Miedzioryty Duerera na Zamku Królewskim

Ponad 120 cennych rycin wykonanych między XV a XIX wiekiem, w tym miedzioryty Albrechta Duerera, będzie można oglądać na wystawie "Siedem grzechów głównych" na Zamku Królewskim w Warszawie

Ryciny, pochodzące ze zbiorów Biblioteki Naukowej Polskiej Akademii Umiejętności (PAU) i Polskiej Akademii Nauk (PAN) w Krakowie, ilustrują w sposób alegoryczny i symboliczny siedem grzechów głównych: pychę (Superbia), chciwość (Avaritia),
nieczystość (Luxuria), zazdrość (Invidia), łakomstwo (Gula), gniew (Ira) i lenistwo (Acedia) - powiedziała kurator wystawy, Katarzyna Jursz-Salvadori. Ryciny te wykonano w takich technikach graficznych, jak miedzioryt, akwaforta i mezzotinta.

"Oglądając wystawę, będzie można prześledzić, jakim przemianom ulegało obrazowanie grzechów na przestrzeni wieków oraz jak zmieniała się wymowa symboli. Na przykład sowa, dziś symbol mądrości, była niegdyś, jako ptak ciemności, kojarzona z piekłem i głupotą" - powiedziała Jursz-Salvadori.

Dodała, że jako wprowadzenie do wystawy, zaprezentowane zostaną
ryciny przedstawiające grzech pierworodny, który - według chrześcijan - przekazywany jest człowiekowi w momencie poczęcia. Grzech tan ma swoją praprzyczynę w grzechu popełnionym przez Adama i Ewę, którzy przeciwstawili się woli Boga zrywając owoc z Drzewa Poznania Dobra i Zła i zostali za to wygnani z Raju.

Obok prac Duerera (m.in. ilustrującego grzech nieczystości miedziorytu "Pokuta św. Jana Chryzostoma" z 1496 roku i alegorii lenistwa - "Snu uczonego (doktora)" z ok. 1497 roku) oraz Lucasa van Leyden, na wystawie znajdą się m.in. kompozycje według Pietera Breugla Starszego wydane w słynnej oficynie Hieronima Cocka w Antwerpii, manierystyczne sztychy ze szkoły Henrika Goltziusa w Haarlemie oraz XVII-wieczne grafiki z kompozycjami według Petera Paula Rubensa, Jacoba Jordaensa, Rembrandta van Rijn i Davida Teniersa - poinformowała Jursz-Salvadori.

Zaprezentowane będą również XVII-wieczne akwaforty francuskiego sztycharza i rysownika Jacquesa Calotta oraz czeskiego grafika i rysownika Vaclava Hollara, a także XVIII-wieczne grafiki włoskie i angielskie, m.in. prace Williama Hogartha i Richarda Earloma.

Dyrektor Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie dr Karolina Grodziska wyjaśniła, że zbiór, z którego pochodzą prezentowane na wystawie ryciny, kompletowano od XIX wieku. W jego skład weszły m.in. prace pochodzące z Biblioteki Polskiej w Paryżu, założonej w XIX wieku przez polską emigrację, oraz z kolekcji arystokratycznej rodziny Moszyńskich, zapoczątkowanej przez Jana Kantego Moszyńskiego, szambelana dworu saskiego i podskarbiego za czasów
Augusta II i Augusta III.

Na kolekcję paryską, która pod koniec XIX stulecia liczyła ponad 30 tys. rycin, a w latach dwudziestych XX wieku zawierała ponad 60 grafik Duerera oraz wiele grafik włoskich i niderlandzkich, złożyły się m.in. dzieła sztuki przekazane przez gen. Karola Ottona Kniaziewicza (1762-1842) - uczestnika powstania kościuszkowskiego, wojen napoleońskich i powstania listopadowego.
Zbiór ten wzbogacili o swoje kolekcje także poseł na sejm Księstwa Warszawskiego, Maciej Wodziński (1782-1848) oraz Charles Forbes de Montalembert (1810-1870) - francuski pisarz i parlamentarzysta,
znany jako obrońca spraw polskich.

Wystawie "Siedem grzechów głównych" towarzyszyć będą poświęcone tej samej tematyce wykłady i warsztaty. Zaplanowano m.in. wykłady Wojciecha Eichelbergera ("Siedem grzechów głównych - siedem boskich pomyłek") oraz ks. prof. Waldemara Chrostowskiego z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie ("Siedem grzechów głównych w tradycji mądrościowej biblijnego Izraela"), kurs grafiki, który poprowadzi artysta plastyk Lech Żurkowski, oraz spotkanie pod tytułem "Literackie grzechy i grzeszki",
podczas którego wybrane teksty literackie odczyta m.in. aktorka Barbara Bursztynowicz.

Wystawę będzie można oglądać do 14 maja.

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic