Jubileusz 50-lecia Polskiej Muzyki Elektronicznej

Od 2 lat aktywną działalność koncertową prowadzi także Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej (PSeME) założone w Krakowie 7 maja 2005 roku przez wybitnych kompozytorów, wykonawców i specjalistów muzyki elektroakustycznej.

Polska muzyka elektroniczna to także działalność wielu młodych artystów obiegu alternatywnego, eksperymentujących DJów i VJów. To także wiele projektów sztuki audiowizualnej i interaktywnej, performance i video art.

Pierwszy koncert poświęcony półwieczu polskiej muzyki elektronicznej i rocznicy założenia PSeME wypełnią historyczne i najnowsze kompozycje W. Kotońskiego, B. Schaeffera, A. Bieżana, K. Knittla, A. Dobrowolskiego, M. Długosz, E. Sikory, M. Wierzbickiego i M. Chołoniewskiego. Częścią koncertu będzie także interaktywna instalacja GlobalMix i działanie ubranistyczno-internetowe GPS-Trans7B, będący kontynuacją ostatnio realizowanego w Chicago projektu GPS-Trans7, oraz filmy z muzyką J. Patkowskiego i K. Szlifirskiego.

Wśród wykonawców koncertu znajdą się Mariusz Pędziałek (obój), oraz zespół Improvising Ensemble. Bilety do nabycia przed koncertem.

PROGRAM:
GlobalMix - instalacja
Magdalena Dlugosz - querens
Włodzimierz Kotoński - Mikrostruktury
Andrzej Dobrowolski - Muzyka na taśmę magnetofonową i obój solo
Elżbieta Sikora - Głowa Orfeusza
-----
Eugeniusz Rudnik - Mobile
Bogusław Schaeffer - Proietto na obój, rożek angielski i taśmę stereo
Andrzej Bieżan/Krzysztof Knittel – Polygamy
Marek Chołoniewski/Marcin Wierzbicki/Ryan Ingebritsen – GPS-Trans7B

WYKONAWCY:

Mariusz Pędziałek
ur. w 1956 r. w Krakowie, tu przeszedł kolejne szczeble edukacji muzycznej, w PWSM /dyplom 1979/ studiował w kl. oboju Edwarda Szcześniaka, odbył także kurs mistrzowski pod kier. Lothara Kocha.

Jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego ,Muzyka Centrum" i Kwintetu Dętego Filharmoników Krakowskich, koncertmistrzem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, współpracuje z G. Turnauem. Wiele koncertuje jako solista, grając z wybitnymi dyrygentami m.in.: A. Duczmal, J. Maksymiukiem, K. Pendereckim, S. Skrowaczewskim, T. Strugałą, grał z Nigelem Kennedy'm i z orkiestrami: Amadeus, FN, Sinfonią Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej.

W swoim dorobku ma wiele nagrań archiwalnych dla PR, teatru i filmu, udział w programach telewizyjnych,
a także nagrania CD i płyty wizyjne.

Otrzymał nominację do nagrody płytowej Fryderyk 2001 za nagranie koncertu na obój i harfę (Anna Sikorzak-Olek) Witolda Lutosławskiego.

Mariusz Pędziałek był jurorem KONKURSU WYKONAWCÓW MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ w Warszawie, w 1993 - wykładowcą INTERNATIONALE AKADEMIE FÜR NEUE KOMPOSITION UND AUDIO-ART w Seefeld (Austria) oraz LETNICH KURSÓW MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ w Krakowie.

Improvisers Ensemble
http://www.improvisersensemble.com/ (idea)


ORGANIZATORZY:

Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej (PseME) (www.pseme.com)
polska sekcja Międzynarodowej Konfederacji Muzyki Elektroakustycznej (ISEM/CIME) w Bourges.

Głównym celem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej jest promocja polskiej sztuki elektroakustycznej (muzyka elektroakustyczna, sztuka wideo, instalacja dźwiękowa, sztuka interaktywna i audiowizualna) na całym świecie, w ramach międzynarodowej sieci festiwali, serii koncertów i innych projektów sztuki elektroakustycznej koordynowanych przez Międzynarodową Konfederację Muzyki Elektroakustycznej (CIME) w Bourges. Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej organizuje koncerty muzyki elektronicznej w jej historycznym wymiarze (II poł. XX wieku) w zestawieniu z jej najnowszymi kierunkami.

Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej to organizacja, której powstanie inicjowano od dawna (Józef Patkowski, Ryszard Szeremeta, Elżbieta Sikora, Krzysztof Szlifirski i Marek Chołoniewski). Zebranie Założycielskie Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej odbyło się 7 maja 2005 r. w Akademii Muzycznej w Krakowie.

PSeME założyło 16 wybitnych przedstawicieli muzyki elektroakustycznej, kompozytorów, wykonawców, autorytetów z różnych dziedzin, inicjatorów i kierowników najważniejszych polskich ośrodków muzyki elektronicznej i komputerowej: Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie, studiów akademickich w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu, Gdańsku i Katowicach,: Andrzej Bauer, Marek Chołoniewski, Piotr Kleczkowski, Krzysztof Knittel, Włodzimierz Kotoński, Stanisław Krupowicz, Jarosław Mamczarski, Józef Patkowski, Mariusz Pędziałek, Bogusław Schaeffer, Elżbieta Sikora, Krzysztof Szlifirski, Maciej Szybist, Marcin Wierzbicki, Lidia Zielińska, Marek Zwyrzykowski.

22 września 2005 roku podczas Walnego Zgromadzenia ISEM/CIME w Lizbonie Polska reprezentowana przez Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej uzyskała status pełnoprawnego członka Międzynarodowej Konfederacji Muzyki Elektroakustycznej i stanowi polską sekcję tej organizacji.
Studio Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie SME
(http://www.amuz.krakow.pl/?web=wydzialy_kompozycji_studio)
Studio Muzyki Elektroakustycznej zostało założone w 1973 roku jako pierwsze dydaktyczne studio muzyki elektronicznej i drugie, obok Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie, centrum muzyki elektroakustycznej w Polsce.
Pierwszymi urządzeniami tworzącymi wyposażenie studia stanowiły głównie analogowe systemy angielskiej firmy EMS. W studio realizowano wielokrotnie muzykę do filmu, teatru, radia i telewizji.

W 1976 studio zainicjowało serię koncertów Muzyka Elektroniczna prezentujących najwybitniejsze kompozycje elektroakustyczne z całego świata. Rok 1989 był momentem przełomowym w historii krakowskiego studia. Amerykańska Fundacja Fulbright'a rozpoczęła swój program w Akademii Muzycznej w Krakowie. Przez następne 8 lat 5 wybitnych specjalistów w dziedzinie muzyki komputerowej zainstalowało kompletny system Macintosh.
W 1991 roku Studio zainicjowało i zorganizowało wspólnie z warszawską Akademią Muzyczną Kursy Muzyki Komputerowej. W 1995 roku Studio zainicjowało serię wykładów i seminariów Audio Art a w 2000 roku serię wykładów i koncertów „Edukacja i Wykonanie“ prezentujących najwybitniejsze projekty artystyczne oparte na współczesnej technologii.

W 2000 roku Studio było współorganizatorem warsztatów Acanthes 2000 realizowanych przez paryski IRCAM – wspólny projekt 3 europejskich stolic kultury: Krakowa, Helsinek i Avignionu. W 2001 roku struktura Studia została wzbogacona o Studio Multimediów, zajmujące się pracą naukowo-badawczą, dydaktyczną i artystyczną wykorzystującą nowe media: video, Internet, multimedia.
Studio współpracuje z wieloma ośrodkami muzyki komputerowej i sztuki multimedialnej na całym świecie.

Studio Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie SME
Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej PSeME
Confederation de Musique Electroacoustique CIME/ISEM

Jubileusz 50-lecia Polskiej Muzyki Elektronicznej
Jubileusz 2 rocznicy założenia PSeME

Koncert 7.05.2007, Bunkier Sztuki pl. Szczepański 3a, godz 19.30





Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic