Festiwal Viva il canto. "Kantaty cieszyńskie" - współczesne prawykonanie

Wyjątkowym owocem reorganizacji Biblioteki Tschammera i sięgającego początków XVIII wieku archiwum Kościoła Jezusowego w Cieszynie było odnalezienie rękopisów muzycznych, na które składają się kantaty, koncerty, sonaty i suity.

Są one trwałym dowodem wyjątkowo twórczego życia muzycznego XVIII-wiecznego Cieszyna. Większość z nich nie była prezentowana publiczności od kilku wieków.

Ich współczesne prawykonanie będzie miało miejsce podczas festiwalu Viva il canto 9 października o godz. 18:00, podczas koncertu w Kościele Jezusowym w Cieszynie.


XXIII MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL MUZYKI WOKALNEJ „VIVA IL CANTO”

9 października 2014 r., godz. 18.00, Kościół Jezusowy w Cieszynie
KANTATY CIESZYŃSKIE

wykonawcy:
BAROKOWA ORKIESTRA FESTIWALOWA

CHÓR KAMERALNY AD LIBITUM
IZABELLA ZIELECKA-PANEK – dyrygent

JAN JAKUB MONOWID – kontratenor
ARTUR JANDA – bas

ZENON MOJŻYSZ – słowo
GRAŻYNA DURLOW - wprowadzenie

W ramach reorganizacji Biblioteki Tschammera (największej i najcenniejszej biblioteki protestanckiej w Polsce) i sięgającego początków XVIII wieku archiwum Kościoła Jezusowego w Cieszynie, odkryty został cenny zbiór manuskryptów muzycznych. Składają się nań wokalno-instrumentalne utwory religijne z lat 1710-1740 (przede wszystkim kantaty) oraz kilkanaście utworów instrumentalnych z tamtego czasu na różne składy (koncerty, sonaty, suity). Zbiór ten posiada szczególną wartość historyczną:
- stanowi reprezentatywny przegląd kultury muzycznej tamtego czasu,
- jest ściśle zakorzeniony w określonym kontekście socjalnym (środowisko protestantów Śląska Cieszyńskiego),
- jest unikatowy w skali kraju.
Wartość artystyczna tych utworów jest duża i świadczy o nadspodziewanie wysokim poziomie życia muzycznego XVIII-wiecznego Cieszyna i o bliskich kontaktach jego mieszkańców z ważnymi ośrodkami kulturalnymi Europy w epoce baroku. Autorstwa większości kantat nie udało się wprawdzie jednoznacznie ustalić, natomiast wśród utworów instrumentalnych znajdujemy m.in. dzieła Telemanna (Koncert „Polski” na flet i orkiestrę), Stoelzel’a czy Heinichena.
Utwory te w znakomitej większości (za wyjątkiem koncertu Telemanna) nigdy nie były wykonywane ani nagrywane w czasach współczesnych.
Wydaniem i historycznym opracowaniem tych utworów zajmuje się dr Zenon Mojżysz z Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego, w ramach projektu (grantu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego) pt. „Ewangelicka kultura muzyczna Śląska Cieszyńskiego w pierwszej połowie XVIII-wieku”.

Współczesne prawykonanie wybranych kantat będzie miało miejsce podczas tegorocznej edycji Festiwalu „Viva il canto” w Cieszynie. Do udziału w projekcie zaproszeni zostali: Orkiestra Historyczna {oh!}, Zespół Wokalny „Ad Libitum”, Jakub Monowid – kontratenor.

 

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic