow
  • 2
    Michał Lorenc
    Psy
    Kołysanka
  • 3
    Elton John
    Faworyta
    Skyline Pigeon
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies. Prywatność. Copyright © 2019 RMF Classic