Jean-Guihen Queyras często występuje z uznanymi orkiestrami, takimi jak Philadelphia Orchestra, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Mahler Chamber Orchestra, Orchestre de Paris, London Symphony Orchestra, Gewandhausorchester Leipzig, Tonhalle-Orchester Zürich. Współpracował z takimi dyrygentami, jak Ivan Fischer, Philippe Herreweghe, Yannick Nézet-Séguin, François-Xavier Roth, sir John Eliot Gardiner i sir Roger Norrington. Artysta nagrywa płyty wyłącznie dla wydawnictwa Harmonia Mundi. Gra na instrumencie z 1696 roku pochodzącym z pracowni Gioffreda Cappy, udostępnionym przez Mécénat Musical Société Générale.
Ruth Reinhardt jest jedną z najciekawszych współcześnie dyrygentek, wywołującą międzynarodowe zainteresowanie swoją wielką inteligencją muzyczną, eleganckim stylem interpretacji i oryginalnymi programami koncertów. Studiowała skrzypce pod kierunkiem Rudolfa Koelmana w Zürcher
Hochschule der Künste w Saarbrücken. Tam rozpoczęła też kształcenie dyrygenckie u Constantina
Trinksa, Johannesa Schlaefliego i Ulricha Windfuhra. Uczęszczała także na szereg kursów mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez: Bernarda Haitinka, Michaela Tilsona Thomasa, Davida Zinmana, Paava Järviego, Neeme Järviego i Marina Alsopa. Po ukończeniu studiów w Zurichu uzyskała także tytuł magistra z dyrygentury pod kierunkiem Alana Gilberta w Juilliard School w Nowym Jorku.
W programie koncertów zabrzmią dwa dzieła Roberta Schumanna: Uwertura koncertowa Roberta Schumanna, skomponowana wiosną 1841 roku oraz Koncert wiolonczelowy a-moll – późne dzieło z roku 1850 – nie został wykonany za życia twórcy, a po prawykonaniu (1860) kontrowersje wzbudziła jego ekstrawagancka forma. Utwór nie spełniał też oczekiwań wirtuozów – fragmenty popisowe pojawiają się w nim bowiem sporadycznie (choć jest technicznie wymagający). Doceniono go dopiero w XX stuleciu.
Ponadto w programie trzyczęściowa suita Nobilissima Visione Paula Hindemitja, na bazie legendy o św. Franciszku z 1938 roku oraz Metacosmos islandzkiej kompozytorki Anny Thorvaldsdottir. Dzieło powstało na zamówienie New York Philharmonic Society i miał swe prawykonanie w 2018 roku. Według słów autorki dzieło „jest skonstruowane wokół naturalnego balansu pomiędzy pięknem i chaosem – tego, w jaki sposób elementy mogą łączyć się w (pozornie) całkowity chaos, tworząc jednolitą, ustrukturyzowaną całość”. W Polsce zabrzmi po raz pierwszy.
Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej
Piątek, 9 grudnia 2022 godz. 19:30
Sobota, 10 grudnia 2022, godz. 18:00
Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Ruth Reinhardt – dyrygentka
Jean-Guihen Queyras – wiolonczela
Program koncertu:
Anna Thorvaldsdottir – Metacosmos (polskie prawykonanie)
Robert Schumann – Koncert wiolonczelowy a-moll op. 129
Paul Hindemith – Suita z baletu Nobilissima visione
Robert Schumann – Uwertura, Scherzo i Finał E-dur op. 52