KONCERTY ORATORYJNE
11 kwietnia 2014 (piątek), godz. 19.30
12 kwietnia 2014 (sobota), godz. 18.00
Sala Filharmonii
W y k o n a w c y:
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Michał Dworzyński – dyrygent
Wioletta Chodowicz – sopran
Małgorzata Pańko – alt
Pavlo Tolstoy – tenor
Romuald Tesarowicz – bas
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz
W p r o g r a m i e:
Giuseppe Verdi – Messa da Requiem
"Messa da Requiem" Giuseppe Verdiego. Nie trzeba szczególnie rekomendować wykonania tak istotnego w historii muzyki dzieła. Skomponowane dla narodowego poety włoskiego – Alessandra Manzoniego, prawykonane w 1874 roku w kościele San Marco w Mediolanie, w pierwszą rocznicę jego śmierci, jest kompozycją łączącą w sobie dwa światy: operowo-teatralnego ekstrawertyzmu i religijnego skupienia, profanum i sacrum.
Dzieło spotkało się z ostra krytyką z powodu niereligijnego stylu czy nadmiernej operowości. Hans von Bülov, zwolennik Wagnera, zarzucił kompozytorowi deprawację włoskiego smaku artystycznego i ubieranie opery (w kategoriach opery odczytał Requiem Verdiego) w sztuczne dlań szaty duchowne. Mimo wielu słów krytyki sam Johannes Brahms zauważył, że dzieło to skomponować mógł tylko prawdziwy geniusz.
Michał DWORZYŃSKI – Dyrektor Artystyczny Filharmonii Krakowskiej i pierwszy dyrygent gościnny japońskiej Yamagata Symphony Orchestra. W opinii wielu krytyków należy do najciekawszych talentów dyrygenckich Europy młodego pokolenia. Jego międzynarodowa kariera rozpoczęła się od zwycięstwa w Donatella Flick Conducting Competition w Londynie (2006), dzięki któremu otrzymał stanowisko dyrygenta-asystenta w London Symphony Orchestra, gdzie współpracował m.in. z Valerym Gergievem i Sir Colinem Davisem. Ponadto jest zwycięzcą konkursów dyrygenckich w Zagrzebiu (Lovro von Matačić 2003) i w południowokoreańskim Suwon (2005).
Występował z takimi orkiestrami, jak London Symphony Orchestra, London Philharmonic, Orchestre National de Belgique, Royal Flemish Philharmonic oraz Brussels Philharmonic, Tonhalle-Orchester Zürich, Copenhagen Philharmonic Orchestra i Orchestre de l’Opéra de Lyon, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Swedish Radio Symphony Orchestra, Stockholm Royal Opera Orchestra, Wiener KammerOrchester, Orquesta Sinfónica de Radio Televisión Espańola (Madryt), Iceland Symphony, RTÉ National Symphony Orchestra (Dublin), BBC Symphony Orchestra, BBC Philharmonic Ulster Orchestra, BBC Scottish Symphony, Israel Philharmonic, Netherlands Radio Philharmonic, Orchestre National des Pays de la Loire, Strasbourg Philharmonic, Tokyo Symphony i Tokyo Phil¬harmonic. Dyrygował wszystkimi znaczącymi polskimi orkiestrami. Regularnie współpracuje z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, z którą w 2012 roku odbył tournée po Japonii oraz koncertował we Włoszech i Szwajcarii. W listopadzie 2013 roku poprowadził London Philharmonic Orchestra w Royal Festival Hall w Londynie podczas koncertu poświęconego muzyce Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego, zaś w marcu 2014 roku zadebiutował w Strathmore (North Bethesda, USA) z orkiestrą National Philharmonic.
Otrzymał liczne nagrody i wyróżnienia za promocję muzyki polskiej, w tym w 2007 roku medal Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków SPAM za zasługi dla muzyki polskiej. Dokonał szeregu nagrań dla Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i BBC Radio oraz wytwórni Hyperion, Naxos i BMG Sony. W roku 2012 jego nagrania były dwukrotnie obecne na płytach miesiąca BBC Music Magazine. W 2009 roku nagrał, wraz z pianistą Hammishem Milne, koncerty fortepianowe Hermanna Goetza i Józefa Wieniawskiego, zaś w roku 2013 dokonał, ze skrzypkiem Eugenem Ugorskim, premierowego nagrania dwóch koncertów skrzypcowych Emila Młynarskiego oraz miniatur skrzypcowych Aleksandra Zarzyckiego (obie płyty z udziałem BBC Scottish Symphony dla wytwórni Hyperion Re¬cords).
Michał Dworzyński ukończył z wyróżnieniem studia w warszawskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem Antoniego Wita i berlińskiej Hochschule für Mu¬sik Hanns Eisler pod kierunkiem Christiana Ehwalda. W wieku 21 lat został asystentem dyrygenta w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Ra¬dia w Katowicach (NOSPR), zaś w latach 2008-2010 pełnił funkcję pierwszego dyrygenta Orkiestry Akademii Beethovenowskiej w Krakowie.
Wioletta CHODOWICZ – to ceniona polska sopranistka. Jest laureatką Paszportu Polityki 2010, przyznanego za dwie wybitne tytułowe role: w Rusałce A. Dvořáka w Teatrze Wielkim w Łodzi oraz w Katii Kabanowej L. Janáčka w Operze Narodowej. Nagrodą tą uhonorowano ją za "piękny głos i osobowość sceniczną, za wyraziste i wzruszające kreacje kobiet namiętnych i doświadczonych przez życie".
Artystka jest także laureatką Wrocławskiej Nagrody Muzycznej 2006 w kategorii Osobowość Twórcza.
Wioletta Chodowicz jest absolwentką wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu prof. Agaty Młynarskiej. Debiutowała na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu jako Hrabina w Weselu Figara (W.A. Mozart). W latach 2003-2008 związana była z Operą Wrocławską, gdzie kreowała pierwszoplanowe role, m.in. Mimi w Cyganerii G. Pucciniego, tytułową Halkę S. Moniuszki i Hagith K. Szymanowskiego, Fiordiligi w Cosi fan tutte oraz Paminę w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta, czy Agaty w Wolnym strzelcu K.M. Webera. Tytułową rolą w Halce S. Moniuszki w 2004 roku, artystka rozpoczęła trwającą do dziś współpracę z Operą Narodową, gdzie dała się poznać jako znakomita Marie w Wozzecku A. Berga, Katia Kabanova w operze L. Janacka, Donna Anna w Don Giovannim i Hrabina w Weselu Figara W. A. Mozarta oraz Marta w Pasażerce M. Weinberga.
Wioletta Chodowicz gościła na scenach Welsh National Opera w Cardiff i Narodni Divadlo w Pradze, w teatrach operowych Glyndebourne i Łodzi. Występowała także w Israeli Opera w Tel Avivie oraz w Operze Krakowskiej.Działalność koncertowa artystki obejmuje współpracę z takimi zespołami, jak Sinfonia Varsovia, Filharmonia Narodowa, NOSPR, Filharmonia Poznańska, Filharmonia Wrocławska, Sinfonietta Cracovia oraz udział w festiwalach muzycznych, m.in. Young Euro Classic w Berlinie, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal Cervantino w Guanajuato (Meksyk).
W jej repertuarze znajdują się: Requiem G. Faure, Das klagende Lied oraz II i VIII Symfonia Mahlera, Symfonia pieśni żałosnych H.M. Góreckiego, III Symfonia Pieśń o nocy K. Szymanowskiego, IX Symfonia L. van Beethovena, Vier letzte Lieder R. Straussa, Requiem G. Verdiego, Polskie Requiem K. Pendereckiego. W styczniu 2011 roku Wioletta Chodowicz wzięła udział w prawykonaniu dzieła Krzysztofa Pendereckiego Powiało na mnie morze snów... Pieśni zadumy i nostalgii pod batutą Valerija Gergieva.
Ważną część dorobku sopranistki stanowią główne partie w koncertowych wykonaniach oper, zarejestrowane na płytach CD: Maria R. Statkowskiego z Polską Orkiestrą Radiową i Giovanna d'Arco G. Verdiego z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej. Wzięła również udział w nagraniach DVD: Hagith K. Szymanowskiego w Operze Wrocławskiej i Manru I.J.Paderewskiego z zespołem Opera Nova w Bydgoszczy.
Małgorzata PAŃKO – ukończyła warszawską Akademię Muzyczną w klasie Krystyny Szostek-Radkowej, wyróżniona Medalem „Magna cum Laude”. W 2010 roku była stypendystką Marszałka Województwa Podlaskiego. Jest laureatką konkursów wokalnych: im. Ady Sari w Nowym Sączu, Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie, konkursu w Dusznikach Zdroju, konkursu im. Montserrat Caballé w Andorze i konkursu Opery Kameralnej w Rheinsbergu (Niemcy). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich Marjany Lipovšek, Ileany Cotrubas, Denyce Graves, Alberta Zeddy, Izabelli Kłosińskiej, Toma Krause, Jose Van Dama, Margarity Lilovej.
Jest związana z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie występuje w partiach Poliny w Damie Pikowej i Olgi w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Madelon i Bersi w Andrea Chénier U. Giordana, Margret w Wozzecku A. Berga, III Damy w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta, Ciotki Pelagii w Magicznym Doremiku M. Ptaszyńskiej, Suzuki w Madame Butterfly G. Pucciniego, Rosalie w Przysiędze A. Tansmana, Jadwigi w Strasznym dworze S. Moniuszki oraz Krystyny w Pasażerce M. Weinberga.
W Operze Śląskiej w Bytomiu oraz w Operze Bałtyckiej pojawiła się jako Olga w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, zaś w Opera Nova w Bydgoszczy zaśpiewała partię Jasia w operze Jaś i Małgosia E. Humperdincka. W styczniu 2010 roku, wykonując rolę Charlotte w operze Werther J. Masseneta, zadebiutowała w Łotewskiej Operze Narodowej w Rydze. Pracowała z wieloma znakomitymi reżyserami, m.in. Laco Adamikiem, Achimem Freyerem, Davidem Pountneyem, Maciejem Prusem, Mariuszem Trelińskim, Krzysztofem Warlikowskim, Andrejsem Żagarsem, Markiem Weissem-Grzesińskim.
W repertuarze oratoryjno-kantatowym artystki znajdują się dzieła od J.S. Bacha do F. Martina.
Jej repertuar kameralny obejmuje dzieła kompozytorów polskich i zagranicznych (S. Moniuszki, M. Karłowicza, P. Czajkowskiego, S. Rachmaninowa, G. Mahlera i innych). Występowała na estradach filharmonicznych w kraju i za granicą (Austria, Łotwa, Czechy, Niemcy, Słowacja, Korea Płn., Włochy, Rosja, Białoruś, Francja). Z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej śpiewała m.in. Requiem G. Verdiego oraz Stabat Mater A. Dvořáka i K. Szymanowskiego.
Artystka współpracuje z orkiestrami Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Wrocławskiej, jak również z Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Sinfonią Varsovią, Sinfonią Iuventus, Sinfoniettą Cracovią oraz z warszawską Filharmonią im. Romualda Traugutta.
Występowała między innymi pod batutą Gabriela Chmury, Lawrence Fostera, Valerego Gergieva, Jacka Kaspszyka, Kazimierza Korda, Miguela Gomeza Martineza, Krzysztofa Pendereckiego, Antoniego Wita.
Z innych projektów z udziałem Małgorzaty Pańko warto wymienić Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, koncerty inaugurujące sezon artystyczny Polskiej Orkiestry Radiowej i Filharmonii Narodowej, wykonanie Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora w Filharmonii w Sankt Petersburgu, jak również udział w spektaklach operowych pod dyrekcja Valerego Gergieva.
Małgorzata Pańko reprezentowana jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.
Pavlo TOLSTOY – absolwent Lwowskiej Narodowej Akademii Muzycznej, w klasie jednego z najwybitniejszych śpiewaków – Romana Witoszyńskiego. Jeszcze jako student otrzymał angaż do zespołu Opery we Lwowie, gdzie śpiewał do 2005 roku. Na tej scenie występował jako m.in. jako Beppo w Pajacach R. Leoncavallo, Leński w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Alfredo w Traviacie G. Verdiego, czy Stefan w Strasznym dworze S. Moniuszki.
Od roku 2007, przez kolejne dwa lata występował na scenie Opery Wrocławskiej jako Ferrando w Cosí fan tutte i Tamino w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta, Alfredo w Traviacie G. Verdiego, Alfred w Zemście nietoperza J. Straussa, Rodolfo w Cyganerii G. Pucciniego, a także jako Młody król w Hagith oraz Pasterz w Królu Rogerze - w realizowanych przez Operę Wrocławską inscenizacjach oper K. Szymanowskiego.
Ostatnią z wymienionych ról kreował również w Teatrze Marińskim w Petersburgu, na festiwalu w Edynburgu oraz w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie.Od początku sezonu 2007 pracuje w Opera Nova w Bydgoszczy. Współpracuje także z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. W lipcu 2013 roku występował na Savonlinna Opera Festival w Finlandii.
Śpiewa w operach W.A. Mozarta, G.Pucciniego, G. Donizettiego, G. Rossiniego, G.Verdiego, A. Ponchiellego, czy A. Tansmana. Posiada w repertuarze również utwory oratoryjno-kantatowe, m.in.: w Requiem W.A. Mozarta i G.Verdiego, Stabat Mater G.Rossiniego, Mszy uroczystej Ch. Gounoda, III Symfonii Pieśń o nocy K. Szymanowskiego.
Współpracował z takimi dyrygentami jak: Valerij Gergiev, Miguel Gomez Martinez, Łukasz Borowicz, Vladimir Kiradjiev, Michał Dworzyński, Antoni Wit, Paolo Olmi, Patrick Fournillier, Will Crutchfield oraz reżyserami: Mariusz Treliński, Laco Adamik, Roberto Skolmowski, Marek Weiss-Grzesiński, Tomasz Konina, Michał Znaniecki, David Pountney.
Romuald TESAROWICZ – kształcił się w zakresie śpiewu pod kierunkiem Lidii Gawrylarz oraz gry na kontrabasie w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej w Zielonej Górze. Jest laureatem wielu nagród, otrzymał m.in. II nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Operowym im. Adama Didura, Złoty Medal i Nagrodę Roncorogniego na konkursie wokalnym Voci Verdiane w Busseto, Grand Prix i nagrodę publiczności XXI Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie Zdroju oraz II nagrodę na konkursie operowym w Barcelonie.
W latach 1972–80 był solistą Centralnego Zespołu Wojska Polskiego w Warszawie, od 1980 do 1983 solistą Opery Śląskiej w Bytomiu (debiutował tu partią Skołuby w Strasznym dworze S. Moniuszki). W latach 1983–91 związany był z Teatrem Wielkim w Łodzi, gdzie wykonywał partie basowe m.in. w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Łucji z Lammermoor G. Donizettiego, Walkirii R. Wagnera i Don Carlosie G. Verdiego. Występował również w Opéra-Bastille w Paryżu, Teatro alla Scala w Mediolanie, Opera di Roma, czy Opéra de Lyon. Brał udział w przedstawieniach w Stanach Zjednoczonych i Niemczech, a w Polsce w Teatrze Wielkim w Warszawie i Teatrze Wielkim w Poznaniu.
Z powodzeniem występuje również w repertuarze oratoryjnym J.S. Bacha, G.F. Haendla, J. Haydna, wykonuje pieśni kompozytorów polskich, francuskich, rosyjskich i niemieckich oraz muzykę współczesną (m.in. Requiem, Te Deum i Pasję wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego).
Wiele nagrywał dla radia i telewizji w Europie oraz Stanach Zjednoczonych. Wśród nagrań filmowych wyróżnia się jego rola Warłama w filmie Andrzeja Żuławskiego Borys Godunow. Brał również udział w nagraniu płyty i filmu Cyrulik sewilski dla włoskiej telewizji RAI. Dokonał rejestracji płytowych dla takich wytwórni jak Deutsche Grammophon, Erato Disques, CD Accord, DUX.
Bilety: 50, 40, 25 zł
Kasa biletowa:
wt. - czw. w godz. 11 - 14, 15 - 19
pt. 11 - 14, 15 - 19.30
sob. - na godzinę przed koncertem.
Rezerwacja:
Biuro Organizacji Widowni i Marketingu
tel. +48 (12) 429 13 45