Główny koncert tegorocznej edycji festiwalu nosi tytuł "Muzyka Wisły". Na imprezie wystąpią wykonawcy z regionów leżących wzdłuż rzeki, od Beskidu Śląskiego aż po Kujawy. Zabrzmią melodie pasterskie od strony górskich źródeł i powolne kujawiaki spod Torunia, powiślaki i zawiślaki ze środkowego biegu, tańce flisaków i piosenki warszawskich przedmieść. Krzysztof Trebunia-Tutka, Wałasi, kapela Niwińskich, Heniek Małolepszy i inni wykonawcy będą wędrować z prądem i pod prąd, reaktywując "muzykę Wisły" (Centralna Biblioteka Rolnicza, piątek, 22 kwietnia).
Warsztaty tańca, śpiewu i gry na instrumentach, od początku istnienia festiwalu stanowią jego dominującą część. W tym roku oferta warsztatów jest tak szeroka, że można mówić o powołaniu w Warszawie cyklicznego Uniwersytetu Mazurkowego. Prowadzonych będzie ok. 50 klas - tańca (dla zaawansowanych i początkujących, z Polski centralnej, południowej, ze Szwecji, z Norwegii), śpiewu, kilka różnych klas gry na skrzypcach, harmonii i innych instrumentach. Od wtorku rano do soboty po południu każdy może zdobywać podstawy do praktykowania muzyki tradycyjnej.
Środowy koncert "Opoczno stolicą oberka" wypełni muzyka do tańca, którą przywiozą znakomite kapele z okolic Opoczna. Będzie okazją do poznania niejednorodnej muzyki tego regionu. Obok nich zagra zespół Odpoczno, który opiera się na opoczyńskim repertuarze, jednocześnie łącząc współczesną improwizację z żywiołowością wiejskiego grania.
Zupełnie inne brzmienia przywoła czwartkowy koncert "Pieśni wiosny". Dawny, głównie kobiecy repertuar przedstawi zespół Z lasu oraz wykonawcy ze wschodniej Polski, z Ukrainy i z Rosji. Instrumentarium moskiewskiego zespołu Repei to różnego rodzaju rosyjskie fletnie Pana, z piszczałkami z łodyg różnej grubości. Muzyka, którą Repei na nich wykonuje to zarówno tradycyjne pieśni jak i współczesne kompozycje.
Najbardziej barwne wydarzenie festiwalu, sobotnie Targowisko Instrumentów, przyciąga coraz więcej twórców z całej Polski i Europy. Fujarki, harmonie, liry, cymbały, ligawy, skrzypce, bębny, dudy, gliniane ptaszki znajdują nabywców i użytkowników. Oprócz stoisk, przez cały dzień odbywać się będą koncerty, prezentacje, opowieści. W tym roku te działania poszerzone będą o Pracownię Targowiska Instrumentów, w której twórcy instrumentów przez trzy dni będą pracować, demonstrować, doradzać i tłumaczyć. Zarówno w trakcie Targowiska, jak i przez cały tydzień oferowana będzie przestrzeń muzyczno-teatralna dla dzieci, czyli Małe Mazurki.
Finał festiwalu to, jak co roku, sobotnia Noc Tańca (Forteca, 22 kwietnia) - zabawa do białego rana przy muzyce najlepszych kapel wiejskich z różnych stron Polski oraz wschodzących gwiazd muzyki tradycyjnej. Zagrają m.in. kapela Maliszów, Tęgie Chłopy, orkiestra Sentymentalna, goście z Hiszpanii i Skandynawii, kapele warszawskie i wielu, wielu innych.
Festiwal Wszystkie Mazurki Świata powstał w 2010 roku i od tego czasu odbywa się dwa razy w roku - wiosną i jesienią. Celem imprezy jest promocja polskiej tradycyjnej muzyki oraz tańca w formach niestylizowanych, czyli zaczerpniętych bezpośrednio od wiejskich muzykantów i tancerzy. Każda edycja festiwalu realizowana jest poprzez szereg działań, w które angażują się wiejscy wykonawcy starszego pokolenia, profesjonalni muzycy i młode pokolenia entuzjastów muzyki tradycyjnej. Udział tych różnorodnych grup i niezwykła atmosfera spotkania sprawia, że festiwal przyciąga coraz szerszą polską i zagraniczną publiczność.
Festiwal Wszystkie Mazurki Świata objęty jest Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. (PAP Life)