James Horner, Atanas Valkov, Ennio Morricone, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Alexandre Desplat, Radzimir Dębski, Tan Dun, Jan A.P. Kaczmarek - najsławniejsi kompozytorzy zabiorą nas do swojego świata, w którym muzyka jest integralnym elementem kinowej opowieści.
Zapraszamy do TVN FABUŁA na NAJPIĘKNIEJSZĄ MUZYKĘ FILMOWĄ.
Z kompozytorami rozmawiały dziennikarki RMF Classic: Jadwiga Polus i Alicja Myśliwiec.
Odc. 1. James Horner
Emisja: 10.12
godz. 14:40
Bohaterem odcinka jest James Horner. Kompozytor stworzył muzykę do jednych z najsłynniejszych scen w historii kina.
Braveheart - Waleczne Serce, Avatar, Titanic, Apollo 13, Wichry namiętności… Kadry z tych filmów przywołują niezapomniane melodie. Co sprawiło, że przetrwały próbę czasu? Jak zaczęła się przygoda w Hollywood klasycznie wykształconego kompozytora?
James Horner opowiedział o tym Jadwidze Polus, podczas spotkania w Stavanger w Norwegii, przy okazji koncertu najpiękniejszej muzyki filmowej oscarowego twórcy. Nikt nie przypuszczał, że będzie to jeden z ostatnich wywiadów kompozytora przed tragiczną śmiercią.
Cykl został zrealizowany przez i na antenie TVN FABUŁA we współpracy z RMF Classic.
PREMIERA:
10.12, godz.14;40
POWTÓRKA:
16.12, godz.15:10
Odc.2 Atanas Valkov
Emisja: 11.12
godz. 14:40
ATANAS VALKOV: bułgarski temperament na słowiańską nutę
Kompozytor muzyki do seriali „Belfer” i „Pułapka”, autor motywów z „Ostatniej rodziny”, serii „Legendy polskie” jest bohaterem 2 odcinka cyklu „Najpiękniejsza Muzyka Filmowa”. Tworzenie muzyki nazywa tajemnicą. Przewodniczką po świecie jego sekretów jest Alicja Myśliwiec.
Atanas Valkov urodził się w Bułgarii, wychował w Polsce. Zaskakuje nietypowymi aranżacjami i nawiązaniami do folkloru. Pociąga go ludyczności i pierwotność. W przypadku „Legend polskich” razem z Tomkiem Bagińskim pokazali słowiański wnerw w „Operacji Bazyliszek”. Pokażemy Wam najciekawsze fragmenty, próbując się dowiedzieć, jak kompozytor łączy elektronikę z tradycyjnym brzmieniem.
W programie rozmawiamy m.in. o pracy nad muzyką do polskich seriali. Okazuje się, że pierwsze i ostatnie odcinki są zawsze bardzo wymagające. Jak napisać muzyczną klamrę, która zilustruje zawiązanie i rozwiązanie historii? Zastanowimy się nad tym, analizując seriale „Belfer” i „Pułapka”.
Atanas Valkov pracował również nad muzyką do filmu „Ostatnia rodzina” (2016) w reżyserii Jana Matuszyńskiego. Jego ilustracje pojawiają się w scenach finałowych. W jaki sposób osiągnął emocjonalny chłód, który pozwala podążać za historią? I co sprawiło, że zdecydował się aranżować temat z „Casablanki” na potrzeby historii o rodzinie Beksińskich?
Porozmawiamy też o pracy nad filmem „Ambition” (2014) w reżyserii Tomka Bagińskiego. Zastanowimy się, jak cisza brzmi dla innych, nieodkrytych przez nas cywilizacji?
GOŚCIE SPECJALNI ODCINKA:
- Jan Matuszyński
- Tomasz Bagiński
PREMIERA:
11.12.2018, godz. 14:40
POWTÓRKA:
21.12, godz. 14:40
Odc. 3. Ennio Morricone
Emisja: 12.12
godz. 14:40
Bohaterem odcinka jest wybitny mistrz filmowych partytur, który pisze dla wielkiego obrazu od ponad sześćdziesięciu lat. To autor najbardziej rozpoznawalnej melodii w historii kina, która w 1986 roku odbiła się szerokim echem w Hollywood.
Dlaczego nie dostał Oscara za muzykę do filmu Misja? Jak wyglądały kulisy pracy nad nagrodzoną Oscarem - niemal trzy dekady później - partyturą do filmu Nienawistna Ósemka w reż. Quentina Tarantino?
Kompozytor uczynił ze swojej muzyki własny język, którym potrafi zaskakiwać, wzruszać i zachwycać. Jak to robi? Odpowiedzi na to pytanie szukała Jadwiga Polus, która na spotkanie z maestro Morricone wybrała się do Abbey Road Studios w Londynie.
Cykl został zrealizowany przez i na antenie TVN FABUŁA we współpracy z RMF Classic.
PREMIERA:
12.12.2018, godz. 14:40
POWTÓRKA:
22.12, godz. 15:20
Odc.4 Jan Kanty Pawluśkiewicz
Emisja: 13.12
godz.14:40
Jan Kanty Pawluśkiewicz: czarodziej od „Papuszy”
Komentarz nie wprost, który zwiększa głębię ostrości - taką definicję muzyki, dla widzów TVN Fabuła i słuchaczy RMF Classic przygotował Jan Kanty Pawluśkiewicz. Bohater czwartego odcinka programu „Najpiękniejsza Muzyka Filmowa”.
Komponuje i maluje. Te dwie dyscypliny łączy kontrast, który jak sam mówi, towarzyszy mu we wszystkim. Wyostrza i zatrzymuje uwagę. W programie odwiedzimy niezwykłą pracownię kompozytora i dowiemy się, czym jest żel-art. Usiądziemy przy ognisku. Będziemy wywoływać wspomnienia, które zabierze nas do świata dźwięków z „Papuszy”. - Wrócimy na plan filmu „Ćma”, gdzie śpiewał sam Roman Wilhelmi. Wyjdziemy w plener, aby przypomnieć dźwięki akordeonu i klarnetu z filmu „Zawrócony” Kazimierza Kutza. Sprawdzimy, w jaki sposób liryczność łączy się z dramatem – wylicza Alicja Myśliwiec, prowadząca program i współscenarzystka.
GOŚCIE SPECJALNI ODCINKA:
- Joanna Kos-Krauze
- Feliks Falk
PREMIERA:
13.12, godz. 14:40
POWTÓRKA:
23.12, godz.15:30
NA PLANIE SPOTKALI SIĘ:
Prowadząca: Alicja Myśliwiec
Scenariusz: Alicja Myśliwiec i Marcin Stich
Reżyseria i realizacja: Marcin Stich
Zdjęcia: Bartosz Cichoński, Dariusz Szymura, Grzegorz Lis, Wojciech Uhl
Dźwięk: Krzysztof Bednarczyk, Mirosław Gibas
Zdjęcia z drona: Miłosz Jańczyk
Redakcja: Natalia Perek
Odc. 5. Alexandre Desplat
Emisja: 14.12
godz. 14:40
Bohaterem odcinka jest francuski kompozytor Alexandre Desplat. To jeden z tych artystów, który od dwóch dekad wyznacza nowe kierunki w sztuce komponowania muzyki do obrazu. W każdym kolejnym soundtracku zachwyca niespotykaną wrażliwością, subtelnością i elegancją.
Alexandre Desplat znakomicie czuje się w artystycznym tandemie z Romanem Polańskim. Jest autorem muzyki do jego czterech filmów. Jak kompozytor wspomina pierwsze spotkanie z reżyserem Autora widmo? Co liczy się najbardziej w sztuce pisania dla kina? Na te pytania autor oscarowej muzyki do filmu Kształt Wody w reż. Guillermo del Toro, opowiadał w rozmowie tête-à-tête z Jadwigą Polus. W tym odcinku przywołamy spotkanie z kompozytorem podczas Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Cykl został zrealizowany przez i na antenie TVN FABUŁA we współpracy z RMF Classic.
PREMIERA:
14.12, godz.14:40
POWTÓRKA ODCINKA:
24.12, godz.14:40
Odc.6 JIMEK
Emisja: 17.12
godz.14:40
JIMEK: między „Atakiem paniki” a „Sztuką kochania”
Ma wytatuowaną 24 fugę Jana Sebastiana Bacha z pierwszego zeszytu „Das Wohltemperierte Klavie” na ramieniu, lubi się ścigać - i na torze, i sam ze sobą, potrafi rozpisać panikę na instrumenty – poznajcie Radzimira Dębskiego, bohatera 6 odcinka programu „Najpiękniejsza Muzyka Filmowa”.
Alicja Myśliwiec zaprosiła Jimka na tor wyścigowy, aby rozpędzić się i sprawdzić, jak motoryzacja łączy się z miłością do muzyki. Efekty tego spotkania widzowie TVN Fabuła i słuchacze RMF Classic zobaczą już 17.12.
Zatańczymy tango razem z Michaliną Wisłocką. Dowiemy się, z ilu akordów składałaby się muzyka, gdyby miała być kobietą – wyjaśnia prowadząca i współscenarzystka programu. W odcinku pojawi się również Paweł Maślona, reżyser „Ataku Paniki”. Muzyka do tego projektu to duża dawka wywrotowych emocji i dowód, że akustyczne techno istnieje. Jimek zdradzi, dlaczego używał dźwięków, które dla ludzkiego ucha są trudne do wychwycenia.
GOŚĆ SPECJALNY:
- Paweł Maślona, reżyser filmu „Atak Paniki”
PREMIERA ODCINKA:
17.12, godz. 14:40
POWTÓRKA ODCINKA:
27.12, godz. 14:40
NA PLANIE SPOTKALI SIĘ:
Prowadząca: Alicja Myśliwiec
Scenariusz: Alicja Myśliwiec, Marcin Stich
Reżyseria i realizacja: Marcin Stich
Zdjęcia: Bartosz Cichoński, Aleksander Duraj, Łukasz Majewski, Dariusz Szymura
Dźwięk: Krzysztof Bednarczyk, Mirosław Gibas
Redakcja: Natalia Perek
Make-up: Paulina Brzostowska
Odc. 7. Tan Dun
Emisja: 18.12
godz. 14:40
Powtórka odcinka:
29.12, godz.15:25
Bohaterem tego odcinka jest Tan Dun, chiński kompozytor i dyrygent. Jeden z najbardziej oryginalnych twórców muzyki światowej klasy.
Artysta o niepowtarzalnym muzycznym DNA. W historii filmu zapisał się jako autor soundtracków do słynnej trylogii kina sztuk walki (Martial Art. Trilogy). Należą do niej filmy Przyczajony Tygrys Ukryty Smok w reż. Anga Lee, Hero w reż. Zhanga Yimou i dramat historyczny The Banquet.
Na gali rozdania Oscarów w 2000 roku, pokonał gigantów, m.in. Hansa Zimmera i jego muzykę do filmu Gladiator, oraz soundtrack Ennio Morricone do filmu Malena. Tan Dun w rozmowie z Jadwigą Polus odkrywa tajemnice swojej muzycznej filozofii i warsztatu kompozytora muzyki filmowej.
Cykl został zrealizowany przez i na antenie TVN FABUŁA we współpracy z RMF Classic.
Odc.8. Jan A.P. Kaczmarek
Premiera: 19.12 godz.14:40
And the winner is… - Jan A.P. Kaczmarek w finale programu „Najpiękniejsza muzyka filmowa”.
Uzdolniony kompozytor i niezwykły człowiek. Muzyka jest dla niego fundamentalną energią. Wie o niej wszystko. Bohaterem ostatniego odcinka cyklu „Najpiękniejsza muzyka filmowa” jest Jan A.P. Kaczmarek. Gdy macie film o kryzysie, zadzwońcie do Polaka, on ma kryzys we krwi - powiedział Alicji Myśliwiec, dziennikarce RMF Classic.
Pojechał szybką windą do nieba. Zaprosiła go do niej Agnieszka Holland, podczas realizacji filmu „Całkowite zaćmienie”. Doskonale wykorzystał nowe otwarcie i możliwość pracy w fabryce snów. Projektów za oceanem zaczęło przybywać. Wkrótce zachwycił muzyką do „Niewiernej”. W tym filmie ścieżka dźwiękowa utrzymuje balans, wtedy gdy ziemia usuwa się spod nóg i wszystko zaczyna się walić. Jak doszło do tego, że jeden z filmowych tematów napisał razem z Richardem Gere?
W finałowym odcinku cyklu „Najpiękniejsza muzyka filmowa” porozmawiamy również o temacie do filmu „Mój przyjaciel Hachiko”. ”Goodbye” to utwór, dla którego oszalał świat. Jak to się stało, że niezależnie od szerokości geograficznej wywołuje łzy i trafia prosto w serce?
Gość specjalny odcinka:
Agnieszka Holland
Premiera odcinka:
19.12, godz. 14:40, TVN Fabuła
Powtórka odcinka:
30.12, godz. 15:30, TVN Fabuła