Arcydzieła polskiej piosenki, skomponowane przez Zygmunta Koniecznego, w niezapomnianych interpretacjach Ewy Demarczyk należą do kanonu polskiej poezji śpiewanej. W latach 60.wyszły z Piwnicy Pod Baranami, by odważnie wkroczyć na festiwalowe estrady. Chociaż w pierwszym, zorganizowanym w 1962 roku w Krakowie, Ogólnopolskim Studenckim Konkursie Piosenkarzy kompozytora i młodziutką piosenkarkę spotkała ze strony jury sroga krytyka, to Karuzela z madonnami do wiersza Mirona Białoszewskiego,rozpaliła serca publiczności zebranej w sali Filharmonii Krakowskiej. Tym samym Konieczny rozpoczął w Polsce nową erę śpiewania poezji.
Nikt wcześniej nie ubierał wierszy w takie dźwięki, nie łamał tak schematów harmonicznych i rytmicznych. Konieczny doskonale wiązał słowo z muzyką, tworząc ponadczasowe utwory uznane przez pokolenia: Grande valse brillante, Groszki i róże, Oczy tej małej i wiele innych. Jego muzyka nie ilustruje tekstów, lecz je interpretuje. „Śpiewam nastrój, nie fabułkę” – komentowała Demarczyk.
TAKI PEJZAŻ (ANA037), najnowszy album ANAKLASIS, na którym zawarto osiem piosenek z kultowej płyty Demarczyk z 1967 roku, potwierdza to, co powyżej. Na płycie znajdziemy też song z wystawionego we wrocławskim Teatrze Współczesnym spektaklu Sztukmistrz z Lublina, ponadto Oczy tej małej i piwniczne hymny: Ta nasza młodość z 1981 roku oraz Przychodzimy, odchodzimy najprawdopodobniej z 1962 roku, a także nową kompozycję Koniecznego do wiersza Kazimierza Wierzyńskiego Ktokolwiek. Całość – podobnie jak orkiestrowe wersje tematów z filmów Jana Jakuba Kolskiego Pornografia oraz Jasminum – zaaranżował współpracujący z Agatą Zubel od lat kompozytor Cezary Duchnowski. Otrzymujemy więc nową odsłonę twórczości Koniecznego przefiltrowaną przez muzyczną wyobraźnię zafascynowanego dźwiękami elektronicznymi Cezarego Duchnowskiego, z wokalistyką Agaty Zubel, w wykonaniu Andrzeja Bauera (wiolonczela), Bartka Wąsika (fortepian), oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Alexandra Humali.
Duchnowski, jako specjalista od nowych mediów, nie po raz pierwszy flirtuje z polską piosenką, dając nam nowe opracowania klasyków, balansujące na granicy przeszłości i teraźniejszości. Dość wspomnieć wydany nakładem ANAKLASIS album e-ŚPIEWNIK (ANA 009) z pieśniami Stanisława Moniuszki. Chociaż jest to kolejny przykład interpretacyjnego nowatorstwa, ujętego w pomarańczowej serii REVISIONS, to i w tym przypadku nie tracimy łączności z oryginałem.
Płyta TAKI PEJZAŻ (ANA037) dostępna jest w księgarni PWM, w najlepszych sklepach muzycznych, na wirtualnych półkach sieci Empik oraz w serwisach streamingowych.