XII Jaworskie Koncerty Pokoju

Po raz dwunasty w Jaworze rozpoczął się w niedzielę międzynarodowy festiwal muzyki kameralnej pod nazwą Jaworskie Koncerty Pokoju.

Tradycyjnie odbywają się one w Kościele Pokoju, który jest jedną dwóch takich świątyń w Polsce. Festiwal potrwa do 9 września.

W inauguracyjnym koncercie pod hasłem "Barokowe arcydzieła" jako solista wystąpił skrzypek Konstanty Andrzej Kulka a towarzyszyła mu orkiestra Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Roberta Kabary.

W programie znalazły się m.in. suity z opery "The Fairy Queen" Henry'ego Purcella, a także Cztery Pory Roku Antonio Vivaldiego.

"Jaworski festiwal ma swój specjalny klimat. Słuchacze poznają twórczość znakomitych kompozytorów w najlepszym wykonaniu zespołów kameralnych, orkiestr, chórów i solistów, w dodatku w niezwykłym wnętrzu jaworskiej świątyni" - powiedziała Anna Grynszpan z Muzeum Regionalnego w Jaworze.

Koncerty Pokoju nazwano tak od miejsca, w którym odbywają się występy, a jest nim unikatowe wnętrze XVII-wiecznego Kościoła Pokoju w Jaworze. Łącznie w ramach jedenastu edycji imprezy odbyło się tu blisko 80 koncertów.

Kościół Pokoju w Jaworze wraz z bliźniaczą budowlą w Świdnicy, to dwa unikatowe w skali świata zabytki. Oba od 2001 roku figurują na liście światowego dziedzictwa UNESCO.

Jaworski Kościół Pokoju jest jednym z trzech, które powstały w II poł. XVII w., po wojnie trzydziestoletniej (1618-1648). Do czasów współczesnych ocalały jednak tylko dwa w Jaworze i widnicy. Świątynia w Głogowie nie przetrwała wichury w XVIII wieku.

Kościoły o tej nazwie zbudowano na mocy traktatu z 1648 roku kończącego wojnę, która wybuchła m.in. na tle waśni religijnych. Na mocy tzw. pokoju westfalskiego katolicki cesarz Ferdynand III Habsburg zapewnił wolność wyznania protestantom i przyznał śląskim luteranom prawo do wybudowania trzech świątyń na obszarach bezpośrednio podległych jego władzy.

Budowę świątyń obwarowano wieloma surowymi zakazami. Obiekty te
miały znajdować się poza murami miejskimi, ich wygląd nie mógł przypominać dotychczas stawianych świątyń, nie mogły mieć wież ani dzwonów ani tradycyjnego kształtu świątyni, a konstrukcja miała się składać z nietrwałych materiałów - dlatego wykonane są z drewna i gliny.

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic